استقبال مسلمانان فرانسه از ماه رمضان با مناسک جدید


استقبال مسلمانان فرانسه از ماه رمضان با مناسک جدید

مسلمانان فرانسه به دلیل شیوع ویروس کرونا ماه مبارک رمضان امسال را متفاوت از سال های گذشته برگزار می کنند و قرنطینه خانگی و تعطیلی مساجد و پاساژها را فرصتی برای عبادت و تهجد بیشتر با خدا می دانند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از البیان، همه گیر شدن ویروس کرونا(کووید) در جهان باعث شده است تا مناسک عبادی ماه مبارک رمضان تحت تاثیر این بیماری قرار گیرد؛ به طوری که نزدیک به پنج میلیون مسلمان در فرانسه هرساله قبل از ماه مبارک رمضان که به طور معمول نیمه شعبان هرسال است، به آماده کردن و تهیه لوازم سفره رمضانی اقدام می کردند.

برهمین اساس، مسلمانان با تزیین مساجد و برپایی کمپین های نظافت به استقبال این ماه می رفتند، اما امسال همه چیز متفاوت است، به طوری که مسلمانان نه می توانند آماده شوند و نه برای سفر رمضانی خود لوازمی خریداری کنند، همچنین همه اماکن عبادی شان در فرانسه و بیشتر پاساژهای تجاری در مناطق مسلمانان نشین تعطیل شده است.

ماه رمضان فرانسه با ماه رمضان شرق یا کشورهای عربی تفاوت دارد، به طوری که «فاطمه زهرا لمرانی» مراکشی تبار مقیم پاریس به البیان گزارش می دهد که مسلمانان در فرانسه هر ساله همه تلاش خود را انجام می دادند تا به محیط اطراف خود رنگ و طعم رمضانی بدهند و فرزندان شان را با معانی ماه رمضان آشنا کنند؛ به همین دلیل آمادگی شان دو برابر بود. اما امسال این مسئله استثنایی است.

لمرانی می گوید: بیشتر پاساژهای تجاری که کالاهای خود را برای ماه مبارک رمضان از خاورمیانه خریداری می کردند، به دلیل توقف واردات بسته است، همچنین مساجد تا پایان آوریل تعطیل خواهد بود. ما نمی دانیم که آیا این وضعیت تا آخر ماه رمضان ادامه خواهد داشت یا خیر؛ به همین دلیل ما برای برپایی مناسک جدید در این ماه مبارک آماده می شویم. زیرا هرگز تسلیم کرونا نخواهیم شد.

این مسلمان مراکشی تبار می گوید: این شرایط فرصت مناسبی است تا نمازهای خود را در خانه هایمان برپا کنیم و روح مسجد را به خانه هایمان بیاوریم.

در همین حال، «یوسف بلحسن» تونسی تبار مقیم پاریس می گوید: ما در ماه مبارک رمضان شاد خواهیم بود و فوریت های بهداشتی را تا برپایی جشن رعایت خواهیم کرد. غذا اهمیتی ندارد، ما در خانه نماز می خوانیم و به عبادت و تهجد می پردازیم. به همین دلیل هرگز چیزی تغییر نمی کند، بلکه زمان طولانی را برای نماز و عبادت می گذاریم.

بلحسن می گوید: ما ماه رمضان را مانند ساکنان تونس احساس نمی کنیم، اما در سایه این وضعیت فوق العاده، فرصتی برای عبادت طولانی مدت در خانه به دست آورده ایم.

«سکینه عجایمی» الجزایری تبار مقیم پاریس، می گوید: ما هرساله برای برپایی نماز مغرب به مساجد می رفتیم و به طور جمعی افطار می کردیم و پس از نماز عشا، قرآن می خواندیم؛ اما امسال تصمیم گرفتیم تا در خانه هایمان نماز بخوانیم و با دوستان و آشنایان به صورت آنلاین در ارتباط باشیم.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها