ساخت دستگاهی برای پایش وضعیت سلامت


ساخت دستگاهی برای پایش وضعیت سلامت

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به طراحی و ساخت دستگاهی برای پایش وضعیت سلامت افراد شدند.

ساخت دستگاهی برای پایش وضعیت سلامتبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، گروه «مپوا» به عنوان یکی از شرکت‌های دانش بنیان پیشرو در طراحی و ساخت دستگاه‌های مختلف پایش وضعیت و پایش سلامت، در روز‌های حساس اپیدمی ابتلا به ویروس کرونا نیز به مدد افراد جامعه آمده است و از دستگاه «پالس اکسیمتر انگشتی» با نام تجاری «PO-MED ۱۹» رونمایی کرد.
این تجهیز وسیله‌ای است که می‌تواند با کمک داده‌های دریافتی از انگشت فرد اطلاعات مفیدی از ضربان قلب و درصد اکسیژن اشباع خون به کاربر ارائه کند.
این داده‌ها و روند تغییرات آن می‌تواند تفاسیر مختلفی از وضعیت سلامت فرد به پزشک یا کاربر دهد.
استفاده از این دستگاه در مراکز بهداشتی و درمانی، در تمام ادارات، شرکت‌ها و مراکز مختلف تجاری و سیاسی و همچنین در منازل برای کنترل کردن روزانه وضعیت عمومی افراد توصیه می‌شود.
نکته قابل توجه این است که ضرورت استفاده از این دستگاه برای تشخیص و یا غربالگری در طرح‌های قرنطینه یا فاصله گذاری اجتماعی حتی بیش از تب سنج مثمرثمر خواهد بود، زیرا بعضا بیماری علائمی، چون تب و کوفتگی را پس از درگیری شدید سیستم ایمنی با ویروس از خود بروز خواهد داد، اما در بسیاری از موارد کنترل کردن میزان اکسیژن خون داده‌های ارزشمندتری به لحاظ بررسی وضعیت سلامت فرد برای اقدامات بعدی محسوب می‌شود.
بدیهی است استفاده از این دستگاه تضمین ۱۰۰ درصد و دقیق ابتلا یا مبتلانشدن به بیماری کرونا نیست، ولی در صورتی که عدد SPO۲ بالای ۹۵ واحد باشد نشان می‌دهد هنوز مشکل خاصی برای سیستم تنفسی فرد پیش نیامده است. افت اکسیژن به کمتر از ۹۴ واحد می‌تواند هشدار اولیه‌ای برای بررسی دقیق‌تر وضعیت ریه‌های فرد مشکوک باشد.
همچنین افت اکسیژن به زیر ۹۰ واحد هشدار جدی و الزام به بررسی در واحد‌ها و مراکز درمانی را به عنوان یک پیشنهاد به فرد ارائه خواهد کرد.
این محصول که حاصل بیش از ۳ سال تحقیق و توسعه یک گروه کامل از مهندسان و متخصصان ایرانی و انجام انواع تست‌های بالینی و دریافت استاندارد‌های لازم است، توانسته است از بخشی از نیاز تجهیزاتی کشور را مرتفع کند.
در حال حاضر خط تولید این دستگاه با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درحال راه اندازی است.
این محصول نیز در نمایشگاه دستاورد‌های مربوط کرونا در حاشیه هیئت دولت به نمایش گذاشته شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این 11 مرد شیطان صفت دست به قتل و آزار زنان و مردان می زدند / مخوف ترین باند بی رحم را ...