قیمت خودرو امسال چقدر بالا می‌رود؟


قیمت خودرو امسال چقدر بالا می‌رود؟

عصر خودرو- این روزها بازار خودرو به خاطر شیوع کرونا تعطیل است اما یک سری سوالات ذهن بسیاری از افراد را درگیر خود کرده است. قیمت خودرو امسال چقدر افزایش پیدا می‌کند؟ روند بازار خودرو چگونه خواهد بود؟ چرا بازار خودروی ایران متنوع نیست و قیمت‌ها به شدت بالاست؟

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از گسترش نیوز، در خصوص این سوالات گفت‌و‌گویی با آرمان خالقی، قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران صورت گرفته است که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

خالقی ابتدا در مورد روند بازار خودرو برای امسال گفت: در بحث بازار خودرو باید نگاه کنیم که کشش تا چه حد خواهد بود و این مورد نیز قاعدتا به میزان تقاضا بستگی خواهد داشت. در حال حاضر می‌توانیم موارد مختلفی را در نظر بگیریم تا به این نتیجه برسیم که برای سال 99 با چه شرایطی در بازار خودرو مواجه هستیم. اگر قرار باشد مردم بیشتر از خودروی شخصی استفاده کنند قاعدتا تقاضا برای خرید خودرو بالا خواهد رفت. بحث داشتن و نداشتن تمکن مالی برای خرید خودرو نیز مطرح است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که مسئله اصلی به بحث تمکن مالی افراد مربوط می‌شود. با توجه به مشکلاتی که امسال در حال پیش آمدن است احتمال به هم ریختن وضعیت اقتصادی مخصوصا کسب‌و‌کارهای خرد و اصناف وجود دارد. ممکن است یک سری از افراد نیز حتی شغل خود را از دست بدهند. سطح درآمد باید در حدی باشد که بتواند پاسخگوی نیاز به خرید خودرو باشد. امسال رکود بیشتری را در اقتصاد کشور تجربه خواهیم کرد و تورم هم با شدت بیشتری از سال گذشته حاکم شود. این احتمال کمتر است که سطح درآمد مردم در حدی باشد که بتوانند خودرو بخرند.

سرمایه‌گذاری صاحبان مشاغل آسیب‌دیده در خودرو

خالقی در مورد سرمایه‌گذاری در حوزه خودرو گفت: مجموع این موارد را باید کنار هم بگذاریم زیرا هنوز در روزهای ابتدایی سال قرار داریم و بازار باز نشده و کسب‌و‌کارها تقریبا فعالت خود را شروع نکرده‌اند. در نتیجه عملا کسی در بازار خودرو حضور ندارد و عمدتا خرید مردم به سمت موارد ضروری است. تمام اوضاع فعلا نامشخص است اما همانطور که گفته شد احتمال زیادی وجود دارد که افزایش تقاضای چندانی در حوزه خودرو نخواهیم داشت و فقط یک عده به عنوان سرمایه‌گذاری وارد این حوزه می‌شوند. یک سری از افراد ممکن است در حوزه دیگری کسب و کار آن‌ها دچار مشکل شده باشد در نتیجه روی خواهند آورد به بازار خودرو تا سرمایه‌گذاری انجام دهند.

خودرو حداقل 30 درصد گران می‌شود

این عضو خانه صنعت و معدن در پاسخ به این سوال که قیمت خودرو امسال چقدر بالا می‌رود؟ به گسترش‌نیوز گفت: ‌در بحث قیمت خودرو باید آیتم‌هایی که بر این قضیه تاثیر می‌گذارند را بررسی کنیم. اگر نرخ ارز افزایش پیدا کند قاعدتا این قضیه بر قیمت خودرو نیز تاثیر خواهد گذاشت. میزان دستمزد نیز تاثیر خود را خواهد گذاشت. افزایش قیمت خودرو حتما امسال اتفاق خواهد افتاد چراکه ما تورم جاری را داریم و سال گذشته اگر حتی 30 درصد نیز تورم داشته باشیم قیمت خودرو امسال نیز در همین حد و حداقل افزایش پیدا خواهد کرد. این حالت عادی و فارغ از سایر موارد دیگر است. در نتیجه حداقل 30 درصد افزایش قمیت خودرو را برای امسال خواهیم داشت مگر این که الزام کنیم چنین اتفاقی صورت نگیرد.

مونتاژکاری به جای خودروسازی

وی در مورد وضعیت خودروسازی ایرانی و دلیل نبود تنوع گفت: ما هنوز تبدیل خودروساز نشدیم و به نوعی مونتاژکار هستیم. خودروی ملی به معنای واقعی که بتواند تنوع پیدا کند نداریم. بدین صورت که یک پلتفرم را بسازیم و از ابتدا همه موارد را طراحی کرده باشیم. اگر دنبال تنوع و رسیدن فناوری روز در زمینه خودرو هستیم ناچاریم که با دنیا تعامل داشته باشیم. هیچ کشوری تاکنون نتوانسته تامین‌کننده و تولید‌کننده همه موارد مرتبط با خودرو باشد. هر کشوری فناوری و حالت توسعه‌ای خود را دارد ودر مورد هر بخشی از یک خودرو برخی از شرکت‌ها در آن زمینه پیشتاز هستند. در کشور ما اگر قرار است فقط خودرو تولید شود دیگر نباید به فکر تنوع باشیم. اگر قرار است نیاز خود را تامین کنیم باید به یک تیراژ تولید مناسب برسیم. نگرانی مصرف کننده این است که قیمت خودروهای ما نسبت به سایر دنیا بالاست.

خالقی در پایان اظهار کرد: زمانی که خودروهای پیشرفته‌تر در دنیا را می‌بینیم که ارزان‌تر از خودروهای موجود در ایران هستند این سوال به وجود می‌آید که چرا ما چنین خودروها با این قیمت را نداریم. هزینه قیمت تمام شده بالا را در نهایت مصرف‌کننده تحمل می‌کند. وقتی که ما هنوز نتوانستیم قیمت تمام شده را تعدیل کنیم باید بپذیریم در زمینه خودرو سواری دو یا سه نوع سدان، دو یا سه نوع وانت و شاسی‌بلند خواهیم داشت. در نتیجه اگر میخواهیم خودروهای به روز تر داشته باشیم ناچاریم بهای سنگین‌تری برای آن بپردازیم. نداشتن رابطه با دنیا ما را به سمتی می‌برد که دیگر باید این تنوع را کم کم فراموش کنیم.

دانلود با کیفیت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی