احتمال سرمازدگی اراضی کردستان دور از انتظار نیست


احتمال سرمازدگی اراضی کردستان دور از انتظار نیست

سنندج - ایرنا - معاون توسعه و پیش‎بینی اداره کل هواشناسی کردستان گفت: احتمال سرمازدگی اراضی باغی و زراعی در مناطق مختلف این استان طی 2 روز آینده دور از انتظار نیست.

علی پناهی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به استقرار هوای آرام متعاقب عبور سامانه بارشی، در طول شب و در ساعات اولیه صبح روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برای غالب نواحی استان سه تا چهار درجه سلسیوس کاهش دما پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: کاهش دما و خطر سرمازدگی محصولات کشاورزی در بیشتر نواحی استان بویژه نواحی شمالی و شرقی از جمله زرینه، سقز، هزارکانیان، دیواندره، بیجار،؛ قروه، دهگلان و بانه از مخاطره‌های این سامانه بارشی است.

پناهی گفت: پیش‌بینی می‌شود برودت هوا در این ۲ روز موجب سرمازدگی محصولات کشاورزی بویژه صیفی جات و توت فرنگی در استان شود بنابراین توصیه می‌شود تدابیر و تمهیدات بازم برای مقابله با خشارات ناشی از سرمازدگی بهانه با توجه به توصیه کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی اتخاذ کنند.

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی نیز در ارتباط با توصیه‌های کارشناسان کشاورزی به بهره برداران برای جلوگیری از خسارت گفت: کشاورزان در این مدت کودپاشی سرک در مزارع گندم و جو، مبارزه با علف‎های هرز پهن برگ و باریک برگ در مزارع گندم، پایش مزارع از نظر آفت سن مادر و مبارزه شیمیایی در صورت رسیدن به نرم مبارزه و محلول پاشی عناصر ماکرو و میکرو در مزارع گندم و جو را انجام دهند.

مهدی فتحی یادآور شد: از دیگر توصیه ها پایش مزارع گندم از نظر بیماریها و انجام اقدامات لازم در صورت مشاهده علایم، پایش مزارع یونجه از نظر آلودگی به آفت سرخرطومی و کنترل آن در صورت نیاز، کشت ذرت دانه ای در شهرستان کامیاران در صورت گاورو بودن خاک، مبارزه با علفهای هرز در مزارع کلزا قبل از مرحله غنچه دهی و کود سرک مرحله دوم مزارع کلزا حداکثر تا شروع گلدهی از دیگر توصیه‌ها استان است.

وی افزود: پایش مزارع کلزا از نظر آفات شته مومی، سنک و سوسک پولن خوار و انجام مبارزه شیمیایی در صورت نیاز با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی، کشت بهاره گلرنگ و آفتابگردان دیم، انجام کشت بهاره حبوبات در صورت گاورو بودن زمین، مبارزه با لکه غربالی در درختان هسته دار، خودداری از باز و بسته نمودن مکرر کندوی زنبور عسل، استفاده از آتش دودزا جهت به حداقل رساندن خسارت سرمازدگی در صبح روزهای سه شنبه و چهارشنبه و استفاده پوشش پلاستیکی در مزارع توت فرنگی از دیگر توصیه های کشاورزی در این مدت است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز ارتش به پسرم با عکس نوشته زیبا 1401 + عکس استوری