مبارزه با آفات کشاورزی در 210 هکتار از کشتزارهای کازرون


مبارزه با آفات کشاورزی در 210 هکتار از کشتزارهای کازرون

شیراز - ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون از مبارزه با آفت سن در سطح 210 هکتار از کشتزارهای این شهرستان خبر داد و بیان داشت :مبارزه با این آفت در زمان مناسب و به‌صورت کارشناسی دارای اهمیت ویژه‌ای است.

حمید رشیدی روز یک‌شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: مبارزه با آفت سن در مزارع گندم و جو کازرون موجب باروری بیشتر این دو محصول استراتژیک می شود.

وی افزود: یکی از مهم ترین عوامل موثر در امر مبارزه با آفت سن گندم همراهی و مشارکت کشاورزان است ، از ابتدای اسفند سال۹۸ عملیات ردیابی سن توسط اعضای شبکه مراقبت و کارشناسان کشاورزی در مناطق مختلف شهرستان آغاز شده و تا امروز در ۲۱۰ هکتار از مزارع گندم و جو این شهرستان با آفت سن مبارزه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی کازرون افزود:آفت سن علاوه بر کمیت، کیفیت این محصولات استراتژیک را تحت تأثیر قرار می‌دهد و محصول گندمی که حتی ۲ تا ۳ درصد سن زدگی داشته باشد، ارزش نانوایی نخواهد داشت و آرد و نان حاصله کیفیت بسیار پایینی خواهد داشت و باید تلاش کنیم این اتفاق رخ ندهد.

رشیدی ، برگزاری دوره های آموزشی، توزیع اطلاعیه‌های ترویجی در بین کشاورزان و بازدید مستمر کارشناسان پهنه از مزارع و ارائه مشاوره درباره نحوه، زمان، مقدار و نوع سم پاشی به کشاورزان را از جمله برنامه ها و اقدامات این مدیریت در راستای مبارزه و کنترل سن غلات عنوان کرد.

گرده افشانی ۳۶ درصد از نخیلات در شهرستان کازرون

کارشناس باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون نیز با اشاره به اهمیت عملیات گرده افشانی نخیلات خرما در ا فزایش تولید خرما گفت: گرده افشانی مهمترین و حساس‌ترین عملیات زراعی است که نقش بسزایی در باروری و کیفیت محصول و افزایش میزان تولید خرما خواهد داشت.

زهرا پناه با بیان اینکه ۳۶ درصد سطح زیر کشت محصولات باغی شهرستان کازرون را خرما تشکیل می‌دهد، افزود: ۶ هزار هکتار نخلستان در کازرون وجود دارد که ۵ هزار ۸۰۰ هکتار آن بارور است. از این سطح ۸۵ درصد نخیلات مربوط به بخش‌های خشت و کنارتخته و ۱۵ درصد آن مربوط به بخش‌های جره و بالاده، مرکزی و چنارشاهیجان است.

این کارشناس باغبانی یادآور شد: کبکاب و زاهدی مهم‌ترین ارقام خرما در این شهرستان است که با اجرای برنامه اصلاح باغات خرما بدنبال توسعه کشت ارقام خرمای تجاری، بازار پسند و اقتصادی در شهرستان کازرون هستیم.

پناه ، باتاکید بر این که عملیات گرده افشانی نخیلات بیشتر به صورت سنتی و توسط افراد مجرب انجام می شود افزود: عملیات گرده افشانی از اواخر اسفندماه سال گذشته آغاز و تا اواخر فروردین ماه جاری ادامه دارد، و تاکنون ۳۶ درصد از باغات گرده افشانی شده اند .

شهرستان کازرون در فاصله ۱۴۱ کیلومتری جنوب غرب شیراز در استان فارس قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک