آغاز پروژه‌های قهرمانی‌های پرسپولیس


آغاز پروژه‌های قهرمانی‌های پرسپولیس

سه سال قبل، درست در چنین روزی، پرسپولیس سلسله قهرمانی‌های جدید خود در فوتبال ایران را آغاز کرد. سرخپ..

به گزارش سایت رسمی باشگاه پرسپولیس، سه سال پیش از این، در روز 26 فروردین سال 1396 بود که پرسپولیس سری جدید قهرمانی‌های خود در فوتبال ایران را آغاز کرد تا سرخپوشان قول و قراری که با کاپیتان ابدی خود، زنده یاد هادی نوروزی داشتند را عملی کنند. قول و قراری که در کنار حمایت‌های بی قید و شرط هواداران، موتور محرک پرسپولیس شده بود.

باشگاه پرسپولیس که بدون بهانه جویی و فرافکنی تحولی را از دو فصل قبل از آن آغاز کرده بود، این بار با چنان قدرتی تاخت و تاز کرد که دیگر مانند یک فصل قبل، اشتباهات داوری هم مانع از قهرمانی عنوان‌دارترین و پر افتخارترین تیم فوتبال ایران نشد.

سرخپوشان ایران آخرین قهرمانی خود قبل از این رویداد را در فصل 87 – 86 لیگ فوتبال ایران و در پایان یک بازی دراماتیک و فراموش نشدنی به دست آورده بودند. نتیجه آن قهرمانی، ایجاد تغییرات در باشگاه بود. تغییرات مداوم در بخش مدیریتی و فنی برای چندین سال پرسپولیس را از قهرمانی دور کرد.

سرخپوشان در مقاطعی که با ثبات نسبی روبرو شدند مانند فصل 93 – 1392 تا آستانه قهرمانی پیش رفتند اما سلسله اشتباهات داوری به ضرر پرسپولیس که کارشناسان داوری بر آن اذعان داشتند، دست پرسپولیس را از جام قهرمانی لیگ دور کرد.

پرسپولیس در طول آن سال‌ها دو بار هم در فصول 89 و 1388 و 90 – 1389 به قهرمانی جام حذفی دست پیدا کرد.

سیر تحولات پرسپولیس از زمستان سال 1393 آغاز شد و پس از آن بود که برانکو ایوانکوویچ، هدایت سرخپوشان ایران را در اواخر فصل چهاردهم بر عهده گرفت.

فصل پانزدهم به گواه نظرات کارشناسان داوری و احکامی که برای داوران صادر شد، با اشتباهات مکرر داوران به زیان پرسپولیس و به سود بعضی تیم‌ها آغاز شد. این روند موجب نزول چشمگیر سرخپوشان در جدول مسابقات گردید، اما حماسه بزرگ را هواداران در ورزشگاه‌ها و بیرون از آن رقم زدند که با وجود جو سنگین و کری خوانی‌های زیادی که علیه آنها و تیم وجود داشت، با پافشاری و بیش از هر زمان حمایت خود را متوجه پرسپولیس، برانکو و بازیکنان کردند. پاسخ این حمایت در شرایط سخت را هم به خوبی و به بهترین شکل ممکن گرفتند. آن روزها را البته با حادثه تلخ از دست دادن ناگهانی زنده یاد هادی نوروزی، کاپیتان تیم به یاد می‌آوریم که خود در کنار حمایت هواداران به عامل اتحاد و همبستگی بیشتر و عزم جدی سرخپوشان برای قهرمانی بدل شد.

پرسپولیس در پایان همان فصل مقهور امتیازات از دست رفته به دلیل اشتباهات داوری در ابتدای فصل شد و قهرمانی را با تفاضل گل واگذار کرد.

یک فصل پس از آن، سرخپوشان به شکلی عمل کردند که جای هیچ اما و اگری باقی نماند. کارشناسان 6 هفته قبل از پایان رقابت‌ها، قهرمانی پرسپولیس را مسجل می‌دانستند.

سرخپوشان در پایان هفته بیست و چهارم با پیروزی خانگی برابر استقلال خوزستان با 56 امتیاز، فاصله امتیازی خود را به عدد 10 رسانده بودند. طبق فرمولی که برای قهرمانی در لیگ برتر و بر اساس آمار فصل‌های گذشته مطرح می‌شود، شاگردان برانکو برای قهرمانی خود باید در 6 بازی بعدی فقط 4 امتیاز جمع آوری می‌کردند. با این وجود، قهرمانی پرسپولیس در پایان هفته بیست و هفتم قطعی شد.

پرسپولیس در این روز با حضور 9 هزار و 500 تماشاگر در وررزشگاه یادگار امام تبریز برابر تیم ماشین سازی قرار گرفت و این بازی را با گل های علی علیپور در دقیقه یکم و مهدی طارمی در دقیقه 70 و از روی نقطه پنالتی به سود خود پایان داد.

پرسپولیس با این پیروزی، 62 امتیازی شد و فاصله خود با نزدیکترین تیم را که استقلال بود به عدد یازده رساند و پازل قهرمانی تکمیل شد.

پرسپولیس فصل شانزدهم را با 66 امتیاز و میانگین 2/2 امتیاز برای هر بازی‌، به پایان رساند.

به این ترتیب با در نظر گرفتن تعداد بازی‌ها، پرسپولیس بهترین حد نصاب و رکورد امتیازی در تاریخ لیگ برتر را به خود اختصاص داد، چرا که پیش از آن، تیم‌های دیگر در 34 بازی به امتیاز 67 رسیده بودند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فوتبال داخلی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انتظار