طرز تهیه‌ی کشک‌پیاز؛ غذای محلی کهگیلویه و بویراحمد


کشک پیاز از غذاهاهی سنتی استان کهکیلویه و بویراحمد است. کشک پیاز در واقع چیزی شبیه به غذا‌هایی از جمله کالجوش تهران، کله جوش چهارمحال و بختیاری و کشک جوش سمنان است. همان طور که از اسم این غذا پیداست مواد تشکیل دهنده این غذا کشک و پیاز است و برای شام غذای مناسبی به شمار می‌رود.

طرز تهیه‌ی کشک‌پیاز؛ غذای محلی کهگیلویه و بویراحمد
کشک پیاز از غذاهاهی سنتی استان کهکیلویه و بویراحمد است. کشک پیاز در واقع چیزی شبیه به غذا‌هایی از جمله کالجوش تهران، کله جوش چهارمحال و بختیاری و کشک جوش سمنان است. همان طور که از اسم این غذا پیداست مواد تشکیل دهنده این غذا کشک و پیاز است و برای شام غذای مناسبی به شمار می‌رود. این غذا در دسته آبگوشت‌ها قرار می‌گیرد، زیرا می‌توانید در آن نان تلیت کرده و میل نمایید.

غذا‌های آبکی در زمان‌های قدیم در ایران بسیار مرسوم بوده است به نحوی که بیشتر از این غذا‌ها استفاده می‌شده و کمتر به سراغ برنج می‌رفتند. تقریبا در اکثر شهر‌های ایران با انواع مواد خوراکی به علاوه کشک از این دسته غذا‌های آبکی زیاد تهیه می‌شده است که علاوه بر آسان بودن بسیار مقوی بوده و انرژی لازم را به بدن می‌رسانده است. کشک از قدیم در اکثر غذا‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است و دارای خواص بسیار زیادی است از جمله: کشک با حجم کم خود، یک ماده غذایی معجزه آساست که در بردارنده تمامی خواص شیر و حاوی کلسیم، چربی، نمک، پروتئین و نیاسین (ویتامین B۳) است.

میزان انرژی تولید شده با ۱۰۰ گرم کشک حدود ۱۰۵ تا ۱۲۰ کیلو کالری می‌باشد که می‌تواند به عنوان یکی از تامین کننده‌های انرژی مورد نیاز بدن در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود. از خواص کشک اینست که کشک دارای اسید‌های آلی است و در نتیجه ضد عفونی کننده دستگاه هاضمه (معده، روده‌ی کوچک و روده‌ی بزرگ) است. کشک یک غذای نفاخ و سفت کننده روده است. سعی کنید به همراه کشک از نعنای خشک استفاده کنید.

کلسیم بالا و فسفر موجود در کشک از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. کشک گرسنگی را رفع می‌کند و حجم کمی از معده را پر خواهد کرد. کشک دارای مقادیر فراوان پیش ساز گلوتاتیون است. این مواد به خوبی از دستگاه گوارش جذب می‌شوند. خواص مهم گلوتاتیون در کنترل رادیکال‌های آزاد موجب پیشگیری از سرطان‌ها، کند شدن روند پیری و افزایش طول عمر سلول‌ها می‌شود. به بیماران سرطانی بعد از هر وعده غذا ۲تا ۳ قاشق کشک پاستوریزه بخورانید.

مواد لازم

کشک: ۵۰۰ گرم
پیاز متوسط: ۲ عدد
مغز گردو: ۲ قاشق غذاخوری
شکر: ۱ قاشق مربا خوری

طرز تهیه‌ی کشک پیاز؛ غذای محلی کهکیلویه و بویراحمد

طرز تهیه‌ی کشک پیاز؛ غذای محلی کهکیلویه و بویراحمد

مراحل پخت

۱. ابتدا کشک را (اگر از نوع خشک است) خیس می‌کنیم.

۲. سپس با پیاز تازه، گردو و شکر می‌کوبیم.

۳. مخلوط به دست آمده کشک پیاز می‌باشد و همراه با نان سرو می‌شود.

۴. می‌توانید از کشک مایع هم استفاده کنید.
منبع: غذالند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش