طرح فاصله گذاری اشتباهی!


طرح فاصله گذاری اشتباهی!

در حالی که طرح فاصله گذاری اجتماعی در هفته اول بعد از تعطیلات نوروز موفق عمل نکرد اما بازهم، اجرای طرح دوم روز گذشته کلید خورد و نشان داد فاصله‌گذاری اجتماعی لای منگنه است، منگنه‌ای از تصمیمات متناقض که با نیاز‌های واقعی مردم و واقعیت‌های زندگی آن‌ها تناسبی ندارد.

طرح فاصله گذاری اشتباهی!

به گزارش خبرنگار پول نیوز، بعد از کشمکش‌های داخل کابینه میان وزارت بهداشت و وزارت صنعت، در نهایت روحانی اعلام کرد که کسب و کارهای کم ریسک در تهران از ۳۰ فروردین و سایر استان‌ها از ۲۳ فروردین می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند، اما مشاهدات میدانی و تصاویر منتشر شده در فضای مجازی حاکی از افزایش چشمگیر رفت و آمدها در تهران از روز گذشته است که به نظر می‌رسد یکی از دلایل اصلی آن بازگشایی شرکت‌های خصوصی باشد.

طرح “فاصله گذاری اجتماعی” و بعد از آن “فاصله گذاری هوشمند اجتماعی” از جمله طرح های مطرح شده در کشور ماست به جای قرنطینه و برای مهار گسترش شیوع ویروس کرونا است اما سوال اینجاست که آیا این طرح تا به حال توانسته موفق عمل کند؟

الهام فخاری عضو شورای اسلامی شهر تهران در این باره می گوید: نه قرنطینه ای در تهران رخ داد و نه فاصله گذاری اجتماعی به درستی در تهران رعایت شد و باید پرسید آیا واقعا فاصله گذاری مطلق انجام شد؟

فخاری گفت: به نظر می رسد باید یک جدیت ویژه تری در تهران برای اجرای این فاصله گذاری ها به کار گرفته می شد و به نظر می رسد فاصله گذاری هوشمند هم دردی از ما دوا نکرده و ما را از موفقیت باز می دارد.

وی تصریح کرد: وقتی یک تهرانی یا به طور کلی یک شهروند و هموطن کشته می شود همه ما در مدیریت شهری و ستاد استانی کرونا مسؤول هستیم زیرا می توانسته ایم تصمیمات درست تر و محکم تری بگیریم اما نگرفته ایم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: نکته دیگر این است که بازگشت به کار در تهران به معنی چرخش افراد در خود شهر تهران نیست بلکه حرکت جمعیتی از حاشیه تهران و شهرهای پیرامونی به سمت تهران است.

فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در تهران هفته گذشته و با شروع طرح فاصله گذاری اجتماعی به صداوسیما گفته با افزایش رفت‌وآمد مردم در تهران، 30درصد بر شمار حضور مردم در بیمارستان‌ها بابت کرونا افزوده شده است.

طبق اعلام شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، هفته گذشته متروی تهران شلوغ ترین روز کاری خود را در سال جدید با جابه‌جایی 288 هزار نفر پشت سرگذاشته که این آمار نسبت به ایام تعطیلات نوروزی سه برابر افزایش داشته است.

اما اینکه با توجه به آمارهای داده شده مسئولان کشور چرا باز هم روی حرف خود پافشاری کرده و این طرح را ادامه دادند جای سوال دارد.

یکی از مهم‌ترین دلایل آغاز رفت و آمدها از سرگیری فعالیت بخش‌های خصوصی است که از کارمندان خود می‌خواهند قرنطینه را نادیده گرفته بر سر کار خود بازگردند. این هم از وضع قانون گذاری کشور ما نشات می گیرد که در خیلی موارد سکوت کرده و نظاره گرند تا قانون گذار.

هرروز در رسانه‌ها اخباری از مسئولان منتشر می‌شود که در تضاد باهم هستند و مایه سردرگمی مردم. تازه‌ترین نمونه، مربوط به حمل و نقل در پایتخت می‌شود در حالی که روز جمعه و به روایت اخبار رسمی قرار بود طرح ترافیک در تهران از صبح شنبه اجرا شود، دیروز ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، حمل و نقل عمومی را عامل ۲۶ درصد موارد انتقال کرونا اعلام کرد. اجرای طرح ترافیک یعنی هدایت مردم به سوی حمل و نقل عمومی و این یعنی احتمال افزایش ۲۶ در صدی کرونا.

اگر چه حریرچی از شهرداری تهران تشکر کرد و هرچند ساعاتی بعد وزیر بهداشت از لغو اجرای طرح ترافیک تهران خبر داد، اما این چیزی از اصل موضوع یعنی تضاد در تصمیم‌گیری‌ها و سردرگمی مردم کم نمی‌کند.

دیروز کسب و کار‌های کم خطر شهرستانی کارشان را از سر گرفتند، در تهران هم گرچه رسما از شنبه آینده چنین اجازه‌ای به کسب و کار‌ها داده شده، ولی خیلی‌ها کرکره‌ها را بالا کشیدند و، چون برخوردی نیز با آن‌ها نمی‌شود معلوم است مدیران مشکلی با این وضع ندارند. دیروز ادارات دولتی هم با دو سوم کارمندانشان شروع به کار کردند که نگفته پیدا بود چه تاثیری می‌تواند بر میزان تردد‌ها داشته باشد.

با نگاهی گذرا به جریانات طرح فاصله گذاری اجتماعی از ابتدا تا امروز میتوان به احتی متوجه شد که فاصله‌گذاری اجتماعی در کلانشهرها و به خصوص تهران لای منگنه است، منگنه‌ای که اجزایش تصمیمات متناقض است، تصمیماتی که با نیاز‌های واقعی مردم و واقعیت‌های زندگی آن‌ها تناسبی ندارد و شهرهای بزرگ روز گذشته باز نشان دادند که ما در کشوری زندگی می کنیم که هیچ قاعده و قانون الزامی در آن حکم فرما نیست و این طرح ها، طرح های اشتباهی هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟