برکات همنامی مساجد و کانون‌های مسجدی با حضرت سیدالساجدین(ع)


برکات همنامی مساجد و کانون‌های مسجدی با حضرت سیدالساجدین(ع)

مساجد همنام با امام سجاد(ع) با تاسی از چهارمین امام شیعیان جهان در دستگیری از نیازمندان، با شناسایی فقرا اقدام به تأمین نیازهای مادی و درمانی آنها کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد از صدر اسلام بستری برای اجتماع مردم و پایگاهی برای فعالیت های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، نظامی و رسیدگی به مشکلات مردم بوده اند، در حال حاضر نیز چنین هستند، و مساجدی که نقش بسزایی در تعمیق آموزه ها و باورهای های دینی مردم دارند.

در سلسله گزارش های «همنامان نور» مساجد همنام حضرات معصومین (ع) و بزرگان دین، معرفی می شوند، تا از این طریق دریابیم آن مساجد در پرتوی ارتباط با آن معصوم (ع) در طول سال چه فعالیت هایی را انجام می دهند و منشا چه برکاتی هستند.

در این گزارش به مناسبت پنجم شعبان و سالروز ولادت امام سجاد(ع) به معرفی تعدادی از مساجد همنام آن حضرت(ع) پرداخته ایم که در ادامه می آید:

مسجد امام سجاد(ع) شهرک رضویه تهران

مسجد امام سجاد(ع) یکی از مساجد فعال تهران در شهرک رضویه است.واحد فرهنگی مسجد امام سجاد(ع) که با همت و تلاش جمعی از جوانان فعال در عرصه های فرهنگی در سال 1380 شروع به کار کرده است.فعالیتهای این واحد در ابتدای تأسیس، صرفاً به برگزاری مراسمات مذهبی و ملی ایام الله مختلف سال محدود بود، اما پس از گذشت زمان و جذب نیروهای فرهنگی متعدد، فعالیتهای واحد فرهنگی نیز با رشد و فزونی همراه بود.

برگزاری شبهای خاطره با حضور فرماندهان جنگ تحمیلی، برگزاری دعای شریف کمیل با همکاری هیئت رزمندگان اسلام و پخش مستقیم تلویزیونی، برگزاری چهار دوره همایش «عطر گل یاس» به مناسبت سالروز ولادت مقام معظم رهبری، برگزاری چندین دوره یادواره شهدا با حضور سرداران سپاه، برگزاری همایشهای سیاسی و فرهنگی و دعوت از مسئولین و سخنرانان بخشی از فعالیت های واحد فرهنگی مسجد امام سجاد(ع) است.

واحد فرهنگی مسجد امام سجاد(ع) با افزایش و رشد کیفی برنامه ها، استقبال بیشتر نمازگزاران و هموطنان از برنامه های واحد و همچنین آمادگی برای جذب نیروی فعال فرهنگی، در سال 1384 از عنوان «واحد» به «مرکز» ارتقاء یافت و با تشکیل چارت اداری، مرکز فرهنگی مسجد امام سجاد(ع) وارد مرحله ای جدید از فعالیت گردید و با تشکیل 12 واحد تخصصی که هریک عهده دار مسئولیت های اصلی و تخصصی این مرکز می باشند، برنامه اجرایی جدید خود را آغاز کرد.

واحد کتابخانه و قرائتخانه مرکز فرهنگی مسجد امام سجاد(ع) هم با ظرفیت 100 نفر در روز آماده خدمات رسانی به دانش آموزان، دانشجویان و اقشار فرهنگی جامعه است.

مخزن کتاب این کتابخانه با بیش از 3000 عنوان کتاب در موضوعات علمی، فرهنگی، هنری، مذهبی، آموزشی، درسی، کمک درسی و سالن قرائتخانه آن از ساعت 8 صبح لغایت 24 هر روز به صورت رایگان به علاقه مندان خدمات فرهنگی می دهد.

واحد دارالقرآن مسجد نیزکه وظیفه سنگینی در اداره امور قرآنی و آموزش و پرورش قرآنی به عهده دارد، ضمن نظارت بر اجرای منظم قرائت قرآن بین نماز، برگزاری محافل انس با قرآن، اداره امور مکبرین و مؤذنین، فعالیتهای شاخصی انجام می دهد. ضمن اینکه تأسیس شعبه جامعه القرآن کریم پس از انعقاد قرارداد فیمابین مرکز فرهنگی مسجد امام سجاد(ع) و جامعه القرآن کریم «زیر نظر پدر محمد حسین طباطبائی» چندین سال است که در مسجد امام سجاد (ع) راه اندازی شده است و در رشته های حفظ کل قرآن کریم، حفظ با اشاره، قرائت، صوت و لحن و... در دوره های آموزشی خود مشغول به آموزش دانش دوستان است که پس از اتمام دوره، به فارغ التحصیلان خود مدرک معتبر کشوری عطا می نماید.

شعبه مؤسسه بشارت نیز از سال 1385 فعالیتهای خود را در مسجد امام سجاد(ع) برای خواهران و برادران انجام می دهد که در دوره های فوق، پس از طی مراحل آموزشی، مدرک قرآنی مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش اعطا می شود.واحد امور شهدا را یکی دیگر از واحدهای فعال مسجد امام سجاد(ع) می توان نام برد، این واحد وظیفه ارتباط مستمر با خانواده محترم شهدا،‌جمع آوری آثار شهدا و برگزاری جلسات شب خاطره و نیزیادواره های شهدا را به عهده دارد.

تشکیل پرونده برای تعدادی از شهدای شهرک، دیدار ماهانه از 2 خانواده معظم شهید (به همراه نمازگزاران مسجد)، برگزارییادواره های شهدای شهرک، برگزاری شبهای خاطره را بخشی از فعالیت های این واحد می توان نام برد.

فروشگاه فرهنگی «فاطمیون» را از دیگر بخش های مسجد امام سجاد(ع) است که از بدو تأسیس روزانه پذیرای بسیاری ازسرتاسر شهرک رضویه و شهرکهای همجوار بوده و با استقبال بسیار زیادی مواجه گردیده است.کلیه سی دی های مذهبی در قالب نرم افزار، VCDو MP3، محصولات فرهنگیشامل مهر، تسبیح، عطر، جانماز، چفیه، خودکار مذهبی، بازیهای کودکانه، پازل،انواع کتب فرهنگی در این فروشگاه موجود می باشد که با تخفیف ویژه عرضه می شود.

امور خیریه این مسجد با موافقت امام جماعت تاسیس شد که وظیفه جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی مردمی، هدفمند کردن اقلام ، کالاها و هزینه های پرداختی به نیازمندان، شناسائی نیازمندان، تأمین نیازهای مادی و نیز درمان آنها در دستور کار این واحد است.

واحد نوجوانان هم که وظیفه سازماندهی نوجوانان مسجد را به عهده دارد که برنامه های تابستانی «اوقات فراغت نوجوانان» اوج فعالیت آن است. این واحد در زمینه های ورزشی، اخلاقی، تقویت درسی، برنامه های تفریحی، برگزاری کلاس در طول سال، آموزش تکبیر، اذان، قرآن و نماز فعالیتهای فراوان و درخور تقدیر دارد.

مسجد امام سجاد (ع) فریدونکنار

مسجد امام سجاد (ع) فریدونکنار استان مازندران با قدمت حدود دو قرن یکی از مساجد باسابقه و فعال این شهرستان است.این مسجد، سه یا چهار دفعه، نوسازی شد و توسعه یافت که آخرین نوسازی آن، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران انجام شد.

با اضافه شدن و ساخت حسینیه در حال حاضر، مسجد امام سجاد (ع) شهرستان فریدونکنار با حسینیه و فضای آن، سه هزار متر مساحت دارد.چهارگلزار در شهرستان فریدونکنار، وجود دارد که ۷۳ شهید از مجموع بیش از ۳۰۰ وصال یافتگان به یار در این شهرستان در مسجد امام سجاد (ع) به خاک سپرده شده اند.

ارشاد و راهنمایی مردم جهت حضور در صحنه، فعالیت های سیاسی و دینی، برپایی نمایشگاه کتاب، پخش مقالات امام خمینی (ره) از جمله فعالیت های این مسجد برای پیروزی انقلاب اسلامی ایران بوده است.

شهرستان فریدونکنار، سه یا چهار، محکوم سیاسی در زمان رژیم پهلوی داشت که یکی از آنها از مسجد امام سجاد (ع) این شهرستان بود.پشتیبانی در دوران هشت سال دفاع مقدس و حضور فعال در آن دوران پرحماسه از جمله فعالیت های این مسجد در دوران دفاع مقدس بوده است.

راه اندازی موسسه خیریه نیکوکاری با هماهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) و همچنین صندوق قرض‌الحسنه از برنامه های دیگر مسجد امام سجاد (ع) شهرستان فریدونکنار محسوب می شوند.

حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران فقط با کار فرهنگی صرف بدون درآمد مالی، میسر نمی‌شود بنابراین این مسجد با راه اندازی موسسه خیریه نیکوکاری از سال ۹۴ و صندوق قرض‌الحسنه از سال ۹۵ در مسجد، اقدام کرده است.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کارشناسی داوری دیدار صنعت نفت آبادان و پرسپولیس