خانه تاریخی ملاباشی اصفهان


خانه ملاباشی در اصفهان خیابان ملک واقع شده و در کنار مجموعه خانه های ملاباشی واقع گردیده است و از زیبایی خاصی برخوردار است این خانه مربوط به زمان زندیه و قاجاریه است . خانه تاریخی ملاباشی اصفهان با نام خانه معتمدی اصفهان هم شهرت دارد. در سده‎های اخیر این خانه نظاره‌گر تاریخ شهراصفهان بوده […] نوشته خانه تاریخی ملاباشی اصفهان اولین بار در جامع...

خانه ملاباشی در اصفهان خیابان ملک واقع شده و در کنار مجموعه خانه های ملاباشی واقع گردیده است و از زیبایی خاصی برخوردار است این خانه مربوط به زمان زندیه و قاجاریه است . خانه تاریخی ملاباشی اصفهان با نام خانه معتمدی اصفهان هم شهرت دارد. در سده‎های اخیر این خانه نظاره‌گر تاریخ شهراصفهان بوده است. جدیدا در دهه ۸۰ شمسی فردی به نام دکتر معتمدی اینجا را خریده و بازسازی نموده است. بعضی از روزها حتی مالک اصلی خانه یا پسرشان هم داخل خانه هستند.

خانه تاریخی ملاباشی اصفهان

یکی از نکات منحصر به فرد این خانه، این است که کف تمام اتاق‎ها فرش است. و حس زیبای خانه بودن را با وجود فرش ایرانی بیشتر به بازدید کننده القا می‎کند. که به اصطلاح می‎گویند، خانه مفروش است.ودر زمان ظل سلطان این کوچه ومحل را ملاباشی منجم ناصرالین شاه خریداری کرده است . تمام کوچه واطراف ان شامل اسطبل آشپزخانه و خانه های دیگر بوده است .

خانه تاریخی ملاباشی اصفهان

معماری خانه ملاباشی

خانه تاریخی ملاباشی که به خانه معتمدی نیز معروف است ، دارای بیرونی حوضخانه حوضخانه در دو طبقه است وشاهنشین دارد و اتاقهایی در اطراف و ابالای آن قرار دارد و اندرونی است و هر کدام جلوه ای از هنر معماری ایرانی است سال ۱۳۸۰این خانه را آقای معتمدی خریداری و باز سازی نموده است و اقای روانفربر روند بازسازی ان نظارت نموده است و خانه تاریخی منحصر بفردی شده است .

خانه تاریخی ملاباشی اصفهان

شامل دو خانه بیرونی و اندرونی است و دو درب دارد اروسی نه درب داردکه بی نظیر است بر بالای درب اروسی کنگره منقوش چوبی زیبایی خود نمایی می کند اروسی به طول نه متر است و درب اروسی آن شیشه های رنگی دارد واندرونی پانزده اتاق دارد و در سه طبقه است وزیر زمین صفوی در زیر و مهمانخانه در بالای ان است بیرونی و اتاق گوشواره در دو طرف آن دیده می شود اتاق زایمان اتاق پذیرایی و اتاق مهمانخانه اروسی است مصالح ان خشت گل وگچ وکاشی وچوب است آقایان آقاجانی کاشیکاری آقای حسینی تابلو کاشی ،رضوی نقاشی ،کیانپور استاد احمد حیدری بنایی و آقای مرآتیان آیینه کاری و استادجعفر مقرنس و گچبری این خانه را بعهده داشته اند.بازدید برای عموم آزاد است و امکان عکسبرداری نیز وجود دارد.

نحوه دسترسی به خانه تاریخی ملاباشی اصفهان

آدرس :اصفهان – حیابان هشت بهشت خیابان ملک -کوچه ملاباشی -خانه اول سمت راست.

خانه تاریخی ملاباشی اصفهان
خانه تاریخی ملاباشی اصفهان
خانه تاریخی ملاباشی اصفهان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله اسرائیل به سوریه و عراق همزمان با صدای انفجار در ایران