راه نیمه‌تمام رونق تولید در کرمان


راه نیمه‌تمام رونق تولید در کرمان

کرمان - ایرنا - سال رونق تولید با تلاش بخش خصوصی و دولتی استان کرمان موجب فعال شدن برخی از واحدهای تولیدی و در نتیجه توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال در پهناورترین استان کشور شد اما در هر حال برای انبوه‌سازی و جهش در تولیدات همچنان باید برخی از کاستی‌های رونق تولید این استان مورد توجه متولیان و دست‌اندرکاران امر قرار گیرد.

اقتصاد دانان معتقدند در مراحل رشد اقتصادی جهش تولید پس از رونق تولید و در نظریه رستو در مرحله چهارم توسعه کشور قرار گرفته و وارد شدن به این عرصه به منزله این است که کشور توانسته از ابداعات، اختراعات، تکنولوژی معکوس، زیرساخت ها و ساز و کارهای موجود برای تامین نیاز کالاهای داخلی و صادرات به کشورهای دیگر استفاده کند.

گرچه اقدامات بسیاری در سال رونق تولید برای توسعه اقتصادی استان پهناور کرمان شکل گرفت که با وجود تحریم ها و فشارهای اقتصادی گسترده بر کشور توانست چراغ تولید را همچنان روشن نگه‌دارد اما برخی مشکلات از جمله تامین مالی و سرمایه در گردش، بیمه، مالیات و تغییر پر تعداد قوانین و مقررات به مانعی بزرگ سد راه رونق تولید کرمان تبدیل شده و به گونه ای که استاندار کرمان بر کندی حرکت قطار رونق تولید در این استان تاکید دارد.

در شرایط کنونی اقتصادی استان کرمان می توان گفت که لازمه بقای تولید در توجه تمامی ارکان جامعه به بخش رونق تولید نهفته است و هدایت و جهت دهی صحیح حوزه صنعت و معدن در بهشت معادن ایران، می تواند پیشنیازی برای توسعه اقتصادی تمامی بخش های این استان باشد و به عنوان یک زیرساخت شرایط را برای وارد شدن به مرحله جهش تولید و توسعه‌یافتگی اقتصادی فراهم کند.

فعالیت کند رونق تولید در کرمان

استاندار کرمان گفت: سال گذشته ۶ محور برای رونق تولید در استان کرمان معرفی و اقدامات خوبی در این راستا انجام شد اما این کارها با کندی پیش رفت.

محمدجواد فدایی با اشاره به نامگذاری سال جاری توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: جهش تولید به نوعی به معنی سرعت بخشیدن به افزایش تولید، راه‌اندازی تولید جدید و رفع مشکلات و موانع این عرصه زیربنایی است.

هشت درصد واحدهای تولیدی کرمان در سال رونق تولید فعال شد

وی با بیان اینکه یکی از محورهای رونق تولید طی سال گذشته در کرمان فعال کردن واحدهای تولیدی غیرفعال بود اظهار داشت: ۳۹۰ واحد تولیدی غیرفعال در این استان وجود دارد که سال گذشته ۳۰ مورد حدود هشت درصد از این واحدها فعال شد.

استاندار کرمان ادامه داد: اگر این اقدام بخواهد با همین روند انجام شود فعال کردن تمام واحدهای غیرفعال تولیدی استان کرمان حدود ۱۳ سال زمان می برد و جهش تولید یعنی اینکه این مدت به سه سال کاهش پیدا کند.

فعال شدن پنجره واحد سرمایه گذاری

وی تصریح کرد: در خصوص راه اندازی واحدهای جدید تولیدی نیز پنجره واحد سرمایه گذاری در استان کرمان راه اندازی شد که در صدور مجوزها تسریع شود اما آنطور که فکر می کردیم این برنامه موفق نبود و علت این بود برخی از مدیران نسبت به اهمیت موضوع توجیه نمی شدند لذا امیدواریم با پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی این مدیران نیز به اهمیت موضوع توجه کنند و پنجره واحد سرمایه گذاری کرمان فعال تر عمل کند و مجوزها سریع تر صادر شود تا جهش در تولید داشته باشیم.

فدایی افزود: البته قرار بود پنجره واحد سرمایه گذاری الکترونیکی نیز در استان کرمان به مرحله اجرا در آید اما این طرح هنوز انجام نشده و امیدواریم در سال جاری این مهم محقق شود.

هم افزایی دستگاه ها لازمه رفع مشکلات واحدهای تولیدی

وی گفت: بانک ها، تامین اجتماعی، اداره کل مالیاتی و قوه قضاییه در زمینه رفع مشکلات واحدهای تولیدی باید بیشتر همکاری کنند تا مشکلات این واحدها زودتر برطرف شود.

استاندار کرمان تصریح کرد: به عنوان نمونه برخی واحدهای تولیدی پنج سال معطل تامین منابع مالی هستند و معنی جهش تولید این است که یک واحد تولیدی این مدت نباید منتظر تامین منابع مالی باشد.

وی تاکید کرد: از دستگاه های اجرایی درخواست می کنیم به استانداری اعلام کنند در سال ۹۹ برای سرعت بخشیدن به جهش تولید چه کارهای جدیدی را انجام می دهند تا بتوان آن برنامه ریزی کرد البته صاحبان واحدهای تولیدی باید همکاری و تلاش کنند تا جهش تولید مد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی به خوبی محقق شود.

تحقق هدف گذاری اشتغال در سال رونق تولید

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان هدف گذاری ایجاد اشتغال در سال جاری را بر اساس مطالعات انجام شده طی برنامه ششم توسعه و همچنین سند آمایش و سند اشتغال استان قریب به ۴۰ هزار فرصت شغلی اعلام کرد و افزود این تعداد حاصل تلاقی عرضه و تقاضای نیروی کار و همچنین نرخ بیکاری هدفگذاری شده است.

جعفر رودری افزود: هدف گذاری ایجاد اشتغال در سال رونق تولید ۳۸ هزار فرصت شغلی بود که به صورت کامل محقق شد و عملکرد استان در این خصوص ۱۰۰ درصد اعلام شد.

وی با بیان اینکه برآورد می شود بیش از ۱۰۰ هزار نفر تعداد بیکاران فعلی استان کرمان باشد، اظهار داشت: میزان ورود به بازار کار سالیانه استان بین ۳۵ تا ۳۷ هزار نفر برآورد شده است لذا باید حدود ۴۰ هزار فرصت شغلی جدیدایجاد کنیم تا هم پاسخگوی نیاز فعلی بازار کار باشد و هم بخشی از بیکاران جامعه را پوشش بدهیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نرخ بیکاری این استان را بر اساس آخرین آمار اعلام شده ( پاییز ۱۳۹۸) را ۱۱.۴ درصد و بالاتر از نرخ متوسط کشور اعلام کرد.

نرخ رشد اقتصادی و نرخ بیکاری کرمان بیش از متوسط کشوری

وی با بیان اینکه نرخ رشد اقتصادی استان کرمان و همچنین روند نرخ بیکاری استان بالاتر از کشور است افزود: لازم است ضمن کارشناسی و آسیب شناسی موضوع، سهم بخش‌های مختلف اقتصادی از اشتغال هدفگذاری شده در سال جاری مشخص و در نهایت برنامه ایجاد اشتغال استان باتوجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید تدوین شود.

رونق واحدهای تولیدی فعال و نیمه فعال کرمان در سال رونق تولید

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز با بیان اینکه رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی در سازمان صنعت، معدن و تجارت طی سال ۹۸ به صورت ویژه دنبال شد گفت: در این راستا ۱۴ پروژه اقتصاد مقاومتی تعریف شد و برای اجرای این طرح‌ها ۴۳۰ واحد تولیدی به عنوان هدف قرار گرفتند که مشکل ۸۸ واحد رفع شد.

مهدی حسینی‌نژاد ادامه داد: ۶۰۸ میلیارد تومان تسهیلات برای رونق این واحدهای تولیدی در سال ۹۸ پرداخت شده و در مجموع بیش از ۳۷۰ میلیارد تومان پرداخت تسهیلات رونق تولید در استان داشتیم.

وی افزود: متاسفانه در بحث رونق تولید به دلیل نرخ بالای تسهیلات و عدم همکاری بانک ها در بعضی جاها نتوانسته ایم به واحدهای تولیدی کمک کنیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان ادامه داد: بیش از شش هزار و ۶۰۰ شغل در حوزه صنعت، معدن و تجارت در سال رونق تولید ایجاد شد که از این تعداد ۱۰۰ شغل مربوط به فعال کردن واحدهای تولیدی راکد بوده است.

وی گفت: با استفاده از ظرفیت های بی شمار صنعتی و معدنی مشکلات تعدادی از واحدهای نیمه فعال را در سال گذشته رفع کردیم.

حسینی‌نژاد افزود: همچنین در سال رونق تولید تعداد ۴۰ پروژه در راستای ارتباط بین واحدهای صنعتی و معدنی با دانشگاه به مرحله بهره وری و اجرا رسید رسیده است.

۳۷۰۰ طرح اشتغال پایدار روستایی در کرمان به بهره برداری رسید

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز گفت: همچنین با افتتاح سه ۷۰۰ طرح در حوزه اشتغال پایدار و روستایی، برای هشت هزار نفر شغل در سال رونق تولید ایجاد شده است.

رضا اسماعیلی افزود: در سال ۹۸ تعداد ۳۸ هزار شغل جدید در سطح استان کرمان ایجاد شده که مطابق با هدف گذاری انجام شده است.

وی عنوان کرد: سهم استان کرمان در تسهیلات خرد و خانگی در سال ۹۸ به میزان ۲۳۸ میلیارد تومان بوده که تاکنون حدود ۲۰۰ میلیارد تومان ابلاغ شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان ادامه داد: تاکنون نزدیک به ۱۰ هزار نفر در سامانه بیمه بیکاری این استان نام نویسی کرده اند.

موانع رونق تولید در کرمان از دیدگاه بخش خصوصی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: اقدامات اجرایی بانک ها باید متناسب با دوران رکود و شرایط کنونی و تحریم های کشور باشد زیرا تامین مالی به عنوان یکی از اصلی ترین چالش های واحدهای تولیدی در استان کرمان به شمار می رود.

سیدمهدی طبیب زاده افزود: بانک ها با تملک دارایی‌ها، ممنوع خروج و ممنوع معامله کردن واحدهای تولیدی، مسدود کردن حساب های بانکی و تعطیلی کارخانه‌جات و سایر اقدامات برعلیه واحدهای تولیدی همچنان به موانعی فراروی تحقق رونق تولید استان کرمان بدل شده اند.

وی عنوان کرد: دولت هم نباید برای تامین درآمدهای خود از جمله مالیات، واحدهای تولیدی مشکل‌دار را تحت فشار قرار دهد بلکه تمامی مسئولان دولتی و بخش خصوصی باید برای تحقق شعار سال همکاری لازم را به عمل آورند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: رونق تولید زمینه کاهش تورم، افزایش صادرات، اشتغالزایی را فراهم می کند و در نهایت موجب ارتقای رفاه مردم و وارد شدن به مرحله جهش تولید می شود اما متاسفانه بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در استان کرمان اینک علاوه بر مشکلات گذشته در حوزه های بانک، بیمه و مالیات با چالش نگران کننده تغییر مکرر قوانین و تصمیم گیری‌های ناگهانی و شتاب زده روبرو هستند.

وی بیان داشت: تغییر پرتکرار نرخ انواع مواد اولیه، رقابت غیرمنصفانه شرکت‌ها و موسسات دولتی یا شبه دولتی، دشواری تامین مالی، رویه‌های سختگیرانه ادارات دولتی در بوروکراسی اداری و اخذ مجوزها، بیمه تامین اجتماعی، بی ثباتی قوانین و سیاست گذاری ها از مهمترین موانع تولید و فضای کسب و کار در استان کرمان به شمار می رود.
طبیب زاده ادامه داد: صدور یک مجوز سرمایه گذاری گاهی تا ۱۹ مجوز دستگاه مختلف لازم دارد که استقرار پنجره واحد فیزیکی و الکترونیکی سرمایه گذاری در استان کرمان فرآیند سرمایه‌گذاری را تسهیل و زمان صدور مجوزها را کاهش می دهد.

وی افزود: زیرساخت های پنجره واحد الکترونیکی ازجمله بستر و پلتفرم الکترونیکی برای استقرار آن در استان کرمان ایجاد نشده که اگر این پلتفرم تامین شود، زمینه جهش تولید را فراهم می کند.

راهکارهای رفع مشکلات رونق تولید در کرمان

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: قوانین تشویق تولیدکنندگان داخلی برای تحقق شعار سال باید افزایش یابد و فعالان اقتصادی درخواست دارند که قانون اداره بنگاه های اقتصادی در شرایط تحریم تدوین و تصویب شود زیرا این امر ضمن تسهیل سرمایه گذاری و تحقق رونق تولید، سرانه اشتغالزایی و تولید را ارتقا می بخشد.

وی گفت: کرمان رتبه نخست کشور را در حوزه های معدن و کشاورزی در اختیار دارد اما با وجود ظرفیت های بی نظیر و امکانات زیربنایی، میزان تولید ناخالص داخلی این استان بسیار اندک ارزیابی می شود.

طبیب زاده تاکید کرد: معدن به عنوان تامین کننده مواد مورد نیاز صنایع نقش پررنگ در تولید ثروت و افزایش رفاه و تولید دارد اما در استان کرمان از این ظرفیت به خوبی بهره برداری نشده و متاسفانه به رویکردهای صنعتی روز دنیا بی توجه هستیم و این امر موجب عقب ماندگی کشور می شود.

وی افزود: باید کارآفرینی فناورانه و انتقال تکنولوژی کارخانه‌ها را مورد توجه قرار دهیم تا توسعه را همراه با جهش تولید در استان پهناور کرمان رقم بزنیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: باید روحیه مطالبه گری در راستای تحقق شعار سال تقویت شود لذا این استان در بسیاری از ظرفیت‌ها مانند معدن و تولید محصولات باغی و کشاورزی رتبه اول کشور را دارد اما در ۲۵ شاخص توسعه، پایین‌تر از متوسط کشور قرار داریم.

وی اضافه کرد: باید کارآفرینی و سرمایه گذاری به عنوان یک ارزش و مهارت آموزی در قالب یک فرصت مناسب برای ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری در جامعه کرمان تلقی شود و چالش‌های فرهنگی را رفع کنیم تا توسعه استان تحقق یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید