دستور پخت نان تاتاری


دستور پخت نان تاتاری

پخت شیرینی یکی از راه‌های گذران مفید وقت در زمان قرنیطینه خانگی است که زنان قوم ترکمن استان گلستان با پخت خانگی شیرینی تاتارچورک (نان تاتاری) آشپزی خود را به آزمایش می‌کنند.

دستور پخت نان تاتاری
تاتار چورک (نان تاتاری) یکی از شیرینی‌های سنتی ترکمن‌ها است که معمولا برای پذیرایی در عروسی‌ها و اعیاد تهیه شده و به عنوان یک میان وعده در کنار چای استفاده می‌شود و مزه ترد و خوش آن همراه با عطر و طعم دلپذیرش این شیرینی را جزو بهترین خوراکی‌های مورد علاقه مردمان این قوم قرار داده است.

این شیرینی سنتی را بسته به سلیقه کدبانوی خانه می‌شود به رنگ‌های مختلف سفید (با جدا کردن زرده تخم مرغ از سفیده آن) و قهوه‌ایی (با افزودن پودر کاکائو به روی تخم مرغ ها) در آورد و نوش جان کرد.

مواد لازم

تخم مرغ ۴ عدد (۲ عدد تخم مرغ کامل ۲ عدد زرده)

روغن ۱ قاشق غذاخوری

شیر یک چهارم پیمانه

آرد به میزان لازم

بکینگ پودر نصف قاشق چایخوری

پودر قند به میزان لازم

روغن برای سرخ کردن

۱- برای ابتدای کار ۲ عدد تخم مرغ کامل و ۲ عدد زرده تخم مرغ را با شیر و روغن مخلوط کرده و در مرحله بعد کمی آرد مخلوط شده با بکینگ پودر را اضافه می‌کنیم، اما باید دقت کرد مقدار آرد به حدی باشد که خمیر سف نشود و به دست نچسبد.

۲- در ادامه خمیر را به ۶ یا ۷ قسمت تقسیم کرده و با دست به شکل مستطیل درآورده و داخل نایلون می‌گذاریم و به مدت یک ساعت در محیط آشپزخانه استراحت می‌دهیم.

۳- چند تا پارچه تمیز بزرگ را پهن می‌کنیم تا خمیر‌ها را بعد از باز کردن روی آن بگذاریم و از اینجا به بعد باید به صورت ۲ نفری بقیه کار‌ها را انجام داد.

۴- سپس باید سطح کار، وردنه و دست‌ها را با روغن کمی چرب کرده و خمیر را کمی باز کنیم، اما باید دقت شود تا شکل مستطیل آن از بین نرود بعد که کمی باز شد از یار کمکی خود می‌خواهیم خمیر را از یک طرف کمی بلند کند تا از طرف دیگر با وردنه خمیر را باز کنید، این کار به این دلیل است در هنگام باز کردن خمیر یک جا جمع نشود.

۵- باید به همین ترتیب همه جای خمیر را به حدی نازک کنیم که پاره نشود، حالا خمیر نازک را روی پارچه‌های آماده شده به مدت پنج دقیقه بگذارید تا هوادهی شود و بعد روغن را روی حرارت ملایم بگذارید تا زمان آماده کردن خمیر‌های دیگر، داغ شود.

۶- اگر همه خمیر‌ها را با هم آماده و بعد شروع به سرخ کردن کنیم، خمیر‌ها سفت می‌شود، ظرفی که روغن را در آن می‌ریزید نیاز نیست خیلی گود باشد و به کمک یار خود خمیر را بلند کرده و دور یک وردنه نازک می‌چرخانیم تا رول شود و بعد با کمک چنگال به ترتیب ۲ طرف آن را در روغن سرخ می‌کنیم.

۷- بعد رول‌های سرخ شده را در صافی می‌گذاریم تا روغن اضافه آن خارج شود و بعد روی آن‌ها پودر قند الک می‌کنیم و در نهایت آماده پذیرایی است.

بهتراست در زمان سرخ کردن کنار رول‌ها را با یک چنگال بگیریم تا باز نشود، رنگ این شیرینی سلیقه‌ای است، ولی بهتر است قبل از اینکه خیلی تغییر رنگ دهد آن را از روغن خارج کنیم.

اگر یک بار این شیرینی را درست کنید، حتما طرفدارش خواهید شد، مقدار مواد لازم برای تهیه نان تاتار محدود و به راحتی در دسترس و طرز تهیه آن نیز بسیار ساده است.

نان تاتاری خوش مزه را می‌توانید به عنوان عصرانه با اعضای خانواده میل کنید، البته در اعیاد مختلف بویژه نوروز، نان تاتار جزو شیرینی‌های پرطرفدار در میان ترکمن‌ها است.

هرچند ترکمن‌ها در جای جای گلستان از شرق تا غرب آن سکونت دارند، اما شرق استان و شهرستان‌های گنبدکاووس، کلاله و مراوه تپه دارای جمعیت عمده‌ای از این قومیت با مذهب اهل سنت هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها