هوای هم را داریم


هوای هم را داریم

سنندج - ایرنا - بیش از 2 هفته از شیوع بیماری کرونا در کردستان می‌گذرد، ویروسی که با خود، نگرانی و همدلی را به همراه آورد، در این میان پویش بخشش اجاره مغازه‌ها به راه افتاد تا فروشندگان غیر از دغدغه جان، غم نان نداشته باشند.

چند روزی بود که پچ‌پچ مغازه‌داران، گوش‌های پسر صاحب مغازه را تیز کرده بود، نگرانی در چهره فروشندگان موج می‌زد، می‌گفتند اگر مغازه‌ها تعطیل شود، برای اجاره مغازه و خانه چکار کنیم؛ پسر این نگرانی‌ها را به پدرش منتقل کرد و بعد از آن بود که آقای ابراهیمی تصمیم بزرگش را گرفت.

نصرت‌الله ابراهیمی ۷۵ ساله، صاحب یکی از مجتمع‌های تجاری بزرگ در قروه با ۳۵ باب مغازه است که چند سالی است اجاره بهای مغازه‌ها را با توجه به رکود بازار و تورم افزایش نداده است و خیلی از مغازه‌دارها، هنوز اجاره بهمن را هم پرداخت نکرده‌اند.

او درباره راه‌اندازی این پویش می‌گوید: همه کاسبان به درآمد شب عید دل خوش می‌کنند و همه امیدشان به روزهای آخر سال است، بعضی‌ها در کل طول سال آنقدر درآمد ندارند که در شب عید.

خودش هم در همان پاساژ عطاری دارد و می‌گوید: اول قصد داشتم ماسک و ملزومات بهداشتی تهیه و در بین مردم توزیع کنم اما وقتی نگرانی مغازه‌داران را دیدم، ترجیح دادم که اجاره آنها ببخشم، چون شنیده بودم که دلواپس اجاره هستند و مغازه‌داری در شهرهای کوچک هم سود چندانی غیر از همان شب عید که گفتم، ندارد.

ابراهیمی ادامه داد: خواستم پول اجاره مغازه را در جاهای واجب‌تر خرج کنند، بعضی‌ها برای تامین مایحتاج روزانه خود هم مانده‌اند، همین روزها باید همدیگر را درک کنیم.

او افزود: از سال ۹۳ تا حالا هم اجاره مغازه‌ها را افزایش نداده‌ام چون می‌دانم دست مردم خالی است، تا چند ماه قبل کل هزینه آب و برق را هم خودم یکجا پرداخت می کردم اما گران‌تر که شد از هر مغازه‌ای ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان بابت این هزینه دریافت می‌کنم.

این مغازه‌دار با انصاف گفت: یک دستگاه سمپاش بزرگ هم خریده‌ام که یکی از کسبه پاساژ داوطلب شد و روزانه دستگاه‌های عابر بانک و سطل آشغالهای شهر را ضدعفونی می‌کند.

وی درآمد ماهانه اجاره بهای ۳۱ واحد صنفی فعال در مجتمع تجاری خودش را ۱۷۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: اگر ما به هم رحم کنیم، قطعا روزگار برایمان بهتر می‌گذرد.

ادامه پویش

حسین شیخی هم صاحب یکی دیگر از مجتمع های بزرگ شهر قروه است، که ۱۷ واحد صنفی در این پاساژ فعالیت می‌کنند و با پیوستن به پویش من هم می‌بخشم، از تنها درآمد ماهانه خود گذشت.

وی می‌گوید: ۵۸ سال سن دارم و قبل از این سنگبری داشتم و حالا تنها منبع درآمد همین مغازه‌ها هستند.

او با بیان اینکه ماهانه ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال از این واحدها درآمد دارم، افزود: من هم خواستم سهمی در کمک به کشورم داشته باشم و برای همین مستاجران خودم را نزدیکترین افرادی دیدم که این روزها دارند متضرر می‌شوند.

شیخی با بیان اینکه کادر درمان و پزشکان و پرستاران دارند از جان خود می‌گذرند تا بیماران را نجات دهند، اضافه کرد: من و همه آنهایی که توان مالی دارند هم باید از مال و دارایی خود بگذریم تا کشور دچار بحران نشود.

وی با بیان اینکه این روزهای کشورمان بی شباهت به ۸ سال دفاع مقدس نیست، گفت: جبهه امروز هم نیازمند حمایت همه مردم از یکدیگر است.

شیخی می‌خواهد تا دولت هم از هر راهی که ممکن است، کمک کند تا تبعات اقتصادی این بیماری کمتر شود و ادامه می‌دهد: بعضی ها از بخشش مالیات می‌گویند اما همین مالیات هم کمک به کشور خودمان است و به چرخش چرخ اقتصاد کمک می‌کند.

او برای خرید تجهیزات بیمارستانی هم کمکهایی را داشته که نخواست عنوان شود.

هوای هم را داریم

سهم ۲ برادر برای یک کار خیر

علیرضا و محمدرضا ابراهیمی هم ۲ خیر دیگری هستند که مجتمع تجاری آنان در قروه ۸۳ واحد صنفی دارد و ۱۲ واحد آن واگذار شده و بقیه واحدها در اجاره فروشندگان است.

این دو برادر هم اکنون در خارج از کشور هستند و مدیر این مجتمع تجاری می‌گوید: وضعیت معیشتی مردم مدتی است تعریف چندانی ندارد و با آمدن بیماری کرونا، بدتر هم شد و مالکان این مجتمع تجاری هم در اقدامی خیرخواهانه تصمیم گرفتند تا از درآمد ۳۰۰ میلیونی خود از این مجتمع بگذرند.

محمد رضایی اضافه کرد: مالکان این مجتمع برای اجاره فروردین هم چهار ماه تنفس داده‌اند و از سویی ۷۰ تا ۸۰ درصد از مغازه داران اجاره حدود هفت تا هشت ماهشان را بدهکارند و هیچ فشاری به آنها برای پرداخت وارد نمی‌شود.

وی افزود: کسبه در این روزهای سخت مشکلاتشان بیشتر هم شده و در توانشان نیست همه این مشکلات را پشت سر بگذارند.

رضایی با بیان اینکه مردم و مغازه‌داران ابتدا برای حفظ سلامت خود و بعد هم به احترام درخواست مسوولین اقدام به تعطیلی مغازه‌های خود کرده‌اند، گفت: مسوولین دولتی هم باید به فکر باشند تا بیشتر از این فشار به مردم نیاید.

چکهای برگشتی بلای جان مغازه داران

یکی از مغازه‌دارانی که در این مجتمع ها فروشگاه کیف و کفش دارد می گوید: همین دیروز چک ۲۰۰ میلیونی من برگشت خورد و واقعا درمانده شده‌ام.

جعفری که هم خانه و هم مغازه‌اش استیجاری است، از مساعدت مالکان پاساژها قدردانی کرد و گفت: کاش عمده‌فروشان تهران هم که از آنها جنس برای شب عید آورده‌ایم به ما مهلت می‌دادند و چکهایمان برگشت نمی‌خورد، هرچند خود آنها هم حتما مشکل مالی دارند.

سلطانیان از دیگر فروشندگانی که مغازه پوشاک دارد هم می‌گوید: بازار قروه آنقدر بزرگ نیست که جوابگوی مخارج زندگی باشد و بخشش کرایه این ماه برایمان کمک بزرگی است.

وی می‌گوید: همه امیدمان به این چند روز باقی مانده تا شب عید بود و هر مغازه‌داری ۷۰۰ تا یک میلیارد ریال جنس خریده و حالا ۲ هفته‌ای است که در مغازه را باز نکرده‌ایم و عمده فروش تهرانی چک‌هایمان به اجرا گذاشته و هیچ جوره کوتاه نمی‌آید.

این مغازه‌دار قروه‌ای از مسوولین خواست تا برای بازاریانی که سهمی از یارانه معیشتی ندارند و حتی برای نان شب خود محتاج شده‌اند هم فکری کند و نگذارند کرونا، کل معیشت آنان را به‌هم بریزد.

برنامه استانی نداریم

رییس شورای هماهنگی بانکهای استان با بیان اینکه هنوز هیچ برنامه‌ای در قبال چک‌های برگشتی نداریم، اظهار داشت: ظاهرا یکی از استانها در یکی از جلسات خود چنین مصوبه‌ای داتشه اما هیچ ابلاغ کشوری در این زمینه نداشته‌ایم.

علی اشرف یوسفی قیاسی افزود:شورای پول و اعتبار ۱۳ اسفند سالجاری، گزارش بانک ‌مرکزی را در خصوص مشکلات بوجود آمده برای فعالان اقتصادی به ویژه صاحبان کسب و کارهای کوچک در بازپرداخت تسهیلات دریافتی به دلیل شرایط حاکم بر جامعه ناشی از شیوع ویروس کرونا، مطرح کرد و مورد تایید قرار داد.

وی افزود: با هدف مساعدت و حمایت از صاحبان کسب و کارها (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) که مصادیق آن در مصوبه دولت محترم تعیین خواهد شد، اقساط تسهیلات آن‌ها و نیز اقساط قرض‌الحسنه تمامی اشخاص طی ماه‌های اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ سررسید می‌شود و به دلیل شرایط بوجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا قادر به بازپرداخت وام و تسهیلات یا اقساط تسهیلات و وام خود در موعد مقرر نیستند منوط به آن‌که بدهی آن‌ها تا تاریخ ۰۱‏/۱۰‏/۱۳۹۸ در طبقه جاری قرار داشته باشد، می‌توانند اقساط سه ماه مذکور را پس از پایان دوره بازپرداخت اقساط پرداخت کنند.

یوسفی قیاسی اضافه کرد: همچنین درمورد تسهیلاتی که بازپرداخت آن‌ به صورت دفعی بوده و سررسید آن‌ در مدت زمانی یادشده قرار دارند مهلت سه ماهه داده می‌شود تا پس از سه ماه از سررسید تسهیلات، بدهی خود را بازپرداخت کنند.

رییس شورای هماهنگی بانکهای کردستان به بخش‌ها و رسته‌های کسب و کارهایی که به طور مستقیم از بیماری کرونا دچار بیشترین آسیب شده‌اند اشاره کرد و افزود: مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده، مراکز مربوط به گردشگری ، حمل و نقل عمومی مسافر،دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری،تولید و توزیع پوشاک، تولید و توزیع کیف و کفش، مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه، مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی، مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی، مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی مشمول این طرح هستند.

بخشش سهم ثروتمندان نیست

خیر دیواندره‌ای هم چند روز قبل یک میلیارد ریال برای مقابله با کرونا کمک کرد اقبال کریمی بخشی از ثروت خود را صرف کرد تا مواد ضدعفونی، ماسک، دستکش، الکل و دیگر اقلام بهداشتی خریداری و در اختیار مردم قرار گیرد.

شهرداری های برخی شهرستانها هم اجاره ماهانه بازارهای متعلق به خودشان را بخشیدند.

این روزها بخشش از کرونا پیشی گرفته تا هیچکس از قافله نوعدوستی عقب نماند.

حالا فقط این پزشکان و کادر درمان نیستند که دفاع از مردم در مقابل کرونا را بر عهده دارند، مردم هم هوای هم را در هوایی که کرونا جولان می دهد دارند تا مبادا نفس کسی بگیرد و یا بغضی در گلویش بنشیند.

این روزها هوای دلها کمی گرفته و ابری است، ولی دستانی که سخاوت را از خورشید یاد گرفته‌اند، این ابرها را پس می‌زنند، اینجا در ایران هنوز همه اعضای یک پیکرند.

در آمار منتهی به ظهر روز گذشته (ظهر چهارشنبه) ۲۲ نفر به تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان اضافه شد، گفت: اکنون بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی ابتلای ۱۸۹ نفر از افراد بستری به این بیماری قطعی است.

آمار مبتلایان قطعی به بیماری کرونا به تفکیک شهرستان‌ها شامل سقز با ۷۳ نفر، بانه ۳۸ نفر، سنندج ۲۹ نفر، کامیاران هشت نفر، قروه ۱۳ نفر، مریوان پنج نفر، دیواندره هشت نفر، بیجار ۱۲ نفر، دهگلان ۲ نفر و سروآباد یک نفر است که بسیاری از این افراد با کسب بهبودی خود از بیمارستان ترخیص شده اند.

تاکنون ۵۲۳ نمونه از افراد مشکوک به کرونا گرفته شده که از این تعداد، ۱۸۹ نمونه مثبت بوده و نمونه آزمایش ۲۶۴نفر نیز منفی بود البته جواب آزمایش افراد باقی مانده هنوز مشخص نشده است.

تعداد فوتی‌های مبتلا به کرونا از ابتدای درگیری استان با این بیماری تا به امروز به ۲۰ نفر رسیده که این تعداد شامل ۱۱ نفر در سقز، سه نفر در سنندج، یک نفر در مریوان، سه نفر در قروه، یک نفر در بیجار و یک نفر هم در بانه است.

ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد و تاکنون علاوه بر کشورهای جنوب شرق آسیا، خاورمیانه، اروپا، قاره های آفریقا، اروپا و اقیانوسیه را هم تحت تاثیر قرار داده است.

ایران نیز از ویروس کرونا در امان نماند و نخستین مورد بیماری ۳۰ بهمن ماه در قم شناسایی شد.

کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)