شیوه برخورد امام جواد با نحله و جریان فکری «غلو»


شیوه برخورد امام جواد با نحله و جریان فکری «غلو»

حجت الاسلام حاجی زاده با اشاره به غالیان به عنوان کسانی که در حق ائمه افراط کرده و گاهی آنها را تا اندازه خالق بودن بالا برده اند، به بیان شیوه برخورد امام جواد با این نحله و جریان فکری پرداخت.

حجت الاسلام «یدالله حاجی زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، ضمن تبریک سالروز ولادت امام جواد(ع) به بیان یکی از چالش های دوران این امام همام مبنی بر رشد غالیان پرداخت و اظهار داشت: در این دوره، بر خلاف برخی از دوره های قبل ، از فرقه های غالی خبری نیست و بیشتر از افراد غالی سخن در میان است یعنی کسانی که بعضا ائمه اطهار(ع) را تا حد خالق بودن بالا می بردند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: غالیان این دوره، بیشتر در خط فکری ابوالخطاب، سرشناس ترین غالی تمامی دوران امامان، بوده اند و همچنین ادعای وکالت ائمه در این زمان و برای چندمین بار در طول دوره حضور ائمه ، مطرح شده است همچنانکه احمد بن محمد سیاری، به دروغ مدعی وکالت امام نهم بود.

وی با بیان این که عقیده تحریف قرآن در جهت تقویت باورهای غالیانه در این زمان تکامل یافت، گفت: «سیاری» به عنوان سرشناس ترین فرد در این زمینه مطرح است و همچنین در این زمان، اختلافاتی در میان شیعیان ، در بحث تفویض امور عالم به پیامبر اکرم و اهل بیت وجود داشته است.

این استاد و پژوهشگر تاریخ با اشاره به شیوه برخورد امام جواد(ع) با جریان فکری غلو و عقاید غالیانه خاطرنشان کرد: امام جواد(ع) با احساس خطر از ناحیه غالیان، به مقابله با ایشان و باورهای انحرافی آنان پرداخت؛ آن حضرت علاوه بر مقابله با افراد غالی این دوره و مقابله با خط فکری ابوالخطاب، با افکار غالیانه اهل سنت نیز مقابله کرد.

وی ابراز داشت: امام جواد(ع) علی رغم شرایط سیاسی حاکم بر جامعه، به مقابله با این جریان فکری پرداخت و با معرفی غالیان، افشای افکار باطلشان و لعن ایشان و با اشاره به هم فکری آنان با ابوالخطاب، کوشید تا از آثار مخرب اندیشه های غالیان بکاهد.

حجت الاسلام حاجی زاده تأکید کرد: آن حضرت، علاوه بر این، برای نشان دادن نادرستی اندیشه های غالیانه، دست به روشنگری زد و عقیده تفویض را انکار کرد و با استناد به قرآن، حدیث و عقل به مقابله با این جریان فکری پرداخت.

پایان پیام/694

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کی یف طی یک هفته بیش از 3500 سرباز خود را در محور دونتسک از دست داد