درخشش 84 مستندساز زن/سانفرانسیسکو «دارکوب» ایرانی را پسندید


درخشش 84 مستندساز زن/سانفرانسیسکو «دارکوب» ایرانی را پسندید

در سال 1398 اتفاقات مختلفی در حوزه فرهنگ و هنر رخ داد که گوشه ای از مهم ترین رخدادهای این حوزه را به تفکیک ماه بررسی می کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ مهم ترین اتفاقات مهرماه سال 98 به شرح ذیل است:

«آشفته‌گی» فریدون جیرانی به اروپا رسید

«آشفته‌گی» آخرین ساخته سینمایی فریدون جیرانی از ٢٨ مهر ماه در اروپا اکران عمومی خود را با حضور مهناز افشار در اوسلو آغاز کرد.

۲ مستند برنده جایزه از جشنواره «یاماگاتا» ژاپن شدند

«خُرامان» ساخته آرش اسحاقی و «اِکسُدوس» به کارگردانی بهمن کیارستمی، موفق به کسب ۲ جایزه از جشنواره «یاماگاتا» ژاپن شدند.

حسین دهلوی استاد پیشکسوت موسیقی درگذشت

حسین دهلوی از هنرمندان پیشکسوت عرصه موسیقی صبح روز سه‌شنبه ۲۳ مهر ماه بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری دار فانی را وداع گفت.

نمایش ۶ فیلم‌ ایرانی در جشنواره لایپزیک آلمان

شصت و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های مستند و انیمیشن در لایپزیگ در حالی از بیست و هشتم اکتبر برابر با ۶ آبان آغاز شد که ۶ فیلم ایرانی در این دوره از جشنواره حضور داشتند. «روابطخانوادگی»، «اِکسُدوس»، «خاتمه»، «واکس‌چه»، ، «آشو»، «گرگم و گله می‌برم» از فیلم هایی بودند که اکران شد.

عکاس پیشکسوت سینما درگذشت

ولی‌الله رهبر عکاس پیشکسوت سینمای ایران بر اثر سکته قلبی دارفانی را وداع گفت.

حضور ۸۴ مستندساز زن در سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»

دبیرخانه سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، پذیرای جدیدترین آثار ۸۴ مستندساز زن شد.

اولین حضور جهانی «شبی که ماه کامل شد»

«شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی «نرگس آبیار» توانست در اولین حضور جهانی خود در بخش اصلی بیست و سومین فستیوال فیلم «شب های سیاه تالین» انتخاب شود.

راهیابی «نرگس مست» به جشنواره فیلم نوکو آمریکا

فیلم سینمایی «نرگس مست» به نویسندگی و کارگردانی جلال الدین دری و تهیه کنندگی عبدالله اسفندیاری به چهارمین جشنواره بین المللی فیلم نوکو در نیویورک آمریکا راه یافت.

درخشش عکاسان ایرانی در دو جشنواره رومانی و ترکیه

در جشنواره وارادینوم رومانی، عکس «دهکده رنگارنگ» از بابک مهرافشار مدال طلای فیاپ، عکس «اشتیاق» از بهنام نصری مدال نقره MAFOSZ و عکس «کوره» از این عکاس روبان جشنواره، عکس «سر آقاسید» از سید احسان مرتضوی مدال برنز PSA و عکس «جاده سرد» از محمد رضا معصومی مدال نقره جشنواره را کسب کردند.

«دارکوب» بهترین فیلم جشنواره ایرانی سانفرانسیسکو شد

«دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی در دوازدهمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی سانفرانسیسکو حضور داشت و در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگری مرد، بهترین بازیگری زن، و بهترین فیلمنامه منتخب شد.

جایزه بزرگ بهترین فیلم جشنواره پیونگ یانگ به «روزهای نارنجی» رسید

در مراسم اختتامیه هفدهمین دوره جشنواره فیلم پیونگ یانگ در کره شمالی که جمعه ۵ مهر در خانه بین المللی سینمای پیونگ یانگ با حضور نمایندگان سفارت جمهوری اسلامی، علاقه‌مندان به هنر، جامعه دیپلماتیک مقیم و مقامات فرهنگی این کشور برگزار شد، فیلم سینمایی «روزهای نارنجی» به کارگردانی آرش لاهوتی جایزه بزرگ بهترین فیلم را از آن خود کرد.

نمایش ۹ فیلم ایرانی در بارسلونا

فیلم «رقص پا» ساخته مزدک میرعابدینی در بخش مسابقه رسمی جشنواره فیلم‌های آسیایی بارسلونا به نمایش درآمد و سه فیلم «روزهای نارنجی» ساخته آرش لاهوتی، «اردک‌لی» ساخته بهروز غریب‌پور و «اتاق تاریک» ساخته روح‌الله حجازی در بخش پانورامای روی پرده رفتند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید