بچه‌های مسجد؛ پیشتازان هنر انقلاب


بچه‌های مسجد؛ پیشتازان هنر انقلاب

در شرایط امروز کشور ائمه جماعات، مدیران مسئول کانون‌ها و کتابخانه‌های مساجد استان تهران به همراه هزاران عضو فعال این کانون‌های فرهنگی هنری مفتخرند در پویش «مسجد، کانون سلامت» همانند همیشه هنر انقلابی بودن را در عرصه‌ای دیگر به ظهور برسانند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، پس از شهادت هنرمند متعهد و بسیجی، شهید سید مرتضی آوینی در روز بیستم فروردین سال 1372، با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مقام معظم رهبری، این روز به عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» نام گذاری شد.

آنچه در ادامه می آید، یادداشت حجت الاسلام «غلامعلی قدیریان»، مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران پیرامون نقش بچه های مسجد به عنوان پیشتازان هنر انقلاب اسلامی است که در اختیار خبرگزاری شبستان قرار داده شده است:

هنر و قالب‌های گوناگون آن در عصری که شاهد صف‌آرایی تمام عیارِ تفکر مادی در مقابل تفکر الهی و توحیدی هستیم اهمیت مضاعفی پیدا کرده و وظیفه مهمی در تبیین حقایق و مقابله با دشمنی‌ها دارد. از این رو است که مفهوم رسالت هنر انقلابی بچه های مسجد در دوره پس از انقلاب اسلامی مطرح می‌شود و نقش هنرمندان متدین و نخبه مسجدمحور بسی پررنگتر و در عین حال باشکوه تر نمود پیدا کرده و جبهه مقابله با تهاجم فرهنگی را جانی دوباره بخشیدند.

سید شهیدان اهل قلم شهید مرتضی آوینی وقتی سخن از زیبایی خون دادن برای امام خمینی (ره) می گوید زیباتر از آن را خون دل خوردن برای امام خامنه ای عنوان می کند سخنی که در عمل می توان آن را در جای جای روایت فتح او به عینه مشاهده و حس کرد.

اما چرا بچه های مسجد پیشتازان هنر انقلاب هستند؟ چه ویژگی هایی این هنر را با هنرهای خاکستری و بعضا سیاه که پس از اندکی فروغ احتمالی به فراموشی سپرده شده و جز یادی و تصویری چیز دیگر در خاطره نمی ماند متمایز می کند.

.... کرونا آمد و با خودش زلزله آورد. خواب ها آشفته شد و بی قراری ها فراوان . در میان این همه ولوله ، نگاه ها به سمت و سوی گروهی برگشت که بی ادعا آمدند مثل همیشه، بی منت و خاموش، همان ها که نه در زمان دور، بلکه همین اوایل انقلاب اسلامی، وقوع جنگ تحمیلی ، نزول بلایای آسمانی و صدها امتحان الهی دیگر ، به صورت کاملا خودجوش، کمر به خدمت بستند و چه سربلند و افتخار آمیز از این آزمون ها بیرون آمدند و می آیند.

بچه های مسجد این بار نیز مساجد را تبدل به هزاران کارگاه تولیدی کردند. گندزدایی معابر، تهیه ، تولید و توزیع اقلام بهداشتی از ماسک گرفته تا انواع محلول های شیمیایی و گیاهی، تامین مایحتاج روزانه خانواده های نیازمند، حضور در جایگاه های سوخت رسانی برای کمک به سوختگیری وسایل نقلیه ، غسل و کفن و برپایی نماز میت و دفن عزیزان از دست رفته بر اثر ابتلا به بیماری کووید 19 و ده ها خدمت رسانی دیگر هنر انقلاب و « من یک انقلابی ام» را به عینه به نمایش گذاشتند.

تبیین زیبایی ها، جهت گیری دقیق و درست، تجسم بخشی به معارف پرمغز دینی و مذهبی، تعهدی آگاهانه بی غرض و مرض، سادگی و بی آلایشی، مردان و زنان راسخ ایمانی زمان و عصر خود؛ مگر نه این است معنای واقعی هنر انقلاب.

... نیمه شعبان فرارسیده و اکنون نیز زمان شادی و جشن سرور که اللهم عجل لولیک الفرج را باید فریاد زد... گروه های سرود بچه های مسجد در سطح استان تهران با نورافشانی به پیشواز می روند تا نشاط اجتماعی جامعه ایران اسلامی را به نمایش بگذارند. گروه های سرود بچه های مسجد مساجد معین و منتخب در محلات تهران با اجرای تواشیح به اجرای برنامه می پردازند.

همزمان در شامگاه و صبح نیمه شعبان دعای «اللهم ارزقنا توفیق الطاعة و ... را در فضای مجازی به صورت زنده اجرا نموده و با اهدای بسته ها و اقلام فرهنگی و نیز خوراکی به خانواده های خاص مثل خانواده معظم شهدا، جانبازان و معلولان که شرایط بیرون آمدن از منزل را ندارند، همچنین افراد کهنسال و ضعیف در سطح محلات در قالب خرید منزل و تهیه مایحتاج روزمره و تامین دارو شیرینی جشن میلاد را حلاوتی دوچندان می بخشند.

ائمه محترم جماعات، مدیران مسئول کانون ها و کتابخانه های استان تهران به همراه هزاران عضو فعال کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور مفتخرند در پویش مسجد کانون سلامت همانند همیشه هنر انقلابی بودن را در عرصه ای دیگر به ظهور برسانند که؛ منشأ و مبدأ زیبایی در هنر اسلامی، همان نگارخانه غیب است که سرچشمه فیوضات رحمانی و جذبه های ربانی بوده و در یک کلام باید گفت: هنر یعنی خدا و بچه های مسجد همان پیشتازان هنر انقلاب اند.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک