عرضه اولیه «شستا» بخریم یا نخریم؟ / خرید «شستا» چقدر پول می‌خواهد؟


عرضه اولیه «شستا» بخریم یا نخریم؟ / خرید «شستا» چقدر پول می‌خواهد؟

عرضه اولیه شستا در حالی فردا انجام می‌شود که میزان نقدینگی احتمالی موردنیاز برای خرید این سهم حدود 3 میلیون 300 هزار تومان باشد. نوشته عرضه اولیه «شستا» بخریم یا نخریم؟ / خرید «شستا» چقدر پول می‌خواهد؟ اولین بار در تجارت‌نیوز پدیدار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) قرار است روز چهارشنبه ۸ میلیارد سهم خود را (معادل ۱۰ درصد کل سهام) در بورس عرضه اولیه کند که البته سهمیه افراد حقیقی و حقوقی ( به جز صندوق‌های سرمایه‌گذاری) ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم خواهد بود. عرضه‌ای که بزرگترین عرضه اولیه سال‌های اخیر بورس ایران به حساب می‌آید.

این شرکت که با سرمایه ۸۰ هزار میلیارد ریالی در بورس تهران ثبت شده در صورت‌حساب مالی میاندوره‌ای ۹ ماهه منتهی به پایان اسفند ۹۸ خود بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال سود خالص شناسایی کرده که تقریبا ۸۰ درصد کل سال مالی گذشته بوده است. میزان دارایی‌های جاری و غیرجاری شستا نیز در پایان سال ۹۸، بیش از ۲۰۳ هزار میلیارد ریال گزارش شده که در مقایسه با کل سال مالی ۹۷ افتی ۱۱ درصدی داشته است. همچنین میزان بدهی‌های این شرکت نیز ۸۰ هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده که نسبت به کل سال مالی ۹۸ افتی ۹ درصدی داشته است.

این شرکت در ۹ ماه نخست امسال بیش از ۴ هزار و ۵۱۶ میلیارد ریال برای خرید سهام مختلف بورسی هزینه کرده و در همین مدت از فروش سهام برخی شرکت‌های بورسی بیش از ۴۴ هزار و ۸۳۷ میلیارد ریال سودآوری داشته است.

با این حال، بررسی سبدسهام بورسی و غیربورسی این شرکت نشان می‌دهد. پورتفوی سرمایه‌گذاری این شرکت از ۸۷ شرکت بورسی و ۱۰۵ شرکت غیر بورسی تشکیل شده که بر این اساس خالص ارزش دارای‌های شستا بالغ بر ۹۹٫۸ هزار میلیارد تومان و ارزش خالص هر سهم ۱۲ هزار و ۴۸۴ ریال برآورد شده است. این محاسبات نشان می‌دهد که قیمت‌گذاری انجام شده برای عرضه اولیه (۸۶۰ تومان) تقریبا حدود ۶۹ درصد خالص ارزش دارایی‌ها بوده و رقمی راضی‌کننده و معقول است.

بر اساس اطلاعیه مندرج در وبسایت سازمان بورس، سهمیه تخصیص داده شده برای هر کد بورسی ۱۰ هزار سهم و بازه قیمت تعیین شده برای ثبت سفارش ۸۵۰ تا ۸۶۰ تومان است. این بدان معناست که هر کد بورسی به صورت بالقوه می‌تواند ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از عرضه اولیه شستا خرید کند. اما با توجه به مشارکت نزدیک به ۲ میلیون نفری در آخرین عرضه اولیه ( صبا) پیش‌بینی می‌شود به هر کد بورسی چیزی بین ۳۳۰۰ تا ۳۸۰۰ سهم برسد که در این صورت نقدینگی موردنیاز برای این عرضه اولیه معادل ۲ میلیون ۸۰۰ تا ۳ میلیون ۳۰۰ هزار تومان باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)