دغدغه کرونایی چایکاران رامسری برای تحویل برگ سبز چای


دغدغه کرونایی چایکاران رامسری برای تحویل برگ سبز چای

نوشهر - ایرنا - امسال باران زیاد و افزایش قیمت چای،‌ نوید درامدی بیشتر را برای چایکاران غرب مازندران رقم زده بود ولی شیوع بیماری کرونا در کشور و تاثیرگذاری ان بربخش‌های مختلف از جمله کشاورزی،‌ چایکاران این منطقه را در استانه برداشت این محصول دچار نگرانی کرده است.

از گذشته تا به امروز تصویر همیشگی فصل برداشت چای با پخش شدن عطر برگ سبز در فضای شهر، صف های طولانی و به هم پیوسته چایکاران با زنبیل های بزرگ حصیری و همچنین ایستادن جلوی درب کارخانه های چایسازی در ذهن مردم این خطه نقش بسته است. اما این روزها که تاکید و توصیه ها به رعایت فاصله فیزیکی و پرهیز از قرار گرفتن در مکان های شلوغ برای شکست زنجیره انتقال ویروس است، این دغدغه و نگرانی در بین چایکاران منطقه غرب مازندران شکل گرفته که چطور این موضوع باید از سوی مسوولان ،کارخانه داران و همینطور چایکاران مدیریت شود تا این فضای پر رفت و امد به محلی برای انتقال ویروس بدل نشود.

به اعتقاد برخی از کشاورزان ،‌ جذب کارگر برای برداشت چین بهاره برگ سبز چای به دلیل شیوع بیماری کرونا ، چایکاران را بر سر دوراهی قرار داده که چگونه هم بتوانند از ظرفیت کارگران برای برداشت محصولاتشان استفاده کنند و هم اینکه مانع از شیوع ویروس کرونا شوند. بویژه اینکه این روزها برخی از کارگران از ترس کرونا تمایل چندانی برای کار در مزارع چای ندارند.

صف تحویل چای دغدغه اول و اخر چایکاران در مواجه با کرونا

یک چایکار رامسری در باره دغدغه های چایکاران در سایه شیوع کرونا به خبرنگار ایرنا گفت: اکثر باغ های چای در این منطقه اماده برداشت چای هستند، زیرا مراحل کودپاشی وداشت باغ های چای انجام شده است.

امین امین نیا با بیان اینکه به طور معمول از اواسط اردیبهشت ماه بهره برداری از محصول چای در رامسر اغاز می شود، افزود: کرونا شاید به خودی خود در برداشت محصول مانعی ایجاد نکند ولی ممکن است کارگران به دلیل شیوع این بیماری تمایل چندانی برای فعالیت جمعی در باغات چای نداشته باشند.

وی افزود :‌تاکنون در مرحله داشت نیاز به حداکثر یک یا دو کارگر بود ولی به هنگام برداشت کارگران زیادی برای برداشت محصول استفاده می شود که برای این هنگام هم باید برنامه ریزی خاصی صورت گیرد تا کارگران دچار مشکل نشوند.

این چایکار رامسر خاطر نشان کرد:‌مهمترین مشکلات چایکاران در شرایط کرونایی،‌ زمان تحویل برگ سبز چای به کارخانه چایسازی است، زیرا مردم از روستاها و مناطق مختلف برای تحویل چای به کارخانه می ایند، ضمن اینکه این محصول در زنبیل ها انباشته شده و نمی بایست زمان نگهداری ان از حد معین فراتر رود، بنابراین نیاز است راهکار و تدبیری برای فاصله گذاری فیزیکی،جلوگیری از ازدحام و طولانی شدن زمان انتظار برای تحویل چای اندیشیده شود.

امین نیا که از بهره برداران و همچنین عضو شورای روستای طالش سرا است می گوید: در سال های گذشته ساعت های خاصی از روز از سوی کارخانه های چایسازی برای تحویل چای اعلام می شد و کل روستاییان در این زمان در کارخانه حضور داشتند، بنابراین در چنین شرایطی که توصیه ها بر رعایت فاصله فیزیکی تاکید دارد، ما تا این لحظه از اینکه شبکه بهداشت، جهاد کشاورزی و یا سازمان چای برای مدیریت این مساله چه راهکاری دارند، اطلاعی نداریم.

هوشنگ امین باقری دیگر چایکار رامسری با بیان اینکه امسال افزایش قیمت چای و همینطور بارش های زیاد مشوق خوبی برای برداشت و بهره برداری از چای است در خصوص تاثیر کرونا بر فعالیت چایکاران گفت:در منطقه ای که ما ساکن هستیم به دلیل توجه و رعایت توصیه های بهداشتی تاکنون موردی از ابتلا به ویروس وجود نداشت،ضمن اینکه ما در فضای ازاد باغ مشغول کار هستیم و مشکلی نیز نخواهیم داشت.

وی افزود: اما دغدغه ما در زمان تحویل چای در کارخانه است که بدون شک مثل هر سال با ازدحام و شلوغی زیادی رو به رو هستیم، ضمن اینکه گفته شده در تاریخ ۲۵ این ماه در اداره چای رامسر جلسه ای برای بهره برداران تشکیل می شود و منتظریم که بدانیم تصمیمات این جلسه چیست و در چه زمینه ای است.

آموزش و تدوین برنامه آموزشی

یک چایکار دیگر رامسری با بیان اینکه کرونا در برداشت چای تاثیری زیادی نخواهد داشت ، گفت :‌ تنها دغدغه ما بحث فاصله فیزیکی به منظور جلوگیری از انتقال ویروس است بنابراین می بایست مقررات و تدبیر مناسبی برای زمان تحویل چای به منظور جلوگیری از شکل گیری صف های پیوسته در کارخانه ها اندیشیده شود.

داوود امین نیا به خبرنگار ایرنا گفت : در سالهای گذشته کارخانه ها بعدازظهرها از ساعت ۲ تا ۸ زمانی را برای تحویل چای اختصاص می دانند، بنابراین به نظر می رسد برای جلوگیری از طولانی شدن زمان حضور تحویل دهندگان و تجمع انها در صف تحویل این ساعت از صبح تا غروب تغییر کند، تا رعایت فاصله گذاری فیزیکی به خوبی انجام شود.

به گفته وی، آموزش و تدوین برنامه های اموزشی برای چایکاران می تواند در کاهش ابتلای کارگران و چایکاران به این ویروس موثر باشد ضمن اینکه می توان باتهیه بروشور های اموزشی و توزیع ان در بین چایکاران نسبت به اطلاع رسانی در این بخش اقدام کرد.

جای نگرانی برای تحویل برگ سبز چای وجود ندارد

رییس اداره چای رامسر نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و در پی تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا برای شکستن زنجیره انتقال این ویروس ، مهم ترین نکات بهداشتی از سوی چایکاران و حتی نیروهای کار در کارخانه های چای باید مورد توجه قرار گیرد،

اردلان بالابندیان افزود :‌ اجرای طرح فاصله گذاری فیزیکی نیز باید از سوی برداشت کنندگان برگ چای از باغ تا انتقال آن به کارخانه ها رعایت شود، بعلاوه اینکه استفاده از اقلام مراقبت حفاظت فردی نظیر ماسک و دستکش توسط کارگران در کارخانه های فعال این شهرستان نیز باید انجام شود.

وی در خصوص نگرانی چایکاران در زمان تحویل چای در کارخانه ها هم گفت: شهرستان رامسر با توجه به میزان تولید برگ سبز به نسبت شهرهای هم جوار از تعداد کمتری از بهره برداران برخوردار است ،به طوریکه روزانه تعداد ۳۰ تا ۴۰ نفر از این افراد به کارخانه ها مراجعه می کنند که با رعایت اصول حفاظت فردی و رعایت فاصله فیزیکی در زمان برداشت تا نقل و انتقال چای ،نگرانی در این خصوص وجود نخواهد داشت ضمن اینکه ناظرین ما در این محل ها حضور دارند و مذاکراتی هم با کارخانه دارها انجام شده تا امکانات بهداشتی را در زمان تحویل چای در اختیار چایکاران قرار دهند.

رئیس اداره چای رامسر در خصوص تولید محصول چای در شرایط بهداشتی و عاری از تاثیر ویروس تاکید کرد: پروسه تبدیل برگ سبز چای به برگ خشک در حرارت نزدیک به ۱۰۰ درجه به عمل می اید و از انجایی که رطوبت نسبی هم ندارد امکان وجود ویروس در ان نزدیک صفر است ضمن اینکه چای در زمان دم کشیدن نیز با این حرارت بالا مواجه است

دستکم یکهزار بهره بردار در سطح یکهزار و ۲۰۰ هکتار کشت چای در شهرستان ۸۰ هزار نفری رامسر فعالیت دارند .

وی همچنین گفت: خرید برگ سبز چای با قیمت جدید و با رعایت پروتکل های بهداشتی و دستورالعمل این سازمان از اول اردیبهشت ماه اغاز می شود.

افزایش قیمت برگ سبز چای

بالابندیان با اشاره به افزایش قیمت برگ سبز چای از سوی دولت گفت : امسال قیمت درجه یک برگ سبز چای چهار هزار و ۶۰۰ تومان تعیین شد که نسبت به سال قبل یک هزار تومان افزایش یافته است.

وی افزود : قیمت درجه دو برگ سبز چای در سال جاری ۳ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شد که نسبت به سال قبل یک هزار و یکصد تومان افزایش داشته است.

افزایش برداشت برگ سبز چای به دلیل بارش مناسب

وی گفت : امسال پیش بینی می شود به علت شرائط مساعد آب و هوایی و بارندگی های مداوم طبیعتا حدود ۱۵ درصد افزایش برداشت چای نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته باشیم و افزون بر اینکه قیمت خرید درجه یک و ۲ برگ سبز چای نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب حدود ۲۸ و ۵۰ درصد رشد داشته است.

در سال گذشته ۹۲۸ تن برداشت برگ سبز چای در شهرستان رامسر تولید شد که از این مقدار ۴۴۹ تن درجه یک و بقیه درجه ۲ بوده است.

به گفته این مقام مسئول ، هم اینک زمینه خرید تضمینی برگ سبز چای در این شهرستان فراهم شده ،به طوری که ناظران کارخانه ها مشخص و به زودی قراردادها با کارخانجات چای در استان برای خرید منعقد می شود.

بالا بندیان در ادامه به حمایت های دولت از چایکاران شهرستان رامسر اشاره کرد و افزود: از محل صندوق توسعه ملی ، تسهیلات ۴ درصدی به منظور خرید ماشین آلات مکانیزه برداشت برگ سبز چای ، موتور تراش ، پمپ آب و نیز خودروی نیسان پیش بینی و اختصاص داده شد.

وی اضافه کرد : ضمن آنکه پارسال به دستکم ۹۶ نفر از چایکاران تسهیلاتی در قالب مساعده به میزان ۱۸۲ میلیون تومان که باغ چای آنها به وسعت حدود ۵۹ هکتار بود پرداخت شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دورهمی ترلان پروانه با دوستانش + عکس