از تدارک فرهنگی کانون‌های مساجد برای نوروز تا تداوم فعالیت بچه‌های مسجد در مقابله با کرونا


از تدارک فرهنگی کانون‌های مساجد برای نوروز تا تداوم فعالیت بچه‌های مسجد در مقابله با کرونا

تدارک ستاد کانون‌های مساجد برای مشتاقان زیارت در نوروز 99، اجرای 4 طرح نوروزی در خانه‌ها توسط کانون مسجدی «موعود(عج)» و پیوستن پورتال بچه‌های مسجد به سامانه غربال‌گری وزارت بهداشت ازجمله اخبار حوزه مسجد در 28 اسفندماه جاری است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در بیست و هشتمین روز از اسفند ماه ۹۸:

تدارک ستاد کانون‌های مساجد برای مشتاقان زیارت در نوروز ۹۹/ از «سلام بر امام» تا توسل عمومی به باب‌الحوائج(ع)

از تدارک فرهنگی کانون‌های مساجد برای نوروز تا تداوم فعالیت بچه‌های مسجد در مقابله با کرونا

«سعید سعادتی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به همزمانی ماه رجب المرجب با ایام شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: این ماه و پس از آن ماه های شعبان و مبارک رمضان، عظمتی فراوان دارند و بهترین فرصت را برای انس با خدا و ارتقای معنوی مردم فراهم می کنند، اما متاسفانه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، فعالیت های مذهبی در این ماه ها به فضای مجازی محدود شده و حتی اماکن مذهبی همچون حرم مطهر رضوی و آستان امامزادگان نیز به منظور قطع زنجیره مبتلایان این بیماری، موقتا تعطیل شده اند.

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور با بیان اینکه تعطیلی حرم ها و اعتاب مقدسه به معنای عدم امکان زیارت برای علاقمندان نیست، گفت: این ستاد به منظور ایجاد فرصت زیارت برای عموم علاقمندان در گستره ملی، طرح «سلام بر امام» را با همراهی آستان قدس رضوی و دیگر مجموعه های فرهنگی روزهای چهارشنبه، بعد از نماز مغرب و عشاء با محوریت زیارت شریف امین الله اجرا می کند.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به آنکه همه ساله بالغ بر پنج میلیون نفر، سال نو را در جوار آستان ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) تحویل می کردند و امسال این فرصت به دلیل شیوع کرونا، ممکن نیست، اجرای پویش «سلام بر امام» این فرصت را ایجاد می کند تا همه خانواده ها زائر امام مهربانی ها(ع) در منازل خود شوند و فیض زیارت حضرت شمس الشموس(ع) را از دست ندهند.

سعادتی اعلام کرد: علاوه بر این، با توجه به همزمانی نخستین روز از فروردین ماه 99 با سالروز شهادت حضرت موسی بن جعفر(ع)، به همت کانون های فرهنگی هنری مساجد طرح توسل به ساحت مقدس آن حضرت(ع) از طریق قرائت زیارت ایشان در لحظه سال تحویل در صبح جمعه، اول فروردین ماه اجرا می شود که این مهم نیز با ایجاد امکان زیارت از دور باب الحوائج، امام کاظم(ع) فرصت زیارت را برای عموم خانواده ها فراهم می کند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه در دعای تحویل سال از خدا می خواهیم تا حال ما را به بهترین احوال برگرداند «حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ»، توسل عمومی به امام کاظم(ع) به عنوان باب الحوائج، در لحظه تحویل سال فرصت بهبود حال جسمی و روحی ما و رفع ابتلائات و گرفتاری ها را فراهم می کند چراکه در کنار رعایت اصول بهداشتی و عمل به توصیه های پزشکی، توسل به ائمه(ع) از بهترین راه ها در رفع بلایا است که با زیارت و توسل موسی بن جعفر(ع) در کنار سفره های هفت سین، زمینه آن برای ما فراهم تر می شود.

معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور با اشاره به عضویت این ستاد در ستاد ملی مبارزه با کرونا، خاطرنشان کرد: از اعضای کانون های فرهنگی هنری درخواست داریم لحظه تحویل سال بیماران کرونایی را فراموش نکنند و سلامتی همه مردم را از درگاه الهی مسئلت کرده و برای آنها که عزیزی را از دست داده اند، طلب صبر و آرامش کنند و تلفنی و مجازی جویای حال آنها باشند. به فرموده مقام معظم رهبری ان شاءالله این روزها سپری می شوند.

اجرای ۴ طرح نوروزی در خانه‌ها/ تولید ۳۲ هزار ماسک به همت اعضای کانون موعود(عج)

از تدارک فرهنگی کانون‌های مساجد برای نوروز تا تداوم فعالیت بچه‌های مسجد در مقابله با کرونا

«حمید آبیار» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای(فهما)، با اشاره به فعالیت‌‌های کانون فرهنگی هنری «موعود» شهرستان فردوس، در عرصه پیشگیری از شیوع ویروس (کرونا) گفت: نخستین کاری که انجام دادیم توزیع هزار بسته بهداشتی شامل مایع ضدعفونی و ماسک در مناطق پر ازدحام و ومحروم شهرستان فردوس، به ارزش ریالی بالغ بر شش میلیون تومان بود که از سوی خیرین تامین شد.

مدیر کانون فرهنگی هنری «موعود» ادامه داد: ‌اکنون در مرحله دوم فعالیت‌های کانون در عرصه پیشگیری و مبارزه با شیوع ویروس کرونا، در حال تهیه ۳۲ هزار ماسک به همت خواهران بسیجی اعضای کانون فرهنگی هنری موعود هستیم. پارچه‌های این ماسک‌ها از کارخانه «جلفا» که پارچه نانو ویژه ماسک و لباس‌های ضدعفونی کننده تولید می‌کنند تهیه می‌شود. این ماسک‌ها زیر نظر شبکه بهداشت شهرستان فردوس، با اشعه ضدعفونی و سپس استریل و توزیع خواهند شد.

وی در ادامه افزود: از دیگر اقدامات ما توزیع بروشورهایی بود که در آنها نکات و اطلاعات بهداشتی برای نمازگزاران ارایه شده است، ضمن اینکه کانال مجازی مسجد جامع شهرستان فردوس، نیز به شکل مستمر در عرصه اطلاع‌رسانی فعالیت داشته و بروز می‌شود.

آبیار تاکید کرد: با مجوز وزارت بهداشت، اقامه نماز در ایوان مسجد انجام می‌شود. البته یک روز در میان ضدعفونی محیط مسجد انجام شده و میان نمازگزاران نیز مُهرهای اختصاصی توزیع شده است و هرنمازگزار مُهر جداگانه و مخصوص خود را دارد که جهت اقامه نماز استفاده می‌کند.

مدیر کانون فرهنگی هنری «موعود» تصریح کرد: در شرایط فعلی یکی از مهمترین اقدامات ما ارایه چهار طرح در قالب فعالیت‌های کانون میان اهالی مسجد بود که عبارت اند از: طرح «خانه نور» شامل تلاوت یک صفحه از قرآن کریم هر شب بعد از اقامه نماز مغرب و عشا به همراه خانواده در منزل، طرح «هر خانه یک هیئت» شامل قرائت دعای توسل سه‌شنبه‌ شب‌ها به همراه خانواده در منزل، طرح «سلام بر امام» شامل قرائت دعای سمات قبل از نماز مغرب و عشا به همراه خانواده در منزل، طرح «به توان ما» جهت تامین کمک‌های نقدی جهت تهیه مواد ضدعفونی و ماسک برای مناطق پرازدحام و محروم.

پورتال بچه‌های مسجد به سامانه غربال‌گری وزارت بهداشت پیوست

از تدارک فرهنگی کانون‌های مساجد برای نوروز تا تداوم فعالیت بچه‌های مسجد در مقابله با کرونا

به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای(فهما)، در راستای راه‌اندازی سامانه غربال‌گری افراد مشکوک به ویروس (کرونا) از سوی وزارت بهداشت و به منظور آگاهی‌بخشی اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، این سامانه در پرتال بچه‌های مسجد بارگذاری شد.

اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور می‌توانند با مراجعه به نشانی salamat.gov.ir که در پرتال بچه‌های مسجد بارگذاری شده است، در این طرح شرکت کرده و غربال‌گری شوند.

بر پایه این گزارش، تاکنون یک هزار نفر از اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اطلاعات خود را جهت غربال‌گری ویروس (کرونا) در این سامانه ثبت کرده‌اند.

یشگیری و مقابله با ویروس کرونا که امروز به مسئله اول جهان و کشور ما تبدیل شده، نیز نیازمند عزم و اراده ملی است که کانون اصلی و محور شکل گیری این حرکت عظیم اجتماعی و همراه کردن مردم با مدافعان سلامت،مساجد هستند.بچه های مسجد با درک صحیح از شرایط کنونی کشور و نیاز مبرم جامعه به اقدامات موثر برای کاهش فشار روانی حاکم بر کشور، وارد صحنه شده اند و با عزم جدی برای شرکت کرونا، پویش مردمی «مسجد کانون سلامت» را اداره می کنند.

مسجد جامع اوین، یکی از مساجد فعال، شمالی ترین نقطه تهران است. این مسجد با 125 سال قدمت در یک طبقه با وسعت 180 متر در بخش های مختلف برای عموم مردم خدمات آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی ارایه می دهد.

توزیع اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده در میان ۷۰ خانواده نیازمند منطقه اوین/ ذبح ۵ گوسفند برای رفع بلا

از تدارک فرهنگی کانون‌های مساجد برای نوروز تا تداوم فعالیت بچه‌های مسجد در مقابله با کرونا

حجت الاسلام «سلمان متدین» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به شیوع ویروس کرونا از توزیع اقلام بهداشتی و ماسک میان 70 خانواده نیازمند منطقه اوین خبر داد و گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا به همت فعالین کانون فرهنگی هنری مسجد جامع اوین ضمن ضدعفونی معابر و خیابان های سطح شهر و مساجد منطقه، تلاش شد به خانواده های نیازمند نیز خدمت رسانی صورت گیرد.

امام جماعت مسجد جامع اوین افزود: قرار است به همت خیرین پنج راس گوسفند خریداری و ذبح ودر میان نیازمندان منطقه به منظور دفع بلا توزیع شود.

حجت الاسلام متدین خاطرنشان کرد: یکی از رویکردهای فعالیتی مسجد جامع اوین تحت پوشش قرار دادن نیازمندان محل و کمک به خانواده‌های بی‌سرپرست و بد سرپرست است که با همکاری صندوق خیریه جواد الائمه(ع) و اعضای جوان کانون فرهنگی هنری شهدای مسجد جامع اوین در آستانه سال نو، سبد غذایی و ارزاق میان خانواده های تحت پوشش توزیع می شود.

مدیر کانون فرهنگی هنری شهدای مسجد جامع اوین اهدای مبالغی به صورت ماهیانه در میان نیازمندان را بخش دیگری از خدمات این مسجد به نیازمندان برشمرد و تصریح کرد:حمایت و تحت پوشش قرار دادن قریب به ۴۰۰ کودک بی‌سرپرست و یتیم توسط مومنان بخش دیگری از خدمات مسجد جامع اوین به نیازمندان این منطقه است.

حجت الاسلام متدین رسیدگی به معضلات اجتماعی، ازدواج و طلاق را از دیگر خدمات ارایه شده در این مسجد در طول سال برشمرد وگفت:امام مسجد باید با مردم، محرومین و نیازمندان محل، نگاهی همراه با احترام داشته باشد و پیگیر مشکلات آنان باشد، اگر چنین مشکلاتی در مسجد پیگیری و حل شوند، مردم مساجد را مامن و پناهگاه خود می‌دانند و رفت و آمدشان در مسجد بیشتر می‌شود.

پخش اذان از بلندگوهای مساجد متوقف نشود

از تدارک فرهنگی کانون‌های مساجد برای نوروز تا تداوم فعالیت بچه‌های مسجد در مقابله با کرونا

مرکز رسیدگی به امور مساجد، در خصوص فعالیت مساجد در ایام فراگیری ویروس کرونا و به منظور جلوگیری از شیوع گسترده آن و حفظ سلامتی مردم عزیز ایران، بیانیه‌ای صادر کرده است که در ادامه می‌آید:

باسمه ‌تعالی

ائمه ‌محترم‌ جماعات، سلام‌ علیکم

پیرو نامه ستاد فرماندهی‌ عملیات مدیریت‌ بیماری‌ کرونا، مبنی‌ بر درخواست تعطیلی کلیه‌ جماعات‌ و مراسمات در مساجد تا فروکش‌ نمودن سیر صعودی این‌ بیماری و نظر مقام‌ معظم‌ رهبری(مدظله‌العالی) مبنی‌ بر لازم ‌الاجرا بودن مصوبات‌ این‌ ستاد، اعلام‌ میگردد؛ کلیه‌ اجتماعات اعم‌ از نمازجماعت و مراسمات در مساجد تا اطلاع‌ ثانوی تعطیل‌ میباشد.

در ضمن نکات‌ زیر مورد تأکید می باشد:

1 _تعطیلی نماز جماعت به‌ معنای بسته‌ بودن درب‌ مسجد در اوقات‌ شرعی و پخش‌ نشدن اذان از مناره و بلندگوهای‌ مسجد نیست. لذا خواهشمندیم با همت امام‌ محترم‌ جماعت و خادم‌ عزیز درب‌ مساجد در اوقات نماز باز باشد و اذان پخش‌ گردد.

2 _ هرگونه مُهر، تسبیح، سجاده، کیسه‌کفش(دائمی) و چادر از شبستان‌ مسجد جمع‌آوری‌ شود و از جاکفشی‌ های تعبیه‌ شده در ورودی‌ مسجد استفاده‌ نشود.

اهدای ۴۰ کیسه خون به همت اعضای کانون حضرت زینب(س) رامهرمز/تولید پنج‌هزار ماسک برای جلوگیری از شیوع کرونا

از تدارک فرهنگی کانون‌های مساجد برای نوروز تا تداوم فعالیت بچه‌های مسجد در مقابله با کرونا

«فرهاد عباسی» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای(فهما)، با اشاره به فعالیت‌های کانون فرهنگی هنری حضرت زینب(س) رامهرمز جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا گفت: ما طی شش فراخوان، اقدام به تهیه مواد ضدعفونی کننده و ماسک کردیم.

مدیر کانون فرهنگی هنری حضرت زینب(س) ادامه داد: به همت اعضای کانون، طی شش مرحله و با کمک ۲۰۰ نفر نیروی انسانی اقدام به ضدعفونی معابرو سطح شهر کردیم و از ۱۶ دستگاه تراکتور در این مسیر استفاده کردیم.

وی افزود: با توجه به شیوع کرونا در کشور و نیاز مبرم به خون، با هماهنگی‌های انجام شده یک روز را جهت اهدای خون معین کرده و ۴۰ کیسه خون جمع‌آوری و به مراکز مربوط ارسال کردیم. همچنین طی جلساتی که با مرکز بهداشت شهرستان برگزار کردیم، تولید ماسک در دستور کار قرار گرفت و تاکنون قریب بر پنج هزار ماسک، به همت ۱۲ نفر تهیه شده است.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس