تطبیق ناروای حوادث روز به علائم ظهور، خسارات اعتقادی دارد/ فاصله ما با ظهور، مشخص نیست


تطبیق ناروای حوادث روز به علائم ظهور، خسارات اعتقادی دارد/ فاصله ما با ظهور، مشخص نیست

حجت‌الاسلام کلباسی با بیان اینکه تطبیق حوادث روز با علائم ظهور، علمی و فنی نیست، گفت: ما در مسیری قرار داریم که انتهای آن ظهور است و نمی‌دانیم چقدر با آن فاصله داریم. اینکه بگوییم کرونا تابلوی آخر است، حدسیات غیرعالمانه است.

حجت الاسلام والمسلمین «مجتبی کلباسی» در گفت وگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان با بیان اینکه علائم ظهور به دو دسته تقسیم می شود، اظهار کرد: بخشی از علائم در بستر زمان و تاریخ پیش می آید و بخشی نشانه های قطعی و نزدیک به ظهور هستند بدین معنا که وقتی این علائم اتفاق افتاد، ظهور نزدیک خواهد بود.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم تصریح کرد: ویژگی این علائم در آستانه ظهور در روایات آمده است، مثل ظهور سفیانی و یمانی، خسف بیداء، صیحه آسمانی در ماه مبارک رمضان، قتل نفس زکیه در مسجدالحرام. اینها هر کدام خصایص خود را دارند و اینگونه نیست که هر کس بخواهد مدعی آنها شود.

وی در ادامه بیان کرد: فقط وقتی می توان گفت ظهور عملاً بسیار نزدیک است که این علائم به وقوع بپیوندد. لذا سایر علائم، علامت های آخرالزمانی هستند و اینکه چقدر با ظهور فاصله دارند، قابل تبیین نیست ازجمله مرگ سفید که می تواند به دلیل طاعون، وبا و ... باشد که در گذشته هم رخ داده و کشته های بسیار داشته و بعضاً میلیون ها نفر را به کام مرگ کشانده است.

حجت الاسلام کلباسی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان، ابراز کرد: اگرچه کرونا، ویروسی عالمگیر شده اما اگر همه جانباختگان آن را جمع کنیم شاید به اندازه کشته‌شدگان یکی از حوادث گذشته و حتی چندصدم آنها هم نباشد، لذا اینکه بگوییم این بیماری، علامت ذکرشده در روایات است کاری علمی و فنی نیست.

وی تاکید کرد: ما در مسیری قرار داریم که انتهای آن ظهور است و نمی دانیم چقدر با آن فاصله داریم، اما اینکه بگوییم این بیماری تابلوی آخر است حدسیات غیرعالمانه است، لذا باید از این تطبیق ها پرهیز کرد چون پایه علمی روایی ندارد.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم در ادامه ابراز کرد: وقتی فشاری وارد می شود و بحرانی رخ می دهد حدسیاتی زده می شود اما اینها علم نیست در عین حال آنکه باید همواره منتظر ظهور امام عصر(عج) باشیم اما اینکه حوادث روز را با علائم تطبیق دهیم، شایسته نیست هر چند مسائل این چنینی در مسیر ظهور رخ می دهد مثل مرگ سرخ و مرگ سفید.

وی درباره عواقب تطبیق های ناروای حوادث روز جامعه با علائم ظهور، بیان کرد: هر اقدام و تعبیر غیرعالمانه ای، آسیب رسان است، لذا وقتی می گوییم در جاده ظهور قرار داریم و باید زمینه سازی کرده و خود را به عنوان منتظران مصلح، اصلاح کنیم، یعنی عمل ما باید به گونه ای باشد که صلاحیت درک عصر ظهور را داشته باشیم.

حجت الاسلام کلباسی ادامه داد: اما اینکه از حوادث روز به علائم پیشگویی شده در روایات برای ظهور تعبیر کنیم و نگاه غیرمستدل داشته باشیم خسارات اعتقادی در پی دارد و لطمه روحی و روانی به جامعه می زند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لذا باید به آنچه در منابع صحیح و مستند تصریح شده، معتقد باشیم و پا را فراتر از آن نگذاریم و از خدا و رسول(ص) پیشی نگیریم. البته هر کسی نمی تواند آنچه را که هست، درک کند بلکه این قسم تشخیص ها و تطبیق ها نیاز به کار علمی و کارشناسانه دارد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند