کوچ زود هنگام عشایر به سمیرم ممنوع است


کوچ زود هنگام عشایر به سمیرم ممنوع است

اصفهان- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم گفت: برای حفاظت از طبیعت و مراتع ییلاقی منطقه اجازه ورود زودهنگام به عشایر و دام‌های پرتعداد آنها داده نمی‌شود.

علی پورعسگر روز دوشنبه در حاشیه آغاز فعالیت سومین پاسگاه کنترل کوچ شهرستان سمیرم در جنوب شرق این خطه اظهار داشت: پیش از این ۲ گروه و روز گذشته نیز یک گروه از کارشناسان منابع طبیعی سمیرم به مناطق عشایری استان‌های کهگیلویه و بواحمد و فارس اعزام شدند.

به گفته وی، این اقدام‌ها و سفرهای کاری به منظور مدیریت کنترل کوچ زودهنگام و برای جلوگیری از چرای زودرس و تخریب بوته های نورس گیاهی این شهرستان انجام می‌شود که در این مرحله ماموران و کارشناسان ما به شهرستان‌های نورآباد و سپیدان استان فارس عزیمت کردند تا با عشایر کوچنده رایزنی کنند.

رییس اداره منابع طبیعی سمیرم ادامه داد: انتظار می‌رود اعزام این گروه‌ها با وجود تحمیل هزینه، افزایش مخاطره‌ها و مسوولیت شبانه‌روزی برای اداره و کارشناسان آن بتواند گامی موثر در حفظ پوشش گیاهی و مراتع تازه روییده شهرستان باشد.

وی خاطر نشان کرد: کارکنان این نهاد در این مسیر حرکت خود به مناطق قشلاقی با عشایر تیره قرخلو، عاشوری، زندی لک و قرقانی برخورد داشته‌اند و آثار تخریبی و زیانبار کوچ زودهنگام بویژه در آب و هوای بارانی کنونی و شرایط کرونایی را به آنها هشدار داده و یادآوری کردند.

پورعسگر تصریح کرد: پیشگیری بموقع می‌تواند مانع تخریب طبیعت، تشکیل پرونده متعدد، افزایش مشکلات وکاغذ بازی‌های بعدی برای اداره منابع طبیعی، دستگاه قضایی و خانوارهای عشایری شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم گفت: علاوه بر ۱۳ دستگاه کامیون متوقف شده در هفته گذشته ،یک دستگاه خودروی کامیون کشنده حامل دام عشایری، صبح امروز توسط یگان حفاظت منابع طبیعی سمیرم در یکی از مزرهای عشایری توقیف و از محدوده شهرستان سمیرم خارج شد.

وی درباره راه‌اندازی سومین پاسگاه مرزی کنترل کوچ سمیرم نیز اظهار داشت: همزمان با نزدیک شدن طایفه‌های عشایری کوچرو به مرزهای استان اصفهان از سمت استان فارس در مسیر محور دزکرد و تنگ براق اقلید، سومین پاسگاه مدیریت کوچ در منطقه زمان کهریز سمیرم با ۹ نفر از کارشناسان و ماموران یگان حفاظت راه‌اندازی شد.

به گفته پورعسگر، هر ساله افزون بر ۱۳۰ خانوار عشایری با ۲۶ هزار رأس دام از این گلوگاه به صورت کوچ پیاده وارد مراتع ییلاقی سمیرم شده و به مرور در یوردهای(جایگاه استقرار سیاه چادرهای عشایر) خود مستقر می‌شوند.

حرکت عشایر از قشلاق به ییلاق در حالی آغاز شده که بارندگی‌ها در سمیرم بعنوان بزرگترین منطقه ییلاق عشایر کشور تنها در ۷۲ ساعت گذشته به بیش از ۸۰ میلی‌متر رسید و برای پایان هفته جاری نیز بارندگی و رگبارهای تند بهاری برای این شهرستان پیش بینی شده است.

همچنین آمار مبتلایان به کرونا در سمیرم با یک مورد افزایش در روز دوشنبه، به ۲۵ نفر رسیده و ۲ نفر جان باخته‌اند.
عشایر سال گذشته ۱۸ اردیبهشت یعنی ۶ روز زودتر از تقویم کوچ وارد ییلاق سمیرم شدند و امسال نیز با وجود شیوع ویروس کرونا و اعلام همه هشدارها بسیار زودتر از سال گذشته به سمت سمیرم پرباران حرکت کرده‌اند.

در این مقطع زمانی پوشش گیاهی نورس و زمین همچنان نمناک است و بدین سبب ورود دام عشایر با دام‌های زیاد و یکباره آنها(۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار راس دام سبک)، تخریب مراتع و پوشش گیاهی را در پی دارد.

افزون بر چهار هزار و ۷۰۰ خانوار عشایر ایل قشقایی شامل طایفه‌های دره شوری، عمله، فارسیمدان و شش بلوکی هر ساله به ییلاق سمیرم کوچ می‌کنند.

شهرستان سمیرم در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان، ۹۰ کیلومتری شمال غرب آباده فارس و ۱۶۴ کیلومتری شمال یاسوج در ضلع شمالی دامنه‌های کوه دنا و زاگرس میانی واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر