نحلیل روابط چگونه به استحکام ارتباطاتمان کمک می‌کند؟


مشاور خانواده به تببین نوع ارتباطات در روابط اجتماعی و اهمیت آن در تعاملات اشاره کرد.

نحلیل روابط چگونه به استحکام ارتباطاتمان کمک می‌کند؟

وجیهه پیله بالا مشاور خانواده در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه همه ما به برقراری ارتباط با دیگران نیاز داریم، اظهار کرد: این نیاز باعث می‌شود که جست‌وجو کرده و بفهمیم که چگونه می‌شود فکر و احساس دیگران را تحت تاثیر قرار دهیم و حس خوبی را نیز به دیگران منتقل کنیم.

او ادامه داد: برای این کار نیازمند تقویت برخی مهارت‌ها هستیم؛ برای انتقال پیام‌هایمان بهتر است از کلمات درست استفاده کرده و واضح صحبت کنیم زیرا شفافیت نداشتن در کلام افراد پیام ما را به درستی دریافت نکرده است و دچار سوء تفاهم خواهد شد.

مشاور خانواده درباره ارتباط موثر تشریح کرد: در انتقال پیام و ایجاد ارتباط موثر سه عنصر وجود دارد؛ فردی که پیام را ارسال می‌کند، کسی که پیام را دریافت می‌کند و بازخوردی که فرد نسبت به پیام دریافت شده دارد. اگر هرکدام از این عناصر دچار مشکل شوند ارتباط ما با دیگران دچار مشکل خواهد شد. با بررسی این عوامل می‌توانیم بفهمیم چه عواملی باعث می‌شوند در روابطمان با بن‌بست روبرو شویم.

انواع ارتباطات در روابط اجتماعی

پیله بالا با اشاره به اینکه به طور کلی دو نوع ارتباط کلامی و ارتباط غیرکلامی وجود دارد، گفت: ارتباط کلامی با نوشتن و صحبت کردن اتفاق می‌افتد و ارتباط غیرکلامی هم با نوع لباس پوشیدن و زبان بدن ما و حالت چهره ما نمایش داده می‌شود؛ یکی از روانشناسان درباره تحلیل ارتباط کلامی می‌گوید؛ اگر روابطمان را تحلیل کنیم بهتر می‌توانیم روابطمان را مدیریت کرده و به جلو ببریم.

او ادامه داد: سه حالت شخصیتی به نام من کودک که یک کودک در واکنش به اتفاقات از خود بروز می‌دهد، من والد که وجدان و اخلاقیات یا بهتر است بگویم همه باید‌ها و نبایدها را در برمی‌گیرد، من بالغ نیز حالت منطقی فرد را در برمی‌گیرد، وجود دارد.

مشاور خانواده گفت: اگر افراد بتوانند هر سه حالت را در خود داشته باشند می‌توانند ارتباط موثری را با اطرافیان خود برقرار کنند همچنین به عنوان مثال اگر شخصی ۲۵ ساله فقط کودکانه رفتار کند، روابط خوب و موثری نخواهد داشت و آسیب زننده است یا بلعکس اگر کودکی ۱۰ ساله رفتار‌های بالغ گونه داشته باشد باعث ایجاد سوء تفاهم‌هایی شده و روابط موثری نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:اگر "روابط اجتماعی پایینی" دارید بخوانید

این مشاور خانواده توضیح داد: برای ارتباط با نوجوانان هم باید هرسه نوع را داشته باشیم تا این ارتباط خوب و تاثیرگذار باشد. نوجوانان شادی و هیجانات و ارتباطات زیاد را دوست دارند و اگر بتوانیم در مرحله اول این نکته را رعایت کنیم نوجوان به ما اعتماد خواهد کرد؛ به طور خلاصه می‌توان گفت اگر بخواهیم با نوجوانان ارتباط خوب و موثری داشته باشیم باید با هیجانات آن‌ها ارتباط برقرار کنیم و به مرور زمان می‌توان در آن‌ها یادگیری را تقویت کنیم.

او در پایان گفت: باید به فرزندانمان این نکات را آموزش دهیم تا آن‌ها از این ابعاد شخصیتی خود آگاهی پیدا کرده، خود را ارزیابی کنند و یاد بگیرند در چه زمان و مکانی باید از کدام ابعاد شخصیتی خود استفاده کنند؛ این ابعاد شخصیتی به همه افراد در تمام سنین کمک می‌کند تا مهارت‌های ارتباطی خود را رشد دهند و حال درونی خود را خوب نگه دارند.


انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان