امنیت خلیج فارس با حضور نیروهای منطقه ای تامین می شود


امنیت خلیج فارس با حضور نیروهای منطقه ای تامین می شود

سفیر اسبق کشورمان گفت: امنیت خلیج فارس در گرو حضور نیروهای منطقه است نه بیگانگان.

امنیت خلیج فارس با حضور نیروهای منطقه ای تامین می شودابوالفضل ظهره وند سفیر اسبق کشورمان در ایتالیا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ابعاد مختلف طرح صلح هرمز اظهار کرد: امنیت تنگه هرمز همیشه توسط دولت و نیرو‌های نظامی ایران کنترل و تأمین شده است.

او ادامه داد: کشور‌های منطقه با ابراز نگرانی نسبت به تردد کشتی‌ها زمینه‌ را برای حضور نیرو‌های فرامنطقه‌ای که اهداف خاصی را در خلیج‌فارس دنبال می‌کنند فراهم کرده است، ثبات و امنیت برای قدرت های فرا منطقه ای به هیچ عنوان مهم نبوده و آنها فقط در پی رسیدن به منافع نامشروع خود در منطقه هستند.

او افزود: هدف طرح صلح هرمز تأمین امنیت حوزه خلیج فارس توسط کشور‌های منطقه است و بنابراین کشور‌ها می‌توانند با انجام یکسری نشست‌ها در سطوح مختلف سیاسی، نظامی و امنیتی نگرانی‌های خود را مطرح و برای آن راهکار پیدا کنند و با ظرفیت‌های خود امنیت منطقه را تأمین کنند.

دیپلمات اسبق کشورمان تصریح کرد: گلوگاه اصلی در خلیج فارس تنگه هرمز است، اما به این معنا نیست که کشور‌های منطقه در هرمز متمرکز شوند بحث این است که امنیت در شهر‌های خلیج فارس و به خصوص در کشتیرانی و تحرک تجارت و انتقال انرژی امنیت آن به عهده کشور‌های منطقه است و باید در قالب چارچوب توافقی امنیت را تأمین و نگرانی‌های احتمالی‌شان را مرتفع کنند.

او ادامه داد: تنگه هرمز که همواره در کنترل ایران بوده و تأمین امنیت خلیج فارس آن هم با نیرو‌های دفاعی و امنیتی کشورمان خواهد بود.

ظهره وند در پاسخ به این سوال که اجرایی شدن این طرح که ابتکار ایران بوده منافع و تعاملات مالی و اقتصادی ایران را تسهیل می‌کند؟ اظهار کرد: این امر بخشی از امنیت ملی ما بوده و قطعا مأموریت نیروی نظامی و دفاعی ما هم در این بخش از خلیج فارس در حال پیگیری است و هزینه‌های آن هم تأمین می‌شود و قطعا هم منافع ما و حتی منطقه قطعا محقق خواهد شد.

او گفت: امنیت خلیج فارس در آنجا تعریف می‌شود و کشورهای منطقه نباید امنیت و اراده خودشان را به قدرت‌های فرامنطقه‌ای گره بزنند چرا که اراده و حضور نیروهای خارجی نه در راستای تأمین منافع این کشور‌ها بلکه پیگیری و تأمین اهداف آنها است. طرح پیشنهادی ایران گامی در راستای اعتمادسازی و دست دوستی به سمت کشور‌های منطقه است.

کارشناس سیاست خارجی گفت: اما در مجموع در بلند مدت هم قطعا این اتفاق خواهد افتاد و کشور‌های منطقه بایدگرد هم جمع شده و مسائل خود را در چارچوب ملاحظات دیپلماتیک مطرح وحل و فصل کنند. راه‌حل مسئله و امنیت منطقه قطعا در خود منطقه است. ورود کشور‌های فرامنطقه‌ای قطعا نه به صلاح کشورها و نه تأمین کننده امنیت است.

ظهره وند درباره تبعات اجرایی نشدن طرح صلح هرمز برای ایران خاطر نشان کرد: هیچ تبعات منفی برای ما ندارد چرا که در واقع اجرایی نشدن آن تحت سلطه و کنترل قرار گرفتن کشور‌های فرامنطقه‌ای است.

او یادآورشد: ایران طرح را که پیشنهاد داده است در واقع برای اجتناب از هر نوع درگیری احتمال و وقوع بحران در منطقه است که دامن‌گیر آنها خواهد شد از این منظر می‌تواند گفت که تبعات منفی خواهد داشت بنابراین بهتر است که خلیج فارس را کماکان ما عاری از حضور نیرو‌ها و کشور‌هایی کنیم که اهداف مثبت و خیری برای منطقه ندارند واتفاقات سعی می‌کنند با ایجاد بحران ذخایر ارزی و ظرفیت‌های ملی این‌ها را به نفع خودشان مصادره کنند. همانطور قبلا شاهد بودیم واشنگتن با بحرانی که در رابطه با روابط عراق و کویت ایجاد کرد و به عنوان ناجی برای کویت نقش ایفا کردند.

ظهره وند خاطر نشان کرد: کشورهای منطقه باید بدانند که این سناریو کماکان می‌تواند توسط غربی‌ها علیه آنها هم استفاده شود، در حال حاضر عربستان، عمارت و حتی قطر ذخایر عظیمی در بانک‌های غربی دارند و اروپا با طمع به این ذخایر و منابع پولی سعودی را همراهی می کند.

انتهای پیام /

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی