قرص‌ های تحریک تخمک‌ گذاری روی باروری موثرند؟


قرص‌ های تحریک تخمک‌ گذاری روی باروری موثرند؟

کلومیفن گاهی اوقات باعث بروز مشکلاتی مانند تاری دید و تهوع می‌شود و ممکن است در بعضی از مصرف کنندگان مشکلات روده ایجاد کند.

دکتر معصومه یونسی جراح و متخصص زنان و زایمان، فلوشیپ فوق تخصصی نازایی و جراحی لاپاراسکوپی یکی از کسانی است که در زمینه‌ی ناباروری فعالیت می‌کند. از او درباره‌‌ی قرص‌های تحریک باروری و تاثیراتی که روی زنان دارد سوالاتی پرسیدیم که می‌خوانید.

قرص‌ های تحریک تخمک‌ گذاری روی باروری موثرند؟
کلومیفن و لتروزول مهمترین داروهایی است که برای تخمک گذاری تجویز می‌شوند، هر کدام از این داروها برای کدام یک از خانم‌ها تجویز می‌شود؟
لتروزول دارویی است که برای افرادی که دارای مشکل پلی کیستیک تخمدان هستند. پلی کیستیک به نارسایی هورمونی می‌گویند که در تخمدان خانم‌ها اتفاق می افتد. معمولا کسانی که با این مشکل مواجه هستند دارای سیکل‌های قاعدگی نامنظمی هستند و اغلب موهای زائد در صورت‌شان رشد می‌کند و گاهی اوقات با افزایش وزن روبرو می‌شوند. به طور کلی بیش از 5 درصد از زنانی که در سن باروری هستند با این مشکل مواجه می‌شوند که در اغلب موارد می‌توان آن را با تجویز دارو حل کرد.
اما برای کسانی که مشکل پلی کیستیک ندارند قرص کلومیفن تجویز می‌شود. قرص کلومیفن فقط برای زنانی تجویز می شود که پزشک متخصص اختلال تخمک گذاری را در آنها تایید کرده باشد.
باین قرص‌ها بعد از سونوگرافی که توسط پزشک انجام می‌شود و با توجه به وضعیت بدنی که فرد دارد برای او تجویز می‌شود.

عوارض شایع مصرف این داروها چیست؟
کلومیفن گاهی اوقات باعث بروز مشکلاتی مانند تاری دید و تهوع می‌شود و ممکن است در بعضی از مصرف کنندگان مشکلات روده ایجاد کند. توصیه‌ی پزشکان این است که فرد اگر بعد از مصرف کلومیفن دارای تاری دید شد بهتر است هرچه زودتر دست از مصرف این قرص بکشد و آن را ادامه ندهد و با مشورت پزشک داروی دیگری جایگزین کند. لتروزول هم عوارض شایعی مانند سر درد، تهوع و ... را ایجاد می‌کند. این قرص تاری دید ندارد و عوارض گوارشی‌اش هم معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وضعیت خانم‌ها بعد از قطع کردن داروهای تخمک‌گذاری به چه شکل پیش می‌رود؟
معمولا اتفاق خاصی برای‌شان رخ نمی‌دهد.

بعد از مصرف این دارو چقدر می‌توان به نتیجه امیدوار بود؟
بستگی به خیلی از موارد دارد. مثلا اگر اسپرم مرد قوی و خوب و وضعیت جسمی خانم مساعد باشد و از پلی کستیک شدید تخمدان رنج نبرد می‌توان خیلی زیاد به باروری امیدوار بود.

قرص‌ های تحریک تخمک‌ گذاری روی باروری موثرند؟
تا چه مدتی مشخص می‌شود که این دارو به بیمار جواب داده یا نه؟
معمولا این داروها در مرحله‌ی اول، دوم و یا سوم به بیمار جواب می‌دهند و مشکل او را حل می‌کنند.

دوره‌ی زمانی مصرف این داروها چه مدتی است؟
این داروها را می‌توان تا سه ماه تجویز کرد. هر ماه یک دوره. اگر نتیجه‌ای حاصل نشود باید آزمایش بگیریم تا مشخص کنیم سیستم انعقادی یا ایمونوژیک مشکل دارد یا نه. بعد از سه ماه که این دارو مصرف شد و بیمار نتیجه‌ای نگرفت تجویز دوباره‌اش فایده‌ای ندارد.
مهمترین مطالب در این باره:
تحریک تخمک­‌گذاری یک نوع درمان دارویی است که در ناباروری اغلب به­‌منظور افزایش شانس باروری و میزان موفقیت درمان، انجام می‌­شود. داروهایی که برای این منظور مورد استفاده قرار می­‌گیرد تحت عنوان داروهای محرک تخمک­‌گذاری نامیده می‌­شوند و با استفاده از این داروها می‌توان تعداد و کیفیت تخمک­‌ها را ارتقاء داد.
به­‌طور کلی هدف از تحریک تخمک­‌گذاری در درمان ناباروری، اصلاح تخمک­‌گذاری در زنان مبتلا به اختلال تخمک­‌گذاری و افزایش تعداد و کیفیت تخمک جهت انجام روش­‌های کمک باروری (ART) است.
اختلال عمل تخمک­‌گذاری تقریباً در 25-15 درصد از موارد ناباروری دیده می­‌شود و در مواقعی که تنها علت ناباروری باشد جواب به درمان بسیار رضایت‌بخش است. اصولاً درمان موفقیت‌آمیز در این افراد به بررسی دقیق و کشف علت اصولی عدم تخمک­‌گذاری بستگی دارد.
در درمان نازایی یکی از اقداماتی که معمولاً انجام می­‌شود تحریک تخمک‌‌گذاری جهت به‌دست آوردن تعداد مناسب تخمک با کیفیت بالا می‌­باشد. هر‌چند در زنان با عملکرد مناسب و طبیعی تخمدان، می‌­توان جهت تهیه تخمک از سیکل طبیعی نیز استفاده کرد ولی از آنجایی‌که این درمان­ها مستلزم صرف وقت و هزینه می­‌باشند، ترجیح داده می‌­شود برای افزایش شانس باروری از تحریک کنترل‌شده تخمدان استفاده شود. برای تحریک تخمک­‌گذاری در نازایی درمانی مفید و مطلوب است که ضمن حصول تعداد مناسب تخمک، حتی­‌المقدور خطر تحریک بیش از حد تخمدان را نیز به‌دنبال نداشته باشد. بنابراین قبل از هر درمانی بایستی فرد به‌­طور دقیق مورد بررسی قرار بگیرد. برای این منظور پزشک علاوه بر معاینات بالینی دقیق، آزمایش‌های لازم را نیز درخواست می‌­دهد تا بر اساس نتایج آزمایش‌ها، مناسب‌ترین رژیم درمانی جهت تحریک تخمک­‌گذاری و شروع درمان را انتخاب نماید.
داروهای محرک تخمک­‌گذاری
برای تحریک تخمک‌گذاری داروهای متعددی وجود دارد که بر اساس نظر پزشک موارد استفاده آنها متفاوت می‌باشد. متداول‌ترین و شایع‌ترین دارو در تحریک ­‌تخمک‌گذاری کلومیفن سیترات می‌­باشد.
در مواقـعی‌که سـطح اسـتـروژن و گنادوتـروپـیـن‌هـا (FSH ،LH، مترشحه از هیپوفیز) طبیعی است ولی اختلال در تخمک‌گذاری وجود دارد مثل افراد مبتلا به PCO، کلومیفن سیترات داروی مناسبی برای تحریک تخمک‌گذاری می­‌باشد. درمان کلومیفن سیترات از روز سوم تا هفتم یا پنجم تا نهم سیکل قاعدگی با دوز 50 میلی­‌گرم روزانه (یک قرص) شروع می‌­شود و برای بررسی وضعیت فولیکول­‌ها، در روز دهم سیکل (در صورت شروع درمان از روز سوم) و یا روز دوازدهم سیکل (در صورت درمان از روز پنجم) سونوگرافی انجام می‌‌شود. در صورت رسیدگی فولیکول­‌ها به اندازه مورد نظر (20-18 میلی­‌متر) پزشک می­‌تواند با تجویز آمپولHCG زمان تخمک‌‌گذاری را تعیین نماید. بهترین زمان نزدیکی برای باروری یک الی دو روز حوالی تخمک­‌گذاری است. معمولاً این درمان سه الی پنج دوره تکرار می‌­شود. میزان دوز کلومیفن تا سه قرص در روز (150 میلی­‌گرم) قابل افزایش است ولی بیش از آن توصیه نمی­‌شود.
احتمال حاملگی پس از سه دوره درمان با کلومیفن سیترات 85% و پس از پنج دوره 99% می‌­باشد. در موارد استفاده از روش IUI برای باروری، معمولاً استفاده از کلومفین سیترات شانس باروری را افزایش می­‌دهد. برای این منظور پزشک از روز سوم یا پنجم سیکل قاعدگی به مدت چهار روز برای بیمار یک تا دو قرص کلومفین سیترات روزانه تجویز می­‌نماید. سپس روز 10 یا 12 سیکل با انجام سونوگرافی اگر اندازه و وضعیت فولیکول‌ها به 20-18 میلی­‌متر رسیده باشد با تزریق 5000 یا 000/10 واحد HCG بیمار را برای انجام IUI به مدت 38-36 ساعت بعد از تزریق آماده می­‌نماید.
از داروهـای دیـگـر تـحـریـک تـخـمـک‌گـذاری HMG (Human Menopausal Gonadotropin) می­‌باشد. HMG به‌طور طبیعی در ادرار خانم­‌های یائسه یافت می­‌شود و حاوی FSH و LH می‌باشد استفاده از این دارو نیاز به کنترل دقیق دارد و برای جلوگیری از تحریک بیش از حد تخمدان بررسی جواب تخمدان باید با فواصل 4-2 روز یکبار صورت بگیرد.
هدف از درمان با این دارو، افزایش سطح FSH تا بالای مرز لازم جهت تحریک رشد تخمدان می‌باشد و زمانی‌که قطر 4-2 عدد فولیکول نهایی به بالای 12میلی­‌متر رسید دوز دارو کاهش می­‌یابد.
در سیکل درمانی IUI این دارو معمولاً تحت‌نظر پزشک متخصص برای تحریک تخمک­‌گذاری به تنهایی یا همراه با کلومیفن سیترات مورد استفاده قرار می­‌گیرد و در سیکل­‌های درمانی لقاح خارج رحمی همراه با سایر داروهای محرک تخمدان تجویز می­‌گردد. از داروهای دیگری که جهت تحریک تخمدان و دست‌یابی به تعداد فولیکول بیشتر در سیکل درمانینازایی از آن استفاده می­‌شود. آگونیست‌های هورمون رها­کننده گنادوتروپین­‌ها (GnRHa) می‌­باشد. آگونیست­‌های GnRHa (سوپرفکت، دیفرلین، دکاپپتیل) مانع از LH surge خودبه‌خودی شده و پاسخ‌‌دهی فولیکول­‌ها، میزان باروری، لانه‌گزینی و در نهایت میزان حاملگی به ازای هر سیکل را افزایش می­‌دهد. به‌طور کلی هدف از مصرف آگونیست‌های GnRH در درمان­‌های نازایی کنترل و تنظیم زمان سیکل بیماران می‌باشد. معمولاً جهت تحریک تخمک­‌گذاری از درمان توأم آگونیست‌های GnRH و گنادوتروپین­ها در سیکل IVF و ICSI استفاده می­‌شود. مطالعاتی که در ارتباط با درمان طی سال­‌های اخیر انجام گرفته ارجحیت درمان توأم را تأیید کرده­‌ است. FSH صناعی (ریکامبینت) انسانی گونال F از داروهای دیگر تحریک تخمک­‌گذاری می‌­باشد و نسبت به گنادوتروپین­‌های ادراری، توانایی بیشتری دارد. الگوی درمانی این دارو مانند HMG است و به صورت عضلانی و زیر جلدی مصرف می‌شود.
قرص‌ های تحریک تخمک‌ گذاری روی باروری موثرند؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس