بسته حمایتی برای کاهش بحران اقتصادی ناشی از کرونا در صربستان


بسته حمایتی برای کاهش بحران اقتصادی ناشی از کرونا در صربستان

بلگراد-ایرنا- رئیس جمهور صربستان با توجه به چرخش کند صنایع مختلف به خاطر بحران ناشی از ویروس کرونا یک سری اقداماتی را در جهت حمایت از اقتصاد کشور، صاحبان شرکت های کوچک و بزرگ و شهروندان اتخاذ کرده که به‌زودی برای تصویب در اختیار دولت قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، آلکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان در یک برنامه تلویزیونی شامگاه یکشنبه یک سری اقداماتی را از جمله حدود 5 میلیارد یورو به صورت وام و یارانه به صاحبان شرکت ها و کارخانه‌های آسیب‌دیده از ویروس کرونا و همچنین به هر شهروند صد یورو داده خواهد شد.

در زمان حاضر اقتصاد صربستان به رغم مشکلات ناشی از بروز ویروس کرونا در وضعیت خوبی بسر می برد و تمامی مغازه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی و بهداشتی پاسخگوی نیازهای غذایی و بهداشتی مردم هستند.

ذخایر ارزی جمهوری صربستان در ماه فوریه سال جاری بالغ بر 13.458 میلیارد یورو و در ماه ژانویه بالغ بر 13.694 میلیارد یورو بوده است.

در رابطه با وضعیت اقتصادی و مالی صربستان می توان به تاییدیه هفته گذشته «Fitch Ratings» موسسه مالی بین المللی اشاره کرد که رتبه اعتباری صربستان را با وجود بحران ناشی از ویروس کرونا؛ (BB +) اعلام و چشم انداز بهبودی اقتصاد این کشور را مورد تایید قرار داده است.

بنا بر گزارش‌های رسانه‌های صربستان؛ با چنین توصیف هایی می‌توان گفت که صربستان ممکن است به هدف خود که رشد چهار درصدی اقتصادی درسال جاری میلادی است،‌ نرسد، اما بنا بر اظهارات رئیسجمهور صربستان انتظار می رود که اقتصاد این کشور در سال آتی رشد داشته باشد.

برای بهبودی اقتصادی کشور نیز انتظار می رود که بانک های محلی حدود 2 میلیارد یورو به صندوق توسعه صربستان واریز کنند، در آنصورت دولت می تواند به این صندوق 1.25 میلیارد دیگر بصورت ضمانت نامه در جهت کمک به شرکت ها و صاحبان صنایع کمک کند.

از طرف دیگر، کمک 5 میلیارد یورویی دولت به صورت وام و یارانه که از طرف رئیس جمهور صربستان پیشنهاد شده است یکی از راه های کمک به شهروندان، شرکت‌ها و کارخانههای کوچک و بزرگ، تولید کنندگان محصولات کشاورزی استتا اقتصاد این کشور بتواند در مجموع سختی‌های ناشی از بیماری ویروس کرونا را تحمل کنند.

هر چند کشورهای منطقه مانند؛ اسلوونی کمکهای مشابهی را به مردم پییشنهاد کردهاند، اما پیشنهاد کمک مالی صربستان به مردم و شرکتها نسبتا بیشتر از دیگر کشورها در منطقه به نظر می رسد.

«یانز یانش» نخست وزیر اسلوونی برای غلبه بر اپیدمی ویروس کرونا کمک 3.0 میلیارد یورویی را به مردم و صاحبان صنایع در این کشور اعلام‌کرده است.

کرواسی نیز در همین رابطه هفته گذشته اقدامات مالی در جهت کمک به مردم را به ارزش 3.9 میلیارد یورو تصویب کرد.

حکومت های بوسنی و هرزگوین، مونته نگرو و مقدونیه شمالی در این منطقه هنوز اقدامات مشابه را برای کمک به شهروندان و فعالان اقتصادی برای عبور از بحران کنونی اتخاذ نکرده اند.

با توجه به ثبات اقتصادی، سیاست مالی جمهوری صربستان، ذخایر ارزی بالای کشور ، پایداری نرخ ارزی کشور (دینار صربستان) و تورم در حد معقول می‌توان گفت که شرکت های بزرگ و کوچک، صاحبان صنایع و شهروندان میتوانند روی کمک های دولت حساب باز کنند.

تعویق مهلت پرداخت وام، مالیات و پیش پرداخت مالیات بردرآمد برای سال آینده و کمک های بانک های داخلی به ارزش 2 میلیار یورو به صندوق توسعه صربستان و حمایت از شرکت های کوچک و بزرگ به ارزش 700 میلیون یورو از جمله اقدامات پیشنهادی رئیس جمهور صربستان برای پشت سر گذاشتن بحران های اقتصادی ناشی از بحران ویروس کرونا است.

** در صربستان وضعیت اضطراری و ممنوعیت خروج مردم در سراسر کشور در فواصل زمانی ساعات 15 عصر تا 5 بامداد، اعلام شده است.

مسدود شدن مرزهای زمینی و همچنین متوقف شدن تردد وسایل نقلیه عمومی در شهرها و بین شهری در کشور و متوقف شدن پرواز و فرود هواپیماهای مسافربری در فرودگاه نیکولا تسلا بلگراد از جمله اقدامات تدابیری است که در صربستان در رابطه با مبارزه با شیوع گسترده ویروس کرونا انجام شده است.

این امکان وجود دارد که در صورت ازدیاد مبتلایان به ویروس کرونا در صربستان، ممنوعیت حضور مردم در خیابان ها 24 ساعت اعلام شود.

بر اساس تدابیر اتخاذ شده توسط دولت صربستان، حضور افراد سالمند بالاتر از ۶۵ سال در شهرها و افراد بالاتر از ۷۰ سال در روستاها ممنوع است و دولت برای این افراد، تسهیلاتی را فراهم آورده است.

بنا بر آخرین اطلاعیه‌های مراکز بهداشتی و درمانی صربستان، تا کنون 785 نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و 16 نفر جان خود را از دست داده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صبح بخیر دلبرانه با انواع متن های عاشقانه و خاص