میلیاردرهای آمریکایی در برابر کرونا/ از استخدام پزشکان خصوصی تا تجارت دستگاه‌های اکسیژن


میلیاردرهای آمریکایی در برابر کرونا/ از استخدام پزشکان خصوصی تا تجارت دستگاه‌های اکسیژن

مولتی‌میلیاردرهای آمریکایی در ایام کرونایی به خانه‌های دوم و بسیار بزرگ خود در حومه شهرها یا جزایر خلوت آمریکا پناه برده‌اند.

میلیاردرهای آمریکایی این روزها برای فرار از کرونا به خانه‌های دوم خود در حومه شهرها یا جزیره‌ها پناه برده‌اند. آنها پزشک اختصاصی استخدام کرده یا در تجارت تجهیزات پزشکی سرمایه‌گذاری می‌کنند. داروهای احتمالی برای درمان کرونا را ذخیره کرده و قرنطینه در ویلاهای لوکس خود لذت می‌برند.

"ویکی وارد" نویسنده برجسته "سی‌ان‌ان" به عنوان نخستین شبکه خبری 24 ساعته در آمریکا است. او قبلا سردبیر سابق مجله "تاک" و معاون سردبیر آژانس خبری "ونیتی فیر" در این کشور بوده و کتاب‌های "کوشنر"، "کازینوی شیطان" و "توپ دروغگو" را نوشته است. او اینک در گزارشی به تاثیر ویروس کرونا بر میلیاردرهای جهان می‌پردازد.


به گزارش عصر ایران این خبرنگار و نویسنده بیش از 2 دهه از عمرش را صرف مطالعه میدانی و گزارش در مورد رابطه پول، قدرت و فرهنگ کرده و کتاب‌هایی در مورد رابطه میان یک درصد از ثروتمندترین مردم کشورها با فساد، طمع وال‌استریت و بی‌رحمی شرکت‌های املاک و مستغلات در نیویورک نوشته است. در هفته‌های گذشته و ایام قرنطینه با میلیونرهایی در ارتباط تلفنی بوده که مانند خودش در یک آپارتمان کوچک در نیویورک سیتی گیر نکرده و مجبور به شنیدن پیام‌های آزارنده، آژیرهای هشدار یا دیدن سکوت ناراحت کننده خیابان‌ها نیستند.

گزارشگر سی‌ان‌ان در این باره می‌گوید: در هفته گذشته با بسیاری از میلیاردرهای آمریکا و نیویورک صحبت کردم. برحی از آنها در مناطق محل زندگیشان نسبتا احساس امنیت می‌کنند. با این وجود بسیاری از آنها نمی‌دانند که شاید این احساس امنیت کمی غیرواقعی و اشتباه باشد. برای مثال شمار مبتلایان به ویروس کرونا در منطقه ثروتمندنشین "سافولک‌ کانتی" در راستای جزیره لانگ آیلند در ساحل نیویورک در حال افزایش است. این منطقه که با نام "همپتون" شناخته می‌شود در حومه نیویورک قرار دارد و محل "خانه دوم"بسیاری از ثروتمندان، سلبریتی‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ آمریکایی است. در برخی دیگر از مناطق نیویورک که میلیاردرها در آن خانه‌ی دوم دارند نیز ویروس به خوبی جولان می‌دهد. جالب اینجاست که این مولتی میلیاردرها برای فرار از کرونا به همین مناطق پناه برده‌اند.

نمایی از یک ویلا در منطقه لانگ ایلند نیویورک/ عکس: همپتون

میلیاردرهای آمریکایی در برابر کرونا/ از استخدام پزشکان خصوصی تا تجارت دستگاه‌های اکسیژن

یک سرمایه‌گذار"هج فاند" یا صندوق‌های پوششی در این ایام به مزرعه خود در تگزاس رفته است.

"هج فاند" یا صندوق‌های پوششی به زبان ساده، صندوق‌های پوشش ریسک نوعی شرکت‌ خصوصی است که ثروتمندان پول‌شان را در اختیار آن قرار می‌دهند تا در موقعیت‌های مختلف سرمایه‌گذاری شود. این شرکت‌ها استراتژی‌های مختلفی را به منظور سودآوری به کار می‌گیرند.

یک میلیاردر دیگر خود و خانواده‌اش را در جزیره "مارتینا وین‌یارد" – یکی از جزایر ایالت ماساچوست- قرنطینه کرده است. یک زوج دیگر به جزایر "هاربر" باهاما در مجمع‌الجزایر هاوایی آمریکا رفته‌ و یکی دیگر از ثروتمندان آمریکا یک کشتی کوچک را برای دوره قرنطینه خود در نظز گرفته است.

______________________________________________________________________________

"اندرو کومو" فرماندار نیویورک در کنفرانس مطبوعاتی سوم آوریل خود نیز اعلام کرد که منطقه میلیاردر نشین "لانگ‌آیلند" در حومه نیویورک از سیستم مراقبت‌های بهداشتی قوی برخوردار نیست و این موضوع ما را نگران می‌کند.

_________________________________________________________________________

ناعادلانه است اگر بگوییم این افراد بدون ترس و نگرانی زندگی می‌کنند. کووید 19 به پول توجیبی و هویت اسم و رسم‌دار دیگران نگاه نمی‌کند و برای همین "تام هنکس" هنرپیشه سرشناس هالیوود، "بوریس جانسون" نخست وزیر بریتانیا، "جیمز دولان" مالک باشگاه نیویورکی بسکتبال "نیکس" و "پرنس چارلز" ولیعهد بریتانیا در بین افراد مبتلا هستند.

برخی از میلیاردرهای آمریکایی به شرط ناشناس ماندن به خبرنگار سی‌ان‌ان گفته‌اند که با فرار از مناطق پرجمعیت و شلوغ شهر نیویورک احساس ایمنی بیشتری نسبت به کوید 19 دارند. این خبرنگار سی‌ان‌ان تاکید می‌کند که این افراد لزوما نماینده کل گروه اقتصادی این طبقه نیستند زیرا برخی از سرمایه‌گذاران اصلی وال‌استریت در پارک‌های مرکزی نیویورک در کنار بیمارستان صحرایی و دیگر پارک‌های اصلی دیده شده و "بیل گیتس" در حال رفت‌و‌آمد برای اهدای مبالغ کلان به محققان کرونا ویروس است.

اگرچه ثروتمندان در برابر این بیماری ایمن نیستند اما دارایی فراوان، زندگی آنها در فضای فردی را راحت‌تر می‌کند. برخلاف کارگران بخش‌های اساسی و ضروری، خانه‌داران، پرستاران و بسیاری از کارکنان روز مزد که بدون حقوق هفتگی آسیب می‌بینند، ثروتمندان راه‌‌های گریز و ایمنی فراوانی دارند. نشریه "نیویورک تایمز" در گزارش‌هایی متنوع نشان داد که چگونه قشر مرفه اقدامات جداسازی و ایزوله‌سازی را بسیار زودتر از اقشار کارگر و کم‌درآمد اجرایی کرده‌اند.

کمتر از 1 درصد از پردرآمدترین مردم آمریکا به خوبی در قرنطینه رفته و بهتر از دیگران این کار را انجام می‌دهند. بسیاری از ثروتمندان در منطقه سلبریتی نشین و فوق لوکس "همپتون" در حال لذت‌بردن از قرنطینه هستند. برخی در زمین‌های گلف شخصی خود بازی کرده و برخی دیگر باغبانی می‌کنند. برخی نیز نکات بهداشتی را با هم مقایسه می‌کنند.

نصویزی هوایی از منطقه لانگ آیلند نیویورک/ عکس: همپتون

میلیاردرهای آمریکایی در برابر کرونا/ از استخدام پزشکان خصوصی تا تجارت دستگاه‌های اکسیژن

یکی از ثروتمندان آشنای خبرنگار سی‌ان‌ان غذای روزانه‌اش را از خارج از "نیویورک سیتی" تهیه می‌کند. آنها دوست ندارند مواد غذایی یا غذای آماده‌شان از فضای بیماران کرونایی رد شود یا به این فضا نزدیک باشد. این اتفاقات با تجربیات بسیاری از آمریکایی‌ها در جهان فرق دارد. در همین حال افراد معمولی از نزدیکی چادرهای بیمارستانی پارک مرکزی عبور می‌کنند. کارگران مشاغل ضروری برای رسیدن به سر کار، خرید از فروشگاه یا رفتن به مراکز درمانی از مترو یا دیگر وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند.

برای برخی از ثروتمندان دردناک‌تر از یک سردرد ناگهانی به عنوان نشانه کرونا، پیامدهای احتمالی ناشی از رکود و تعطیلی این روزها است.

دونالد ترامپ بسته‌های مالی را برای کمک به برخی از اقشار ضعیف در نظر گرفته/ عکس: سی‌ان‌ان

میلیاردرهای آمریکایی در برابر کرونا/ از استخدام پزشکان خصوصی تا تجارت دستگاه‌های اکسیژن

به گزارش نیویورک تایمز، دونالد ترامپ در ماه گذشته در کنفرانسی خبری اعلام کرد که وزارت خزانه‌داری می‌تواند به اشخاص و کسب و کارهای آمریکایی که از ویروس کرونا خسارت دیده‌اند، فرصتی برای پرداخت مالیات‌های معوق خود بدهد. این معافیت موقت مالیاتی که با استفاده از قانون اختیارات اضطراری رئیس‌جمهور آمریکا تهیه شده است، تنها منحصر به افراد طبقه متوسط و پایین خواهد بود و طبق گفته "استیون منوچین"، وزیر خزانه‌داری آمریکا افراد بسیار ثروتمند و شرکت‌های بزرگ نمی‌توانند از آن استفاده کنند. با این وجود آمریکایی‌های ثروتمند که معمولا خانه‌های بزرگ در این کشور دارند در پرداخت مالیات ملک فرصت بیشتری می‌یابند. این افراد به طور معمول از سقوط بازارهای مالی نیز ضرر کرده‌اند.

با این حال همه چیز برای ثروتمندان آمریکا به همین جا ختم نمی‌شود. یکی از میلیاردرها در حوزه تجهیرات سلامت فعال ات در این باره گفت: بسیاری از ثروتمندان قصد دارند در این شرایط درآمد بیشتری کسب کنند.

"آشوین واسان" متخصص اپیدمی از دانشگاه هاروارد در این باره می‌گوید که داستان‌های آزارنده‌ای از ثروتمندان در راستای سودهای کلان حاصل از سرمایه‌گذاری روی دستگاه‌های اکسیژن و تجهیزات پزشکی شنیده است. این در حالیست که بسیاری از مقامات آمریکا و جهان با بحران منابع و تجهیزات پزشکی مواجه هستند.

واسان به عنوان اپیدمی‌لوژیست گفت: دو نفر از افراد میلیارد آمریکا داروهای مالاریا و هیدروکسی‌کلروکوئین را به عنوان دو داروی مقابله با کرونا در حجم زیاد انبار کرده است. این دو دارو در حال حاضر به عنوان دو راهکار احتمالی برای افزایش ایمنی در برابر کرونا مطرح شده‌اند و هنوز تحت آزمایش هستند.

وی افزود: هر پزشکی این داروها را برای بیماران یا افراد سالم تجویز کند، خطرناک و غیرمسئولانه رفتار کرده است. در حال حاضر زمان آن است که کنار هم جمع شویم. هیچ دارویی برای مقابله با کرونا به اثبات نرسیده و زمان مناسب برای احتکار یا استفاده سخصی از آن نیست.

یکی از ویلاهای منطقه همپتون در حومه نیویورک/ عکس: دزین (dezeen)

میلیاردرهای آمریکایی در برابر کرونا/ از استخدام پزشکان خصوصی تا تجارت دستگاه‌های اکسیژن

به گفته این پزشک، برخی از میلیاردرها خواهان مراقبت‌های پزشکی ویژه هستند. برخی از ثروتمندان تاحیه همپتون اعلام کرده‌اند که احساس امنیت می‌کنند زیرا برخی از پزشکان برجسته در آن اطراف ساکن‌اند و در صورت تماس تلفنی همسایه‌های میلیاردر خود خدمات پزشکی ارائه می‌دهند. اگرچه این ویزیت و خدمات با پرداخت هزینه اشتراک چند هزار دلاری ازائه خواهد شد.

"اماندا فورمن" مورخ آمریکایی در باره زندگی متفاوت ثروتمندان در طول تاریخ می‌گوید: زندگی قشر فوق مرفه چیز جدیدی نیست. آنها در طول جنگ جهانی دوم و در دوران جیره‌بندی در بریتاتیا در هتل‌های بسیار معروف شام شاهانه می‌خوردند.

_____________________________________________________________________

"آشوین واسان" متخصص اپیدمی از دانشگاه هاروارد در این باره می‌گوید که داستان‌های آزارنده‌ای از ثروتمندان در راستای سودهای کلان حاصل از سرمایه‌گذاری روی دستگاه‌های اکسیژن و تجهیزات پزشکی شنیده است.

____________________________________________________________________

"ویلیام هاسل‌تین" زیست شناس و استاد پزشکی بازنشسته هاروارد که اخیرا ریاست نهمین اجلاس آمریکایی- چینی در مورد بیماری جهانگیر کرونا در ووهان چین را برعهده گرفته، در مورد زندگی متفاوت بسیاری از ثروتمندان در دوران قرنطینه اظهار نگرانی کرد. به اعتقاد او ثروتمندانی که از شهر خارج می‌شوند در واقع از بهترین مراکز سلامت و بیمارستان‌‌ها دوری می‌کنند.

"اندرو کومو" فرماندار نیویورک در کنفرانس مطبوعاتی سوم آوریل خود نیز اعلام کرد که منطقه میلیاردر نشین "لانگ‌آیلند" در حومه نیویورک از سیستم مراقبت‌های بهداشتی قوی برخوردار نیست و این موضوع ما را نگران می‌کند.

هاسل‌تین می‌گوید: تصور ایمنی بیشتر در برابر کرونا در فضاهای گسترده و خلوت‌تر اشتباه است. وی افزود: تفکر ارتباط با افراد کمتر یا زندگی در فضای بازتر برای ایمنی در برابر ویروس فقط جنبه روانی دارد و اصلا علمی نیست.

_____________________________________________

بیشتر بخوانید:

بیل گیتس سرمایه‌ ۷ شرکت سازنده واکسن کرونا را تامین می‌کند

«تام هنکس» کرونا گرفت

خسارت ۸۳ میلیارد دلاری 10 ثروتمند جهان به خاطر کرونا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است