سیکل ماهانه قاعدگی، حقایقی مهم درباره آن


سیکل ماهانه قاعدگی، حقایقی مهم درباره آن

وقتی شما از چرخه یا دوره قاعدگی خود اطلاع کافی داشته باشید، بهتر می‌توانید احتمال باردار شدن را افزایش دهید.

یکی از مسائل مهمی که چه خانم‌ها و چه آقایان باید حتما حواسشان به آن باشد زمان تخمک گذاری و احتمال بارداری است.
اگر قصد بارداری دارید، با خواندن این مطلب ساده و جامع می‌توانید مسائل مهمی را در این مورد یاد بگیرید تا شانس باردار شدن را بیشتر کنید. پس، با ما همراه باشید.
اطلاع از چرخه یا سیکل ماهانه
وقتی شما از چرخه یا دوره قاعدگی خود اطلاع کافی داشته باشید، بهتر می‌توانید احتمال باردار شدن را افزایش دهید.
مرحله اول قاعدگی با اولین روز خونریزی هنگام پریود یا قاعدگی (عادت ماهانه) شما شروع می‌شود. بدن شما هورمون‌هایی مانند هورمون تحریک‌کننده فولیکل یا FSH ترشح می‌کند که باعث می‌شود تخمک‌های موجود در تخمدان شما رشد کند. بین روز دوم و چهاردهم، این هورمون‌ها به ضخیم شدن جداره رحم و آماده شدن برای تخمک بارور شده کمک می‌کنند. به این مرحله، مرحله فولیکولار یا فولیکولی می‌گویند.
هنگام تخمک‌گذاری چه اتفاقی رخ می‌دهد؟
میانگین چرخه قاعدگی ۲۸ تا ۳۵ روز است. تخمک‌گذاری معمولا بین روزهای ۱۱ و ۲۱ چرخه قاعدگی رخ می‌دهد. هورمونی به نام هورمون لوتئینه کننده یا LH افزایش پیدا می‌کند و آزاد شدن تخمکی که دیگر رسیده و رشد کرده است را تحریک می‌کند. در همین زمان، مخاط دهانه رحم شما بیشتر لیز می‌شود تا به اسپرم کمک کند تا به سمت تخمک برود.
زمان‌بندی خیلی مهم است
زنان با یک تا ۲ میلیون تخمک به دنیا می‌آیند اما فقط ۳۰۰ تا ۴۰۰ تا از آنها از طریق تخمک‌گذاری در طول عمر آنها آزاد می‌شود. شما هر ماه یکی از آنها را آزاد می‌کنید. تخمک در طول یکی از دو لوله فالوپ که تخمدان را به رحم متصل می‌کند حرکت می‌کند. اگر زمان‌بندی درست باشد، اسپرم در مسیر خود به سمت رحم تخمک را باور می‌کند. اگر باور کردن ظرف مدت ۲۴ ساعت بعد از این که تخمک تخمدان را ترک کرد اتفاق نیفتد، تخمک حل می‌شود و از بین می‌رود. اسپرم می‌تواند فقط ۳ تا ۵ روز زنده بماند. بنابراین، اطلاع از زمان تخمک‌گذاری می‌تواند به شما و همسرتان کمک کند که برای رابطه جنسی خود برنامه ریزی کنید و زمانی را که احتمال لقاح بیشتری وجود دارد برای مقاربت انتخاب کنید.
روزهایی که بیشترین احتمال باروری وجود دارد را پیگیری کنید
عموما، بهترین شانس بارداری زمانی رخ می‌دهد که رابطه جنسی یک تا دو روز بعد از تخمک‌گذاری اتفاق بیفتد. اگر شما یک چرخه معمولی ۲۸ روزه داشته باشید، ۱۴ روز از زمانی که انتظار می‌رود پریود شما آغاز شود به عقب برگردید. سعی کنید تمام روزهایی که حول و حوش این روزها هستند یعنی روزهای ۱۲ و ۱۴ چرخه قاعدگی خود با همسرتان رابطه جنسی داشته باشید. فراموش نکنید که داشتن رابطه جنسی هر روزه باعث کمتر شدن تعداد اسپرم‌های مرد می‌شود. ممکن است چرخه قاعدگی شما طولانی‌تر یا کوتاه‌تر باشد. بنابراین، یک محاسبه‌گر آنلاین تخمگ‌گذاری می‌تواند روزهای محتمل تخمک گذاری را برای شما مشخص می‌کند.
تخمک‌گذاری را با دمای بدن پیگیری کنید
بعد از این که بدن شما تخمک را آزاد کرد، هورمون پروژسترون ترشح می‌شود تا مخاط رحم را بسازد و نگهداری کند. این کار باعث بالا رفتن اندک دمای بدن شود. بنابراین، اندازه‌گیری دما با دماسنج پایه یا دیجیتال در هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید می‌تواند به شما کمک کند بفهمید که تخمک‌گذاری انجام شده است. شما می‌توانید این نوع دماسنج‌ها را از داروخانه خریداری کنید. دماسنج‌های پایه خیلی گران نیستند اما مثل روش‌های دیگر برای پیگیری تخمک‌گذاری دقت بالایی ندارند.
پیش بینی تخمک‌گذاری با هورمون
افزایش هورمون LH تخمدان‌ها را به آزاد کردن تخمک تحریک می‌کند. این افزایش معمولا ۳۶ ساعت قبل از آزاد شدن تخمک اتفاق می‌افتد. کیت‌های تخمک‌ گذاری میزان هورمون LH در ادرار شما را بررسی می‌کنند تا به شما کمک کنند روز تخمک گذاری را متوجه شوید. این کیت‌ها که می‌توانید آنها را از داروخانه بخرید بسیار راحت هستند و از دقت بالایی برخوردارند. ممکن است بخواهید یک تا دو روز قبل از زمانی که انتظار افزایش هورمون داشته باشید امتحان کنید. بنابراین شما می‌توانید متوجه افزایش در LH شوید.
آخرین مرحله چرخه قاعدگی شما
در طول نیمه دوم چرخه قاعدگی شما، هورمون پروژسترون آزاد می‌شود تا جداره رحم را برای تخمک بارورشده آماده کند. اگر تخمک بارور نشده و کاشته نشده باشد، تجزیه و از هم متلاشی می‌شود، میزان پروژسترون کاهش پیدا می‌کند و حدود ۱۲ تا ۱۶ روز بعد تخمک همراه با خون و بافت جداره رحم از بدن خارج می‌شود. این فرایند قاعدگی یا پریود نامیده می‌شود و معمولا بین ۳ تا ۷ روز طول می‌کشد.
وزن در باروری مؤثر است
اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، کاهش وزن به شما کمک می‌کند تا احتمال باردار شدن بیشتر شود. تحقیقات نشان می‌دهد باردار شدن برای زنانی که شاخص توده بدنی یا BMI آنها بالاتر از حد نرمال است دو برابر بیشتر از آنهایی که شاخص توده بدنی معمولی دارند طول می‌کشد. کاهش وزن ۵ تا ۱۰ درصدی می‌تواند به میزان قابل توجهی احتمال تخمک گذاری و باردار شدن را افزایش دهد. چاقی می‌تواند منجر به ناباروری و کاهش تستسترون در مردان شود. وزن خیلی کم هم به طرز چشمگیری احتمال بارداری را کاهش می‌دهد.
سن بر شانس لقاح تاثیر می‌گذارد
احتمال باروری با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند؛ مخصوصا بعد از ۳۰ سالگی. علاوه بر این، احتمال موفقیت درمان‌های باروری کمتر می‌شود. کارشناسان می‌گویند در صورتی که سن شما کمتر از ۳۵ سال است و بیش از ۱۲ ماه تلاش کرده‌اید که لقاح انجام شود اما موفق نشده‌اید یا اگر هم سن شما بالای ۳۵ سال باشد و ۶ ماه پیاپی لقاح را امتحان کرده و نتیجه‌ای نگرفته‌اید، باید حتما با پزشک مشورت کنید.
باروری در مردان مسن هم کاهش پیدا می‌کند
مطالعات نشان می‌دهد که تعداد اسپرم‌ها و حرکت اسپرم‌ها و همین طور عملکرد جنسی آنها با بالا رفتن سن مردان کمتر می‌شود. اما این حالت بدین معنی نیست که یک سن مشخص وجود داشته باشد که مرد برای بچه‌دار شدن بیش از حد پیر باشد. در طی یک تحقیقات مشخص شد که مردان ۴۵ ساله و بالاتر از زمان اقدام به باردار کردن همسرشان مدت زمان بیشتری را باید تلاش کنند تا همسرشان باردار شود.
مردان چطور می‌توانند باروری خود را افزایش دهند؟
استرس خود را مدیریت کنند.
از مصرف سیگار و الکل خودداری کنند.
وزن مناسب خود را حفظ کنند.
رژیم غذایی غنی از روی (که در گوشت، غلات کامل، غذاهای دریایی و تخم مرغ یافت می‌شود)، سلنیوم (موجود در گوشت، غذاهای دریایی، قارچ، غلات و حبوبات و آجیل برزیلی) و ویتامین ای داشته باشند.
بیضه‌های خود را خنک نگه دارند و از حمام داغ طولانی، وان داغ و سونا بپرهیزند زیرا باعث کاهش تعداد اسپرم‌ها می‌شود.
درمان ناباروری
عوامل زیادی هستند که باعث ناباروری می‌شوند. اولین مرحله این است که پزشک شما و همسرتان را معاینه کند. درمان ناباروری می‌تواند شامل داروهای باروری برای تحریک تخمک گذاری و باروری یا لقاح مصنوعی باشد. در فرایند لقاح مصنوعی تخمک‌ها را از تخمدان جدا کرده و آنها را بارور می‌کنند و سپس در رحم می‌کارند.
تست بارداری در خانه چطور انجام می‌شود؟
تست بارداری در خانه ادرار شما را چک می‌کند تا هورمون بارداری به نام hCG را اندازه بگیرد. این هورمون توسط بدن در زمانی ساخته می‌شود که تخمک بارور شده در رحم کاشته ‌شود. برخی از این تست‌ها می‌توانند خیلی زود و حتی ۵ روز قبل از اولین پریود شما که انجام نشده بارداری شما را تشخیص دهند.
۵ علامت اولیه بارداری
پریود نشدن
تکرر ادرار
زود خسته شدن
حالت تهوع در صبحگاه یا تمام روز
بزرگ شدن سینه‌ها و تحریک پذیری بیشتر آنها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود نوحه ضربت خوردن امام علی