چگونه بفهمیم چند سیم کارت‌ ثبت شده به نام خود داریم؟


چگونه بفهمیم چند سیم کارت‌ ثبت شده به نام خود داریم؟

بر اساس قانون، در صورت هرگونه ایجاد مزاحمت و یا ارتکاب اعمال مجرمانه از طریق سیم‌کارت، تا زمانی که مجرم اصلی شناسایی شود، مالک اصلی مقصر هرگونه سوء‌استفاده احتمالی از سیم‌کارت است و باید شخص خود او در محاکم قضایی پاسخگو باشد.این مساله اهمیت آگاه بودن از سیم کارت‌هایی که به نام ما ثبت شده را نشان می‌دهد؛ اما چطور بفهمیم چند سیم کارت به نام ما در...

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ارزان بودن قیمت سیم‌کارت‌های اعتباری در برخی موارد باعث شده تا افراد در نگه‌داری سیم‌کارت‌های خود دقت کافی نداشته باشند و یا در زمان گم کردن و مفقود شدن سیم‌کارت، یادشان برود که سیم‌کارت را غیرفعال کنند و به خرید یک سیم‌کارت دیگر بسنده کنند. این وقایع باعث می‌شود که افراد ندانند این سیم‌کارت‌های به نام آنها، کجا و در دسترس چه کسی است.

همین موارد بود که باعث شد برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، طرح احراز هویت سیم‌کارت‌های تلفن همراه برای اینکه دیگر در ایران سیم‌کارت بدون هویتی وجود نداشته باشد توسط رگولاتوری به وجود بیاید.

چگونه بفهمیم چند سیم کارت‌ ثبت شده به نام خود داریم؟

تمامی مشترکان می‌توانند با مراجعه به پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در بخش خدمات الکترونیک و یا در نشانی اینترنتی mobilecount.cra.ir به این سامانه مراجعه کرده و از تعداد سیم‌کارت‌هایی که با کد ملی آنان ثبت شده است، مطلع شوند.

برای این کار پس از ورود به سایت باید با قوانین سایت موافقت کرده و به صفحه بعد بروید و در این صفحه به درج اطلاعات خود اقدام نمایید؛ اطلاعاتی که نوشتن برخی از آنها اجباری است (مانند کد ملی و حداقل یک شماره همراه که مطمئن هستید به نام خودتان است).

پس از درج اطلاعات خواسته شده، پیامی از سوی سایت داده می‌شود مبنی بر اینکه در صورت صحت اطلاعات، پیامکی از سمت رگولاتوری برای مشترک ارسال خواهد شد و در آن تعداد سیم‌کارت‌هایی که به نام مشترک است، ذکر خواهد شد.

چگونه بفهمیم چند سیم کارت‌ ثبت شده به نام خود داریم؟

ناگفته نماند برای آن دسته افرادی که دسترسی راحتی به اینترنت ندارند، سرویس استعلام سیم‌کارت ثبت شده از طریق پیامک نیز راه‌اندازی شده است. در واقع کاربران می‌توانند علاوه بر استفاده از سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، با ارسال کد ملی مالک خط به شماره ۳۰۰۰۱۵۰ از طریق یکی از خطوط تحت مالکیت، نسبت به استعلام تعداد خطوط ثبت‌شده به نام خود اقدام نمایند.

مشترکین تلفن همراه درصورت مشاهده هرگونه مغایرت در تعداد خطوط ثبت‌شده به نام خودشان می‌توانند برای جلوگیری از هر نوع سوءاستفاده احتمالی، شخصا به دفاتر خدمات مشترکین اپراتورها مراجعه کنند و با ارائه کارت ملی از تمامی خطوط به نامشان که ممکن است بدون اطلاع مشترک به نام وی ثبت شده باشد، آگاه شده و برای قطع هر یک از سیم‌کارت‌ها اقدام کنند.

در نهایت تاکید می‌شود افراد باید بدانند که کلیه مسئولیت‌های حقوقی و کیفری اعمال انجام شده از طریق سیم کارت بر عهده صاحبان آنها است؛ مگر آنکه بتوانند ثابت کنند سیم کارت‌شان را جهت استفاده در اختیار دیگری قرار داده اند یا از ثبت سیم کارت اطلاع نداشته اند. ناگفته نماند مواردی مانند مفقودی یا سرقت سیم کارت نیز به اثبات نیاز دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید