تامین نیازهای بیمارستانی ؛ سهم جویباری‌ها در مقابله با کرونا


تامین نیازهای بیمارستانی ؛ سهم جویباری‌ها در مقابله با کرونا

ساری - ایرنا - تعدادی از فعالان اجتماعی و نیکوکاران جویبار با تشکیل یک گروه در فضای مجازی و جمع‌آوری کمک‌های نقدی و جذب حمایت‌های مردمی، مدیریت بحران در شهرستان خودشان را عملا به دست گرفته‌اند و نیازهای ضروری بیمارستان عزیزی این شهر را تامین کرده‌اند.

کرونا هر چه آسیب و بدی هم که داشته باشد، دست‌کم در ایران یک سری فرصت‌های مهم اجتماعی و مردمی را شکوفا کرده و سبب تشکیل ساختارهای اجتماعی کارآمد در مناطق مختلف کشور و بویژه استان‌های دارای شرایط بحرانی مانند مازندران شده است.

جویبار یکی از همین مناطق است که طی دو هفته اخیر اقدامات چشمگیر و کم‌سابقه‌ای از سوی نیروهای مردمی و با مدیریت تعدادی از فعالان اجتماعی و نیکوکاران این شهر انجام شده است.

این روزها تقریبا همه جویباری‌ها با یک جریان اجتماعی تازه پا گرفته در این شهر آشنا هستند و در شهر خبر کمک‌های کم‌سابقه این جریان بین شهروندان شنیده می‌شود. گروهی که ابتدا در فضای مجازی و با پیشنهاد تعدادی از وکلای اهل جویبار تشکیل شد و کم‌کم به یک مجمع رسمی تغییر وضعیت داد و حالا می‌توان گفت نقش ستاد مرکزی کنترل کرونا و تأمین نیازهای بیمارستان عزیزی جویبار را ایفا می‌کند.

تبدیل گروه درون‌نهادی به فرصت اجتماعی

شکل‌گیری «مجمع خیران سلامت جویبار» به روزهای آغازین شیوع کرونا در کشور برمی‌گردد؛ زمانی که فعالیت و گسترش شیوع این ویروس در فرآیندی تصاعدی قرار گرفت و مازندران هم با سرعت زیادی در حال تبدیل شدن به یکی از استان‌های آلوده به این ویروس بود. از همان روزها تعدادی از وکلای مازندرانی تصمیم گرفتند که گامی برای کمک به هم‌استانی‌های خود بردارند و از دل این تصمیم، چند تن از وکلای اهل جویبار، گام‌ها را محکم‌تر برداشتند و برای استفاده از ظرفیت اجتماعی بزرگان شهر خود برای تأمین نیازهای تنها بیمارستان این شهر برنامه‌ریزی کردند.

«مصطفی ظهوری» یکی از وکلای اهل جویبار است که در تهران سکونت و فعالیت دارد. او این روزها بدون این که سفری به جویبار داشته باشد، همراه با تعدادی از دوستان و آشنایان خود و بزرگان این شهر، جریانی اجتماعی و سودمند برای جویبار را مدیریت می‌کند.

این فعال اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره روند تشکیل این مجمع اظهار کرد: کانون وکلا از چند هفته مانده به شیوع کرونا در کشور مشغول برنامه‌ریزی برای برگزاری انتخابات هیأت مدیره این نهاد بود. قرار بود انتخابات ۸ اسفند برگزار شود. اما ۴ آبان به دلیل شیوع کرونا اعلام شد که این انتخابات لغو شده است. در زمان فعالیت برای برگزاری انتخابات، گروه‌هایی با حضور وکلا در فضای مجازی تشکیل شده بود و در آن فعالیت‌های تبلیغاتی می‌شد. پس از لغو انتخابات کارکرد این گروه‌ها از بین رفت. همراه با تعدادی از دوستان به این نتیجه رسیدیم که از این ظرفیت کانونی ایجاد شده، برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی استفاده کنیم.

برنامه‌ریزی منطقه‌ای

وی افزود: پس از آن بزرگان جامعه وکلای مازندران گروهی برای همین هدف در واتس‌اپ تشکیل دادند و حدود ۲۰۰ وکیل در آن عضو شدیم. تا اینجای کار که حدود ۱۷ اسفند می‌شد، نگاه گروه فعالیت استانی بود. به این نتیجه رسیدیم که فعالیت‌ها را بر اساس ظرفیت‌های موجود در هر شهرستان، به صورت شهرستانی مدیریت و برنامه‌ریزی و دنبال کنیم.

این فعال اجتماعی خاطرنشان کرد: چند روز قبل توسط پدرم خبر رسیده بود که بیمارستان عزیزی جویبار با کمبود شدید امکانات اولیه مانند ماسک و دستکش مواجه است و کادر درمانی لباس برای فعالیت ندارند. خبرهای خوبی هم از این بیمارستان به گوش نمی‌رسید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که همراه با تعدادی از وکلای اهل جویبار گروه جداگانه‌ای تشکیل دهیم. برای استفاده از توان مردمی بزرگان و معتمدان شهر را به همراهی فراخواندیم.

ظهوری خاطرنشان کرد: چشم‌انداز اولیه ما این بود که بتوانیم حدود ۵۰ میلیون تومان برای کمک به بیمارستان عزیزی جویبار تأمین کنیم و گام نخست را هم خودمان با اهدای بخشی از درآمد ماهانه یا حقوقی که همکاران از نهادهای شاغل در آن دریافت می‌کنند برداریم. از یکی از معتمدان جویبار به نام «محمد توکلی» خواستم که ظرفیت‌های داخل شهر را شناسایی کند و پای کار بیاورد تا کمک‌های نقدی جمع‌آوری شود.

این وکیل دادگستری افزود: در واتس‌اپ گروهی با نام «حامی بیماران کرونا» تشکیل دادیم و در کمتر از ۲۴ ساعت ظرفیت ۲۵۶ نفره گروه تکمیل شد. خروجی گروه در همان دو روز اول فراتر از انتظارات ما بود. ناچار شدیم تعدادی از اعضا را حذف کنیم تا اعضای جدید اضافه شوند و پس از آن هم در پیام‌رسان‌ تلگرام گروهی با نام «مجمع خیران سلامت جویبار» تشکیل دادیم که اکنون پس از سه هفته فعالیت بیش از ۳۱۰۰ شهروند جویبار عضو آن هستند.

تامین نیازهای بیمارستانی ؛ سهم جویباری‌ها در مقابله با کرونا

کمک ۶۰۰ میلیون تومانی و شفافیت مالی

وی به روند رو به رشد کمک‌های مردمی در قالب این جریان اجتماعی اشاره کرد و گفت: میزان کمک‌ها هر روز بیشتر می‌شد و به همین دلیل تصمیم گرفتیم که گزارش مالی روزانه را در گروه‌ها منتشر کنیم تا همه اقدامات شفاف باشد. حتی برای این که شبهه‌ای ایجاد نشود، از بانک مرکزی درخواست کردیم تا برای حساب بیمارستان عزیزی جویبار یک شماره کارت صادر کند تا شهروند مبالغ را مستقیم به حساب بیمارستان واریز کنند و پس از آن در فرآیند قانونی استفاده از کمک‌های مردمی برای همین بیمارستان استفاده و هزینه شود.

این فعال اجتماعی خاطرنشان کرد: گزارش مالی مجمع روزانه و دقیق و با انتشار اسناد مالی و ریز هزینه‌ها به مردم ارائه می‌شود. بر اساس آیین‌نامه ویژه استفاده از هدایای مردمی مصوب سال ۱۳۸۱ هیأت وزیران، کمک‌های مردمی صرفا ویژه خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی هزینه می‌شود.

ظهوری با بیان این که تا کنون بیش از ۶۰۰ میلیون تومان توسط این مجمع کمک نقدی و غیرنقدی جمع‌آوری شده، اظهار کرد: تا دیروز میزان کمک‌های نقدی جمع‌آوری شده از مرز ۴ میلیارد ریال گذشت و بیش از ۲ میلیارد ریال نیز کمک غیرنقدی در قالب تأمین تجهیزات مورد نیاز بیمارستان توسط نیکوکاران و برخی مراکز درمانی مرجع دریافت شده است. کمک‌های غیرنقدی شامل خرید یک دستگاه مورد نیاز بیمارستان به قمیت ۱۵۳ میلیون تومان توسط یکی از خیران و دریافت حدود ۱۰۰ میلیون تومان تجهیزات از برخی مراکز درمانی مرجع و بزرگ برای بیمارستان عزیزی جویبار بود.

جلب ظرفیت‌های اجتماعی

وی افزود: یکی از کارهایی هم که در قالب این جریان اجتماعی در جویبار پیگیری می‌شود، جلب رضایت خانوادهای داغدیده بر اثر شیوه کرونا برای اهدای هزینه مراسم یادبود و تحریم درگذشتگان به بیمارستان عزیزی جویبار برای تهیه برخی تجهیزات پزشکی دیگر است. این بیمارستان در حال حاضر به دستگاه‌های بای‌پپ و ونتیلاتور نیاز دارد که تهیه آن‌ها هزینه زیادی نیاز دارد. پدرم به عنوان یکی از معتمدان شهر گفت‌وگو با خانواده‌های متوفیان را آغاز کرده و در نخستین گام خانواده میری در جویبار ۱۰ میلیون تومان را به این امر اختصاص دادند. خانواده‌های دیگری نیز اعلام موافقت کرده‌اند که در صورت پرداخت این کمک‌ها، دستگاه‌های مورد نیاز بیمارستان عزیزی نیز تهیه می‌شود.

عضو هیأت امنای مجمع مجازی خیران سلامت جویبار خاطرنشان کرد: هر چه پیش می‌رویم، شهر ظرفیت‌های اجتماعی خودش را بیشتر پیدا می‌کند و نیروهای مردمی به این پویش بیشتر اعتماد می‌کنند. برخی مدیران و مسئولان نیز از جمله آیت‌الله علی معلمی همراه شدند و به صورت نقدی و اداری حمایت می‌کنند. البته مدیران و مسئولانی را هم داشتیم که در این مسیر مخالفت‌هایی داشته باشند. اما جریان اجتماعی ایجاد شده در مسیر شفاف و درستی که ایجاد شده در حال فعالیت و ادامه روند است.

تامین نیازهای بیمارستانی ؛ سهم جویباری‌ها در مقابله با کرونا

ظهوری از کمک این مجمع به برخی مراکز درمانی سایر شهرها نیز خبر داد و اظهار کرد: اولویت ارائه خدمات با بیمارستان عزیزی جویبار است. اما طی این روزها پس از تأمین نیازهای این بیمارستان، با درخواست برخی مراکز درمانی شهرهای ساری، نکا و بابل، مقداری از نیازهای این مراکز به دستکش و ماسک را نیز این مجمع تأمین می‌کند. با یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده ماسک و دستکش کشور مذاکره شده و با توجه به تأمین هزینه‌ها توسط نیکوکاران و مردم برای خرید تجهیزات در شرایط کنونی با مشکل کمتری مواجه هستیم.

به گفته این فعال اجتماعی طی روزهای اخیر نیز در زیرمجموعه این مجمع، گروهی به تقاضای تعدادی از بانوان جویبار با نام «مجمع بانوان خیر سلامت جویبار» تشکیل شده که با استفاده از تجهیزات شخصی به تولید ماسک و لباس‌های بیمارستانی مورد نیاز مراکز درمانی فعال هستند.

حفظ تشکیلات مجمع

وی با اشاره به ایجاد ساختار تشکیلاتی کامل برای مدیریت این جریان در فضای مجازی و جامعه توسط فعالان اجتماعی جویبار، گفت: یکی از کارهایی که در این جریان انجام شد، به کارگیری چند تن از فعالان اجتماعی و معتمدان شهر به عنوان مدیران گروه‌های اصلی مجمع در فضای مجازی است. این افراد با شناختی که از ظرفیت‌های مختلف در هر منطقه دارند نفوذ جریان ایجاد شده در جامعه جویبار را بیشتر می‌کنند. قرار است تعداد این مدیران در گروه‌های مجمع افزایش یابد. ضمن این که علاوه بر این گروه‌های عمومی ، چند گروه جنبی مانند گروه ویژه مدیران و معتمدان یا گروه رابطان مراکز درمانی هم تشکیل شده تا همه اقدامات با برنامه‌ریزی و تقسیم وظایف انجام شود.

ظهوری افزود: تجربه فعالیت این مجمع و اثرگذاری آن در جویبار این انگیزه را ایجاد کرده که این گروه پس از بحران کرونا با نام «مجمع خیران جویبار» ثبت شود و به فعالیت خود در جامعه ادامه دهد و نیازهای ضروری نیازمندان شهر را تأمین کند. پیشینه این اقدام با پیشگامی زنده‌یاد حاج «نقی رحیمی» که در روزهای اخیر درگذشت، در کلاگرمحله جویبار به شکل کوچک‌تری از حدود ۸ سال پیش آغاز شده بود و امیدواریم که این جریان را در گستره‌ای شهرستانی بتوانیم ادامه دهیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نگرانی بزرگ ما و به ویژه کادر درمانی این است که بسیاری از مردم نکات و توصیه‌های بهداشتی را رعایت نکردند و نمی‌کنند. واقعیت این است که اگر این بی‌توجهی‌ها ادامه داشته باشد، امکان فرسایش و از کارافتادگی نظام سلامت کشور زیر این حجم از فشار وجود دارد و اگر این اتفاق رخ دهد فاجعه‌ای در حوزه سلامت رخ می‌دهد که ناشی از کم‌توجهی مردم است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس دختر برای پروفایل | 80 عکس پروفایل دخترونه زیبا و لاکچری