پاسخ به شبهه ایجاد شده درباره نقش آیت الله مامقانی در شیوع ویروس وبا


پاسخ به شبهه ایجاد شده درباره نقش آیت الله مامقانی در شیوع ویروس وبا

شفقنا-  در کلیپی که اخیرا منتشر شده آمده است: در سال 1903م، وبا در کربلا همه گیر شد. اوایل سال 1904م، قاجار شروع وبا در کرمانشاه –  که محل عبور زائران بود – را اعلام کرد، حکومت قاجار، سفر به عراق را ممنوع کرد؛ اما آیت الله مامقانی ـ مرجع آن دوران ـ این کار را «ممانعت شیعیان از انجام […]

پاسخ به شبهه ایجاد شده درباره نقش آیت الله مامقانی در شیوع ویروس وبا

شفقنا- در کلیپی که اخیرا منتشر شده آمده است: در سال ۱۹۰۳م، وبا در کربلا همه گیر شد. اوایل سال ۱۹۰۴م، قاجار شروع وبا در کرمانشاه – که محل عبور زائران بود – را اعلام کرد، حکومت قاجار، سفر به عراق را ممنوع کرد؛ اما آیت الله مامقانی ـ مرجع آن دوران ـ این کار را «ممانعت شیعیان از انجام وظایف مذهبی و توهین به آنها» اعلام کرد. قرنطینه ی کربلا با بلوایی که مامقانی و یارانش به پا کردند، شکست! قاجار توانایی مقابله را نداشت و با فتوای مامقانی، وبا به تهران رسید و نرخ مرگ و میر روزانه در پایتخت، مرز ۲۰۰ نفر را گذرانید. بعد از ۱۱۷ سال، این بار ویروس کرونا به قم آمده و بار دیگر از قرنطینه کردن یک شهر مذهبی، جلوگیری شد. گویا با فشار مراجع، بستن اماکن مذهبی هم ناممکن است … و با تکرار تاریخ، نفوذ مراجع عامل مرگ و میر ایرانیان شد.

پس از انتشار این کلیپ، حجت الاسلام والمسلین شیخ محمدرضا مامقانی پاسخی به این شبهه ارائه کرد .

وی در رد چنین ادعایی سه دلیل را مطرح و بیان کرد:

اول: منبع و مستند افسانه ی مورد ادعای این کلیپ، مقاله ای کوتاه از نویسنده ی اروپایی مجهول و گمنامی است که هیچگونه شناختی از ایشان و منابع آن مقاله نداریم و حتی این احتمال درباره ی آن شخص وجود دارد که خود یکی از افراد یهودی و یا حتی بهایی مسلک باشد که به قصد دشمنی با فقها و عالمان شیعه، اتهامی را متوجه آنان گردانده است و متأسفانه عده ای بی دین و غرض ورز نیز راه او را طی کرده و در این دوران سخت و مشقّت بار برای مردم عزیز کشورمان، چنین افسانه بافی هایی را بر اساس منبعی مجهول و غیرمعتبر منتشر ساخته اند.

دوم: تاریخ نگاران تاریخ ایران و به خصوص دوران معاصر، با همه ی اختلاف سلیقه ها و نگرش هایشان به مقوله ی تاریخ و تاریخ نگاری، اعم از تاریخ نویسان عرب زبان و فارسی زبان و حتی غیر از ایشان از مستشرقین و جهانگردان، هیچگونه سندی را در کتاب های معتبر و حتی غیر معتبر تاریخ عصر قاجار ثبت نکرده اند که ادعای این کلیپ را تصدیق کند؛ بلکه بر اساس گزارش های تاریخی در برخی منابع معتبر، در دوران مورد ادعای این کلیپ، هیچگونه بیماری طاعون و وبایی در ایران و عراق گزارش نشده و در صورت قبول اصل بیماری در این دو کشور، اصل داستان حرکت آیت الله العظمی شیخ محمد حسن مامقانی و جمعیت زیادی از نجف و کربلا به همراه ایشان و شکستن قرنطینه ی کرمانشاه و وارد کردن وبا به ایران در هیچ منبع و مرجع تاریخی بر اساس تحقیق و تتبّع ما یافت نشد.

حال چطور چنین حادثه ی مهم و بزرگ، از دید تمام اصحاب تاریخ پنهان مانده و سخنان نویسنده ای گمنام و مغرض، تنها مرجع اعتماد عده ای شیطان صفت قرار گرفته است؟!

سوم: بررسی متن این داستان براساس شواهد و نگاشته ها درباره ی زندگانی آیت الله العظمی شیخ محمد حسن مامقانی نشان از ادعای کذب آن دارد.

مرحوم آیت الله العظمی شیخ عبدالله مامقانی، فرزند مرحوم شیخ حسن، در کتابی با عنوان «مخزن المعانی فی ترجمه المحقق المامقانی» به شرح دقیق زندگانی پدرش پرداخته و می توان این کتاب را مهمترین منبع و مرجع در شناخت بیت مامقانی به حساب آورد. ایشان در فصل هفتم این کتاب، از صفحه ی: ۱۰۹ تا ۱۱۶، داستان تنها مسافرت خویش همراه با پدرش به ایران را ذکر کرده که مختصر آن داستان چنین است: با توجه به آنکه نه مرحوم شیخ محمد حسن و نه مرحوم شیخ عبد الله مامقانی، از حقوق شرعیه مانند: خمس و سهم امام به هیچ وجه استفاده نمی کردند و زندگی زاهدانه ی ایشان ضرب المثل خواص و عوام بوده است، پس از آنکه ارثیه ای از جانب مادر به مرحوم شیخ عبدالله مامقانی رسید، پس از کسالت پدرشان، نذر کرد که پدر خویش را به زیارت حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) ببرد و مرحوم شیخ محمد حسن نیز با این شرط این سفر را پذیرفت که هیچ هدیه و پولی از کسی قبول نکرده و به دلایلی به تهران نیز وارد نشوند.

سرانجام حرکت ایشان در ۲ محرم الحرام ۱۲۲۲ هجری از نجف اشرف به طرف کربلا، کاظمین و سامرا آغاز شد و در ۱ ربیع الاول همان سال به مشهد مقدس رسیدند و پس از حدود دو ماه توقف در ۲ جمادی الاول از مشهد مقدس به مقصد نجف اشرف مراجعت کرده و در ۲۵ رجب وارد نجف شدند.

اگر ادعای آن نویسنده ی مجهول پذیرفته شود که مرحوم شیخ محمد حسن مامقانی به همراه حدود ۸۰۰ نفر از عراق به ایران آمده و وبا را در ایران منتشر کردند، چرا هیچگونه اطلاعات تاریخی از اسامی آن افراد و مکان هایی که به آنجا وارد شدند و همچنین شهرهایی که در طول سفر به خاطر ایشان آلوده شد، در هیچ سندی ثبت نشده است؟!

پرسش دوم در این قضیه آن است که چرا از میان جمعیت ۸۰۰ نفری که ادعا می شود حاملان وبا از عراق به ایران بودند، خود مرحوم شیخ محمد حسن و فرزندشان؛ شیخ عبدالله مامقانی به وبا مبتلا نشدند؟! بلکه مرحوم شیخ عبدالله سال های سال پس از تاریخ این افسانه ی مورد ادعا به زندگانی خویش ادامه داد و آثار علمی متعدد از ایشان در این دوران برای نسل های بعد به یادگار باقی ماند بنابراین با در نظر گرفتن مجموع شواهد و قرائن و همچنین عدم ذکر این داستان خیالی در هیچ یک از منابع معتبر عصر قاجار، می توان به یقین بر بطلان و کذب این افسانه شهادت داد و همچنین با اثبات دروغ بودن این مطلب، میزان صداقت و امانتداری آن نویسنده ی مجهول نیز بر عاقلان و عالمان واضح و مشخص می شود.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمدرضا مامقانی در پایان تأکید کرد: قطعاً در ساخت این کلیپ، هدفی جز تخریب مرجعیت مستقل و ولایی شیعه با دست آویز قرار دادن مشتی توهمات و خیالات و به جهت تشویش اذهان عموم مردم و تهییج آنان علیه مراجع عظام تقلید، آن هم در شرایط کنونی وجود نداشته است؛ اما باید از برخی عزیزان پرسید: چرا بی آنکه از راست یا دروغ بودن مطلبی اطمینان یابند، به نشر آن مطلب یا کلیپ اقدام می ورزند؟!

انتهای پیام

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس