جهان در انتظار عدالت


جهان در انتظار عدالت

همه در انتظار نجات‌دهنده بزرگ به سر می‌برند، کسی که یادش مایه آرامش دل‌ها، زدودن زنگار یأس و نومیدی و حرکت به‌سوی خودسازی است، مهدویت، استمرار حرکت پیامبران و امامان و اهداف آن همان اهداف انبیا و اولیای الهی است.

جهان در انتظار عدالتهمه در انتظار نجات‌دهنده بزرگ به سر می‌برند و یاد او مایه آرامش دل‌ها، زدودن زنگار یأس و نومیدی و حرکت به‌سوی خودسازی است، مهدویت، استمرار حرکت پیامبران و امامان و اهداف آن همان اهداف انبیا و اولیای الهی است.

عدالت، مفهوم دیرآشنای آدمی از آغاز آفرینش است که برای نهادینه کردن آن تلاش فراوانی کرده است. هیچ چیز به اندازه پایمال شدن حق ضعیف و مظلوم برای بشر نفرت‌انگیز نیست. علت بسیاری از انقلاب‌ها، نبود عدالت در جامعه، و یکی از اهداف حرکت‌های اسلامى، برطرف ساختن تبعیض و برقراری عدالت بوده است. برپایی عدالت و ریشه‌کن کردن ستم از ابعاد زندگی انسان، آرمان عدالت‌خواهان در طول تاریخ است. از طرف دیگر، نوید تحقق جامعه جهانی براساس حکومت عدل داده شده است و بدون شک حضرت مهدی(ارواحنا فداه) این آرمان را محقق خواهد ساخت.

عدالت و امنیت، همواره از آرزوهای دیرینه ساکنان زمین و سرلوحه دعوت انبیاء و اولیای الهی بوده است که سرانجام، امام عصر(عج) این نهضت را به اذن خداوند با خوشی به پایان خواهند برد و فرد فرد آدمیان بدون هیچ‌گونه تبعیض و گزینشی، طعم شیرین عدالت و امنیت مهدوی را خواهند چشید. آسمان‌ها و زمین نیز با پیشه کردن عدالت، همه نعمت‌های خود را در اختیار بشر قرار می‌دهند و ترس و ناامنی و بی عدالتی، جای خود را به آرامش و عدل خواهد داد. عدالت مهدوی حکم می‌کند که ملاک گزینش کارگزاران نیز شایستگی و کاردانی آن‌ها باشد.

انقلاب مهدوی را می‌توان جهانی‌سازی عدل دانست

حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: انقلاب مهدوی را می‌توان جهانی‌سازی عدل دانست که در نقطه مقابل تفکر جهانی‌سازی امپریالیستی نظام سرمایه‌داری غرب است.

وی ضمن بازگو کردن نحوه شکل گرفتن جامعه در نظام مهدوی افزود: در نظام مهدوی، جامعه براساس معنویت و عدالت شکل خواهد گرفت و همه بشریت از حقوق مساوی برخوردار می‌شوند و عدالت، معنویت، امنیت، ثروت، قدرت و امکانات برای همه فراهم و به‌صورت عادلانه تقسیم می‌شود.

وی با استناد به آیه 90 سوره نحل «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إیتاءِ ذِی الْقُرْبی‏ وَ یَنْهی‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: در حقیقت، خدا به دادگری و نیکوکاری و بخشش به خویشاوندان فرمان می‌دهد و از کار زشت و ناپسند و ستم باز می‌دارد. به شما اندرز می‌دهد، باشد که پند گیرید.

حجت‎الاسلام شربیانی، ادامه داد: عدالت اجتماعی در حکومت مهدوی، در عدالت اقتصادی، رفع فقر و تبعیض اقتصادی خلاصه نمی‌شود؛ بلکه عدالت اجتماعی شامل چهار بُعد و عرصه خواهد شد و اتفاقاً اقامه عدل اقتصادی در آن حکومت، بُعد تبعی عدالت اجتماعی است. در حکومت مهدوی، از تمام طبقات اجتماع در سه بُعد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، فقرزدایی خواهد شد که این فقرزدایی راه تحقق عدالت اجتماعی بوده و در واقع، عدالت اجتماعی همان جنبه ایجابی فقرزدایی است.

امام جمعه عجب‌شیر، با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: آن‌گاه که قائم قیام کند، به عدالت حکم راند و در زمان او، ستم رخت بربندد و به واسطه او، راه‌ها ایمن شود و زمین برکاتش را بیرون ریزد و هر حقی به صاحب آن برگردانده شود و پیروان تمام ادیان، اسلام را اظهار و اعتراف به ایمان کنند.

حجت‌الاسلام شربیانی، از عمق و ژرفای عدالت مهدوی گفت و تأکید کرد: عمق و ژرفای عدالت مهدوی تنها ابعاد مختلف روابط اجتماعی و مناسبات افراد جامعه را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، بلکه این عدالت چون عطری خوش بو و نوازش‌دهنده دستگاه ادراکی انسان به تمام روابط انسان در جامعه، تاریخ و هستی با خود و خدا و طبیعت، راه می‌یابد و همه جا را عطر آگین می‌کند و این کاری است که هیچ نظام سیاسی و اجتماعی نمی‌تواند انجام دهد.

زندگی بشری بدون عدالت برپا نمی‌شود

حجت‌الاسلام جلیل جلیلی، امام جمعه شهر سردرود در گفت‌‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: نه تنها زندگی بشری بدون عدالت برپا نمی‌شود، بلکه سرتاسر هستی و آسمان‌ها و زمین، همه در پرتو عدالت و تعادل نیروها و قرار گرفتن هر چیز در جای مناسب خود، برقرار است و در احادیث و روایات آمده است که وقتی ظلم و جور در دنیا بیداد می‌کند، امام عصر(عج) ظهور و عدالت را جایگزین می‌کند.

وی با استناد به آیه 15 سوره شوری «و قل آمنتُ بما أنزل الله من کتابٍ و اُمرت لأعدِلَ بینکم» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: و بگو به هر کتابی که خدا نازل کرده، ایمان آوردم و مأمور شدم که میان شما عدالت کنم.

حجت‌الاسلام جلیلی، ادامه داد: لزوم رعایت عدالت در شهود، عدالت در گفتار، عدالت هنگام داورى و قیام به عدالت در تمام مراحل زندگى، بیانگر این اهمیت است و هیچ چیز نمی‌تواند جای آن را بگیرد.

امام جمعه شهر سردرود، از جریان یافتن اصل عدالت در دوران ظهور سخن گفت و یادآور شد: در دوران ظهور، اصل عدالت در همه مسائل کلی و فرعی هستی جریان می‌یابد، به‌گونه‌ای که هیچ ستمی به احدی روا نمی‌شود.

حجت‌الاسلام جلیلی، از خصوصیات و صفات حضرت ولی عصر(عج) گفت و اظهار کرد: بنده بودن و عبودیت برای خداوند، تبعیت از خُلق محمدی، احسان، بخشش و کرامت و برپا کننده دولت عدل و عدالت از مهم‌ترین صفات مهدی موعود(عج) محسوب می‌شوند.

وی با اشاره یه فرموده پیغمبر(ص) افزود: ایشان می‌فرمایند: شما را به مهدی (ارواحنا فداه) بشارت می‌دهم. او در زمانی که مردم گرفتار اختلاف، درگیری و آشوب هستند، در امت من برانگیخته می‌شود و جهان را از عدالت و برابری پُر می‌سازد؛ همچنان که از ستم پُر شده است.

حجت‌الاسلام جلیلی، تأکید کرد: عدالت‌شناسى و عدالت‌دوستى، ‌عدالت‌خواهى، عدالت‌گستری و در برابر آن ستم‌شناسی و ستم‌ستیزى، در عبارت‌های گوناگون دعاهای اهل‌بیت(ع) به ویژه ‌زیارت‌نامه ‌امام مهدی(ارواحنا فداه) به چشم می‌خورد و فرهنگ ستم‌ستیزی را در جان و روان پیروان اهل‌بیت(ع) شکوفا می‌سازد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی