روستای هاله ، ترکیب بی نظیر آرامش و زیبایی در عسلویه


روستای هاله نام روستایی است در جنوب ایران و از توابع بخش چاه‌مبارک شهرستان عسلویه می باشد که در استان بوشهر واقع است. روستای هاله در گذشته، به دلیل صید مروارید یکی از مهم‌ترین بنادر تجاری حکومت آل بویه بوده است. این روستا در 85 کیلومتری جنوب شرق شهرستان کنگان و در 9 کیلومتری بندر […] نوشته روستای هاله ، ترکیب بی نظیر آرامش و زیبایی در عسلویه...

روستای هاله نام روستایی است در جنوب ایران و از توابع بخش چاه‌مبارک شهرستان عسلویه می باشد که در استان بوشهر واقع است. روستای هاله در گذشته، به دلیل صید مروارید یکی از مهم‌ترین بنادر تجاری حکومت آل بویه بوده است. این روستا در ۸۵ کیلومتری جنوب شرق شهرستان کنگان و در ۹ کیلومتری بندر عسلویه قرار دارد.از شمال کوه، از جنوب رأس نایبند، از مغرب عسلویه، و از سمت مشرق به بساتین محدود می‌گردد. این روستا به “خلیج نای‌بند” نیز معروف است.این روستا ۹ متر از سطح دریا ، ارتفا دارد .

روستای هاله ، ترکیب بی نظیر آرامش و زیبایی در عسلویه

روستای هاله درپاییز زمستان و بهار آب و هوای مطبوع و در تابستان‌ گرم و شرجی دارد. گونه‌هایی از بادام کوهی، گون و گیاهان مرتعی پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل داده‌اند.درختان کُنار، کهور، انجیر، استبرق نیز در این منطقه یافت می شوند .این روستا تابع دهستان نای بند است و ۶۴۱ نفر جمعیت (سرشماری ۱۳۸۵) دارد.

روستای هاله ، ترکیب بی نظیر آرامش و زیبایی در عسلویه

شناخت گونه های جانوری روستا

گونه‌های جانوری خلیج نای‌بند را روباه، خرگوش، کل، شغال، میش، گراز ، کفتار ، بز و قوچ تشکیل می دهند. همچنین، پرندگان کبک، هوبره، تیهو، قمری، لاشخور، جیرفتی، و از پرندگان آبزی پلیکان، فلامینگو، اگرت کوچک، اگرت سفید، اگرت ساحلی، پرستوی دریایی، انواع کاکایی، حواصیل و صدف‌خور، و دیگر پرندگان همچون کبوتر چاهی، سنگ چشم، چکاوک در این منطقه هستند.

در مورد قدمت این روستاوان گفت که به دوران هخامنشیان باز میگردد و جزو سکونت‌گاه‌های باستانی ایران به شمار می آید. آثار تاریخی نشان می‌دهد در دوره آل بویه این‌ محدوده بندر مهمی در زمینه تجارت مروارید بوده و مرکز صید پررونقی به‌حساب می‌آمد.همان طور که گتیم نام دیگر روستای هاله ، خلیج نای بند است که به دلیل مجاورت روستا با ساحل و خلیج نای‌بند به این نام شهرت دارد. نام اصلی آن نابند یا ناوبند بوده است. چنانچه مقدسی؛ جغرافیدان قرن چهارم در کتاب “احسن التقاسیم فی معرفه الاقالیم”، آن را به معنی محل پهلو گرفتن و لنگرانداختن ناو (کشتی و قایق) معنا کرده است. هرچند در برخی از منابع هم ناو، محل عبور آب تعبیر شده است.

روستای هاله ، ترکیب بی نظیر آرامش و زیبایی در عسلویه

معماری و بافت روستا

معماری خانه‌ها و بافت این روستا الهام گرفته از معماری زیبای سواحل جنوبی است . خشت، گل، آجر و چوب ازجمله مصالح مورد استفده قرار گرفته در ساخت خانه‌های این منطقه است. سقف خانه‌های روستای هاله با تیرک‌های چوبی و کاهگل به شکل مسطح پوشیده شده است. معماری این بناها بسیار جذاب و دوست داشتنی می باشد. با این حال این روزها در طراحی ساختمان‌های جدید از مصالح نوین ساختمان‌سازی مانند سایر نقاط ایران زمین استفاده میشود.

مردم روستای هاله از طریق زراعت و دامداری کسب درآمد می‌کنند و برخی از آنان نیز از طریق امور خدماتی و تولید صنایع دستی امرا معاش می کنند. هم چنین صیادی و ماهیگیری از دیگر مشاغل مردمان روستای هاله می باشد . روستای هاله به علت استقرار یافتن در کرانه خلیج فارس ، و نزدیکی به مراکز صنعتی، فرصت خوب اشتغال زایی وفضای کاری قابل اهمیتی را برای اهالی به وجود آورده است.

رسم ورسومات ، آیین ، پوشش و غذاهای محلی منطقه
مردم روستای هاله در اعیاد ملی نوروز، چهارشنبه سوری و اعیاد مذهبی و دیگر مراسمات رسمی ؛ مناسبت‌ها را با آداب و رسوم مخصوص خود جشن می‌گیرند و اوقات شاد و لذت بخشی را می گذرانند. پوشش مردم روستای هاله لباس‌های محلی جنوبی می باشد. مردان در آن جا عبا و دستار می‌پوشند و زنان لباس‌های محلی و رایج زنانه را به تن میکنند. خوراک و غذاهای مخصوص و متداول روستای هاله در خلیج نای‌بند شامل قلیه ماهی، میگو، ماهی پلو، هریس (للک)، رنگینک و حلوای خرما است .
تولیدات و صنایع دستی روستا
صنایع دستی رایج روستای هاله ازجمله سبد، قلیان چوبی، حصیر ، گلدان، صدف ، آویزهای کوچک و بزرگ می باشد .

روستای هاله ، ترکیب بی نظیر آرامش و زیبایی در عسلویه

جاهای دیدنی در هاله

معروفیت این منطقه بخاطر داشتن ساحل زیبا و خلیجی زیباتر می‌باشد.
– پارک جنگلی روستای هاله در حد فاصل شهر عسلویه تا روستای هاله می باشد . در این منطقه چشم اندازی دیدنی ازسواحل زیبای صخره ای، پوشش گیاهی و مردابی و جنگل‌های حرّا دیده می شود. حرکت انواع ماهی ها و آبزیان در میان درختان حرای سر بر آورده از دل دریا و بالا و پایین رفتن آب در نتیجه جزر و مد، صحنه هایی را می آفریند که گردشگران بسیاری را شیفته خویش می نماید. اولین پارک ملی دریایی در ایران را در خلیج نایبند، واقع در عسلویه داریم که به پارک ملی دریایی نایبند معروف است و ساحل نایبند بیشتر شهرتش را مدیون این پارک ملی است. منطقه‌ی حفاظت شده‌ی نایبند، ۴۱۳۰ هکتار وسعت دارد. وجود سواحل متنوع حفره‌ای، ماسه‌ای و جنگلی، تپه‌های مرجانی برای غواصی و تخمگذاری لاک‌پشتان دریایی (که در کمتر نقطه‌ای از سواحل صورت می‌گیرد)، این منطقه را در میان سواحل خلیج فارس شاخص کرده است. ساحل نایبند در بخش چاه مبارک و کنار آب‌های خلیج‌فارس، قرار گرفته و منطقه‌ی حفاظت‌شده، جنگل های حرا و دماغه را در خود جای داده است. خلیح نایبند بین نخل تقی، عسلویه، بیدخون و روستای هاله واقع شده است.

– روستای هاله با داشتن معماری زیبا، وجود سواحل ماسه ای سفید رنگ، صخره‌ای با پوشش گیاهی مردابی چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند.

– از دیگر جاذبه‌های گردشگری روستا می‌توان به جنگل‌های حرا، زیستگاه لاک‌پشت‌ها، درختان کهنسال انجیر، آب انبارهای قدیمی، اسکله تفریحی‌صیادی، گشت دریایی و اکوسیستم‌های مرجانی نام برد.
– قرار است یک موزه روستایی در منطقه هاله عسلویه ایجاد می‌شود با فراهم شدن بسترهاى لازم، موزه روستایی هاله عسلویه در زمینى به مساحت ۵۰۰ متر یک بنا با معماری سنتی ایجاد می‌‌شود. هم چنین در این منطقه یک کارگاه صنایع دستی و قهوخانه سنتی نیز ساخته می‌شود.

روستای هاله ، ترکیب بی نظیر آرامش و زیبایی در عسلویه

روستای هاله ، ترکیب بی نظیر آرامش و زیبایی در عسلویه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام