درمان عفونت قارچی واژن (2)


درمان عفونت قارچی واژن (2)

دومین مطلب از بسته عفونت واژن در زنان شما را با عفونت های قارچی، علائم، دلایل و درمان های شایع آن آشنا می کند.

نی نی بان: دومین مطلب از بسته عفونت واژن در زنان شما را با عفونت های قارچی، علائم، دلایل و درمان های شایع آن آشنا می کند.
درمان عفونت قارچی واژن (2)
ابتلا به عفونت های قارچی واژن در میان زنان شایع است، به طوری که 75 درصد از آن ها در طول زندگی خود ابتلا به بیماری های قارچی را تجربه می کنند. التهاب قارچی مهبل یکی از انواع شایع عفونت های واژینال در زنان است که مشخصه اصلی آن سوزش واژن، خارش شدید و ترشحات واژینال است. عفونت قارچی واژن، هم خود مهبل (واژن) و هم بافت دهانه مهبل (فرج) را تحت تاثیر قرار می دهد.
عفونت قارچی واژن در زنان بسیار شایع است به طوریکه از هر 4 زن، سه نفرشان در طول زندگی خود این وضعیت را تجربه می کنند.
عفونت قارچی واژن عفونت منتقله از راه جنسی در نظر گرفته نمی شود. هر چند قارچی که باعث عفونت واژن می شود، ممکن است از طریق تماس جنسی دهانی پخش شود. درمان این نوع عفونت معمولا ساده است، مگر اینکه دچار عفونت قارچی برگشت پذیر یا عودکننده شده باشید. یعنی عفونتی که بیش از 4 بار در طول سال بروز می کند. که در این حالت درمان طولانی تر و پیچیده تر است.
علائم عفونت قارچی واژن
1. خارش و سوزش در مهبل (واژن) یا در ورودی واژن
2. احساس سوزش، به خصوص در طول مقاربت یا در هنگام ادرار کردن
3. قرمزی و تورم فرج
4. درد در ناحیه واژینال
5. ترشحات غلیظ و سفید واژن با ظاهر پنیر مانند و بدون بو
عفونت قارچی پیچیده واژن
شما ممکن است دچار عفونت قارچی پیچیده واژن شده باشید اگر:
1. علائم شدید عفونت مانند قرمزی گسترده، تورم و خارش را تجربه می کنید که منجر به ایجاد خراش در بافت یا زخم شده است.
2. اگر دارای عفونت قارچی برگشت پذیر یا عودکننده هستید که بیش از 4 بار در سال شما را گرفتار می کند.
3. عفونت شما ناشی از نوع دیگری از قارچ و نه قارچ کاندیدا آلبیکنز باشد.
4. حامله هستید.
5. مبتلا به دیابت کنترل نشده هستید.
6. ایمنی بدنتان به دلیل استفاده از داروهای خاص یا ابتلا به یک بیماری خاص مانند عفونت HIV کاهش پیدا کرده است.
چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟
1. اگر این اولین بار است که علائم عفونت قارچی را تجربه می کنید.
2. اگر مطمئن نیستید که علائم جسمی تان ناشی از عفونت قارچی است.
3. اگر علائم پس از خود درمانی با کرم های واژینال بدون نسخه یا شیاف برطرف نشد.
4. اگر علائم شما تشدید شده یا تغییر کرد.
دلایل عفونت قارچی واژن
عفونت قارچی واژن معمولا توسط قارچی به نام کاندیدا ایجاد می شود. کاندیدا میکرو اورگانیسمی است که به طور معمول در مهبل (واژن) زنان وجود دارد. در واقع به طور طبیعی واژن زن دارای چندین نوع باکتری و قارچ است و باکتری لاکتوباسیلوس موجود در این ناحیه با تولید اسید، مانع رشد بیش از حد قارچ در واژن می شود اما هر گونه اختلال در این تعادل سالم می تواند به رشد بیش از حد قارچ ها منجر شود. وجود قارچ ها به مقدار زیاد در این محیط موجب خارش و سوزش مهبل می شود که از نشانه های کلاسیک عفونت قارچی است.
رشد بیش از حد قارچ در واژن می تواند نتیجه عوامل متعددی از جمله موارد زیر باشد:
1. استفاده از آنتی بیوتیک که منجر به کاهش مقدار باکتری لاکتوباسیلوس در مهبل (واژن) و تغییر در pH واژن می شود.
2. بارداری
3. دیابت کنترل نشده
4. اختلال در سیستم ایمنی بدن
هر عاملی که باعث تغییر در نوع و مقدار باکتری هایی شود که به طور طبیعی در واژن وجود دارند.
در اکثر موارد، عفونت قارچی نتیجه رشد بی رویه یک نوع قارچ کاندیدایی به نام کاندیدا آلبیکنز است، اما گاهی اوقات سایر قارچ ها هم می توانند منجر به عفونت واژینال شوند. کاندیدا آلبیکنز معمولا به خوبی به درمان پاسخ می دهد و راحت تر از سایر عفونت های قارچی واژینال جواب می دهد.
عفونت قارچی ممکن است از طریق جنسی به ویژه از طریق تماس جنسی دهانی با دستگاه تناسلی منتقل شود. با این حال، عفونت قارچی به عنوان عفونت منتقله از راه جنسی در نظر گرفته نمی شود چون زنانی که از نظر جنسی فعال نیستند هم ممکن است به این عفونت مبتلا شوند.
ریسک فاکتورهای عفونت قارچی واژن
1. استفاده از آنتی بیوتیک: عفونت های قارچی واژن در زنانی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند، رایج است. آنتی بیوتیک های وسیع الطیف انواعی از آنتی بیوتیک ها هستند که بر طیف گسترده ای از باکتری ها موثر هستند و باکتری های سالم در مهبل (واژن) را از بین می برند و می توانند به رشد بیش از حد قارچ در این ناحیه منجر شوند.
2. افزایش سطح استروژن: عفونت قارچی واژن در زنانی که سطح هورمون استروژن شان بالاتر است، بیشتر دیده می شود. به عنوان مثال، در زنانی که باردار هستند، کسانی که قرص های استروژنی جلوگیری از بارداری را با دوز بالا استفاده می کنند و یا کسانی که تحت درمان هورمونی با استروژن هستند بیش از سایرین در معرض عفونت قارچی واژن هستند.
3. دیابت کنترل نشده: در زنانی که مبتلا به دیابت هستند و کنترل ضعیفی بر قند خون خود دارند، احتمال ابتلا به عفونت قارچی بیش از زنانی است که دیابت شان تحت کنترل است.
3. اختلال سیستم ایمنی بدن: زنانی که به هر دلیل تحت درمان با کورتیکواسترویید بوده یا دچار عفونت اچ آی وی هستند به احتمال زیاد دچار عفونت قارچی واژن می شوند.
4. فعالیت جنسی: اگر چه عفونت قارچی به عنوان عفونت منتقله از راه جنسی در نظر گرفته نمی شود، اما یکی از راه هایی که باعث آلودگی واژن به قارچ کاندیدا تماس جنسی است.
تشخیص عفونت قارچی واژن
1. بررسی سابقه شما در ابتلا به عفونت های واژینال در گذشته یا سابقه ابتلا به عفونت های منتقله از راه جنسی
2. معاینه لگنی توسط پزشک برای بررسی علائم خارجی عفونت. در ادامه پزشک با استفاده از اسپکولوم دیواره های واژن را باز کرده و واژن و گردن رحم را بررسی می کند. البته ممکن است نمونه هایی از ترشحات واژینال نیز برای بررسی های آزمایشگاهی برداشته شود.
درمان های شایع عفونت قارچی واژن
درمان عفونت های قارچی بستگی به این دارد که نوع عفونت شما بدون عارضه بوده یا از نوع عفونت های پیچیده است.
اگر عفونت قارچی بدون عارضه باشد
1. دوره درمانی کوتاه مدت واژینال: این برنامه شامل یک تا سه روز استفاده از کرم ضد قارچ، پماد، قرص یا شیاف است که در اغلب موارد به طور موثری عفونت قارچی را از بین می برند. بوتوکونازول، کلوتریمازول و میکونازول از جمله داروهای موثر در این مرحله هستند. یادتان باشد این داروهای تاثیر کاندوم و دیافراگم را که برای جلوگیری از بارداری به کار می روند کم می کنند. از جمله عوارض شایع استفاده از این داروها نیز سوزش خفیف است.
2. توصیه به مصرف داروهای خوراکی به صورت تک دوز: دکتر شما ممکن است یک تک دوز از فلوکونازول را که نوعی دارو ضد قارچ است برایتان تجویز کند. این دارو به صورت خوراکی مصرف می شود.
3. اگر درمانتان را به طور کامل به پایان رساندید اما علائم عفونت طی دو ماه بعد از بین نرفت باید مجددا به پزشک مراجعه کنید.
اگر عفونت قارچی پیچیده باشد
1. دوره درمانی طولانی مدت واژینال: در این حالت باید 7 تا 14 روز از داروهای ضد قارچ مانند بوتوکونازول، کلوتریمازول و میکونازول استفاده کنید. این داروها ممکن است به صورت کرم واژینال، پماد، قرص یا شیاف برایتان تجویز شود.
2. توصیه به مصرف داروهای خوراکی به صورت مولتی دوز: دکتر شما ممکن است دو یا سه دوز فلوکونازول خوراکی برایتان تجویز کند که البته بهتر است خانم های باردار از این درمان صرف نظر کنند.
3. درمان نگهدارنده: درمان نگهدارنده در شرایطی که عفونت قارچی از نوع برگشت پذیر است توصیه می شود. در این حالت پزشک ممکن است از شما بخواهد تا شش ماه، هفته ای یک عدد قرص فلوکونازول مصرف کنید. برخی از پزشکان هم برای درمان نگهدارنده شیاف کلوتریمازول را به جای قرص خوراکی توصیه می کنند.
4. اگر دچار عفونت قارچی واژن هستید، معمولا نیازی نیست که همسرتان هم به طور همزمان تحت درمان قرار گیرد. اما اگر عفونت شما عودکننده بوده و همسرتان دچار علائم عفونت از جمله خارش و سوزش باشد، باید او هم تحت درمان قرار گیرد. در غیر این صورت استفاده از کاندوم طی مقاربت تنها توصیه ای است که پزشک معالج به همسرتان می کند.
پیشگیری از عفونت قارچی واژن
1. تا حد امکان از گرفتن دوش واژینال اجتناب کنید.
2. لباس زیر پنبه ای یا نخی بپوشید و از لباس های گشاد و دامن بیشتر استفاده کنید.
3. از پوشیدن لباس های زیر تنگ و جوراب شلواری اجتناب کنید.
4. لباس زیر خیستان را به سرعت بعد از شنا یا ورزش عوض کنید.
5. به مدت طولانی داخل وان آب گرم یا داغ باقی نمانید.
اگر می خواهید درباره عفونت های شایع واژینال در زنان بیشتر بدانید، ادامه مطالب این بسته را در این صفحه بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق