نخست وزیر انگلیس به «آی‌سی‌یو» منتقل شد


نخست وزیر انگلیس به «آی‌سی‌یو» منتقل شد

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس که به ویروس کرونا مبتلاست، به علت وخامت حالش به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان منتقل شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ مهمترین و جدیدترین اخبار مربوط به شیوع ویروس کرونا در کشور‌های مختلف جهان و همچنین اقدامات کشور‌ها برای جلوگیری از همه‌گیری کووید ۱۹ و راه‌های مقابله با آن، به شرح ذیل است:

پلاتوی خبرنگار صدا و سیما در لندن: وخامت حال نخست وزیر انگلیس

گفتگوی تلفنی سرلشکر باقری با وزیر دفاع ترکیه
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا، در گفتگوی تلفنی سردار سرلشکر باقری رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران با خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه، درخصوص روابط دوستانه ارتش‌های دو کشور و تجربیات نیرو‌های مسلح دو کشور در کمک به مبارزه با ویروس کرونا تبادل نظر شد.
نخست وزیر انگلیس به «آی‌سی‌یو» منتقل شد
رئیس سازمان جهانی بهداشت: آفریقا میدان آزمایش هیچ واکسنی نخواهد بود
خبرگزاری رویترز گزارش داد: تدروس ادهانوم رئیس سازمان جهانی بهداشت گفت آفریقا میدان آزمایش هیچ واکسنی نخواهد بود و ما در سراسر جهان از همه قوانین و مقررات آزمایش واکسن و دارو پیروی خواهیم کرد.
وی اعلام کرد امیدوار است طرح بزرگی در هفته جاری برای شتاب دادن به تحقیقات و ساخت واکسن و طراحی سازوکاری برای توزیع برابر آن راه اندازی شود.
رئیس سازمان جهانی بهداشت همچنین، همکاری و همبستگی جهانی برای مقابله با کرونا را خواستار شد.
توضیحات سازمان جهانی بهداشت درباره زدن ماسک
خبرگزاری فرانسه گزارش داد: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد زدن ماسک زمانی قابل توجیه است که شستن دست و فاصله گذاری اجتماعی دشوار باشد.
جهان
الجزیره: ویروسی که معادلات آینده جهان را تغییر می‌دهد
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: شیوع ویروس کرونا در جهان نشان داد، همبستگی واقعی بین کشور‌ها حتی در داخل اتحادیه اروپا برای مقابله با این بیماری وجود ندارد و این موضوع، معادلات آینده جهان را تغییر خواهد داد.
جعفر سلمات، گزارشگر شبکه تلویزیونی الجزیره، گفت: کرونا، ویروسی که چهره کنونی جهان را تغییر داده است، به نظر می‌رسد در حال تغییر معادلات آینده جهان است. با اینکه جهان هنوز در اوج نبرد با کرونا قرار دارد، نگاه‌ها به گمانه زنی درباره شرایط پس از این همه گیری، دوخته شده است. هنری کیسینجر وزیر اسبق امور خارجه آمریکا گفت این بلا، نظام جهانی را تغییر خواهد داد و بحران سیاسی و اقتصادی که ایجاد کرد تا چند نسل ادامه خواهد داشت. پدر معنوی سیاست خارجی آمریکا در دوره جنگ سرد، به نشانه‌ای از تغییرات احتمالی در نظم جهانی اشاره و تاکید کرد سران جهان با بحران کرونا، تا حد زیادی با انگیزه ملی گرایانه برخورد می‌کنند. این در حالی است که پیامد‌های شیوع ویروس کرونا هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد. به نظر او، باید دیدگاه بین المللی مبتنی بر همکاری برای مقابله با کرونا ایجاد شود، در غیر این صورت، جهان با شرایطی بدتر از این دوره روبرو خواهد شد. آیا کیسینجر بیش از حد بدبینانه اظهارنظر کرده است؟
در ادامه این گزارش آمده است: از نظر کشور‌هایی که بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا دیده اند، این دیدگاه بدبینانه نیست. منطق کیسینجر تا حدی با دیدگاه نخست وزیر اسپانیا منطبق است. نخست وزیر کشوری که بیشترین تعداد مبتلایان را در بین کشور‌های اروپایی دارد، معتقد است شرایط فعلی مستلزم در نظر گرفتن برنامه اقتصاد جنگی است تا نظام‌های اقتصادی بتوانند استقامت کنند. سانچز، دخالت مالی اروپا از جمله مشارکت در بدهی‌ها با صدور اوراق خزانه داری به نام کرونا را خواستار شد تا به کشور‌هایی که بیشترین آسیب را از این ویروس دیده اند، برای مقابله با پیامد‌های ویرانگر اقتصادی آن، کمک شود. ایتالیا هم دیدگاه مشابه با اسپانیا دارد و هر دو کشور از رهبران اروپا یعنی آلمان و فرانسه می‌خواهند، سازوکار جدیدی را تصویب کنند تا ایتالیا و اسپانیا بتوانند تلاش‌های خود برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را زیر چتر اتحادیه اروپا تامین مالی کنند.
گزارشگر این شبکه خاطرنشان کرد: موضوع قابل توجه در موضع گیری کشور‌های اروپایی در برابر این مطالبات آن است که آلمان و هلند در درجه اول، چنین درخواست‌هایی را رد می‌کنند. برلین این دعوت را فقط تلاش کشور‌های جنوب قاره اروپا برای سوء استفاده از نرخ بهره پایین کشور‌هایی مانند آلمان دانست که بودجه آن‌ها متوازن است. دوره کرونا این موضوع را برملا کرد که در شرایطی که جهان بیشترین نیاز را به ابراز همبستگی دارد، از همبستگی خبری نیست. نه سازمان ملل و نه اتحادیه اروپا، همکاری مشترک برای مقابله با این ویروس را در دستور کار قرار ندادند. این در حالی است که بیماری کرونا، بزرگترین اقتصاد‌ها و بهترین نظام‌های بهداشتی جهان را هدف گرفته است.
قاره اروپا
انگلیس
وزیر خارجه انگلیس: همه دستورات نخست وزیر اجرا می‌شوند
وزیر امور خارجه انگلیس که در غیاب بوریس جانسون عهده دار مسئولیت‌های نخست وزیری شده است گفت: همه دستورات نخست وزیر اجرا می‌شوند و این راه خروج کشور از چالش ویروس کرونا است.
دومنیک راب وزیر امور خارجه انگلیس در گفتگو با شبکه‌ای تی وی نیوز این کشور درباره نگرانی‌ها در خصوص وضعیت بوریس جانسون و این که چه کسی مسئولیت دولت را برعهده دارد، گفت: کار‌های دولت ادامه خواهد یافت و یک تیم درخشان از او در بیمارستان سنت توماس خوب مراقبت می‌کند و تمرکز دولت همچنان این است که اطمینان یابد دستورات نخست وزیر و همه طرح‌ها برای شکست ویروس کرونا و عبور کشور از این چالش اجرا می‌شود.
انگلیس
خبرنگار فایننشال تایمز: افرادی با شرایط بوریس جانسون، ۵۰ درصد شانس زنده ماندن دارند
جان برن خبرنگار فایننشال تایمز در حساب توئیتری خود نوشت: بوریس جانشون نخست وزیر انگلیس در شریطی به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شده که بر اساس گزارش جدید مرکز تحقیقات مراقبت‌های ویژه در انگلیس از ۶۹۰ بیماری که به علت ابتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه پذیرفته شده اند تنها ۵۰ درصد جان سالم به در برده اند.
نخست وزیر انگلیس به «آی‌سی‌یو» منتقل شد
انگلیس
دفتر نخست وزیری: جانسون همچنان به هوش است
به گزارش شبکه تلویزیونی الحدث، در پی وخیم شدن حال بوریس جانسون و انتقال او به بخش آی سی یو، دفتر نخست وزیری انگلیس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد جانسون همچنان به هوش است.
در این بیانیه ضمن تأیید بستری شدن جانسون در بخش آی سی یو، از اقدامات کادر پزشکی و درمانی انگلیس به خاطر تلاش‌ها و اقدامات مستمر در مقابله با کرونا تشکر شده است.
انگلیس
کاهش قیمت پوند در مقابل دلار و یورو
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، پس از اعلام وخیم شدن حال بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و انتقال او به بخش آی سی یو، قیمت پوند انگلیس در مقابل دلار آمریکا کاهش یافت. همچنین، شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی گزارش داد، پس از اعلام خبر انتقال بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس به آی سی یو قیمت پوند در مقابل یورو افزایش یافت.
انگلیس
وخامت حال نخست وزیر انگلیس، راب سکاندار هدایت دولت شد
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از لندن، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس که به ویروس کرونا مبتلاست به علت وخامت حالش به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان منتقل شد و دومنیک راب وزیر امور خارجه این کشور سکان هدایت دولت را به دست گرفت.
جانسون که ۱۱ روز است به بیماری کووید ۱۹ مبتلاست به علت وضعیت نامناسب جسمی از دیروز در بیمارستان بستری و بلافاصله دستگاه کمک تنفسی به او وصل شد. وی در پیامی ویدئویی اوایل این هفته از مردم کشورش خواست، با این که هوا آفتابی است، در منزل بمانند.
دفتر نخست وزیری انگلیس اعلام کرد بوریس جانسون، به صورت اضطراری به بیمارستان مراجعه نکرده است بلکه این اقدام، از قبل طراحی شده بود. به نوشته نشریه سان، از آنجایی که معمولا نشانگان ابتلا به ویروس کرونا در هفته دوم فروکش می‌کند، اکنون سلامت نخست وزیر انگلیس، موجب نگرانی شده است. در غیاب نخست وزیر، دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس، نشست‌های روزانه مبارزه با ویروس کرونا را اداره خواهد کرد، اما جانسون، فعلا رئیس هیات دولت است. سان نوشت مطابق قانون، نخست وزیر انگلیس می‌تواند قدرتش را به هر یک از وزیران، واگذار کند.
روزنامه ایندیپندنت نیز نوشت با تداوم بیماری بوریس جانسون، شماری از مقامات انگلیسی از نخست وزیر این کشور خواستند در صورت طولانی شدن روند درمان، موقتا قدرت را به فردی دیگر منتقل کند. باب کرسلیک، رئیس پیشین خدمات غیر نظامی و اندی استریت، شهردار حزب محافظه کار در یکی از مناطق میانی انگلیس، بحث انتقال موقت قدرت را در انگلیس، مطرح کرده اند.
انگلیس
شمار بیماران کرونایی در انگلیس از پنجاه هزار نفر گذشت
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از لندن، وزارت بهداشت و درمان انگلیس اعلام کرد شمار موارد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در این کشور به ۵۱ هزار و ۶۰۸ نفر رسیده است. شمار قربانیان همه گیری بیماری کووید ۱۹ در انگلیس تا صبح روز دوشنبه نیز به پنج هزار و ۳۷۵ نفر رسید. از دیروز یکشنبه تا صبح روز دوشنبه ۱۹ فروردین ماه، ۴۴۱ نفر دیگر در این کشور، قربانی همه گیری ویروس کرونا شدند.
به نوشته تارنمای روزنامه دیلی میرور، شمار جان باختگان از ویروس کرونا در انگلیس، در روز شنبه ۱۷ فروردین با ۷۰۸ مرگ، به بیش‌ترین میزان رسید. وزارت بهداشت و درمان انگلیس همچنین امروز اعلام کرد تاکنون ۲۰۸ هزار ۸۳۷ مورد آزمایش ویروس کرونا قرار گرفته اند.
به گزارش وزارت بهداشت و درمان انگلیس، قربانیان ۲۴ ساعت اخیر در انگلیس، از ۳۵ تا ۱۰۶ ساله بودند و ۱۵ نفر از آنان، هیچ بیماری قبلی نداشتند. بیش‌ترین شمار جان باختگان از ویروس کرونا در ۲۴ ساعت اخیر، با ۱۲۹ نفر به لندن اختصاص داشت. بر اساس تازه‌ترین آمار منتشر شده درمیان قربانیان نام ۱۱ نفر از کادر درمانی این کشور از جمله پنج پزشک و ۱۲ راننده اتوبوس شهری دیده می‌شود.
انگلیس
حملات به تاسیسات ارتباطی ۵ جی (۵G) در انگلیس به علت خرافات
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از لندن، در پی شایعاتی مبنی بر احتمال نقش داشتن نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G) در همه گیری ویروس کرونا، شماری از مردم انگلیس به تاسیسات این فناوری، آسیب می‌زنند.
در حالی که هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط میان شبکه ۵ جی و ویروس کرونا وجود ندارد، مردم خرافی در انگلیس، به چندین دکل نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G)، یا نسل پنجم ارتباطات سیّار سلولی، حمله کرده و به آن‌ها آسیب زده اند. شرکت بی تی (BT) در انگلیس از مردم خواسته است از آسیب زدن به دکل‌ها و تاسیسات نسل پنجم شبکه تلفن همراه، خودداری کنند، زیرا در هفته اخیر، شماری از تاسیسات سوزانده شده اند. نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G)، یا دقیق‌تر، نسل پنجم ارتباطات سیّار سلولی، هم‌اکنون جدیدترین نسل سیستم‌های ارتباطات سیار سلولی است که پس از نسل چهارم (۴G) فعلی ارائه شده‌است.
به نوشته دیلی میرور، در ماه‌های اخیر، شبکه‌های اجتماعی سرشار از شایعات بی اساس درباره بیماری زایی دکل‌ها و تاسیسات نسل پنجم ارتباطات سیّار سلولی بوده است و اکنون ادعا می‌شود این تاسیسات، موجب ویروس کرونا شده است. در این شایعات گفته می‌شود که تاسیسات و دکل‌های نسل پنجم ارتباطات سیّار سلولی، اکسیژن موجود در هوا را مصرف می‌کنند و در نتیجه، شش انسان‌ها خالی می‌ماند. شرکت بی تی همچنین اعلام کرده است به علت تاثیر اخبار دروغ، در پاره‌ای از موارد، مردم به کارکنان این شرکت نیز حمله کرده و مانع ایجاد زیر ساخت‌های ارتباطاتی جدید شده اند.
ایتالیا
آمار تلفات روزانه کرونا در ایتالیا بار دیگر افزایش یافت
خبرگزاری فرانسه گزارش داد: اداره حفاظت مدنی ایتالیا اعلام کرد تلفات روزانه ویروس کرونا در ایتالیا بعد از کاهش به پایین‌ترین رقم در دو هفته اخیر ناگهان افزایش یافت و روز دوشنبه ۶۳۶ نفر جان باختند.
شمار تلفات روزانه روز یکشنبه به ۵۲۵ نفر کاهش یافته بود که پایین‌ترین رقم از روز ۱۹ مارس بود. به این ترتیب، شمار رسمی تلفات ویروس کرونا در این کشور به ۱۶ هزار و ۵۲۳ نفر رسید.
ایتالیا
نزدیک به ۹۰ پزشک ایتالیایی تاکنون بر اثر کرونا جان باخته اند
به گزارش پایگاه اینترنتی ایتالیایی زبان "تی جی ونتی کوآترو اسکای"، سازمان نظام پزشکی ایتالیا در تازه‌ترین گزارش خود در خصوص تعداد پزشکان ایتالیایی جان باخته بر اثر آلوده شدن به ویروس کرونا اعلام کرد: در مجموع تا به حال تعداد ۸۷ پزشک جان خود را از دست داده اند. موسسه عالی بهداشت ایتالیا نیز در تازه‌ترین گزارش خود گفت: در کل تعداد ۱۲ هزار و ۲۵۲ نفر از کادر درمانی این کشور نیز به این ویروس آلوده شده اند.
ایتالیا
اختصاص ۴۰۰ میلیارد یورو برای حمایت از واحد‌های تجاری زیان دیده از کرونا
به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، ایتالیا از اختصاص ۴۰۰ میلیارد یورو برای حمایت از واحد‌های های تجاری زیان دیده از کرونا خبر داد.
فرانسه
افزایش بیش از ۶۰۰۰ مبتلا و فوتی کرونا در یک روز فرانسه
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از پاریس؛ آمار جانباختگان و افراد آلوده به ویروس کرونا در فرانسه در یک روز ۶ هزار و ۴ مورد افزایش یافت. وزارت بهداشت فرانسه اعلام کرد: مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در فرانسه به ۹۸ هزار و ۱۰ مورد افزایش یافته که ۵ هزار و ۱۷۱ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته بوده است.
بر این اساس؛ تاکنون ۸ هزار و ۹۱۱ نفر در فرانسه بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته اند که ۶ هزار و ۴۹۴ نفرشان در بیمارستان و ۲ هزار و ۴۱۷ نفرشان در خانه سالمندان بوده است. در حال حاضر ۲۹ هزار و ۷۲۲ نفر در بیمارستان بستری اند که از این تعداد ۷ هزار و ۷۲ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه اند.
فرانسه
فرانس ۲۴: تولید ناخالص ملی فرانسه امسال منفی خواهد شد
شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد:​ بر اساس محاسبات انجام گرفته در فرانسه، تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا و اعلام قرنطینه دو ماهه، رشد اقتصادی این کشور را منفی خواهد کرد. وزارت دارایی فرانسه از وقوع بدترین رکود اقتصادی پس از جنگ دوم جهانی بیمناک است. وی در سنا از سوی سناتور‌ها مورد سوال قرار گرفت. برونو لومر وزیر اقتصاد و دارایی در این جلسه تبعات اقتصادی این بحران سلامت را تشریح کرد. بحران ویروس کرونا برخی از فعالیت‌های اقتصادی را کاملا متوقف کرده است. اما این وضع تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟
کارشناس اقتصادی شبکه در این خصوص گفت: از زمان جنگ دوم جهانی، فرانسه با یک بحران اقتصادی بزرگ مواجه شده بود. این بحران در سال ۲۰۰۹ و در پی بحران مالی شکل گرفت. در آن زمان تولید ناخالص ملی فرانسه به ۲ و ۹ دهم درصد کاهش یافت. لومر پیش بینی کرد که این بار اوضاع از سال ۲۰۰۹ هم بدتر خواهد شد. برونو لومر وزیر دارایی با تکیه بر محاسبات موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی خاطر نشان کرد که هر ماه قرنطینه ۳ درصد از تولید ناخالص ملی می‌کاهد. به این ترتیب اگر قرنطینه ۲ ماه به طول بینجامد، ۶ درصد از تولید ملی کشور کاسته می‌شود. به این معنی که اگر در سال ۲۰۰۹ تولید ناخالص ملی به ۱ و ۳ دهم رسیده بود، این بار منفی خواهد شد. مرخص شدن ۵ میلیون حقوق بگیر و پرداخت حقوق بیکاری به این شاغلان بیکار شده، تعهد مالی بزرگی بر دولت تحمیل می‌کند. با توجه به این نکته، کاهش تولید ناخالص ملی و منفی شدن این نرخ به هیچ وجه غیرقابل فهم نخواهد بود. بودجه دولت نیز به شدت با مشکل مواجه می‌شود. بودجه در ماه مارس با پیش بینی فقط یک درصد کاهش تولید ناخالص ملی اصلاح شده بود. فردا قرار است وزیران دارایی کشور‌های منطقه یورو در خصوص همبستگی کشور‌های منطقه برای حمایت از اقتصاد تشکیل جلسه بدهند. باید دید که آیا این وزرا به راهکاری اروپایی دست خواهند یافت یا خیر.
آلمان
مرکل: کرونا بزرگترین چالش اتحادیه اروپاست
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از برلین؛ آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت: با وجود ضرورت‌هایی که فعالیت‌های اقتصادی دارند، اما سلامت مردم مهمتر است. خیلی‌ها مایلند که محدودیت‌ها برداشته شود و همه چیز سریع پیش برود، اما اگر ما سریع عمل کنیم و عده‌ای جانشان را از دست بدهند و نظام بهداشتی نتواند از پس کار برآید درست همه چیز برعکس خواهد شد. ما همواره این را در نظر داریم که بار زیادی بر دوش نظام بهداشت و درمان تحمیل نکنیم.
وی افزود: از منظر من، اتحادیه اروپا در برابر بزرگترین آزمون عملی از زمان تاسیس خود قرار گرفته است. ما درباره سلامت ملت هایمان با چالش بزرگی مواجه شده ایم. همه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا با درجاتی (کم و زیاد) به این معضل، مبتلا شده اند. در واقع این یک شوک و غافلگیری فنی است و همه به یک اندازه، درگیر هستند. اروپا باید در تولید ماسک به خودکفایی برسد. باید از تجارب کشورهای آسیایی در مهار عالم گیری کرونا درس بگیریم و آلمان می تواند از این تجربیات استفاده کند.
آلمان
ضربه کرونا به فروش خودرو در آلمان
به گزارش خبرگزاری صداو سیما از برلین؛ بحران کرونا باعث افت شدید فروش خودرو در آلمان شده است. بنا به گزارشی که سازمان فدرال خودرو در آلمان منتشر کرده است در ماه مارس ۲۰۲۰ میلادی (فروردین ۹۹) تعداد فروش خودرو ۳۷/۷ (سی و هفت و هفت دهم درصد) نسبت به قبل کاهش یافته است.
سفارش خرید خودرو در مدت سه ماهه نیز با کاهش ۲۰/۳ درصد (بیست و سه دهم درصد) مواجه شده است. فولکس‌واگن به عنوان بزرگترین تولید کننده خودروی جهان با افت فروش ۳۵ درصدی، مرسدس بنز با ۲۸ درصد و ب ام و با ۲۱ درصد افت فروش مواجه شده اند.
اسپانیا
روایت خبرگزاری اِفه از واقعیت مرگ کرونایی و داغداری غریبانه این روز‌های اسپانیا
به گزارش خبرگزاری اسپانیایی اِفه، ویروس کرونا مرگ را تحت الشعاع خود قرار داده است. بدون برپایی مراسم و خداحافظی و نیز سخت گیری‌های اعمال شده در مراسم خاکسپاری، سپری کردن فقدان یکی از اعضای خانواده به کابوس بدل می‌شود.
تعویق‌های ۲ یا ۳ روزه در به خاک سپردن و سوزاندن متوفی در مادرید (پایتخت اسپانیا) از جمله تبعات ویروس کرونا است؛ البته در برخی از موارد، این به تعویق افتادن بیش از یک هفته هم به طول می‌انجامد. این موارد شامل خانواده‌هایی می‌شود که اعلام می‌کنند بیش از یک هفته "بدون قطعیت" و در سردرگمی به سر برده اند و از عدم اطلاع رسانی درباره اجساد و همچنین نبود محل‌های تدفین مشخص، شکایت می‌کنند. حتی در برخی موارد، بازماندگان فرد درگذشته در مناطقِ با آلودگی بیشتر از اجساد بستگانشان تا ۶ روز بی‌خبرند.
گزارش تصویری روز یکشنبه خبرگزاری اِفه از تاثیر همه جانبه ویروس کرونا بر زندگی مردم اسپانیا سخن می‌گوید و بر تاثیر آن بر مرگ افراد تاکید دارد. مرگ‌هایی بدون در آغوش گرفتن، بدون خداحافظی پایانی و بدون برگزاری مراسم موجب شده است از دست دادن عزیزان، امروز بیش از همیشه دردناک باشد. برپایی (هرگونه) مراسم در این کشور تا زمانی که وضعیت هشدار برقرار باشد، ممنوع اعلام شده است و برای مراسم خاکسپاری، بیش از ۳ نفر نمی‌توانند همراه متوفی باشند.
این شرایط، منجر به سخت‌تر شدن التیام فقدان عزیزان از دست رفته شده است. در مناطقی که بیشتر، تحت تاثیر عالم گیری کرونا قرار گرفته اند مانند مادرید، این شرایط، سخت‌تر است؛ چرا که زمان خاکسپاری روز‌ها و گاهی بیش از یک هفته به تعویق می‌افتد. حتی برخی از خانواده‌ها با پیگیری در خصوص جسد درگذشته خود و انتظار برای دریافت خبری در این باره متوجه شده اند که جسد، چند روز قبل سوزانده شده است.
برای آنکه این مراحل چندان زیاد به تعویق نیفتند برخی اجساد از مناطقِ با شیوع بالاتر و با آمار مرگ و میر بیشتر برای سوزانده شدن به مناطق دیگر انتقال داده می‌شوند. در چنین شرایطی که عدم امکان برگزاری مراسم (خاکسپاری) حضوری وجود دارد، راه‌های دیگری اجرا می‌شوند که از آن میان می‌توان به برگزاری گرامیداشت متوفی در شبکه‌های اجتماعی، نگارش نامه و آویختن عکس اشاره کرد. البته روانشناسان اعتقاد دارند درد از دست دادن عزیزان، به کندی سپری می‌شود و باید برای التیام یافتن آن به خود فرصت داد.
اسپانیا
مادر گواردیولا مربی منچسترسیتی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت
خبرگزاری رویترز گزارش داد: مادر پپ گواردیولا مربی باشگاه فوتبال منچسترسیتی انگلیس بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در شهر بارسلون اسپانیا درگذشت.
دانمارک
تصمیم دولت دانمارک برای بازگشایی مهد کودک‌ها و مدارس در روز ۱۵ آوریل
خبرگزاری رویترز گزارش داد: نخست وزیر دانمارک گفت دولت این کشور در صورت ثابت ماندن ارقام ابتلا به کرونا، مهد کودک‌ها و مدارس را روز ۱۵ آوریل بازگشایی می‌کند، اما محدودیت‌های دیگر دست کم تا ۱۰ مه برجا خواهند ماند. ممنوعیت تجمعات بزرگ تا ماه اوت پابرجا می‌ماند.
بلاروس
نورپردازی ساختمان کتابخانه ملّی بلاروس با پرچم ایران
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از مسکو، به نشانه‌ اعلام همبستگی دولت و ملت بلاروس با دولت و ملت ایران در مبارزه با شیوع ویروس کرونا، از ۱۴ فروردین به مدت یک هفته پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در نمای بیرونی ساختمان کتابخانه ملی بلاروس نقش بسته است.
این حرکت نمادین مورد توجه افکار عمومی و رسانه‌های بلاروسی قرار گرفته است. سعید یاری، سفیر کشورمان در بلاروس، با انتشار پیامی در توئیتر و اینستاگرام از ابتکار دولت بلاروس قدردانی کرد و نوشت: ایرانیان، دوستان دوران سختی را فراموش نمی‌کنند.
نخست وزیر انگلیس به «آی‌سی‌یو» منتقل شد
روسیه
قطار‌های روسیه از حرکت ایستاد
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از مسکو، شیوع ویروس کرونا و نگرانی از ورود موج جدید این ویروس به روسیه، باعث توقف کامل فعالیت خطوط ریلی بین روسیه با دیگر کشور‌ها شده است.
شرکت راه آهن سراسری روسیه با توقف آخرین خط اتصال بین المللی خود با کشور بلاروس اعلام کرد: حرکت قطار‌ها به مقصد ۲۰ کشور خارجی را به طور کامل لغو کرده است.
توقف حرکت قطار‌ها تنها به کشور‌های خارجی محدود نمی‌شود و ارتباطات ریلی بین تمامی شهر‌های روسیه، از جمله مسکو به سن‌پترزبورگ، مسکو به کالینینگراد در غربی‌ترین منطقه از خاک روسیه در اروپا را نیز شامل می‌شود.
افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در بوسنی و هرزگوین
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از سارایوو؛ وزیر بهداشت صربسکا گفت: "در ۲۴ ساعت اخیر ۹۴ مورد آزمایش ویروس کرونا در جمهوری صربسکا انجام گرفت که نتایج آزمایش دو نفر مثبت است. هر دو این نفر از بانیا لوکا هستند و قبلا با افراد مبتلا به ویروس کرونا ارتباط داشتند. تا کنون جمعا ۳۵ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در جمهوری صربسکا درمان شده اند."
به گفته آلن شرانیچ، ۲۰۰ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در جمهوری صربسکا دارای بین ۳۰ تا ۶۵ سال سن هستند. همچنین در ۲۴ ساعت اخیر بیش از ۱۰۰ مورد آزمایش ویروس کرونا در بیمارستان دانشگاه سارایوو صورت پذیرفت که نتایج آزمایش ۹ نفر مثبت است.
بیمارستان دولتی بانیا لوکا صبح امروز از درگذشت دو پیرزن مبتلا به ویروس کرونا خبر داد. سه مورد فوت ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در فدراسیون بوسنی و هرزگوین روز گذشته گزارش شد. شفیق پاشاگیچ، پزشک سرشناس ۶۱ ساله از سارایوو نیز جزو فوتی‌های روز گذشته است بر اساس آخرین آمار، تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در بوسنی و هرزگوین به ۶۷۴ نفر افزایش پیدا کرده است.
تا کنون ویروس کرونا جان ۲۹ نفر را در بوسنی و هرزگوین گرفته است و ۴۴ تن از مبتلایان درمان شده اند. آیدا پیلاو، رئیس ستاد بحران کانتون سارایوو روز گذشته اعلام کرد تا کنون ۶۰۵ نفر در این کانتون مورد آزمایش ویروس کرونا قرار گرفته اند که نتیجه آزمایش ۴۷ نفر مثبت بوده است.
اتریش
وزارت اقتصاد اتریش: ماسک‌های وارداتی از چین استاندارد نیست
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما از وین؛ رسانه‌های اتریش عصر امروز نوشتند محموله بزرگی شامل ماسک‌های از نوع FFP۲- FFP۳ که اواخر ماه مارس از چین به اتریش وارد شده بود مطابق با استاندارد نبوده و غیرقابل استفاده است. وزارت اقتصاد اتریش با تایید این خبر اعلام کرد: این وزارتخانه برای بررسی کیفیت این ماسک‌ها؛ ان را به یک آزمایشگاه المان ارسال کرد و نتایج این کنترل‌ها نشان می دهد این ماسک‌ها، کیفیت و استاندارد ماسک FFP را ندارد.
یک سخنگوی وزارت اقتصاد اتریش با اشاره به اینکه این ماسک‌ها تقلبی بوده؛ گفت: این ماسک‌ها زیرچانه و گونه را نمی‌پوشاند و باید نودو پنج درصد از ذرات را در خود نگه می‌داشت.
بخشی از این محموله ماسک‌ها برای شهر تیرول جنوبی واقع در ایتالیا در نظر گرفته شده بود. مارگرته شرامبوگ وزیر اقتصاد اتریش شنبه گذشته در یک نشست خبری، از عرضه کنندگان بین‌المللی که ماسک‌های پزشکی مورد نیاز را با استاندارد‌های درست صادر نمی‌کنند، به شدت انتقاد کرد.
سوئد
دولت سوئد پیش نویس قانونی برای افزایش اختیارات ارائه کرد
به گزارش خبرگزاری فرانسه از استکهلم، دولت سوئد برای مدیریت بحران سلامتی مرتبط با شیوع کرونا ویروس جدید روز دوشنبه پیش نویس قانونی را با هدف افزایش موقت اختیارات خود به منظور مبارزه با همه گیری که انتقاد‌های شدید مخالفان را برانگیخته است، ارائه کرد. این قانون جدید به دولت سوسیال دموکرات سوئد به رهبری استفان لوفون امکان خواهد داد برخی اقدامات مانند محدود کردن تجمعات عمومی یا تعطیلی شرکت‌ها را بدون نیاز به تصویب پارلمان اتخاذ کند.
لنا هالنگرن، وزیر بهداشت سوئد در بیانیه‌ای اعلام کرد "سوئد و جهان با اوضاع وخیمی مواجه هستند که از شیوع ویروس کرونا نشأت گرفته است". وی افزود "ما این ضرورت را شاهد هستیم که در صورتی که اوضاع ایجاب کند، حاکمیت برای نجات جان انسان‌ها باید به سرعت وارد عمل شود".
با وجود این، دولت سوئد خاطرنشان کرد اختیارات بیشتر برای اتخاذ اقدامات آینده فقط برای یک دوره سه ماهه به قوه مجریه اعطا خواهد شد که اوضاع در این دوره مخالفان را نیز نگران کرده است.
اولف کریسترسون، رهبر حزب محافظه کار در صفحه اختصاصی خود در شبکه فیس بوک اعلام کرد پیش نویس قانون فاقد تعریف روشن درباره شیوه‌ای است که از اختیارات بیشتر استفاده خواهد شد. کریسترسون همچنین خاطرنشان کرد اگر دولت بر لزوم اتخاذ تصمیمات سریع در زمان بحران اذعان می‌کند، این تدابیر باید "مشروعیت دموکراتیک" نیز داشته باشند.
پارلمان سوئد نیز لازم است این پیش نویس قانون را تصویب کند. در سوئد قرنطینه جمعیت مانند سایر کشور‌های اروپایی برای جلوگیری از گسترش همه گیری برقرار نشده است. دولت از هر کسی می‌خواهد "به مسئولیت‌های خود" عمل و از توصیه‌های مقامات بهداشتی پیروی کند. از تدابیر سختگیرانه‌ای که تاکنون در سوئد اتخاذ شده است، می‌توان به ممنوعیت تجمعات بیش از ۵۰ نفر و ممنوعیت بازدید از خانه سالمندان اشاره کرد.
در سوئد که ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در این کشور روز دوشنبه از هفت هزار نفر فراتر رفت و شمار کسانی که جان باخته اند، نیز به ۴۷۷ نفر رسید که به وضوح، شمار مرگ و میر در مقایسه با دیگر کشور‌های شمال اروپا بالاتر است.
فنلاند
تعداد بیماران کرونایی در فنلاند از مرز دو هزار نفر گذشت
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از هلسینکی، تنها در یک شبانه روز گذشته، ۲۴۹ نفر به تعداد بیماران کرونایی کشور فنلاند اضافه شد که به این ترتیب، تعداد مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ در این کشور به ۲۱۷۶ نفر رسید. این بیشترین شمارگان بیماران جدید کرونایی می باشد که در یک روز فنلاند ثبت و اعلام شده است.
امروز نیز در این کشور یک نفر از بیماران کرونایی جان خود را از دست داد. ویروس کرونا در فنلاند تا کنون ۲۷ قربانی گرفته است. همچنین، حال ۸۱ نفر از مبتلایان به ویروس کووید نوزده در این کشور به شدت بحرانی اعلام شده است. دولت هلسینکی از هجدهم ماه مارس (اواخر اسفند ماه) وضع اضطراری سراسری اعلام کرده است. در این جمهوری کودکستان‌ها -مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل بوده و مرز‌های این کشور با همسایگانش بسته شده است.
نخست وزیر انگلیس به «آی‌سی‌یو» منتقل شد
فنلاند
بحران در بخش کشاورزی فنلاند با شیوع کرونا
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از هلسینکی، کمبود شدید کارگر مهاجر فصلی، کشاورزی فنلاند را با دشواری‌های جدی‌ای روبرو کرده است. لورا پرنتوپا وزیر کار جمهوری فنلاند امروز اعلام کرد که به دلیل شیوع گسترده کرونا در اروپا و بسته شدن مرزها، مزرعه داران فنلاندی در آغاز فصل کاشت یعنی اول بهار، با کمبود شدید نیروی کاری روبرو شده اند.
کارفرمایان در این کشور بیشتر کارگران فصلی خود را از اوکراین، روسیه و تایلند تامین می کردند، ولی به دلیل بسته شدن مرز‌ها، این کارگران نمیتوانند در این فصل بطور عادی به فنلاند سفر کنند. وزیر کار دولت هلسینکی همچنین این احتمال را داد که پرواز‌های ویژه‌ای برای کارگران مهاجر فصلی اختصاص داده شود. کشور فنلاند با جمعیت پیر و اندک پنج و نیم میلیونی، به شدت به نیرو‌های مهاجر کاری وابسته است.
نخست وزیر انگلیس به «آی‌سی‌یو» منتقل شد
ترکیه
تعداد مبتلایان به کرونا، از مرز ۳۰ هزار نفر گذشت
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا، فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه گفت: در ۲۴ ساعت گذشته از ۲۱۴۰۰ آزمایش کرونایی بعمل آمده نتیجه ۳۱۴۸ مورد مثبت شده به این ترتیب، شمار مبتلایان به کرونا در ترکیه به ۳۰۲۱۷ تن افزایش یافت.
با ۷۵ فوتی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان باختگان هم ۶۴۹ تن افزایش یافت. تا کنون ۱۳۲۶ تن از بیماران کرونایی بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شده اند. هم اکنون ۱۴۱۵ بیمار کرونایی در بخش‌های مراقبت ویژه و ۹۶۶ بیمار نیز به دستگاه‌های تنفس مصنوعی متصل هستند.
ترکیه
ساخت دو بیمارستان ویژه بیماران کرونایی در استانبول
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت: دو بیمارستان هزار تخت خوابی، ویژه بیماران کرونایی در دو قسمت اروپایی و آسیایی استانبول ساخته میشود.
ترکیه
کرونا به جان قضات ترکیه افتاد
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا، دوازده قاضی و دادستان ترکیه به همراه ۵۵ تن از پرسنل وزارت دادگستری این کشور به کرونا مبتلا شدند. مصطفی شنتوپ رئیس پارلمان ترکیه گفت: یک پزشک مجلس ملی ترکیه به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شد.
همچنین، چهار آپارتمان مسکونی در محلات منطقه باغجیلار استانبول به علت مثبت شدن آزمایش کرونایی چند تن از ساکنان، تحت قرنطینه کامل قرار گرفت.
نخست وزیر انگلیس به «آی‌سی‌یو» منتقل شد
نروژ
بیماری کرونا در نروژ تحت کنترل است
به گزارش خبرگزاری فرانسه از اسلو، دولت نروژ روز دوشنبه اعلام کرد این کشور که برای مقابله با ویروس کرونا یک رژیم نیمه قرنطینه اتخاذ کرده، موفق شده است از همه گیری عبور کند و اکنون ویروس کرونا در خاک این کشور "تحت کنترل" است.
نرخ بازتولید بیماری یعنی تعداد ابتلا از هر شخص آلوده به کم‌تر از یک نفر، یعنی هفت دهم کاهش یافته است. پیش از اتخاذ این تدابیر مانند تعطیلی برخی فضا‌های عمومی و ممنوع شدن رویداد‌های ورزشی در نیمه ماه مارس در نروژ، این رقم دو و نیم بود. بنت هوی، وزیر بهداشت نروژ اعلام کرد "این بدان معنی است که ما همه گیری ویروس کرونا را تحت کنترل درآورده ایم".
سوییس
مرکز پناهندگان در سوییس در قرنطینه کامل
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما از وین؛ مرکز پناهندگان شهر سلوتورن واقع در بخش آلمانی زبان سوییس به دلیل ابتلای شماری از پناهندگان این مرکز در قرنطینه کامل قرار گرفت.
چهار تن از بیست و نه پناهنده این مرکز اکنون به کرونا مبتلا شده اند. این پناهندگان بیمار اکنون در یک طبقه دیگر این مرکز نگه داری و در قرنطینه کامل بسر می‌برند. مسئولان ذیربط این مرکز اعلام کردند همه ارتباطات این افراد بیمار با دیگران قطع شده است و تحت درمان قرار دارند.
نخست وزیر انگلیس به «آی‌سی‌یو» منتقل شد
قاره آمریکا
آمریکا
افزایش شمار جان باختگان کرونا در آمریکا به ۱۰ هزار و ۵۲۴ نفر
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از دانشگاه جانز هاپکینز، با ثبت ۸۹۱ مورد جدید فوت در آمریکا بر اثر کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان باختگان در این کشور به ۱۰ هزار و ۵۲۴ نفر افزایش یافت. این دانشگاه همچنین از ثبت ۱۹ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا در آمریکا در کمتر از ۲۴ ساعت گذشته و افزایش شمار افراد مبتلا در این کشور به ۳۵۷ هزار نفر خبر داد.
آمریکا
تماس تلفنی ترامپ با بایدن درباره تحولات کرونایی در آمریکا
خبرگزاری رویترز گزارش داد: یک گزارشگر شبکه ان بی سی در پیامی در توئیتر نوشت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه در تماسی تلفنی با جو بایدن نامزد حزب دمکرات این کشور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره برنامه‌های دولت آمریکا در پاسخ به ویروس کرونا گفتگو کرد.
آمریکا
اعتراض پرستاران و دیگر کارکنان درمانی در نیویورک به کمبود تجهیزات لازم
به گزارش شبکه تلویزیونی رویترز؛ شماری از پرستاران بیمارستان هارلم (Harlem Hospital) در نیویورک در اعتراض به کمبود تجهیزات مورد نیاز برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در این شهر، در برابر این بیمارستان تجمعی اعتراضی برگزار و به سیاست‌های دولت و مقامات ایالتی اعتراض کردند.
پرستاران با اشاره به کمبود تجهیزات حفاظتی برای کارکنان بخش درمانی در بیمارستان‌های نیویورک، این وضع را باعث مرگ و میر بیهوده و غیرضروری کارکنان بخش درمانی در این ایالت خواندند که می‌شود به راحتی از آن جلوگیری کرد. آن‌ها همچنین کمبود دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز مانند دستگاه تنفس مصنوعی را از جمله عوامل پدید آورنده وضعیت فاجعه بار در بیمارستان‌های نیویورک خواندند و تاکید کردند در کنار لزوم تولید گسترده تجهیزات مورد نیاز پزشکی، باید تمهیداتی نیز برای جلوگیری از خروج مردم، بخصوص قشر فقیر از خانه هایشان اندیشیده شود.
تره وون از پرستاران شرکت کننده در این تجمع اعتراضی گفت: این تجمع پرستاران، پزشکان و دیگر کارکنان بخش درمانی است که بیهوده در معرض ویروس قرار می‌گیرند. ما شاهد مرگ همکارانمان هستیم، مرگی که کاملا می‌شد از آن پیشگیری کرد. ما برای این تجمع کرده ایم که می‌بینیم مقامات ایالتی و بیمارستانی به اندازه کافی سریع واکنش نشان نداده اند و همچنان در انتظار رسیدن تجهیزات محافظتی شخصی هستند. ترامپ باید همین الان و سریع عمل کند. ما دیگر زمان بیشتری در اختیار نداریم که شاهد مرگ بیهوده بیماران و کارکنان بخش درمانی باشیم.
وی افزود: مساله اینجاست که ما نظام درمانی داریم که سود محور است. همیشه مساله اینجاست که ثروتمندان بیشتر بگیرند و ثروت بیشتری بیندوزند. مدیران ما در فلوریدا و مجتمع‌های ساختمانی یا عمارت‌های خود هستند. آن‌ها حتی اینجا نیستند که با مشکل روبرو شوند. شاهدیم که آن‌ها کاملا خارج از این حوزه اند. می‌توانیم در کنار هم از شر آن‌ها راحت شویم. ما کارکنان، همان کسانی هستیم که از بیماران مراقبت می‌کنیم و جان مردم را نجات می‌دهیم. اگر از ما مراقبت نشود، اگر ما بمیریم، چه کسی قرار است از بیماران مراقبت کند؟ این عارضه‌ای است از آنچه که همیشه روی داده است.
جیلیان پریمیانو، دیگر پرستار معترض در این تجمع گفت: سرزمین کابوس، آخرالزمان؛ من شاهد مردمی هستم که هر روز می‌میرند. ما تجهیزات پاکسازی مورد نیازمان را در اختیار نداریم. فضایی را که لازم داریم در اختیار نداریم. نیرو‌هایی را که نیاز داریم در اختیار نداریم. شاهد مرگ بی سابقه مردم هستیم، ثروتمند نیستند، فقیر اند. این بیماری فقرا را می‌کشد. می‌گویند این بیماری تبعیض قائل نیست، ولی اینطور هم نیست. فقرا می‌میرند، چون مجبور هستند برای کار کردن از خانه‌های خود خارج شوند.
وی ادامه داد: همین الان قانون اختیارات تولیدات دفاعی را عملی کنید. دستگاه‌های تنفس مصنوعی را به تولید انبوه برسانید، دارو‌های مورد نیاز را به تولید انبوه برسانید، ماسک‌های N۹۵ را به تولید انبوه برسانید، گان و دیگر تجهیزات حفاظتی را که در بیمارستان‌ها به آن‌ها نیاز داریم همینطور. اجازه‌ها را ملغی کنید تا مردم در نیویورک بتوانند در خانه هایشان بمانند.
آمریکا
فرماندار ویسکانسین دستور تعویق انتخابات درون حزبی در این ایالت را داد
خبرگزاری فرانسه گزارش داد: فرماندار ایالت ویسکانسین آمریکا دستور داد انتخابات درون حزبی روز سه شنبه در این ایالت به تعویق بیفتد.
مقامات قانونگذاری در ایالت ویسکانسین آمریکا از حزب جمهوریخواه این کشور در بیانیه ای اعلام کردند «فورا» علیه تعویق انتخابات درون حزبی در دادگاه عالی ایالتی شکایت خواهند کرد.
آمریکا
نیویورک تایمز: توصیه به آمریکایی‌ها: شلیک نکنید، به تخت‌ها (برای مبتلایان به کرونا) نیاز داریم
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به افزایش خشونت‌های مرتبط با اسلحه در آمریکا در بحبوحه شیوع ویروس کرونا در این کشور پرداخت. در این گزارش به قلم الینور کافمن جراح بخش مراقبت‌های ویژه از دانشگاه پنسیلوانیا آمده است: پیجر من باز هم خاموش شده است: پلیس در مسیر رسیدن به بیمارستان من است. آن‌ها در حال انتقال یک قربانی تیراندازی به بیمارستان هستند.
نخست وزیر انگلیس به «آی‌سی‌یو» منتقل شد
نویسنده در ادامه، افزود: من معمولا هر شب در مرکز اورژانس این گونه تماس‌ها را دریافت می‌کنم. من لباس محافظتی خود را پوشیدم تا بتوانم از خودم در مقابل خون و دیگر ترشحات محافظت کنم. اما برای نخستین بار، من ماسک تمیز داشتم. به سبب شیوع ویروس کرونا، والدین بیمار من به یک اسکورت ویژه نیاز دارند، زیرا افراد اجازه حضور در اتاق انتظار را ندارند. من نمی‌توانم اجازه حضور اعضای خانواده یک قربانی تیراندازی را در واحد مراقبت‌های ویژه بدهم. نمی‌توانم به مادری که وحشت زده است بگویم که او می‌تواند هر اندازه که می‌خواهد در آنجا حضور داشته باشد. پزشکانی همانند من در تلاش برای نجات جهان در مقابل شیوع ویروس کرونا هستند. اما هزاران خانواده در آمریکا گرفتار یک اپیدمی کنونی در این کشور هستند: خشونت‌های ناشی از اسلحه.
جراحت‌های ناشی از شلیک تیر با اسلحه برای بیش از ۱۲۰ هزار نفر در هر سال در آمریکا و خانواده هایشان فاجعه بار است. اما پیامد‌های این موضوع برای نظام بهداشتی ما در زمانی که ما با ویروس کرونا مبارزه می‌کنیم به مراتب وخیم‌تر است. ما به تخت‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه نیاز داریم. ما به دستگاه‌های تنفس مصنوعی نیاز داریم. ما به پرسنل فعال در بخش مراقبت‌های ویژه برای موج ورود بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نیاز داریم. اما قربانیان ناشی از تیراندازی در حال حاضر در حال مبارزه برای یافتن فضا و منابع در بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌ها هستند.
فکر می‌کنم این بحران در بیمارستانی که من در آن کار می‌کنم ترسناک است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، ماه گذشته بیش از ۱۲۰ مورد تیراندازی در فیلادلفیا رخ داد. تیم ما از ۱۱ بیمار مجروح ناشی از تیراندازی طی تنها هفت روز گذشته مراقبت کرده است. همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که همه گیری ویروس کرونا در فیلادلفیا به شدت در حال افزایش است. در حالی که آی سی یو‌های ما مملو از بیمارانی است که مشکل تنفسی دارند، ما همواره این سوال را می‌پرسیم که آیا می‌توانیم یک تخت یا دو تخت را برای قربانیان تیراندازی که می‌دانیم حتما به این بیمارستان منتقل خواهند شد، نگه داریم؟ چه کسی می‌تواند به این بیمارانی نگاه کند که قادر به نفس کشیدن نیستند اگر که ما مجبور شویم از پزشکانی کمک بگیریم که در اتاق عمل حضور دارند؟
دیگر شهر‌ها هم شاهد مشکلاتی مشابه هستند. جک یانگ شهردار بالتیمور ماه گذشته با صدور بیانیه‌ای یک درخواست را از ساکنان این منطقه مطرح کرد: با کنار گذاشتن اسلحه‌های خود منابع بیمارستانی را برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ حفظ کنید. در سراسر آمریکا، بیش از ۸۰ هزار نفر هر ساله به سبب جراحات ناشی از تیراندازی به بیمارستان‌ها منتقل می‌شوند. از هر چهار آمریکایی یک نفر در بخش مراقبت‌های ویژه پذیرش می‌شود و آن‌ها برای سه روز در این بخش بستری می‌شوند، تخت‌های ارزشمندی که بیماران دیگر به شدت به آن نیاز دارند. (بر اساس گزارش جامعه مراقبت‌های ویژه، تنها ۶۸ هزار و ۵۵۸ تخت برای بزرگسال در این کشور موجود است.)
ما هنوز نمی‌دانیم چگونه بیماری کووید ۱۹ می‌تواند بر خشونت‌های ناشی از اسلحه تأثیر بگذارد. بر اساس گزارش اداره پلیس فیلادلفیا، میزان جرایم در این منطقه در مجموع از زمان اجرای فرآیند فاصله گذاری اجتماعی کاهش یافته است. اما میزان تیراندازی‌ها کند نشده و حتی شاید افزایش هم یافته است. فاصله گذاری اجتماعی ممکن است سبب کاهش درگیری‌ها و منازعاتی شده باشد که می‌تواند به وقوع خشونت منجر شود. اما استرس موجود در روابط و زندگی افراد احتمالا سبب افزایش خشونت‌های خانگی شده است. خودکشی ۶۰ درصد از مرگ و میر ناشی از استفاده از اسلحه را تشکیل می‌دهد و این رقم می‌تواند افزایش یابد.
من همچنین شاهد این نگرانی بوده ام، زیرا شاهدم که مردم در مقابل فروشگاه‌های اسلحه صف می‌کشند و در تلاش برای به دست آوردن اسلحه و مهمات هستند تا از خودشان محافظت کنند. در عوض، آن‌ها احتمالا خودشان و خانواده هایشان را در معرض خطر قرار می‌دهند. تأثیرات اقتصادی ناشی از این همه گیری هم احتمالا برای آن‌ها بیش از پیش شدید خواهد بود که کمترین منابع را در اختیار دارند.
محله‌ها و جوامعی که در نتیجه نژادپرستی سیستماتیک و فقر به صورت فزآینده‌ای در معرض خشونت قرار دارند آسیب خواهند دید و خشونت در این جوامع حتی بیش از پیش با افزایش مواجه خواهد شد. ما می‌خواهیم از بیماران خود محافظت کنیم، اما هر بیماری که به واسطه استفاده از اسلحه زخمی و در بخش مراقبت‌های ویژه پذیرش می‌شود، خود یک فاجعه محسوب می‌شود. می‌توان جلوی پذیرش این افراد در این بخش را گرفت، زیرا همه این مصدومیت‌ها قابل پیشگیری هستند.
آمریکا
چند ایالت از دولت مرکزی خواستار طرحی فدرالی برای مقابله با کرونا شده اند
شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد: بر خلاف اروپا، شیوع کووید -۱۹ در آمریکا رو به گسترش است و علاوه بر نیویورک چندین ایالت که به شدت با بحران ویروس کرونا روبرو هستند خواهان ارائه طرحی فدرالی برای مهار کردن این اپیدمی شده اند.
کاهش آمار مبتلایان و تلفات ویروس کرونا در اروپا بارقه‌های امید را موجب شده است. این در حالی است اوضاع در آمریکا برعکس اروپاست. به گفته یک مقام عالی رتبه آمریکایی، آمریکا خود را برای هفته دیگر و هفته‌ای سخت ​آماده می‌کند. این مقام آمریکایی، دشواری‌های پیش رو را به دوران حمله به پرل هاربر در جنگ دوم جهانی و حملات یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ تشبیه کرده است. در روز‌های اخیر شمار تلفات ویروس کرونا در آمریکا به شدت افزایش داشته است.
گزارشگر گفت: بیمارستان‌ها از بیمار اشباع شده و شمار مبتلایان به کووید-۱۹ به شدت افزایش یافته است. هفته جاری در آمریکا بسیار بد آغاز شد و به گفته دانشمندان اوضاع احتمالا بدتر خواهد شد. فرانس بیست و چهار بخشی از سخنان جروم آدامز از خدمات بهداشت عمومی فدرال آمریکا را پخش کرد. وی گفت:​ هفته آینده با اوضاعی مشابه ماجرای پرل هاربر و ماجرای ۱۱ سپتامبر روبرو هستیم. اوضاع برای شمار زیادی از آمریکایی‌ها دشوارتر خواهد شد. این روز‌ها سخت‌ترین روز‌های زندگی شان خواهد بود. باید واقعا فهمید که اگر بخواهیم منحنی شیوع بیماری را نزولی کنیم و از طوفان عبور کنیم، هر کس باید به سهم خود به وظیفه اش عمل کند.
گزارشگر ادامه داد: در آمریکا تاکنون ۳۳۷ هزار مورد ابتلا به ویروس کووید-۱۹ ثبت شده است. در ۲۴ ساعت اخیر ۱۲۰۰ تن از مبتلایان جان باخته اند. این بالاترین میزان مرگ و میر ظرف یک روز بوده است. تلفات ناشی از ابتلا به ویروس نیز در این کشور به ۱۰ هزار قربانی رسیده است. مقامات آمریکایی پیوسته تکرار می‌کنند که مرگ و میر مبتلایان اجتناب ناپذیر است و دولت ترامپ در این میانه برای حفظ امیدواری تلاش می‌کند.
فرانس بیست و چهار در ادامه، بخشی از سخنان دونالد ترامپ را پخش کرد. وی گفت: ما به روشنایی آخر تونل نزدیک می‌شویم و امیدواریم که در آینده نه چندان دور به تلاش‌هایی که انجام داده ایم به خود ببالیم.
گزارشگر ادامه داد: این در حالی است که وی در اظهاراتی متناقض از مردم خواست برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی به کار‌های شان بازگردند. علاوه بر نیویورک، ایالات دیگری همچون لوئیزیانا، میشیگان و ایلینوی به شدت درگیر ویروس کرونا شده اند. فرمانداران این ایالت‌ها برای جلوگیری از گسترش ویروس از دولت مرکزی خواستار ارائه طرحی فدرالی شده اند. در حال حاضر ۹ ایالت در مرکز و جنوب آمریکا هنوز به اعمال قرنطینه مبادرت نکرده اند.
آمریکا
یک مقام بهداشتی نیویورک: در هر قبر موقتاً ده تابوت دفن خواهد شد
به گزارش وبسایت نشریه هیل، رئیس کمیته بهداشت شورای شهر نیویورک روز دوشنبه با اعلام اینکه مقامات در نظر دارند موقتاً افرادی را که در اثر ابتلا به بیماری کرونا فوت می‌کنند در پارک‌های محلی دفن کنند گفت: در هر قبر ده تابوت قرار داده خواهد شد.
آمریکا
مرگ بیش از ۴۷۵۰ نفر در اثر ابتلاء به کرونا در نیویورک
به گزارش‌ای بی سی نیوز، فرماندار ایالت نیویورک در نشست خبری خود گفت: تاکنون ۱۳۰ هزار و ۶۸۹ نفر در این ایالت به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد، ۴ هزار و ۷۵۸ نفر جان خود را از دست داده اند. ۴ هزار و ۵۰۴ نفر در آی سی یو هستند و ۱۳ هزار ۳۶۶ نفر تا کنون بهبود یافته اند.
وی از تمدید محدودیت‌های اعمال شده به منظور جلوگیری از شیوع کرونا در این ایالت تا ۲۹ ماه آوریل خبر داد و افزود هر کدام از شهروندان نیویورک که مقررات مربوط به فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکند هزار دلار جریمه خواهد شد.
آمریکا
پولیتیکو: کمبود تجهیزات حفاظتی در بیمارستان‌های آمریکا
نشریه پولیتیکو در گزارشی از حضور حجم بالایی از بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های آمریکا خبر داد و نوشت شمار زیادی از بیمارستان‌ها در آمریکا فاقد دستگاه حرارت‌سنج برای نظارت و بررسی دمای بدن کارکنان خود بیمارستان‌ها هستند. در این گزارش به قلم آلیس میراندا اولستین آمده است: یک نهاد حسابرسی دولتی در آمریکا اعلام کرد کمبود گسترده تجهیزات حفاظت شخصی و دیگر ملزومات، انجام آزمایشات همراه با تأخیر و وجود دشواری‌هایی در حفظ تعداد کافی از کادر درمانی، توانایی بیمارستان‌ها در آمریکا را برای واکنش نشان دادن به بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا در معرض خطر قرار داده است، زیرا موارد ابتلا به این ویروس همچنان در حال افزایش است.
نخست وزیر انگلیس به «آی‌سی‌یو» منتقل شد
نویسنده این نشریه افزود: تصویر تیره و تار ارائه شده در گزارش منتشر شده از سوی بازرس کل وزارت بهداشت و خدمات انسانی در آمریکا بر اساس انجام مصاحبه‌هایی با مدیران ۳۲۴ بیمارستان و مرکز درمانی بین بیست و سوم تا بیست و هفتم ماه مارس تعیین شده و منعکس کننده گزارش‌های منتشر شده از سوی افراد حاضر در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا در ارتباط با شکننده بود نظام بهداشت و درمان در آمریکاست. شمار زیادی از بیمارستان‌ها فاقد تب سنج کافی برای زیر نظر گرفتن دمای بدن کارکنان خود هستند. همچنین در بیمارستان‌ها تعداد کافی ماسک برای حفاظت از کارکنانشان وجود ندارد و این در حالی است که آن‌ها در حال مراقبت از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ هستند.
مدیر یک بیمارستان اعلام کرد ظرف سه روز ذخیره ماسک در این بیمارستان به پایان می‌رسد. یک فرد دیگر هم گفت شرکتی که به طور منظم تجهیزات مورد نیاز در بیمارستانش را تأمین می‌کند اعلام کرده است شش ماه طول خواهد کشید تا بتواند ماسک‌ها و دیگر تجهیزات حفاظتی را تأمین کند، زیرا هجوم جهانی و تقاضای فزآینده برای این گونه تجهیزات حفاظتی در سطح جهان به شدت افزایش یافته است. یک مدیر دیگر نیز اعلام کرد در این باره نگران است که کمبود تجهیزات ممکن است "سبب به خطر افتادن جان کارکنان بیمارستان و خانواده هایشان شود."
در حالی که تعداد بیشتری از کادر درمانی در آمریکا به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند، کمبود کادر درمانی به یک نگرانی عمده و مهم به ویژه در بخش متخصصان دستگاه تنفسی تبدیل شده است. یک مدیر گفت: "شما می‌توانید هزاران دستگاه تنفس مصنوعی تولید کنید، اما شما برای مدیریت این تجهیزات و مراقبت از این بیماران به یک ارتش نیاز دارید." بیمارستان‌ها نیز از کمبود دستگاه‌های تنفس مصنوعی، روکش تخت، دستمال توالت، و تجهیزات تمیز کننده و دیگر تجهیزات اساسی خبر می‌دهند.
این گزارش نشان می‌دهد آن‌ها نتوانسته اند روی محموله‌های ارائه شده از سوی ذخایر راهبردی فدرال حساب کنند که نه تنها انبارهایشان دور است بلکه اغلب حاوی اقلام معیوب و غیرقابل استفاده هستند. شمار زیادی از تأسیسات به "منابع جدید و گاهی اوقات منابع غیرمعتبر و غیر سنتی" برای دست یابی به تجهیزات حفاظتی به بهایی گزاف متوسل شده اند. یک بیمارستان اکنون در حال پرداخت شش دلار برای ماسک‌هایی است که هر یک ۵۰ سنت قیمت داشتند. ناکامی ملی در توزیع سریع کیت‌های آزمایش و نمونه گیری در حال تحت فشار قرار دادن بیمارستان هاست و برخی از بیماران به مدت یک هفته، تخت‌ها را اشغال می‌کنند تا نتایج آزمایششان مشخص شود. مدیر یک بیمارستان گفت: "میلیون‌ها آزمایش باید گرفته شود و ما تنها چندصد آزمایش انجام داده ایم."
آمریکا
فارن پالسی: ساختار‌های امنیتی آمریکا برای مقابله با شیوع کرونا ابدا کارآمد نیستند
نشریه فارن پالسی در گزارشی به عدم آمادگی فنی و امنیتی آمریکا برای مقابله با ویروس کرونا پرداخت و نوشت دستگاه امنیتی منسوخ آمریکا برای مقابله با شیوع بیماری کووید ۱۹ به هیچ وجه آماده نیست. در این گزارش به قلم ذاکری تیسون براون آمده است: همه گیری ویروس کرونا تنها بحرانی است که نشان دهنده شکنندگی شدید ساختار گسترده امنیت ملی آمریکا است. شیوع این ویروس نشان دهنده یک ساختار اسکلتی توخالی است که سه چهارم قرن قدمت دارد و برای دوره‌های گذشته طراحی شده بود. این ساختار برای مقابله با یک چالش قرن بیست و یکمی به شدت نامناسب است.
نخست وزیر انگلیس به «آی‌سی‌یو» منتقل شد
نویسنده این نشریه افزود: ساختار‌های سازمانی همانند سیستم‌های فعال رایانه‌ای به منظور تسهیل جریان اطلاعات ایجاد شده اند. سیستم عملیاتی منابع را مدیریت و خدماتی معمول را ارائه، اطلاعات را پردازش و دستورات صادر شده را منتشر می‌کند. این سیستم عملیاتی اگر بهینه سازی شود برای کاربر نامرئی خواهد بود. زمانی که حجم اطلاعات فراتر از فرآیند معمول می‌شود روند تصمیم گیری کند می‌گردد.
سامانه عملیاتی امنیت ملی آمریکا برای مقابله با چالشی در ابعاد ویروس کرونا به شدت ناآماده بود. دموکراسی‌های جوان‌تر و پرانرژی تری که با سرعت و اثربخشی بیشتری به این ویروس واکنش نشان دادند، در نهایت توانستند منحنی گسترش این ویروس را صاف کرده و جان هزاران تن را نجات دهند. دروغ گویی‌ها و سردرگمی بروکراسی در​ آمریکا سبب شد تا ایالت‌ها در این کشور از خودشان دفاع کنند و مردم در آستانه فروپاشی روانی قرار گیرند. باید این هشدار را جدی گرفت: این آخرین همه گیری نیست که این کشور در قرن بیست و یکم با آن مواجه است.
اما ایجاد تغییرات اساسی در ساختار امنیت ملی آمریکا تنها در ارتباط با ارتقاء فن آوری‌های اطلاع رسانی و ارتباطی دولت نیست تا کارکنان بتوانند آسان‌تر ارتباط برقرار کنند. بهترین ساختار شبکه‌ای در جهان نمی‌تواند خودش این مشکل را حل کند، زیرا این سیستم برای بهره برداری از مزایای ناشی از فن آوری‌های مدرن طراحی نشده است. آمریکا چند دهه است که در تلاش برای دست یابی به اهداف سیاست خارجی است. آمریکا طی یک نسل شاهد ناکامی‌های مکرری بوده که سبب تضعیف ظرفیت، اراده و اعتبار این کشور شد. همپیمانان، شرکا و به صورت فزاینده‌ای خود آمریکایی‌ها اکنون آمریکا را یک قدرت در حال افول قلمداد می‌کنند که نمی‌تواند خودش را مدیریت کند چه برسد به این که بخواهد هدایت جهان را در دست داشته باشد.
با آن که روسای جمهوری و نهاد‌ها بر این باورند که هدایت درست می‌تواند سبب به راه افتادن مجدد این موتور شود، اما حقیقت این است که خود این سیستم منسوخ است. کشور‌ها ابزاری هستند که توسط جوامع ساخته می‌شوند تا از منافع مشترک خود محافظت کنند. آن‌ها سیستم‌هایی هستند که برای تسهیل جریان گردش اطلاعات بر کشور‌ها تحمیل شده اند. زمانی آمریکا یک قدرت بلامنازع بود، اما هژمونی جهانی آمریکا ابدی نخواهد بود. به نظر می‌رسد این هژمونی در مقابل چشمان ما در حال از بین رفتن است.
ایجاد بحران‌های پی در پی نشان داده است که فاصله گرفتن، دیگر تضمین کننده امنیت نیست و اقیانوس‌ها -مثل گذشته- دیگر همانند دیوار‌های حفاظتی عمل نمی‌کنند. اقتصاد آمریکا در حال حاضر کمتر از ۱۵ درصد اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهد و حتی با کاهش بیش از پیش مواجه خواهد شد. ارتش آمریکا هم به نوبه خود به صورت فزاینده‌ای به چالش کشیده می‌شود و بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد شاید ارتش آمریکا در جنگ بعدی با شکست مواجه شود. مسئله نگران کننده‌تر این است که خود آمریکا دیگر یک شهر بر روی یک تپه قلمداد نمی‌شود.
قانون امنیت ملی سال ۱۹۴۷ سبب ایجاد سیستمی شده است که آمریکا در حال حاضر از آن استفاده می‌کند. پس از جدال سیاسی در پایان جنگ جهانی دوم مقامات آمریکایی ساختار امنیتی این کشور را در مواجهه با یک شرایط رقابتی اصلاح کردند. این سیستم در زمان جنگ سرد کارآمد بود، اما دیگر اکنون کارایی لازم را ندارد. مشکلاتی همانند مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا راه حلی ندارند. گسترش سریع این ویروس قابل توجه‌ترین نمونه از بحران در حال ظهوری محسوب می‌شود که بر نشست‌ها و فرمان‌های جغرافیایی یا فهرست اولویت‌ها و چرخه بودجه تأثیری ندارد.

آمریکا
تصمیم دولت آمریکا به فروش اوراق قرضه برای مقابله با کرونا
خبرگزاری رویترز گزارش داد: لری کادلو مشاور اقتصادی کاخ سفید گفت اکنون زمان فروش اوراق قرضه و تولید پول لازم برای مبارزه با کروناست.
کانادا
افزایش شمار مبتلایان به ۱۵ هزار و ۸۲۲ نفر
خبرگزاری رویترز گزارش داد: موارد ابتلا به ویروس کرونا در کانادا از ۱۴ هزار و ۴۲۶ نفر در روز یکشنبه به ۱۵ هزار و ۸۲۲ نفر رسید. از این میزان ۲۹۳ نفر فوت کرده اند. این رقم روز یکشنبه ۲۵۸ نفر بود.
قاره آسیا
هند
رد ادعای ترامپ مبنی بر موثر بودن هیدروکسی کلروکین برای درمان کرونا
خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد: یک مسئول هندی ادعای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را مبنی بر این که داروی ضدمالاریای موسوم به هیدروکسی کلروکین برای درمان کرونا عامل موثری است رد کرد.
رامان گانگاخدکار رئیس شورای تحقیقات پزشکی هند و متخصص بیماری‌های همه گیر و قابل انتقال گفت اثربخشی این دارو بستگی به قرار گرفتن فرد در معرض این بیماری دارد، زیرا این دارو برای پیشگیری از بیماری موثر است.
ترامپ روز شنبه گفت این دارو برای پیشگیری و نیز درمان کرونا موثر است. وی همچنین گفت از نارندرا مودی نخست وزیر هند خواسته است برخی از دارو‌های هیدروکسی کلروکین سفارش داده شده توسط آمریکا را ارسال کند.
اما وزارت بهداشت هند با تاکید بر اظهارات رئیس شورای تحقیقات پزشکی هند گفت شواهد اندکی دال بر اثربخش بودن این دارو در درمان کرونا وجود دارد.
هند
شناسایی ۲۱۴ کرونایی در ۱۲ ساعت
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از دهلی نو؛ مسئولان وزارت بهداشت و رفاه خانواده هند از شناسایی ۲۱۴ فرد مبتلا به کرونا در ۱۲ ساعت اخیر خبر دادند. صبح امروز تعداد مبتلایان در هند یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفری چهار و شصت و هفت نفر بود، اما اکنون به چهار هزار و دویست و هشتاد و یک نفر افزایش یافت. تاکنون سیصد و نوزده نفر از بیمارستان مرخص شدند. یکصد و یازده نفر نیز جان باختند.
پاکستان
اعتراض به کمبود لباس محافظتی و ماسک در پاکستان
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از اسلام آباد به نقل از سایت خبری "ایکسپرس نیوز"، رسانه‌های پاکستانی اعلام کردند: اعتراض تعدادی از پزشکان ایالت بلوچستان پاکستان به کمبود لباس محافظتی و ماسک منجر به درگیری آن‌ها با نیرو‌های پلیس شد. پلیس ضد شورش شهر کویته پاکستان روز دوشنبه با پزشکان و پرستاران معترض به کمبود لباس و تجهیزات پزشکی، درگیر شده و ده‌ها نفر از آن‌ها را بازداشت کرد.
گزارش‌ها حاکی است که معترضین به کمبود ماسک و لباس محافظتی، تظاهراتی را از بیمارستان مرکزی شهر کویته به سوی دفتر سروزیر ایالت بلوچستان آغاز کردند که جلوگیری پلیس از پیشروی آن‌ها منجر به زد و خورد شدید شد. "دکتر یاسر خان" سخنگوی انجمن پزشکان ایالت بلوچستان پاکستان در مصاحبه با خبرنگاران گفت: کارکنان بهداشت معتقدند ندادن وسایل ایمنی و لباس به آن‌ها سلامتشان را به خطر می‌اندازد. او در ادامه افزود که ده‌ها پزشک به این ویروس مبتلا شده و سایر پرسنل پزشکی نیز با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.
به گفته منابع خبری، ساعتی پس از این درگیری هواپیمای نیروی هوایی ارتش پاکستان یک محموله از انواع تجهیزات پزشکی را از پایتخت پاکستان به شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان منتقل کرده است. بنابر آمار رسمی اعلام شده از سوی مقامات پاکستان، تاکنون ۳۶۵۳ نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده‌اند و دست‌کم ۵۲ نفر نیز جان باخته‌اند.
لازم به ذکر است مقامات پاکستانی پیشتر از کمبود تجهزات پزشکی برای مقابله با کرونا در پاکستان خبر داده اند؛ با این حال، پاکستان چندین محموله امدادی شامل کیت‌های تشخیص کرونا، لباس‌های حفاظتی کادر پزشکی و انواع ماسک را از چین و امارات وارد کرده است.
اندونزی
تشکیل یگان ویژه برای محافظت از تدفین قربانیان کرونا
به گزارش خبرگزاری فرانسه از جاکارتا، مقامات پایتخت اندونزی روز دوشنبه اعلام کردند: جاکارتا با هدف تدفین اجساد قربانیان ویروس کرونا یگان پلیس تشکیل داده است.
اندونزی پیش از این نیز تلاش کرد از برگزاری مراسم تدفین قربانیان کرونا در دیگر نقاط این کشور جلوگیری کند. محمد نجیب، رئیس این یگان جدید گفت: «ما شاهد مواردی در دیگر شهر‌ها بودیم و نمی‌خواهیم چنین چیزی در جاکارتا اتفاق بیفتد. به همین علت است که در اقدامی پیشگیرانه، چنین گروهی را تشکیل دادیم».
جمعیت زیادی از مردم خشمگین در مرکز جزیره سولاوسی و جزیره جاوه، خیابان‌ها را مسدود کردند تا مانع ورود آمبولانس‌هایی شوند که اجساد قربانیان کووید ۱۹ را به سمت قبرستان‌های محلی انتقال می‌دادند. یگان جدید پلیس بر انتقال اجساد از بیمارستان به سمت دو گورستان جاکارتا نظارت خواهد کرد. در این گورستان‌ها اجسادی که با پوشش‌های پلاستیکی بسته بندی شده اند به سرعت به خاک سپرده می‌شوند.
براساس آمار وزارت بهداشت اندونزی، ویروس کرونا ۲۰۹ قربانی در این کشور داشته است و نزدیک به ۲۵۰۰ نفر نیز مبتلا شده اند. اما به نظر می‌رسد این آمار برای مجمع الجزایری با بیش از ۲۶۰ میلیون جمعیت که تنها چند هزار نفر تست شده اند، آماری کمتر از میزان واقعی باشد. در جاکارتا، مشخصات بیش از نیمی از قربانیان، به طور رسمی ثبت شده است. با وجود این، بخش خدمات کفن و دفن پایتخت اندونزی، روز دوشنبه اعلام کرد: از آغاز مارس، بیش از ۶۰۰ نفر براساس معیار‌های مخصوص قربانیان ویروس کرونا به خاک سپرده شده اند. به این ترتیب، به نظر می‌رسد شمار قربانیان بیش از این بوده است.
محمد نجیب گفت: هر فردی که مانع به خاکسپاری شود یا بخواهد در کار پرسنل آمبولانس اخلال ایجاد کند یا خاکسپاری را انجام ندهد، مجازات تا یک سال زندان در انتظارش خواهد بود». وی هشدار داد: «ما سعی می‌کنیم آن‌ها را متقاعد کنیم. اما اگر دست برندارند، ما جدی خواهیم بود و آن‌ها را به پاسگاه پلیس می‌بریم».
عراق
افزایش شمار افراد مبتلا به کرونا به ۱۰۳۱ نفر
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، وزارت بهداشت عراق از ثبت ۷۰ مورد جدید ابتلا به کرونا و افزایش شمار افراد مبتلا در این کشور به ۱۰۳۱ نفر خبر داد.
عربستان
افزایش شمار افراد مبتلا به کرونا در عربستان به ۲۶۰۵ نفر
شبکه تلویزیونی العربیه از ثبت ۸۲ مورد جدید ابتلا به کرونا در عربستان در ۲۴ ساعت گذشته و افزایش شمار افراد مبتلا در این کشور به ۲۶۰۵ نفر خبر داد.
عربستان
اعمال مقررات منع رفت و آمد ۲۴ ساعته در چند شهر عربستان
به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، وزارت کشور عربستان در راستای اتخاذ تدابیر مقابله با گسترش کرونا از اعمال مقررات کامل منع رفت و آمد ۲۴ ساعته در چند شهر این کشور از جمله ریاض، دمام، جده، تبوک، قطیف، طائف، الخبر، ظهران و الهفوف خبر داد و اعلام کرد: این مقررات فورا و تا اطلاع ثانوی اجرا می‌شود و شامل بخش‌های حیاتی و ضروری دولتی و خصوص نخواهد بود. اجازه تردد به شهروندان فقط برای تأمین نیاز‌های ضروری داده می‌شود.
کویت
شمار مبتلایان به کرونا به ۶۶۵ نفر رسید
شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از وزارت بهداشت کویت از شناسایی ۱۰۹ مورد جدید ابتلا به کرونا خبر داد. شمار مبتلایان به ۶۶۵ نفر رسید.
قطر
افزایش شمار افراد مبتلا به کرونا به ۱۸۳۲ نفر
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، وزارت بهداشت قطر از ثبت ۲۲۸ مورد جدید ابتلا به کرونا و افزایش شمار افراد مبتلا در این کشور به ۱۸۳۲ نفر خبر داد و اعلام کرد روز دوشنبه هیچ مورد فوت بر اثر کرونا در قطر ثبت نشده و شمار افراد مبتلا نیز در مقایسه با روز یکشنبه ۵۱ مورد کاهش داشته است.
فلسطین
موارد ابتلا به کرونا در اراضی فلسطین به ۲۵۳ نفر رسید
به گزارش خبرگزاری رویترز از رام الله، وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین روز دوشنبه اعلام کرد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در اراضی فلسطین به ۲۵۳ مورد رسیده است که ۴۰ تن از مبتلایان به این ویروس کودک هستند.
غسان نمر سخنگوی وزارت امور داخلی فلسطین شامگاه دوشنبه در کنفرانس خبری گفت: آخرین مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا که امروز شناسایی شد یک کارگر ساکن منطقه بنی نعیم در الخلیل است. این کارگر به سه کارگر دیگر فلسطینی مبتلا به ویروس کرونا که در یکی از کارگاه‌های اسرائیلی مشغول کار بودند، ‏ اضافه شده است. ۴۷ کارگر فلسطینی مبتلا به ویروس کرونا که در اسرائیل شاغل بودند در قرنطینه خانگی هستند. در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۲۰۰ نفر در کرانه باختری رود اردن آزمایش‌های تشخیص ابتلا به ویروس کرونا داده اند.
کمال الشخره مدیر کل مراقبت‌های اولیه بهداشتی در وزارت بهداشت فلسطین هم روز دوشنبه گفت: ۹ مورد جدید ابتلا به کرونا که امروز شناسایی شدند از اعضای دو خانواده ساکن دو روستای بدو و قطنه در شمال غربی شهر قدس هستند.
بر اساس آمار وزارت بهداشت فلسطین، میانگین سنی ۱۸۳ مورد از مبتلایان به ویروس کرونا بین ۱۸ تا ۵۹ سال است و ۲۳ مورد دیگر مبتلایان هم بالای ۶۰ سال دارند. الشخره تاکید کرد چهار تن از مبتلایان جدید به ویروس کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه هستند، اما وضعیت آنان پایدار است.
با شیوع ویروس کرونا در اراضی فلسطین از ماه مارس گذشته‏، تنها یک مورد مرگ ناشی از ابتلا به این ویروس ثبت شده است. وی یک زن ۹۰ ساله و ساکن روستای بدو در شمال غربی قدس بود. محمد اشتیه نخست وزیر فلسطین اواخر هفته گذشته هشدار داد: دو هفته آینده دوره بسیار سختی از لحاظ کنترل شیوع ویروس کرونا خواهد بود، چون با آغاز عید پاک اسرائیلی‌ها، ۴۵ هزار کارگر فلسطینی شاغل در کارخانه‌های اسرائیل به خانه‌های خود باز خواهند گشت.
از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی روز دوشنبه اعلام کرد با ثبت ۵۱ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا ‏ تعداد مبتلایان به این ویروس در اسرائیل به ۸۶۱۱ نفر رسیده است.

رژیم صهیونیستی
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر "اسرائیل" از قرنطینه کامل سرزمین‌های اشغالی و ممنوعیت تردد بین شهر‌ها از فردا شب به مدت سه روز خبر داد.
رژیم صهیونیستی
سرزمین‌های اشغالی/ افزایش شمار جان باختگان به ۵۸ نفر
شبکه تلویزیونی العربیه از افزایش شمار جان باختگان کرونا در سرزمین‌های اشغالی به ۵۸ نفر خبر داد.
اردن
افزایش شمار جان باختگان کرونا به ۶ نفر
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، وزیر بهداشت اردن از ثبت یک مورد جدید فوت بر اثر کرونا و افزایش شمار جان باختگان در این کشور به شش نفر خبر داد. شمار مبتلایان در اردن نیز با ثبت ۴ مورد جدید در ۲۴ ساعت گذشته به ۳۴۹ نفر رسید.
وزیر اطلاع رسانی اردن هم گفت: اگر اجازه ورود شهروندان اردنی مقیم خارج به کشور صادر شود، این افراد تحت قرنطینه اجباری قرار خواهند گرفت. نقض مقررات منع رفت و آمد شبانه از سوی برخی شهروندان به ثبت رسیده است و به همین خاطر ممکن است مجبور شویم در روز‌های آینده مقررات منع کامل رفت و آمد وضع کنیم.
یمن
وزیر بهداشت یمن: همه طرف‌ها برای جنگ با کرونا باید متحد شوند
به گزارش شبکه تلویزیونی المسیره؛ وزیر بهداشت یمن در صنعاء در سخنرانی خود در پارلمان در خصوص کرونا ضمن در خواست از همه طرف‌ها برای متحد شدن علیه این بیماری گفت: «اگر کرونا به یمن راه پیدا کند، طی چند هفته ۲۸ میلیون نفر به این بیماری مبتلا خواهند شد.»
طه المتوکل افزود: «سازمان بهداشت جهانی باید در این خصوص با ما همکاری کند. یک نفر مبتلا به کرونا می‌تواند سه نفر را مبتلا کند و طی سه هفته ده‌ها هزار نفر حتی میلیون‌ها نفر مبتلا خواهند شد. در یمن هم اگر هم الگو باشد، یعنی یک نفر سه نفر را مبتلا کند، طی چند هفته ۲۸ میلیون نفر به این بیماری مبتلا خواهند شد. برای مقابله با این اوضاع همه طرف‌ها در شمال و جنوب باید با یکدیگر متحد شویم.»
المتوکل افزود: «شاید تقریبا یک میلیون نفر به بیمارستان نیاز داشته باشند. تعداد تخت‌های همه بیمارستان‌های یمن ۱۵۰۰ تخت است. ما در برابر یک میلیون تخت تنها ۱۵۰۰ تخت داریم. ما طی دو ماه به یک میلیون تخت نیاز داریم. اگر خدای نکرده این بیماری وارد یمن شود، به گفته سازمان بهداشت جهانی چه بسا دست کم ۷۰ هزار یمنی فوت کنند. اما ما در وزارت بهداشت می‌گوییم این تعداد ۵۰۰ هزار نفر خواهد بود. ما نیاز به اتحاد واقعی و آشکار داریم.»
ژاپن
هوندا تعلیق تولید خودرو در کارخانه‌های آمریکا و کانادا را تا اول مه تمدید کرد
خبرگزاری رویترز گزارش داد: شرکت خودروسازی هوندا در بیانیه‌ای اعلام کرد تعلیق تولید خودرو در همه کارخانه‌های این شرکت در آمریکا و کانادا تا اول ماه مه تمدید شد.
قاره آفریقا
هشدار اتحادیه آفریقا درباره پیامد‌های فاجعه بار شیوع کرونا در این قاره
به گزارش خبرگزاری فرانسه از آدیس آبابا، اتحادیه آفریقا روز دوشنبه اعلام کرد همه گیری کرونا ویروس جدید می‌تواند پیامد‌های فاجعه باری در آفریقا به بار آورد به طور مثال ۲۰ میلیون فرصت شغلی ممکن است از بین برود یا بدهی‌ها افزایش یابد.
اتحادیه آفریقا در یک پژوهش که روز دوشنبه منتشر شد، اعلام کرد "نزدیک به ۲۰ میلیون فرصت شغلی هم در بخش‌های رسمی و هم بخش‌های غیررسمی با تهدید به نابودی مواجه هستند و در صورتی که این وضع در قاره آفریقا ادامه یابد"، کشور‌هایی که اقتصاد آن‌ها عمدتا به گردشگری یا نفت متکی است، با خطر بیشتری مواجه هستند. این سند ۳۵ صفحه‌ای دو سناریو به پیش می‌کشد و یکی از آن‌ها که "واقع بینانه" ارزیابی شده است، پیش بینی می‌کند همه گیری تا ماه ژوئیه ادامه یابد و آفریقا "خیلی تحت تاثیر آن قرار نگیرد" و سناریو دیگری که "بدبینانه" ارزیابی شده احتمال می‌دهد همه گیری تا ماه اوت ادامه یابد که در این صورت آفریقا از آن بیشتر رنج خواهد برد.
بر اساس این دو سناریو، رشد اقتصادی در آفریقا منفی و به ترتیب منفی هشت دهم درصد و منفی یک و یک دهم درصد خواهد بود. پیش از این که همه گیری قاره آفریقا را تحت تاثیر قرار دهد، بانک توسعه آفریقا رشد قاره را برای سال ۲۰۲۰ سه و چهار دهم پیش بینی کرده بود. مرکز کنترل و پیش گیری بیمار‌های آفریقا اعلام کرد بر اساس آمار‌های رسمی روز دوشنبه ۹ هزار و ۱۹۸ مبتلا به کرونا در ۵۱ کشور آفریقایی به ثبت رسیده اند و ۴۱۴ نفر هم جان باخته اند.
اگرچه آفریقا تاکنون کم‌تر به ویروس کرونا آلوده شده، اما چین، جنوب اروپا و آمریکا به این ویروس آلوده شده اند و آفریقا به علت ارتباطات تجاری با این مناطق از پیامد‌های آن رنج می‌برد. قاره آفریقا کاهش ۳۵ درصدی واردات و صادرات خود را که بالغ بر ۲۷۰ میلیارد دلار می‌شود، شاهد است. بر اساس این پژوهش، با گسترش شیوع ویروس، کاهش بهای نفت کشور‌هایی مانند نیجریه یا آنگولا را به شدت تحت تاثیر قرار داده و محدودیت‌های شدیدی بر حمل و نقل هوایی سنگینی می‌کند که می‌تواند برای بخش گردشگری به "دست کم ۵۰ میلیارد دلار خسارت و از دست رفتن دو میلیون فرصت شغلی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با آن در ارتباط هستند، منجر شود".
ساحل عاج
افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در ساحل عاج
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از ابیجان، با شناسایی ۶۲ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در روز دوشنبه، شمار موارد ابتلا به این ویروس در ساحل عاج به ۳۲۳ نفر رسید. موارد شناسایی شده از مجموع ۱۰۸ تست به دست آمده که ۵۸ مورد آن نیز در ابیجان به ثبت رسیده است.
مقامات بهداشتی ساحل عاج با ابراز نگرانی از گسترش کرونا، تاکید می‌کنند شمار افراد آلوده قطعا چند برابر افراد شناسایی شده است. بر این اساس، دولت ساحل عاج بر استفاده عمومی از ماسک در شهر ابیجان تاکید می‌کند. شمار فوتی‌های کرونا در ساحل عاج سه نفر است.
ساحل عاج
ابتلای وزیر دفاع ساحل عاج به کرونا
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از ابیجان، آزمایش ناقلیت ویروس کرونا مربوط به احمد باکایوکو وزیر دفاع ساحل عاج مثبت اعلام شد. حال وزیر دفاع ساحل عاج وخیم نیست و نامبرده در قرنطینه قرار گرفته است. پیش از این نیز نخست وزیر ساحل عاج احمد گون کولیبالی به علت ارتباط با یک ناقل ویروس کرونا، دو هفته قرنطینه شد.
نخست وزیر انگلیس به «آی‌سی‌یو» منتقل شد
مصر
افزایش شمار مبتلایان کرونا به ۱۳۲۲ نفر
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از قاهره، وزارت بهداشت مصر امروز اعلام کرد پس از مثبت شدن تست کرونای ۱۴۹ نفر در بیست و چهار ساعت گذشته تعداد مبتلایان به این ویروس به ۱۳۲۲ نفر افزایش یافت.
خالد مجاهد سخنگوی رسمی وزارت بهداشت مصر گفت در شبانه روز گذشته هفت نفر نیز بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ فوت شدند و تعداد کل فوتی‌ها تا بعد از ظهر دوشنه به ۸۵ نفر رسید. مجاهد همچنین از بهبودی ۱۲ نفر از جمله یک خارجی خبر داد، و به این ترتیب شمار بهبود یافتگان به ۲۵۹ نفر رسید.
براساس داده‌های وزارت بهداشت مصر، میزان مرگ و میر ویروس کرونا تا کنون ۶.۶% و میزان بهبود یافتگان از کل آمار ثبت شده ۲۱.۱% می‌باشد.
مغرب
افزایش شمار جان باختگان کرونا به ۸۰ نفر
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، وزارت بهداشت مغرب از ثبت ۱۱ مورد جدید فوت بر اثر کرونا و افزایش شمار جان باختگان در این کشور به ۸۰ نفر خبر داد. شمار افراد مبتلا نیز با ثبت ۱۰ مورد جدید به ۱۱۲۰ نفر رسید.
الجزایر
افزایش شمار جان باختگان کرونا به ۱۷۳ نفر
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، با ثبت ۲۱ مورد جدید فوت و ۱۰۳ مورد جدید ابتلا به کرونا در الجزایر، شمار جان باختگان و افراد مبتلا در این کشور به ترتیب به ۱۷۳ و ۱۴۲۳ نفر افزایش یافت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید