13 را خانه می مانیم


13 را خانه می مانیم

کرج - ایرنا -  نوروز به دید و بازدید نرفتیم ، خیابان ، کوچه  و جاده ها را خلوت کردیم و اینک سیزده بدرهم خانه می مانیم تا زوال کرونا سر رسد و مردم زندگی دیگری آغاز کنند، این ها  را می توان از پویش ها و درخواست گروه های اجتماعی و فرهنگی البرز از مردم فهمید.

نوروز ۹۹ با خلوتی جاده های البرز در حال سپری شدن است، جاده هایی که در سال ها و روزهای قبل از کرونا جای سوزن انداختن نداشت و هزاران خودرو در ترافیک آنها میخ کوب می شد. اینک تنها تعداد اندکی خودرو بین ۲ کلانشهر تهران وکرج و جاده های منتهی به استان البرز را می توان دید که سفرها کارمندی یا بنا به ضرورت انجام می شود.

شهرها درخلوت خود فرو رفته و کوچه ها و پارکینگ های خانگی مملو از خودروهایی است که نوروز امسال هیچ پیمایشی نداشته که البته آسمان هم از دم و دود آنها آسوده شده است.

این میهمان ناخوانده از فرهنگ باستانی گرفته ت اسبک زندگی نوین را ازهم پاشنده و گویا می خواهد جوردیگری زندگی را معنا کند. آثار شومش در همه جای دنیا می توان دید، چه رمق ها را که بی رمق کرده و چه نفس ها را که به شماره انداخته است.

از مرگ کرونایی هم نگو که بسیار محزون است، کفن ودفن غریبانه در دل خاک که عمقش غیر متعارف است آن هم بدون خداحافظی با عزیزان و مراسم ختم، رسم و رسومی در کار نیست و همه را در بهت عجیبی فروبرده ، گویی دنیا به یک باره رنگ عوض کرده و مردمانی از کرات دیگر بر زمین حاکیمت یافته اند.

برخی هم که قواعد کرونایی را نادیده می گیرند به حکم این عنصر ناپیدا چیزی جزغوطه ور شدن در سرفه های بی امان، دل درد شدید، نفس تنگی و احساس غرق شدگی در آب نصیبشان نمی شود.

ویروس کرونا آفتی است که بدون دعوت میهمان مردم درجهان از جمله ایران شده است به گونه ای که مدیریت زندگی فردی و اجتماعی را مختل کرده است.

درایران هم این ویروس باعث مختل شدن بسیاری ازامور شده است به همین دلیل باید وحدت عمومی و اجتماعی را درشرایط بحران ساز چون سیزده بدربرای شکست این بیماری تحکیم کنیم.

بسیاری ازمردم امسال به سفررفتن و دید و بازدید نوروزی نه گفتند لذا ضرورت دارد در سیزده بدر نیز این نه گفتن ها به خاطرمشارکت آنان در خانه نشینی کرونایی ادامه یابد.

تمامی پزشکان وسازمان بهداشت جهانی به طورمکرر انتشار سریع و وحشتناک ویروس کرونا را هشدار می دهند اما عده ای همچنان از حضور در بیرون منزل و مکان‌های پر ازدحام خودداری نمی کنند.

ویروس کرونا درکمین همه مردم است که برای شکست آن، همه مردم باید درطرح ملی مبارزه با کرونا با شعار " ما کرونا را شکست می دهیم " شرکت کنند.

اگررعایت بهداشت را جدی نگیریم ، شیوع بیماری کرونا گسترش می یابد وآمار مبتلا شدگان به این بیماری بالا می رود و آمارمرگ و میردر کشوربالا می رود.

پیشگیری بهترین راه برای کاهش آماربیماران کرونایی درکشوراست پس درسیزده بدرامسال درخانه می مانیم تا حلقه انتشاراین بیماری در جامعه گسسته شود و ضریب سلامتی مردم ارتقاء یابد.

با توجه به اینکه سیزده بدرسیزدهمین روز فروردین ماه و از جشن های نوروزی است و در تقویم‌های رسمی ایران این روز به نام روز طبیعت نامگذاری شده‌است اما مردم برای حفظ سلامتی خود در این شرایط کرونایی از خانه خارج نمی شوند.

هرسال مردم ایران در روزسیزده بدربرای راندن نحسی ازخانه بیرون می روند و نحسی را درطبیعت به درکنند اما امسال مردم سیزده به دررا در خانه می گذرانند تا سلامتی خود را حفظ کنند ودرهمایش ملی ماندن درخانه برای شکست کرونا به سهم خود عمل کنند.

نه به سیزده بدرکرونایی

پزشک البرزی گفت: سیزده بدریک آیین کهن ایرانی است که در آن خانواده ها گردهم می آیند تا روز خوش را در آخرین تعطیلات نوروز سپری کنند.

دکتر محمد رضا اسپرورین افزود: در فرهنگ ایرانی، هیچ یک از روزهای سال نحس و بدیمن یا شوم شمرده نشده، بلکه هر یک از روزهای هفته و ماه نام هایی زیبا دارند. درهیچ یک از متون کهن و هیچ دانشمند و نویسنده ای، از روز سیزده بدر به بدی یاد نکرده اند بلکه در بیشتر نوشتارها و کتاب ها، از سیزدهم نوروز با عنوان روزی فرخنده و خجسته نام برده اند لذا بیرون نرفتن از خانه مشکلی بوجود نمی آورد.

وی با اشاره به اینکه مردم توجه به شیوع بیماری کرونا را جدی بگیرند، خاطرنشان کرد: کسانی که بدون توجه به هشدارها تردد می‌کنند با جان خود و دیگران بازی می کنند.

وی یادآورشد: برای قطع زنجیره انتقال بیماری و به خاطر حفظ سلامت عزیزانمان به خصوص سالمندان و بیماران در منزل بمانیم و از ترددهای غیرضروری تا مهار شدن این بیماری پرهیزکنیم.

اسپرورین ادامه داد: همه شهروندان باید انتشار سریع بیماری کرونا را جدی بگیرند چون تنها راه کنترل آن ماندن در خانه می باشد.

وی عنوان کرد: تمام روزهای فصول سال به خصوص بهار و تابستان را می توان در طبیعت بود و نباید به خاطر سیزده بدر، با خروج از خانه زحمات مسوولان، کادر درمانی و سایر نیروهای خدماتی را زیر سوال برد.

این پزشک تاکید کرد: استقبال از سیزده بدرو رفتن به طبیعت در واقع آسیب رساندن به سلامت سایر اعضای خانواده است و مردم از این تصمیم صرف نظر کنند.

سیزده بدردرخانه می مانیم

روانشناس البرزی گفت: همه باید بدانند که سیزدهم فروردین نیز همانند سایر روزها است و باید همانند روزهای قبل که رعایت موارد بهداشتی و خانه نشینی را مبنای زندگی خود دراین شرایط بحرانی قرار داده ایم،درخانه بمانند.

دکتریونس جاوید نسب افزود: احترام به قوانین و توصیه های بهداشتی اعلام شده درواقع احترام به حقوق دیگران است و امیدوارم مردم رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: مردم به اقدام های پیشگیرانه درشیوع کرونا توجه کنند زیرا موضوع مهم و حیاتی زنده ماندن دربین است که هر گونه غفلت ازآن مساوی با ازدست دادن سلامتی است.

وی بیان داشت: ستاد ملی مقابله با کرونا با صدور اطلاعیه‌ای از مردم می خواهد که درسیزده بدر درخانه بمانند تا زنجیره انتقال ویروس کرونا گسترش نیابد.

وی با اشاره به اینکه روز طبیعت عاملی مهم برای گسترش ابتلا به کرونا ست لذا باید ازاین رفتارکه حاصل تصمیم گیری حود ماست پرهیز کرد.

دکترجاوید نسب تصریح کرد: انتظار می‌رود همه با هم در پویش مردمی "در خانه می‌مانیم" شرکت کنیم ودرتحقق اهداف کاهش زنجیره انتقال بیماری و در نتیجه پیشگیری از ابتلاء خود و خانواده و سایر شهروندان به این بیماری بکوشیم.

این روانشناس ادامه داد: کادردرمانی- بهداشتی از زمان شیوع بیماری کرونا درایران درمیدان خدمت به مردم حاضر شدند وهمه ما شاهد ایثارگری مدافعان سلامت درکشوراز جمله درالبرز هستیم.

وی تاکید کرد: روزسیزده بدر به رسم کهن آیین ایرانی درراه است لذا به حرمت پرستاران و پزشکانن که از آنان به عنوان مدافعان سلامت در راه بیماری کرونا یاد می شود در خانه می مانیم.

نه دانش آموزان و معلمان به سیزده بدر

مدیرکل آموزش و پرورش البرزهم گفت: درآستانه روز طبیعت پویش " درخانه می مانیم " دانش آموزان و معلمان با عنوان سهم من درقطع رنجیره کرونا درفضای مجازی تشکیل شد.

سالار قاسمی اظهارداشت: این پویش ها با هدف حفظ سلامتی و کاهش شیوع ویروس کرونا فعال شد تا به مردم یادآوری کنند که امسال روز طبیعت با درخانه ماندن به سلامت جامعه کمک کنند.

وی با بیان اینکه طبیعت درهرفصلی زیبا ست و ما باید شکرگزار این نعمت خداوندباشیم،خاطرنشان کرد:همه طبیعت را دوست دارند اما امسال برای شکست ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال درروز طبیعت درخانه می مانند.

وی تصریح کرد: دراین پویش ها دانش آموزان و معلمان ازمردم خواستند روز طبیعت درخانه بمانند تا با حفظ سلامتی خود و دیگران و بعد از رفع همه گیری ویروس کرونا با آسودگی خاطرازمناظر زیبای طبیعت در همه فصل های سال ۹۹ لذت ببرند.

وی اضافه کرد: فعالان عرصه تعلیم و تربیت انتظاردارند تا رفع خطر شیوع ویروس کرونا ازهر گونه طبیعت گردی ، گردش و تفریح درعرصه‌های جنگلی و مرتعی خودداری کنند تا درکاهش دغدغه جهادگران و مدافعان عرصه سلامت به سهم ملی خود جامه ی عمل بپوشانند.

قاسمی ادامه داد: روز طبیعت درفرهنگ کهن ایران جایگاه ویژه ای نزد خانواده ها دارد اما امسال برای حفظ سلامتی فردی و اجتماعی ناچار به درخانه ماندن هستیم لذا این روز را درخانه سپری کنیم تا سالم بمانیم.

وی ازخانه نشینی درروز طبیعت به عنوان یک فرصت یاد کرد و یادآورشد: با عمل کردن به چند نکته ساده و مهم از جمله خواندن کتاب‌های مورد علاقه، دیدن آلبوم عکس و یا فیلم ها، ورزش کردن ، نوشتن مطلب ، کمک به اعضای خانواده و استتراحت کردن و برقراری ارتباط در فضای مجازی با اقوام و آشنایان و چیدن سفره روز طبیعت درخانه این روز را به شادی بگذرانیم.

مدیرکل آموزش و پرورش البرز تاکید کرد: دانش آموزان دراین پویش از مردم خواسته اند هشدارها را جدی بگیرند و با ماندن در خانه به مهار بیماری کرونا کمک کنند.

استان البرز ۵۰۰ هزار دانش آموز و ۵۰ هزار معلم شاغل و بازنشسته دارد.

ویروس کرونا که به طور رسمی کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به ۱۹۹ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ آرمین زارعی به اسم مثل خار تو چشم دشمنیم