قهرمانی سرخ‌ها در محاق


پوکر قهرمانی پرسپولیسی‌ها هم مانند قهرمانی لیورپولی‌ها در سایه‌ای از طعنه و کنایه و کوچک انگاشتن قرار می‌گیرد.

سامان موحدی‌راد|به‌عنوان یک لیورپولی بیشتر از آنکه برای از دست رفتن قهرمانی مقتدرانه‌مان در لیگ برتر ناراحت باشم، از این ناراحتم که اگر کرونا دنیا را فتح کند، بشر در برابر آن شکست بخورد و فعالیت‌های اجتماعی به‌معنی واقعی کلمه تعطیل شود، آخرین تصویر بشر از فوتبال، باخت لیورپول برابر اتلتیکومادرید آن هم در آنفیلد است. بازی لیورپول و اتلتیکومادرید تقریباً مهم‌ترین مسابقه فوتبال قبل از کرونا بود و از روز به بعد آن سیاست‌های سختگیرانه برای تعطیلی لیگ‌ها یکی‌یکی اعمال شد. حالا کرونا فوتبال را در وضعیت بغرنجی قرار داده، اقتصاد فوتبال ضربه بزرگی خورده و بدتر اینکه از آنجایی که معلوم نیست این مصیبت تا کی و کجا ادامه خواهد داشت، نمی‌توان برایش هم نقطه پایانی متصور شد.

این سومین‌بار است که فاجعه انسانی مسیر موفقیت‌های لیورپول را سد می‌کند. آنها که تجربه‌های تلخ مه ۱۹۸۵ و آوریل ۱۹۸۹ را در کارنامه داشتند، حالا برای سومین‌بار وقتی بعد از ۳۰ سال داشتند برای قهرمانی تلاش می‌کردند، مصیبتی ناشناخته از ناکجاآباد آمد و یقه دنیا را گرفت و سد راه قهرمانی آنها شد. البته اگر در بررسی این تاریخ ناکامی آن مورد خطای انسانی کاپیتان جرارد را فراموش نکنیم.

با همه اینها لیورپولی‌ها در حالی که در آستانه کسب یک قهرمانی تکرارنشدنی در لیگ برتر بودند، برابر واتفورد قعرنشین شکست خوردند و با اینکه یکی دو گام تا زودهنگام‌ترین قهرمانی فاصله داشتند، از آن دور ماندند. حالا همه در همه‌جا می‌گویند در میان همه لیگ‌های جهان، لیورپول نزدیک‌ترین گزینه به قهرمانی است. با این حال همه می‌دانند قهرمانی که بدون پایان یافتن کامل رقابت‌ها به‌دست بیاید، چندان جذاب نیست. در ایران هم بارها قهرمانی‌های بی‌رقابت را در یکی دو سال اخیر به اسنپ‌کاپ تعبیر کردند و سعی کردند با اشاره به آن، قهرمانی‌ها را زیر سؤال ببرند.

در لیگ انگلستان که رقابت‌ها چندگانه است و تیمی مثل لیورپول حداقل دو دشمن بزرگ چون یونایتد و اورتون دارد به‌دست آوردن چنین سبک از قهرمانی بی‌شک با طعنه‌های آنها همراه خواهد بود. البته چندان هم معلوم نیست چنین سرنوشتی در انتظار لیورپول باشد. در واقع فیفا در سرتاسر دنیا برای تعیین‌تکلیف رقابت‌ها در شرایط سختی قرار گرفته و فعلاً همه را در شرایط استندبای قرار داده است.

وضعیت در ایران هم علی‌رغم پیشتازی پرسپولیس مبهم است. با سیاست‌هایی که در ایران در پیش گرفته شده، بعید است هم موج کرونا به این زودی کاهش یابد و هم اینکه فضا برای رقابت‌هایی چون فوتبال هموار شود. با این حساب پوکر قهرمانی پرسپولیسی‌ها هم مانند قهرمانی لیورپولی‌ها در سایه‌ای از طعنه و کنایه و کوچک انگاشتن قرار می‌گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصویب استان تهران شرقی در کمیسیون سیاسی دولت