رفلاکس پنهان نوزاد، علائم و روش های تشخیص


رفلاکس پنهان نوزاد، علائم و روش های تشخیص

رفلاکس زمانی رخ می دهد که اسید از معده نوزاد به سمت بالا حرکت کند و باعث سوزش گلو شود.

رفلاکس زمانی رخ می دهد که اسید از معده نوزاد به سمت بالا حرکت کند و باعث سوزش گلو شود. ممکن است این حالت را بعد از سریع غذا خوردن یا خوردن غذای چرب تجربه کرده باشید! در بزرگسالان، این اتفاق «سوزش سر دل» نامیده می شود و گرچه دلایل سوزش سر دل در بزرگسالان می تواند کاملاً متفاوت از رفلاکس نوزادان باشد، اما نتایج یکسان است و در هر دو مورد احساس سوزش وحشتناک که از مری به سمت بالا می آید و حتی وارد دهان می شود را دارید.
در حال حاضر می خواهیم به طور خاص به بررسی رفلاکس پنهان (که به عنوان رفلاکس حلقی- حنجره ای یا LPR نیز شناخته می شود) بپردازیم. این رفلاکس از رفلاکس عمومی بدتر است و بر خواب نوزاد نیز تأثیر می گذارد.

رفلاکس پنهان به چه بیماری گفته می شود؟
در رفلاکس پنهان، نوزادان به جای تف کردن شیری که از مری بالا می آید، آن را قورت می دهند. از آنجا که نمی بینید نوزاد شیر را بیرون بریزد، متوجه علائم رفلاکس پنهان نمی شوید به همین دلیل به این رفلاکس، پنهان یا «خاموش» می گویند. ندانستن دلیل درد نوزاد به شدت آزار دهنده است.
نوزادان مبتلا به رفلاکس پنهان غذا را به بیرون از دهان پرتاب نمی کنند و همین امر تشخیص بیماری را در مورد آن ها دشوار می کند. بچه های بزرگتر ممکن است از گرفتگی چیزی در گلویشان و یا طعم تلخ دهانشان شکایت کنند. همچنین ممکن است صدای فرزندتان دچار گرفتگی شود.

تفاوت رفلاکس آشکار و رفلاکس پنهان در چیست؟
در رفلاکس آشکار عموما مری تحریک می شود، در حالی که رفلاکس پنهان باعث تحریک گلو، بینی و تارهای صوتی می شود.

علائم رفلاکس پنهان چیست؟
در این قسمت در مورد علائمی که در رفلاکس با آن مواجه میشوید، توضیحاتی آورده شده است.
گریه شدید نوزاد
شاید اشک بهترین روش برای نشان دادن درد باشد و روشی است که نوزاد استفاده میکند تا به شما بگوید ناراحت است. اما بسیاری از نوزادان مبتلا به رفلاکس گریه نمی کنند، در عوض این نوزادان بیقرار می شوند و به سختی به خواب می روند.
اما اگر نوزاد زیاد گریه می کند، همیشه به این معنی نیست که رفلاکس پنهان دارد. ممکن است مشکلات دیگر باعث گریه نوزاد شوند. قبل از اینکه به رفلاکس پنهان شک کنید، چیزهای دیگری که باعث گریه نوزاد می شوند را چک کنید.
مشکلاتی در شیر خوردن
ممکن است نوزاد سینه را مک بزند اما به خاطر رفلاکس پنهان بخوبی شیر نخورد. در برخی نوزادان رفلاکس پنهان منجر به مشکلات تغذیه می شود. ممکن است نوزاد در حین مکیدن، دچار خارش گلو و سرفه شود. در این صورت نوزاد بهانه گیر می شود و سینه و شیشه شیر را پس می زند و در موارد شدید به هیچ وجه شیر نمی خورد.
بعضی از نوزادان مبتلا به رفلاکس پنهان به دفعات زیاد و در مقادیر کم شیر می خورند. دلیل این حالت این است که یا خوردن شیر باعث ناراحتی می شود و مجبورند خوردن را متوقف کنند یا حرکت شیر به سمت پایین باعث هل دادن اسید به سمت پایین می شود و باعث تسکین درد می شود. همچنین ممکن است برای قورت دادن یا آروغ زدن مشکل داشته باشند.
اغلب نوزادانی که دارای رفلاکس پنهان شدید هستند در هنگام تغذیه یا پس از آن، پشت خود را کش و قوس می دهند.
بنابراین آیا شیر خوردن با شیشه شیر کمک می کند؟ به نظر می رسد یک تصور غلط در مورد اینکه رفلاکس بیشتر در نوزادان شیرخوار اتفاق می افتد وجود دارد، اما مصرف شیر خشک به جای شیر مادر معمولاً این مشکل را برطرف نمی کند. در واقع در خصوص رفلاکس وجود مایعات در شکم مهم است.
کم خوابیدن نوزاد
نوزادانی که از رفلاکس پنهان رنج می برند خیلی نمی خوابند. اغلب خواباندن آنها زمان زیادی می برد و بعد از زمان کوتاهی از خواب بیدار می شوند و اغلب شروع به فریاد زدن می کنند. ممکن است متوجه شوید نوزاد فقط هنگام دراز کشیدن به صورت عمودی می خوابد. این امر به این دلیل است که در حالت عمودی گرانش کمک می کند اسید و شیر به سمت بالا حرکت نکنند.
اگر نوزاد آرام و قرار نداشته باشد خودش و شما را از خواب محروم می کند. نخوابیدن و دیدن ناراحتی نوزاد فشار زیادی بر شما می آورد. گفته می شود برخی از نوزادان دارای رفلاکس در طول روز و شب به خوبی می خوابند. این امکان وجود دارد که آنها خسته شده باشند یا ممکن است در طول شب بیش از حد «رفلاکس» نداشته باشند.

سایر علائم رفلاکس
نوزاد مبتلا به رفلاکس پنهان ممکن است از یک یا چند مورد زیر رنج ببرد:
سرفه، اما بدون علائم بیماری های دیگر (این واکنش طبیعی به اسیدی است که به پشت گلو وارد می شود).
ایجاد سر و صدای زیاد و صداهای عجیب و غریب مانند خرخر کردن و صدای خشن.
به نظر می رسد آنها بیشتر از سایر نوزادان «خلط گلو» دارند.
ممکن است خیلی بیشتر آب از دهانشان سرازیز باشد (بعضی از والدین این حالت را با دندان درآوردن اشتباه می گیرند).
ممکن است دچار سرماخوردگی و عفونت گوش شوند.
بد نفس می کشند.
حباب اطراف دهانشان.
مرتبا سکسکه می کند.
عق زدن
عدم رشد کافی
تف کردن
گرفتگی بینی
در نوزادانی که رفلاکس پنهان شدید دارند، اوضاع بسیار بد می شود و علائم بسیار نادر آنها عبارتند از:
یبوست و یا اسهال
تغییر رنگ مدفوع
عدم افزایش وزن (افزایش وزن بسیار اندک یا حتی کاهش وزن)
احتقان شدید و در موارد شدید، مشکل تنفس و حتی آپنه (توقف تنفس).
به یاد داشته باشید تمام مواردی که اینجا ذکر شد، همیشه در نوزادی که مشکل رفلاکس پنهان دارد دیده نمی شود. هر نوزاد به صورت متفاوت نسبت به مشکلات و ناراحتی رفلاکس پنهان واکنش نشان می دهد.
اگر مشکوک به رفلاکس پنهان هستید به پزشک معالج یا متخصص مراجعه کنید.

تشخیص رفلاکس چگونه است؟
اغلب تشخیص توسط پزشک معالج یا متخصص براساس علائمی که والدین توضیح می دهند انجام می شود. اگر فکر می کنید نوزاد شما دارای رفلاکس پنهان است، علائمی که در بالا ذکر کردیم اگرنوزادتان دارد، بنویسد. نوزادانی که رفلاکس دارند، با پرت کردن حواس بسیار خوشحال می شوند و بیشتر افراد، از جمله پزشکان، باور نمی کنند آنها درد دارند. می توانید هنگامی ناراحتی نوزاد از او فیلم بگیرید و به پزشک نشان دهید. چندین آزمایش تشخیصی وجود دارد که برای تشخیص رفلاکس پنهان انجام می شود: تست باریم سوآلو، پروب PH و آندوسکوپی فوقانی دستگاه گوارش.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟