کنترل اپیدمی، در گروی اجرای موفق طرح غربالگری فعال


کنترل اپیدمی، در گروی اجرای موفق طرح غربالگری فعال

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: کنترل اپیدمی ویروس کرونا در گروی اجرای موفق طرح غربالگری فعال خواهد بود.

دکتر "مهدی شفیعی" عصر امروز دوشنبه ۲۵ فروردین ماه در نشست خبری با موضوع کرونا ویروس با اشاره به آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در استان کرمان اظهار کرد: نمونه های تست گرفته شده در روزهای گذشته، نشان می دهد که حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد موارد قطعی ابتلا به کووید ۱۹ مربوط به موارد بستری و مابقی مربوط به موارد سرپایی است که همین برابری نسبی موارد قطعی بستری با سرپایی نشان دهنده آن است که طرح غربالگری فعال تاکنون موفق عمل کرده است.

وی با اشاره به آغاز گام دوم مقابله با ویروس کرونا با اجرای طرح غربالگری فعال اظهار کرد: در این طرح، بیماریابی فعال در دستور کار قرار گرفته که به دنبال ایزوله کردن افراد شناسایی شده در منزل هستیم تا بتوانیم مانع از ایجاد خوشه های کرونایی و انتشار آنها به سطح جامعه شویم ضمن آنکه در یک سناریو پیش بینی کرده ایم اگر تعداد افراد قطعی مبتلا به ویروس کرونا به صورت سرپایی افزایش یابد و قطع زنجیره انتقال این ویروس در منازل به خوبی صورت نگیرد، بحث انتقال افراد سرپایی به نقاهتگاه ها را در دستور کار قرار دهیم.

سخنگوی داشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه کنترل اپیدمی ویروس کرونا در گروی اجرای موفق طرح غربالگری فعال خواهد بود اظهار کرد: اگر مردم در اجرای این طرح همکاری های لازم را داشته باشند و در صورت مشاهده علائم این بیماری، به موقع به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند، قطعا این طرح در قطع زنجیره انتقال این ویروس موثر خواهد بود.

شفیعی با تاکید بر اینکه اجرای موفق این طرح باعث کنترل اپیدمی و عملکرد ناموفق آن مانع از قطع شدن زنجیره انتقال ویروس کرونا در جامعه خواهد شد، به آمار فوت شدگان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در استان کرمان اشاره کرد و گفت: شاخص مرگ ناشی از ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در استان کرمان نسبت به تعداد مبتلایان بستری و موارد مثبت قطعی در سطح استان، عدد قابل قبولی است.

وی با اشاره به پایین بودن رتبه استان کرمان در بین فوت شدگان قطعی ابتلا به کووید ۱۹ در سطح استان های کشور اظهار کرد: همچنین آمار نشان می دهد که تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به ویروس کرونا در سطح استان کرمان با حال عمومی خوب از بیمارستان ها مرخص شده اند که از این حیث نیز استان کرمان در رده های بالای کشوری قرار دارد اما در مجموع بحث بهبودیافتگان به شدن به زمان مراجعه مردم به مراکز درمانی و بیمارستان ها بستگی دارد.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان به موضوع ظریب انتقال ویروس کرونا از یک فرد آلوده به دیگران نیز اشاره کرد و گفت: قدرت انتقال ویروس از یک فرد آلوده به سایر افراد جامعه به سه فاکتور «قدرت بیمارزایی ویروس»، «دوره واگیری ویروس» و «تعداد افراد در تماس با فرد آلوده» بستگی دارد که دو عامل اول جزء ماهیت ویروس بوده و عامل سوم در اختیار فرد است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه تجربیات و تحقیات انجام شده بر روی این ویروس نشان می دهد که ویروس از یک فرد آلوده می تواند به ۲.۵ تا ۴۰۰ نفر انتقال پیدا کند اظهار کرد: این نوع انتقال ویروس کاملا به رفتارهای مردم بستگی دارد. اگر تعداد تماس های ما کنترل نشود، قطعا با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سطح استان مواجه خواهیم شد که در این راستا نگرانی از بحث باز شدن صنوف و ازدحام مردم در بازار و برخی از واحدهای صنفی را داریم که می تواند این بحث انتقال ویروس را افزایش دهد.

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه تعداد از اتباع بیگانه در سطح استان کرمان به ویروس کووید ۱۹ مبتلا شده اند؟ گفت: اطلاع دقیقی از این آمار در سطح استان نداریم اما در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکنون گزارش بستری شدن ۲ یا ۳ نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا را داشته ایم اما در مجموع در سطح استان کرمان تاکنون یک نفر از اتباع بیگانه به علت ابتلا به این بیماری فوت شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به آمار بالای اتباع بیگانه در استان کرمان اشاره کرد و گفت: به شدت نگران شیوع ویروس کرونا در بین اتباع در استان هستیم. ممکن است اتباع درگیری فرم های خفیف داشته و یا مراجعه به مراکز درمانی نداشته باشند و همین امر سبب شود کمتر بستری از این قشر را داشته باشیم اما چون جمعیت های بسته آنها بزرگ بوده و ارتباط جمعی آنها با یکدیگر زیاد است و خیلی از تجمعات خود را تعطیل نکرده اند، مدیریت شیوع کرونا در آنها سخت تر باشد که در این راستا جلسات متعددی را با نهادهای متولی این افراد داشته ایم اما در مجموع به دلیل آسیب پذیری بالای این قشر، به شدت احساس نگرانی از سمت آنها می کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود بار دیگر با تاکید بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی در محیط های خانه، کار و مکان های دارای ازدحام جمعیتی تصریح کرد: هرچه قدر مدت زمان یک اپیدمی طولانی تر شود، کار برای کنترل رفتارهای مردم سخت تر خواهد شد و موضوع آن اپیدمی دیگر از حوصله مردم خارج شده و با گذشت زمان برای مردم عادی خواهد شد و هنر مدیران سیستمی و کسانی که متولی مدیریت بحران آن اپیدمی هستند، این است که با توجه به موقیعت ایپدمی و در فازهای مختلف و با استفاده از ظرفیت های محیطی، همچنان آن حساسیت را در مردم ایجاد کنند.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه با گذشت زمان شرایط به حالت قبلی خود برگشت شده و کمتر احساس خطر را در بین مردم شاهد خواهیم بود اظهار کرد: در شرایط کنونی بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به ابزارهای بصری، شنیداری و استفاده از فضای مجازی و حضور NGO ها جهت اطلاع رسانی شرایط را داریم تا بتوانیم همچنان حساسیت به موضوع را در بین مردم بالا نگه داریم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پایان درباره روند مبتلایان به کووید ۱۹ در استان کرمان گفت: طبق آمار روزانه، روند ابتلا به کرونا در استان ثابت بوده و نه می‌توان گفت روند این اپیدمی صعودی است و نه می توان عنوان کرد که نزولی است اما در مجموع روند اپیدمی در استان را خوب ارزیابی می کنیم و خوش بین هستیم در گام دوم مقابله با ویروس کرونا نیز همین روند را داشته باشیم اما هنوز نمی توان قضاوت کرد که شیب مبتلایان صعودی یا نزولی.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر در فراق برادر ؛ اشعار غمگین و سوزناک برای برادر فوت شده