فناوری Fine Wine و تأثیر به‌سزای آن روی اجرای بهتر Doom Eternal با کارت‌های قدیمی AMD


فناوری Fine Wine و تأثیر به‌سزای آن روی اجرای بهتر Doom Eternal با کارت‌های قدیمی AMD

جدیدترین بنچمارک‌ها نشان می‌دهند کارت گرافیک قدیمی رادئون HD 7970 به‌لطف فناوری Fine Wine عملکرد بهتری نسبت‌به GTX 680 انویدیا در اجرای بازی Doom Eternal دارد.

جدیدترین نسخه از سری‌بازی‌های محبوب دووم چند روز پیش سرانجام روانه‌ی بازار شد. این نسخه از مجموعه که با نام Doom Eternal توسط استودیوی بازی‌سازی اید سافت‌ور (Id Software) ساخته شده است، طبق نظر تحلیلگران یکی از بهترین بازی‌های اول شخص شوتر در چند سال اخیر به‌شمار می‌آید. این بازی شوتر، گیم‌پلی بسیار سریعی دارد و به‌لطف موتور بازی‌سازی جدید اید سافت‌ور از گرافیک بصری چشم‌نوازی برخوردار است.

گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد اید سافت‌ور بهینه‌سازی‌های متعدد و مهمی را روی دووم اترنال برای نسل فعلی کارت‌های گرافیک اعمال کرده‌اند تا تجربه‌ی این بازی لذت‌بخش‌تر شود. با این‌حال گزارش جدیدی منتشر شده است که نشان می‌دهد کارت‌های گرافیکی قدیمی سری رادئون AMD در مقایسه با کارت‌های قدیمی سری جی‌فورس انویدیا توانایی بهتری برای اجرای بازی دووم اترنال دارند.

ساعاتی پیش یکی از کارشناسان رسانه‌ی Hardware Unboxed ویدئویی جدید منتشر کرد. در ویدئوی منتشرشده از سوی او شاهد بنچمارک‌گیری از چندین کارت گرافیک قدیمی مبتنی‌بر نسل‌های اول، دوم و سوم معماری GCN ای‌ام‌دی و همچنین کارت‌های مبتنی‌بر معماری‌های کپلر (Kepler) و مکس‌ول (Maxwell) انویدیا هستیم. کارت‌های گرافیک یادشده کارت‌هایی قدیمی به‌حساب می‌آیند، اما هنوز هم شمار زیادی از گیمرهای امروزی توانایی پرداخت هزینه‌ی کارت‌های جدید را ندارند و به استفاده از کارت‌های قدیمی روی می‌آورند؛ بنابراین امروزه به‌صورت گسترده از کارت‌های گرافیک یادشده استفاده می‌شود. در بسیاری از مواقع، این کارت‌های گرافیک خوش‌قیمت و قدیمی می‌توانند گزینه‌ای مناسب باشند. البته این موضوع نیز به موارد متعددی بستگی دارد؛ به‌خصوص به این معیار که سازنده‌ی کارت‌های گرافیک تا چه زمانی از محصول خود پشتیبانی و قابلیت‌های جدیدی را به آن اضافه می‌کند تا تجربه‌ی بازی‌های جدید، لذت‌بخش شود.

گرچه انویدیا هنوز هم از کارت‌های گرافیک قدیمی که مبتنی‌بر معماری Fermi هستند پشتیبانی می‌کند، اما AMD به‌صورت کامل پشتیبانی خود را از کارت‌هایی که متعلق به دوره‌ی پیش از معماری GCN هستند به‌اتمام رسانده است. فراموش نکنید پشتیبانی انویدیا از کارت‌های Fermi به این معنی نیست که این کارت‌های گرافیک پشتیبانی زیادی در حد کارت‌های جدید مبتنی‌بر معماری تورینگ (Turing) دریافت می‌کنند و به جدیدترین درایورها به‌روز می‌شوند. پشتیبانی از کارت گرافیک، یک موضوع و اعمال بهینه‌سازی روی آن موضوعی دیگر به‌شمار می‌آید.

در ویدئوی منتشرشده از سوی Hardware Unboxed به‌خوبی نشان داده می‌شود دو کارت قدیمی که زمانی رقبای جدی یک‌دیگر در بازار به‌شمار می‌آمدند،‌ یعنی Radeon HD 7970 GHz (مبتنی‌بر معماری GCN) و GeForce GTX 680 (مبتنی‌بر معماری کپلر)، امروزه قدرت پردازشی متفاوتی دارند.

فناوری Fine Wine و تأثیر به‌سزای آن روی اجرای بهتر Doom Eternal با کارت‌های قدیمی AMD

فناوری Fine Wine و تأثیر به‌سزای آن روی اجرای بهتر Doom Eternal با کارت‌های قدیمی AMD

فناوری Fine Wine و تأثیر به‌سزای آن روی اجرای بهتر Doom Eternal با کارت‌های قدیمی AMD

عملکرد کارت‌های گرافیک قدیمی انویدیا و AMD هنگام اجرای بازی دووم اترنال (برای مشاهده‌ی تصاویر بالا در اندازه‌ی اصلی، روی آن‌ها کلیک کنید)

Hardware Unboxed آزمایش‌های خود را در بخش‌های مختلفی دسته‌بندی می‌کند. در بخش مربوط به عملکرد پردازشی کارت‌های گرافیک یادشده، وضوح بازی روی 1080p تنظیم شده بود؛ در ضمن تنظیمات گرافیکی در پایین‌ترین حالت (Low) قرار داشت. در این بخش، پردازنده‌‌‌‌های گرافیکی AMD که مبتنی‌بر نسل اول معماری CGN بودند موفق شدند عملکردی بسیار بهتر از پردازنده‌های گرافیکی مبتنی‌بر معماری کپلر انویدیا از خود نشان دهند. برای مثال کارت گرافیک Radeon HD 7970 GHz در بخش عملکرد، ۱۲۴ درصد سریع‌تر از GeForce GTX 680 و ۷۵ درصد سریع‌تر از GeForce GTX 780 Ti است. ناگفته نماند دو کارت گرافیک HD 7970 GHz و GTX 680 در زمان خود با قیمت ۴۹۹ دلار روانه‌ی بازار آمریکا شده بودند. در آن زمان کارت انویدیا در زمینه‌ی راندمان عملکرد بهتری داشت، اما AMD سعی کرده بود در کارت گرافیکش بیشتر روی عملکرد خام (Raw Performance) متمرکز باشد.

ظاهرا فناوری فاین واین (Fine Wine) شرکت AMD توانسته است معادلات را برهم بزند. به‌لطف Fine Wine کاربرِ کارت گرافیک AMD می‌تواند بازی‌های مدرن را در تنظیمات گرافیکی Low با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا کند، اما کارت گرافیک هم‌رده‌ی متعلق به انویدیا از پس انجام این کار برنمی‌آید و نمی‌تواند محیطی قابل‌بازی پردازش کند.

حتی کارت گرافیک جدیدتر GeForce GTX 970 که مبتنی‌بر معماری مکس‌ول است دربرابر Radeon R9 390 شکست می‌خورد؛ کارت گرافیک موردبحث AMD به‌میزان ۱۵ درصد عملکردی بهتر از خود در مقابل رقیبش که متعلق به معماری مکس‌ول است، نشان می‌دهد. این موضوع برای GeForce GTX 960 هم صدق می‌کند؛ جایی که این پردازنده‌ی گرافیکی با اختلافی ۴۳ درصدی مغلوب Radeon R9 280X می‌شود. ناگفته نماند که حتی کارت گرافیک R9 270X به‌میزان ۶ درصد سریع‌تر از کارت میان‌رده‌ی موردبحث سری مکس‌ول است.

AMD همواره نشان داده است که به‌لطف معماری GCN، در زمینه‌ی استفاده از API-های دایرکت‌ایکس ۱۲ و ولکان (Vulkan) دستِ بالاتر را نسبت‌به انویدیا دارد. انویدیا تا زمان فرا رسیدن عرضه‌ی کارت‌های گرافیک مبتنی‌بر معماری پاسکال (Pascal) نتوانست کارت‌هایش را در این زمینه‌ها به‌شکلی درخورتوجه تقویت کند. نتایج به‌دست‌آمده تنها محدود به بازی دووم اترنال نیستند؛ پیش‌تر نتایجی مشابه را برای دیگر بازی‌های ساخته‌شده توسط اید سافت‌ور نظیر دووم ۲۰۱۶ و Wolfenstein: The New Colussus مشاهده کرده بودیم. در این دو بازی کارت‌های گرافیک جدید انویدیا توانستند عملکردی استثنایی و بسیار بهتر از کارت‌های AMD از خود نشان دهند، اما این موضوع برای کارت‌های قدیمی دو شرکت، برعکس است.

فناوری FIne Wine

AMD هنگام معرفی فناوری فاین واین اعلام کرد کارت‌های گرافیک قدیمی به‌خصوص آن‌هایی که مبتنی‌بر معماری GCN هستند به‌لطف این فناوری بهبودهای مهمی به‌خود می‌بینند؛ در ضمن طبق گفته‌ی AMD، بهبود این کارت‌ها در طول زمان ادامه پیدا می‌کند. فراموش نکنید فاین واین را نمی‌توان فناوری‌ای به‌حساب آورد که AMD از طریق به‌روزرسانی نرم‌افزاری به کارت‌های قدیمی‌اش تزریق کرده باشد؛ در واقع کارت‌های قدیمی مبتنی‌بر GCN دارای مهندسی پیشرفته‌ای بوده‌اند، به‌گونه‌ای که امروزه از طریق فاین واین می‌توان از حداکثر عملکرد آن‌ها بهره گرفت.

معماری GCN ای‌ام‌دی متعلق به سال ۲۰۱۱ است و بنابراین در دسته‌ی معماری‌های بسیار قدیمی جای می‌گیرد. این معماری نخستین‌بار در کارت‌های گرافیک سری رادئون ۷۰۰۰ مورداستفاده قرار گرفت و برای AMD بسیار نتیجه‌بخش بود. البته کارت گرافیک رادئون ۷۷۹۰ و شماری دیگر از کارت‌ها با اتکا به این معماری ساخته نشدند. رادئون ۷۹۷۰ نخستین نسل از کارت‌های گرافیک رده‌بالای ساخته‌شده با معماری GCN بود که در ژانویه‌ی ۲۰۱۲ از سوی AMD به بازار عرضه شد، اما این کارت در مقابل رقیبش یعنی GTX 680 انویدیا شکست خورد. آمار نشان ‌می‌داد هنگام اجرای بازی‌ها با وضوح 1080p کارت گرافیک انویدیا عملکردی تا ۶ درصد بهتر دارد. این نتایج در چندین بنچمارک به‌دفعات تکرار شده بود. کارت گرافیک AMD قیمتی ۵۰ دلار گران‌تر نسبت‌به GTX 680 داشت،‌ اما هنگام اجرای بازی‌های ویدئویی، نسبت‌به این کارت نرخ فریم اندکی پایین‌تری به‌تصویر می‌کشید.

گفته‌های بالا درحالی مطرح می‌شوند که امروزه به‌لطف فاین واین، کارت گرافیک ۷۹۷۰ عملکردی بهتر از GTX 680 از خود نشان می‌دهد و کارتی سریع‌تر به‌شمار می‌آید. در سال ۲۰۱۲، رادئون ۷۹۷۰ به‌طور میانگین ۵ تا ۱۰ درصد کندتر از GTX 680 بود، این میزان در سال ۲۰۱۳ به میانگین ۱۱ درصد رسید؛ اما در سال ۲۰۱۴ به‌ یک‌باره ورق برگشت؛ در این سال کارت گرافیک AMD عملکردی ۳۰ درصد بهتر از خود نشان می‌داد. در سال ۲۰۱۵ در بازی‌های ساخته‌شده با دایرکت‌ایکس ۱۱، کارت گرافیک AMD به‌میزان ۲۱ درصد سریع‌تر بود. فناوری فاین واین AMD در نسل دوم، سوم و چهارم معماری GCN نیز مورداستفاده قرار گرفت و بهبودهای مهمی روی این کارت‌ها اعمال کرد.

کارت گرافیک 290X ای‌ام‌دی در سال ۲۰۱۳ هنگام اجرای بازی‌ها با وضوح 1080p به‌میزان ۸ درصد کندتر از GTX 780 Ti بود؛ اما پس از تولد فناوری فاین واین، قدرت پردازشی بیشتری پیدا کرد و تا پایان سال ۲۰۱۵، بازی‌ها را نسبت‌به GTX 780 Ti به‌میزان ۱۴ درصد سریع‌تر اجرا می‌کرد. تمامی این آمار نشان می‌دهند کارت‌های گرافیک AMD با گذر زمان نه‌تنها عملکرد پردازشی‌شان را حفظ می‌کنند بلکه در بسیاری از مواقع بهبودهایی نیز به‌خود می‌بینند. به‌طور کلی کارت‌های مبتنی‌بر GCN دارای قدرت پردازشی (در واحد فلاپس) بالایی هستند؛ بر اساس آمار، کارت ۷۹۷۰ دارای قدرت تقریبا ۳/۸ ترافلاپس و کارت GTX 680 دارای قدرت تقریبا ۳/۱ ترافلاپ بودند.

کارت ۷۹۷۰ با وجود داشتن قدرت پردازشی بیشتر، در ابتدای عرضه عملکردی ضعیف‌تر نسبت‌به کارت انویدیا داشت، اما هرچه زمان گذشت،‌ ۷۹۷۰ قوی‌تر از قبل شد. یکی از اصلی‌ترین دلایل این موضوع به API-های جدید و همچنین بهبودهای اعمال‌شده از طریق درایورها مربوط می‌شود. آمار نشان می‌دهند API-های جدید ولکان و دایرکت‌ایکس ۱۲ در مقایسه با دایرکت‌ایکس ۱۱ به‌شکل بهتری از پتانسیل‌های کارت‌های سری GCN بهره می‌گیرند و می‌توانند بهتر قدرت پردازشی آن‌ها را به‌چالش بکشند. بنابراین منطقی است بازی‌های جدید که با استفاده از API-های جدید ساخته شده‌اند، عملکردی عالی‌تر از خود روی کارت ۷۹۷۰ برجای بگذارند.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا