تامین غذای روح مردم سهم خانواده استاد عندلیبی در مقابله با کرونا


تامین غذای روح مردم سهم خانواده استاد عندلیبی در مقابله با کرونا

کرمانشاه- ایرنا- استاد «محمدجلیل عندلیبی» هنرمند سرشناس کُرد حوزه موسیقی به همراه همسر هنرمندش «نگین ضیایی» این روزها برای مقابله با کرونا ماندن در خانه را انتخاب کرده‌اند و از همه مردم هم می‌خواهند به این پویش ملی و عمومی «در خانه ماندن» برای گذر از شرایط سخت بحرانی این روزها بپیوندند.

این خانواده کُرد اهل موسیقی از همان روزهای اول شیوع کرونا در کشور در پیامی ویدئویی از همه مردم ایران خواستند همه روزهای عید را در خانه بمانند و از این طریق با ویروس کرونا مقابله کنند.

استاد عندلیبی در این پیام با تاکید بر اینکه موضوع کرونا را همه ما باید جدی بگیریم، اظهار داشت: ما به عنوان هنرمندان حوزه موسیقی سعی می‌کنیم در این روزهای خانه‌نشینی مردم با انتشار اجراهای زنده موسیقی در شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی غذای روح مردم را تامین کنیم.

او از همه هنرمندان عرصه موسیقی و ادیبان نیز خواست با توجه به اینکه طول دوران بهبودی ویروس کرونا ۱۴ روز است و ماندن در خانه برای این مدت زمان خسته کننده است به صورت زنده یا ضبط شده برنامه‌هایی را برای مردمی که در خانه هستند اجرا و از طریق شبکه های اجتماعی آن را منتشر کنند.

نگین ضیایی همسر استاد عندلیبی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از مردم خواست حداقل به مدت ۲ هفته در منزل بمانند و از این طریق با کرونا مقابله کنند.

این هنرمند کُرد همچنین رعایت بهداشت فردی را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: تنها راه شکست کرونا ماندن در خانه است.

وی با بیان اینکه ما هم مانند مردم در خانه ماندگار شده‌ایم، افزود: تلاش می‌کنیم از لحاظ هنری و از طریق اجرای برنامه‌های موسیقی به مردم آرامش بدهیم تا در خانه ماندن برای آنها قابل تحمل‌تر شود.

خانم ضیایی از هنرمندان سرشناس حوزه موسیقی هم خواست در خانه بمانند و برای مردم اموسیقی اجرا کنند و از طریق شبکه های اجتماعی منتشر نمایند تا از این طریق مردم سرگرم شوند.

او با بیان اینکه مردم در این مدت در خانه نیاز به آرامش روحی دارند، تصریح کرد که کار جدیدی به نام «دیده‌کم» به زبان هورامی را از طریق شبکه های اجتماعی تقدیم به مردم می کنم و امیدوارم از این طریق به آرامش روحی آنها کمک کنم.

این خانواده اهل موسیقی در اولین اقدام خود ویدئویی با نام «یاد یاران» به زبان فارسی را از طریق شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی منتشر کردند. شعر این آهنگ از حضرت سعدی استاد سخن، آهنگساز و سنتور استاد محمدجلیل عندلیبی و آواز هم نگین و معین ضیایی اجرا کردند.

استاد محمدجلیل عندلیبی، سوم اردیبهشت سال ۱۳۳۳ در محلهٔ چهار باغ سنندج متولد شد. او در خانواده‌ای پرورش یافت که هم از طرف مادری، یعنی داییش «حکمت نوبری» که خوانندهٔ رادیو بود و هم از طرف پدری، ایرج عندلیبی که از خواننده‌های رادیو و تلویزیون بود، کمک و راهنمایی شد.

وی در ۱۲ سالگی به مدت سه سال خواننده فرهنگ و هنر سنندج به سرپرستی حسن کامکار بود و از ۱۵ سالگی نوازندگی سنتور را آغاز نمود. او پیش از عزیمت به تهران و آغاز تحصیلات دانشگاهی، در دبیرستان هدایت ارکستری تشکیل داد که در جشن‌ها به اجرای موسیقی می‌پرداختند.
وی در سال ۱۳۵۲ به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران ره یافت و نزد هنرمندانی نظیر نورعلی برومند، داریوش صفوت، احمد پژمان، علیرضا مشایخی، هرمز فرهت، شاهین فرهت، محمدتقی مسعودیه و مهدی برکشلی آموزش یافت.

او کنسرت‌های متعددی در کشورهای مختلف با گروه مولانا به سرپرستی و آهنگسازی خویش اجرا کرده و به معرفی و شناسایی موسیقی ایرانی در کشورهای مختلف پرداخته‌است. استاد عندلیبی در سال ۱۳۹۲ مدرک درجه یک هنری به وی اعطاء شد.

محمدجلیل عندلیبی، مرداد سال ۱۳۹۸ در اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی دف نوای رحمت، مورد تجلیل قرار گرفت.

نگین ضیایی همسر هنرمند استاد عندلیبی نیز متولد فروردین ۱۳۶۶ شهر پاوه است. او از دوران کودکی خواندن را با تشویق ها و آموزش های پدرش شروع کرد.

این هنرمند عرصه موسیقی فعالیت های خود را با تلاوت قرآن و شرکت در مسابقات و آوازهای سنتی و عرفانی خانقاهی و ساز دف شروع کرد. او از سن ۱۴ سالگی زیرنظر استاد محمدجلیل عندلیبی ساز سه تار را فراگرفت و به طور آکادمیک دوره های آوازی را زیرنظر او گذراند.

خانم ضیایی از سال ۸۳ آموزش سازهای دف و سه تار و آواز را برای بانوان شروع کرد و هم اکنون به طور حرفه ای ۲ اثر عرفانی به نام «گیانی گیان» و «دیده که‌م» به زبان کُردی منتشر کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !