آریا عظیمی نژاد: قرار بود خانواده نقی معمولی اهل سیستان باشند / همه چیز درباره موسیقی پایتخت


آریا عظیمی نژاد آهنگساز موسیقی سریال «پایتخت» از شیوه شنیدن نغمه‌های اصیل می‌گوید و از به روز کردن این نغمه‌ها سخن می‌گوید.

آریا عظیمی نژاد: قرار بود خانواده نقی معمولی اهل سیستان باشند / همه چیز درباره موسیقی "پایتخت"
آریا عظیمی نژاد آهنگساز سریال «پایتخت» و یکی از داوران مسابقه تلویزیونیِ «عصر جدید»، شب گذشته جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ به طور زنده در صفحه شخصی‌اش به بیان توضیحاتی درباره موسیقی سریال «پایتخت» پرداخت. این پخش زنده با حضور جلال محمدی سرپرست گروه موسیقی تبری همراه بود. اجرای موسیقی سریال پایتخت برعهده گروه موسیقی «تبری» بوده است. عظیمی نژاد در صحبت‌هایش نکات جالبی را درباره چگونگی ساخت موسیقی سریال «پایتخت» برای نخستین بار مطرح کرد.

در ادامه متن صحبت‌های آریا عظیمی نژاد را می‌خوانید:

قرار بود خانواده نقی معمولی اهل سیستان باشند

روز اولی که درباره پایتخت صحبت شد قرار بود موضوع این سریال حولِ خانواده‌ای باشد که از شهرستان و پس از اتفاق‌های بسیار در نهایت به تهران یعنی پایتخت می‌آیند. آن زمان بحث روی این بود که این خانواده اهل کجا باشند. من سیستان و بلوچستان و استان گلستان - علی آباد کتول- را پیشنهاد دادم.

در نهایت علی آباد و گلستان انتخاب شد. در ابتدا از موسیقی کتولی استفاده کردیم، اما محدودیت‌هایی در موسیقی کتولی داشتیم و آرام آرام تصمیم گرفتیم به سمت مازندران بیاییم. از پایتخت ۳ موسیقی مازندران را وارد این سریال کردیم.

سریال پایتخت فرصتی برای اقدامات فرهنگی مناسب در حوزه موسیقی است. این سریال با اقبال بسیاری روبه رو شده و بیشتر مردم این سریال را پیگیری می‌کنند. یکی از اتفاق‌های مهم در این مجموعه، بخش موسیقی است تا بتوانیم ریشه‌های موسیقی اصیل ایران را در قالب این سریال به مخاطب معرفی کنیم.

پیوند موسیقی جنوب و شمال در پایتخت ۲ / شباهت عجیب مردم مازندران با مردم منطقه کارادنیز ترکیه

در پایتخت ۲ خانواده‌ی نقی به جنوب سفر کردند. ما در آنجا مفصل‌ها و نقاط پینوندی موسیقی جنوب و شمال را پیدا کردیم. در پایتخت ۵ خانواده‌ی نقی معمولی به ترکیه سفر کردند. من با موسیقی مناطقِ مختلف ترکیه آشنا هستم به همین دلیل برای موسیقی فصل پنجم، موسیقی ناحیه «کارادنیز» را مورد استفاده قرار دادم که بسیار شبیه به موسیقی مازندران است. این منطقه درست مانند مازندران در حاشیه دریا و در شمال ترکیه قرار دارد.

وقتی با چند تن از نوازندگانِ «کارادنیز» ترکیه آشنا شدم و از آن‌ها خواستم تا برایم ساز بنوازند، وقتی صدای سازشان را شنیدم فکر می‌کردم که آن‌ها دست من را خوانده‌اند و می‌دانند که من چه چیزی می‌خوام. وقتی چیز‌هایی که در سریال ضبط کرده بودم را برایشان پخش کردم آن‌ها هم بسیار تعجب کردند. وقتی مردمانِ مازندران و فُرم چهره‌ی مازنی‌ها را به آن‌ها نشان دادم؛ از این همه شباهت بسیار متعجب بودند. راستش را بخواهید من فکر می‌کنم پیوندی میان مردمان کارادنیز و مازندران وجود دارد که باید ردپایش را در تاریخ جستجو کرد.

موسیقی پایتخت هم عوام و هم خواص را جلب کرد

خوشحالم که زحماتمان برای موسیقی سریال «پایتخت» به بار نشست و موسیقی این سریال هم در نزد عامه مردم و هم در نزد خواص مورد قبول افتاد.

زمان شکارچیان چگونه خواننده تیتراژ پایتخت شد / نقش هوشنگ جاوید در معرفی شکارچیان

در پایتخت دو هوشنگ جاوید دو قطعه به من معرفی کرد که از ارزمون شکارچیان و زمان شکارچیان برادرش بود. قطعه‌های ضبط شده کیفیت بالایی نداشت، ولی ملودی و صدای خواننده برایم بسیار جذاب و شنیدنی بود. بعد از تحقیقاتم مشخص شد که بخش عظیمی از روایت موسیق مازندران به دوش خانواده شکارچیان بود.

قبل از پایتخت ۶ آقای جلال محمدی پیشنهاد داد تا از آقای زمان شکارچیان به عنوان خواننده استفاده کنیم. رهاییِ عجیبی در موسیقیِ خانواده شکارچیان هست. وقتی تیتراژ ابتدایی را با صدای زمان شکارچیان ضبط کردیم خیلی مورد استقبال قرار گرفت.

حضور در سریال پایتخت می‌تواند فرصتی برای همه هنرمندانی باشد که در این سریال هنرنمایی می‌کنند. استفاده کردن از این فرصت به سیاست‌های شخصیِ هر هنرمند برمی‌گردد؛ برخی به همین شهرتی که به دست می‌آورند اکتفا می‌کنند و برخی دیگر تلاش در حرکت به سمت جلو هستند.

امیدوارم که زمان شکارچیان استفاده خوبی از این اتفاق بکند و به سمت پیشرفت حرکت کند. زمان هم صدایی جذاب و هم شخصیتِ دلنشینی دارد.

هر دفعه که صحبت ساخت سری جدیدی از سریال «پایتخت» می‌شود، با خودم فکر می‌کنم که این بار چه کنیم تل حرف تازه‌تری داشته باشیم. یعنی موسیقی ارائه کنیم که هم مکمل تصویر باشد و هم اینکه خودش به تنهایی شخصیت مجزایی را داشته باشد.

ما در این سال‌ها هر بار که زمان ساخت سری جدیدِ سریال «پایتخت» فرا رسیده، قطعه‌های بسیاری ضبط کرده‌ایم و تمام این قطعه‌ها را در بانک اطلاعاتی‌مان داریم تا در جا‌های مختلف به کار گرفته شوند.

موسیقی بی کلام و سازی در سیر سریال و در موسیقی متن کار خودش را می‌کند. اما برای به کار بردن موسیقی‌هایی که کلام دارند، ما با محدودیت مواجهیم.

نغمه‌های قدیمی را به روز می‌کنم

خوشبختانه یا متاسفانه وقتی نغمه‌ای از نقاط مختلف ایران و یا هر جای جهان می‌شنوم، نغمه را خالص می‌شنوم و در کنارش اتفاق‌های ذهنی‌ام را روی آن موسیقی رقم می‌زنم و بعد به شکلی جدید آن را می‌شنوم. تلاش می‌کنم تا این نغمه‌ها را از حالت دانشگاهی و دستگاهی خارج کنم و به روزش کنم.

کشور ترکیه همین کار را با موسیقی‌اش کرده و همین روند باعث شده که موسیقی ترکیه از دام گذشته رهانیده و امروزی شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403