بنای یادبود ملاحسین کاشفی


یکی از جاهای دیدنی و تاریخی سبزوار بنای یادبود ملاحسین کاشفی می باشد در اینجا می خواهیم در ابتدا با ملاحسین کاشفی آشنا شویم .حسین بن علی واعظ سبزواری معروف به مولی حسین کاشفی یکی از بزرگان علمای مفسرین شیعه در اواخر قرن نهم هجری است. کاشفی فقیهی فاضل و مفسری کامل و محدثی عالم […] نوشته بنای یادبود ملاحسین کاشفی اولین بار در جامع ترین پایگاه...

یکی از جاهای دیدنی و تاریخی سبزوار بنای یادبود ملاحسین کاشفی می باشد در اینجا می خواهیم در ابتدا با ملاحسین کاشفی آشنا شویم .حسین بن علی واعظ سبزواری معروف به مولی حسین کاشفی یکی از بزرگان علمای مفسرین شیعه در اواخر قرن نهم هجری است. کاشفی فقیهی فاضل و مفسری کامل و محدثی عالم و ادیبی شاعر متخلص به کاشفى، از اهالی بیهق سبزوار بود.

بنای یادبود ملاحسین کاشفی

کاشفی پس از کسب علوم مقدماتی مسافرتی به افغانستان نمود و در حضور علمای هرات و دیگر بلاد به تحصیل خود ادامه می داد. نوشته اند در هرات با خواهر عبدالرحمن جامی (شاعر معروف قرن نهم) ازدواج نمود و سپس سالها در عراق و حلّه چند سالی از هر عالمی توشه ای کسب و از هر شهری کتبی چند در دست، لا جرم به زادگاه خویش مراجعت نمود و به تدریس و تحقیق و تألیف مشغول شد.

بنای یادبود ملاحسین کاشفی

شهرت مرحوم کاشفی به واسطه تألیفات متعدد او می باشد که از آن جمله می توان آثار ذیل را نام برد:
جواهرالتفسیر، مختصرالجواهر، تفسیر جامع فارسی، جواهرالاسرار، تحفه علیه، اسرار قاسمی، آئینه اسکندری، انوار سهیلی، سبعه کاشفیه، شرح اسماء الحسنی، اربعین در مواعظ، لب و لباب، الواح قمر، فضیلت صلوات و روضة الشهداء.
«روضة الشهدا» کتاب معروف اوست که در تاریخ خاندان پیامبر و مراثى اهل بیت‌ علیهم السلام است. مدت ها مرثیه‌خوانان، از کتاب‌ مقتل او مرثیه مى‌خواندند و به همین جهت به آنان روضه خوان گفته مى‌شد.

بنای یادبود ملاحسین کاشفی

وفات

مرحوم کاشفی در اوایل قرن دهم (در سال ۹۰۶ یا ۹۱۰ قمری) در هرات درگذشت.

بنای یادبود ملا حسین واعظ کاشفی از زیباترین ابنیه معماری در غرب خراسان مربوط به دوره پهلوی دوم است و در سبزوار، ضلع جنوبی خیابان شهدا (خواجه نظام الملک) واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۵۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.نقشه و طرح اثر از احمد فرحبخش است و اجرای آن را انجمن آثار ملی در سال ۱۳۵۲ عهده‌دار شد.

در این اثر هم ازیک طرح زیبای معماری برخوردار است و هم کاشی کاری های چشم نوازی در دیواره های نمای بیرونی و نیز سقف آن مشاهده می شود. اثرمزبور ترکیبی است از ایوانها، چهارطاقی ها و طاقهای جناغی که در سه طبقه بنیان گردیده است. بنای یادبود اگرچه با استفاده از شالوده و اسکلت آهن ساخته شده است، اما به جهت به کارگیری مصالح سنتی و رعایت و کاربرد تاقها و فرمهای معماری اسلامی، به گونه یک اثر معماری اصیل و زیبا جلوه می کند.

نحوه دسترسی به بنای یادبود ملاحسین کاشفی

آدرس : استان خراسان رضوی، شهرستان سبزوار، خیابان شهدا

بنای یادبود ملاحسین کاشفی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان