خودمراقبتی مرزنشینان خراسان جنوبی در برابر کرونا


خودمراقبتی مرزنشینان خراسان جنوبی در برابر کرونا

بیرجند - ایرنا - چهار شهرستان مرزی خراسان جنوبی با روستاهای متعدد از خطوط مقدم مبارزه با کرونا هستند که ساکنان آنها با کمک مسوولان، دهیاران و نهادهای مختلف اقدام به خودمراقبتی در برابر این ویروس کرده‌اند.

حدود یک ماه از ورود کرونا به خراسان جنوبی می‌گذرد و تاکنون ۱۷۸ مورد ابتلای قطعی به این ویروس در این استان ثبت شده که پراکندگی آن در تمامی ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی است.

براساس آخرین آمار رسمی شهرستان نهبندان یک مورد، شهرستان سربیشه ۲ مورد، شهرستان درمیان ۴ مورد و شهرستان زیرکوه ۲۳ مورد مثبت کرونا داشته است.

همانطور که آمار نشان می‌دهد شهرستان مرزی زیرکوه بیشترین بروز کرونا را بین مناطق مرزی خراسان جنوبی دارد.

استان مرزی خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد که حدود ۴۱ درصد جمعیت آن ساکن روستا هستند و با توجه به اقلیم این استان و برخورداری از طبیعت زیبا و بکر، بسیاری از ساکنان شهرهای خراسان جنوبی نیز در مناطق روستایی منزل یا کسب و کار کشاورزی دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ۲۵ اسفند ۹۸ در حالی که آمار مبتلایان کرونا در خراسان جنوبی به یکصد نفر رسیده بود گفت: آمار مبتلایان به کرونا در خراسان جنوبی رو به افزایش است که جای نگرانی دارد و از مردم خواهش می‌کنیم در منازل بمانند و از ترددهای غیرضروری پرهیز کنند.

محمد دهقانی فیروزآبادی افزود: همچنان درخواست می‌شود مردم رعایت کنند و تردد و سفر غیرضروری نداشته باشند زیرا تردد از شهر به روستا، از روستا به شهر و داخل شهر به راحتی باعث انتقال و سرایت ویروس می‌شود.

آگاه سازی روستاییان از خطرات انتشار ویروس کرونا از آنجا حایز اهمیت است که معمولا دسترسی آنان به مراکز بیمارستانی تعیین شده برای کرونا در مناطق شهری با توجه به بعد مسافت، هزینه رفت و آمد و اقامت در شهر با دشواری‌هایی همراه است و چه بسا که تهدیدی برای شیوع بیشتر بیماری نیز خواهد بود.

با توجه به اینکه در ماه‌های اسفند و فروردین، فعالیت بخش کشاورزی رونق دارد و باعث افزایش رفت‌ و آمدها در روستاها و شهرها می‌شود. اگر فردی به این ویروس مبتلا شده و اطلاع نداشته باشد، دامنه انتقال بیماری به افراد دیگر روستا و شهرهایی که مراجعه می‌شود، افزایش می‌یابد.

عضو شورای اسلامی روستای حیدرآباد نهبندان به خبرنگار ایرنا گفت: مردم از لحاظ آموزش به صورت چهره به چهره اطلاعات کافی را دریافت کرده‌اند اما اقلام بهداشتی تاکنون به این روستا نرسیده است.

مهدی کوهی نژاد که بهورز روستای حیدرآباد نیز است افزود: این روستا در جنوبی‌ترین نقطه استان واقع شده و تا اولین مرکز بهداشتی و درمانی ۸۰ کیلومتر فاصله دارد، از طرفی سرویس ایاب و ذهاب هم در روستا نیست که مردم بخواهند برای تهیه اقلام مورد نیاز به شهرها مراجعه کنند و توصیه شده رفت و آمد هم نداشته باشند.

وی با اشاره به تشدید کنترل‌های بهداشتی در روستا از زمان شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: به طور کامل تردد مردم را کنترل می‌کنیم و توصیه شده که رفت و آمدهای غیرضروری را از روستا به شهر یا از شهر به روستا حذف یا کم کنند.

عضو شورای روستای حیدرآباد نهبندان با این حال تردد غیرمجاز خودروهای حمل طیور زنده از جاده فرعی این روستا را تهدید جدی برای سلامت اهالی روستا عنوان کرد و گفت: تاکنون درخواست‌های زیادی برای حل این مشکل از نهادهای مربوطه شده است.

وی گفت: خوشبختانه تاکنون مورد مشکوک، تب دار یا دارای علایم مشابه در روستا نداشته‌ایم و مردم هم به صورت مداوم اطلاعات مورد نیاز را از طریق رسانه ملی دریافت می‌کنند.

این عضو شورای روستای حیدرآباد با بیان اینکه جمعیت حیدرآباد اغلب عشایر هستند و اکنون فصل کوچ آنها است گفت: امسال کوچ هم متوقف شده و مردم غیر از این منطقه به جای دیگری تردد نمی‌کنند.

خودمراقبتی کامل ماخونیک در برابر کرونا

روستای ماخونیک یکی از روستاهای مرزی شهرستان سربیشه و روستای هدف گردشگری نیز محسوب می‌شود که مردم روستا با همکاری دهیاری در خودقرنطینگی کامل به سر می‌برند.

دهیار روستای ماخونیک در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: از همان روزهای اولیه شیوع بیماری با نصب بنر اقدام به اطلاع رسانی به مردم کردیم و توصیه شد که ترددها به شهرهای اطراف را کم کنند.

داوود ماخونیکی افزود: اما این موضوع جدی گرفته نشد و همچنان ترددها ادامه داشت لذا با هماهنگی بخشداری و شبکه بهداشت از یک هفته پیش ماخونیک را کنترل کامل کردیم.

وی گفت: ورودی روستا و فرعی‌ها کنترل شده لذا هیچ فردی حتی از روستای پنج کیلومتری هم اجازه ورود به ماخونیک را ندارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از اهالی روستا در شهرهای کاشان و تهران شاغل بوده و در این فصل به روستا بر می‌گردند افزود: با این قرنطینه داوطلبانه از ورود اهالی بومی شاغل در شهرهای آلوده به ویروس کرونا جلوگیری می‌شود و کسانی هم که قبل از قرنطینه وارد روستا شده‌اند به مدت ۱۵ روز در خانه خود قرنطینه می‌شوند.

دهیار روستای ماخونیک با تاکید بر اینکه هیچ گردشگری اجازه ورود به روستا را در شرایط فعلی ندارد گفت: این اقدام به صورت خودجوش از سوی دهیاری بوده و برای بستن ورودی روستا ۲ کارگر روزمزد با هزینه دهیاری به کار گرفته شده است.

وی ضمن تقدیر از همکاری علما و شورای اسلامی روستای ماخونیک در اقدامات کنترلی اضافه کرد: از مسوولان نیز تقاضا داریم دستگاه تب سنج، ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی لازم را برای روستا ارسال کنند زیرا مردم نمی‌توانند به بیرون از روستا مراجعه داشته باشند.

بیماران خاص را در روستای بارنجگان دریابید

عضو شورای اسلامی روستای بارنجگان در شهرستان مرزی زیرکوه نیز گفت: مردم با استفاده از اطلاعات رسانه ملی و پیام‌های وزارت بهداشت به آگاهی لازم رسیده‌اند اما باز هم تذکرات به آنها داده می‌شود.

ابراهیم عابدینی با اشاره به ضد عفونی مغازه‌ها و مکان‌های عمومی روستا اظهار داشت: تاکنون چند نوبت ضد عفونی با همکاری سپاه، بسیج و فرمانداری انجام شده است.

وی با بیان اینکه هیچ گونه تجمع و مراسمی در روستا برگزار نمی‌شود ادامه داد: تاکنون فقط یک نوبت مواد ضد عفونی توسط خانه بهداشت به میزان نیاز یک هفته بین خانواده‌ها توزیع شده ولی هنوز ملزومات بهداشتی از جمله دستکش و ماسک مورد نیاز است.

این عضو شورای اسلامی روستای بارنجگان گفت: مردم برای تهیه این اقلام به شهر حاجی آباد (مرکز شهرستان) مراجعه می‌کنند اما در شهر هم پیدا نمی‌شود.

وی با اشاره به وجود تعدادی بیمار صعب العلاج، سرطانی و بیمار تنفسی در روستای بارنجگان اضافه کرد: این افراد بیش از سایر مردم به بسته‌های بهداشتی نیاز دارند که انتظار می‌رود مورد توجه مسوولان و خیرین باشند.

وی جمعیت روستای بارنجگان را ۴۲۷ خانوار معادل هزار و ۷۳۷ نفر اعلام کرد که در ۵۰ کیلومتری مرز افغانستان و ۴۰ کیلومتری شهرستان زیرکوه زندگی می‌کنند.

حرکت خودجوش کلاته نظر در ضد عفونی روستا

دهیار روستای روستای کلاته نظر از توابع شهرستان درمیان نیز با اشاره به وضعیت مراقبت‌های بهداشتی در این روستا گفت: ماسک و دستکش را مردم معمولا از شهر اسدیه (مرکز شهرستان) تهیه می‌کنند اما مواد ضد عفونی در روستا نداریم.

محمد زیبنده افزود: البته تاکنون چند نوبت ضد عفونی معابر روستا، مساجد و سرویس بهداشتی را انجام داده‌ایم.

وی با اشاره به دریافت اطلاعات لازم درخصوص مراقبت‌های بهداشتی از سوی بهورز روستا گفت: توصیه شده مردم تردد خود را به شهرها کم کنند و معمولا یک نفر به نمایندگی از چند خانواده خریدهای لازم را از اسدیه انجام می‌دهد.

دهیار روستای روستای کلاته نظر با بیان اینکه کمیته امداد هم بسته‌های بهداشتی را بین مددجویان روستا توزیع کرده است ادامه داد: این بسته‌های بهداشتی شامل مسواک، صابون و شامپو بوده است.

وی با اشاره به جمعیت ۳۵ خانواری روستای کلاته نظر گفت: تاکنون مورد مشکوک یا مبتلا به ویروس کرونا در این روستا مشاهده نشده است.

کمبودها مشترک است

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی نیز با تاکید بر اینکه کمبودها در سراسر کشور مشترک است به خبرنگار ایرنا گفت: با این وجود پیگیر هستیم که بتوانیم از ظرفیت دستگاه‌های مختلف و خیران برای رفع کمبودها استفاده کنیم تا اقلام مورد نیاز روستاها به ویژه نقاط مرزی تامین و ارسال شود.

عالیه خواجوی به اقدامات انجام گرفته برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در روستاهای استان اشاره کرد و افزود: جلسات متعدد توجیهی، آموزشی برای مردم روستاها توسط شوراهای اسلامی و دهیاری‌ها با حضور مسوولان بهداشت و درمان برگزار شده است.

وی ضد عفونی و گندزدایی معابر، پارک‌ها، بوستان‌های روستایی، سرویس بهداشتی و سطل‌های زباله را از دیگر برنامه‌های مقابله‌ای در این زمینه عنوان کرد و گفت: بروشور و پیام‌های آموزشی، سلامت و پیشگیری از کرونا نیز در سطح روستاها توزیع شده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه مردم روستاها درخصوص برگزار نکردن مراسم عروسی، عزاداری و هرگونه تجمع دیگر توجیه شده‌اند اضافه کرد: تمامی برنامه‌های فرهنگی، ورزشی و همایش‌های روستایی به ویژه در ایام نوروز تعطیل شده است.

وی با بیان اینکه پیگیری‌های لازم برای تهیه لباس، ماسک و مواد ضد عفونی ویژه نیروهای خدماتی و نظافتی روستاها انجام شده است گفت: همچنین پیگیری کرده‌ایم که مواد ضد عفونی در ورودی ساختمان دهیاری تعبیه شود و در باجه‌های پست بانک، سوپرمارکت‌ها و میوه فروشی‌ها نیز از دستکش یکبار مصرف استفاده کنند.

اگرچه ضدعفونی و گندزدایی روستاهای محروم و مرزی خراسان جنوبی از سوی نهادهایی همچون بنیاد مستضعفان یا بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی تاکنون انجام شده اما با توجه به درخواست‌های مردم استمرار این طرح‌ها و افزایش مشارکت‌ها به خصوص در مناطق مرزی و محروم مورد انتظار است.

مسوول سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی هم از راه اندازی کارگاه تولید ماسک فیلتردار با استانداردهای مدنظر دانشگاه علوم پزشکی در امیرآباد بیرجند خبر داد و گفت: این کارگاه فعالیت خود را با ظرفیت تولید روزانه چهار هزار ماسک آغاز کرده و بخشی از ماسک‌های تولیدی به صورت رایگان در مناطق محروم توزیع می‌شود.

اصحاب رسانه خراسان جنوبی هم با راه‌اندازی پویش نذر سلامت لوازم مورد نیاز مردم مناطق محروم استان برای شکست کرونا را تهیه و بین افراد کمتر برخوردار مناطق محروم استان توزیع می‌کنند.

اولین اقلام جمع‌آوری شده در قالب یک کاروان عازم شهرستان زیرکوه و بین ۳۰۰ خانوار محروم در روستاهای اینشهرستان توزیع شد.

اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی نیز با استفاده از درآمد وقف‌هایی که نیت آن بهداشت و درمان است ۲۰ هزار ماسک تهیه و به صورت رایگان توصیه می‌کند.

ویروس کرونا که از چین شیوع یافت، تاکنون به بیش از ۱۸۰ کشور دنیا سرایت و ۳۱ استان ایران را نیز درگیر کرده است.

موارد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در استان خراسان جنوبی به ۱۷۸ نفر رسیده که از این تعداد تاکنون ۱۳۰ بیمار بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شده‌اند.

درگذشتگان مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی به ۱۷ نفر افزایش یافته که از این تعداد هفت بیمار در شهرستان بیرجند، ۹ بیمار در شهرستان طبس و یک نفر در شهرستان قاینات است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟