حریری: واردات در سال 98 نسبت به قبل نصف شد/ 3 سناریو برای بازرگانی در سال جدید +فیلم


حریری: واردات در سال 98 نسبت به قبل نصف شد/ 3 سناریو برای بازرگانی در سال جدید +فیلم

رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت: اقتصاد‌هایی که مثل ما دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند، این ویروس می‌تواند منجر به مرگشان هم شود.

حریری: واردات در سال 98 نسبت به قبل نصف شد/ 3 سناریو برای بازرگانی در سال جدید +فیلم

گروه بازرگانی بازارنیوز: مجیدرضا حریری، رئیس اتاق ایران و چین در گفتگو با بازارنیوز، درباره وضعیت بازرگانی و صادرات و واردات سال ۹۸ اظهار داشت: بخش عمده‌ای از کالا‌هایی که صادر می‌کنیم، نفت است و بخش عمده‌ای از ارزی که استحصال کردیم در سال ۹۸ و سال‌های گذشته از راه فروش نفت بوده است و زمانی که نتوانیم نفت بفروشیم قاعدتا هم در حوزه صادرات غیر نفتی باید فعال‌تر می‌شدیم و هم اینکه موضوع واردات را باید به نحوی بیشتری کنترل می‌کردیم.

وی افزود: این فقط مربوط به سال ۹۸ نیست و ما سال ۹۷ را هم همینطور گذراندیم، یعنی نسبت به سال‌های قبل از آن، فاقد درآمد‌های نفتی بودیم و در نتیجه فشار روی این بوده است که صادرات غیر نفتی را بالا ببریم. این که چه قدر موفق بودیم، آمار‌ها خیلی نشان نمی‌دهد که اتفاقی در صادرات غیر نفتی افتاده، بلکه امسال از نظر ارزش صادرات، نسبت به سال ۹۷ کاهش هم داشته که دلایل خودش را دارد.

*چرا ارزش صادرات در سال ۹۸ کاهش بافت؟

حریری درباره علل کاهش ارزش صادرات در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، توضیح داد: از جمله دلایل این است که به صادرکنندگان فشار وارد کردند که باید در گمرک ارزش کالا‌های خود را کاهش دهند تا با آنچه که واقعیت است، انطباق پیدا کند. سال‌های قبل در مورد ارزش صادرات کسی حساس نبود، ولی از سال ۹۷ که قرار شد صادرکنندگان ارز خود را به صورت رسمی به چرخه تجاری برگردانند، روی ارزش صادرات هم خیلی‌ها حساس بودند که کالا‌هایی که در موقع صادرات در گمرک می‌فروشند، برای آن‌ها ارزش زیادی تلقی می‌شود. در نتیجه اندکی کاهش هم به نسبت سال ۹۷ در حوزه صادرات غیر نفتی در یازده ماهه اول سال داشتیم.

وی تاکید کرد: از نظر حجم و وزن صادرات غیر نفتی افزایش اندکی داشتیم. علی‌رغم اینکه از نظر قیمتی، صادرات و ارزش دلار کاهش پیدا کرده، اما تناژی که صادر شده، نشان می‌دهد که تناژ بیشتری بار به خارج از کشور صادر کرده‌ایم.

*واردات کمتر از این نمی‌شود

رئیس اتاق مشترک ایران و چین، درباره واردات هم اظهار داشت: در موضوع واردات هم طی سال‌های ۹۵ تا ۹۷، روند واردات ما کاهشی بوده و به نقطه‌ای رسیده که از این مقدار کمتر نمی‌شود واردات داشته باشیم. یعنی واقعا این میزان کالایی که وارد می‌شود، در حد ضروریات است؛ در نتیجه امسال کاهش محسوسی در حوزه واردات نسبت به سال ۹۷ نداشتیم، اما اگر نسبت به سال‌های اوج واردات ما که تا بیش از ۶۵ میلیارد دلار هم می‌رسید مقایسه کنیم، می‌توانیم بگوییم تقریبا نصف آن مقدار واردات داریم. این شمای کلی از صادرات و واردات ما قبل از ویروس کرونا است.

حریری در مورد تاثیر ویروس کرونا بر واردات و صادرات کشور، گفت: این ویروس هم تاثیرات خودش را در یک ماهه پایانی سال دارد. اثرات این ویروس، اثراتی است که حتما به وخامت اوضاع کمک می‌کند و باید امیدوار باشیم که مشکل این ویروس در کشور ما و در دنیا حل شود.

وی افزود: همچنین ما باید به بیماری‌های مضمن اقتصادی خودمان که سالیان سال است با آن درگیر هستیم، رسیدگی کنیم. تشبیه قصه کرونا به اقتصاد ما، بسیار شبیه است با کاری که با آدم‌ها می‌کند. آدم‌هایی که بدنشان قوی‌تر است و استقامت و سیستم ایمنی قوی‌تری دارند یا این بیماری را نمی‌گیرند یا می‌گیرند و به راحتی از آن عبور می‌کنند و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل نارسایی قلبی و فشار خون دارند و یا به هر دلیلی ایمنی بدن آن‌ها ضعیف است، این بیماری آن‌ها را حتی به مرگ هم می‌رساند.

حریری ادامه داد: در اقتصاد هم همینطور است. اقتصادی که قوی‌تر است، سیستم ایمنی اقتصادشان قوی‌تر است و اگر هم این ویروس را بگیرند، به راحتی آن را از سر خود باز می‌کنند و عبور می‌کنند. اقتصاد‌هایی که مثل ما دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند، این ویروس می‌تواند منجر به مرگشان هم شود. این است که باید نشست و دقیق نگاه کرد که چه اتفاقی می‌افتد.

*سالی که نکوست از بهارش پیداست

رئیس اتاق ایران و چین در پیش‌بینی در وضع بازرگانی کشور در سال ۹۹، گفت: سالی که نکوست از بهارش پیداست. واقعا الان در شرایط پیش‌بینی برای سال آینده نیستیم، یعنی اگر این ویروس هم نبود، نمی‌توانستیم پیش‌بینی کنیم. اقتصاد ما از دو موضوع متاثر است. یکی موضوع جدید که ویروس کرونا است که قابل پیش‌بینی نیست که چند ماه دیگر قرار است ادامه پیدا کند یا بازتاب آن در سطح بین المللی چه قدر است و خسارت‌هایی که به دنیا، شرکای اقتصادی ما و اقتصاد خود ما می‌زند چه قدر خواهد بود. چون این‌ها قابل احصا نیست، در نتیجه نمی‌شود پیش‌بینی کرد که ما سال آینده چه اقتصادی داریم.

وی افزود: نکته دیگری که منهای این ویروس از قبل هم وجود داشت و حداقل در یک دهه اخیر در اقتصاد ما موثر است، عکس العمل‌های اقتصاد ما به دلایل سیاسی است. یعنی عمده دلایل اتفاقاتی که در اقتصاد ما می‌افتداقتصادی نیست و سر منشا دلایل آن سیاسی است و به همین دلیل هم پیش‌بینی‌ها را باید سیاسیون کنند که اگر ویروس هم برود، در عالم سیاست خارجی و سیاست داخلی موضع گیری ما چیست؟ چون هر نوع موضع‌گیری ما در داخل بین گروه‌های متضاد و مختلف سیاسی و در خارج کشور با کشور‌هایی که با آن‌ها تعامل یا ضدیت داریم به شدت می‌تواند روی پیش‌بینی اقتصادی سال ۹۹ موثر باشد.

*۳ سناریو برای سال ۹۹ متصور است

حریری برای سال ۹۹ سه سناریو مطرح کرد: شما می‌توانید سه سناریو را تصور کنید. اول آنکه همانطور که سال ۹۸ را گذراندیم، باز هم نیمه جان می‌گذرانیم. دوم آن که از این بدتر می‌شود. هم ویروس تاثیرات بدتری می‌گذارد، هم در عالم سیاست گروه‌های سیاسی داخلی با همدیگر رقابت می‌کنند. یکی از آن‌ها مجلس را می‌گیرد، یکی دولت را اداره می‌کند و این‌ها جلوی همین چرخ لنگی هم که می‌چرخید می‌گیرند. سوم آنکه در عالم سیاست خارجی، شما می‌توانی سناریو خوش‌بینانه داشته باشی که ما به سمت تعامل با قدرت‌های دنیا برویم یا به تضادمان ادامه دهیم.

وی افزود: هر کدام از این‌ها می‌تواند یک نتیجه متفاوتی نشان بدهد. در نتیجه نمی‌شود پیش بینی کرد که چه اتفاقی قرار است منهای قصه ویروس کرونا که یک قصه جدید است، بی‌افتد. اگر این هم نبود اقتصاد ما به شدت راه حل‌های سیاسی می‌خواهد برای اینکه درمان بشود. چه در داخل کشور و چه در تعامل با دنیا.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تجارت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت