سرانجام شهریه‌های بلاتکلیف مدارس غیردولتی چه می‌شود؟


سرانجام شهریه‌های بلاتکلیف مدارس غیردولتی چه می‌شود؟

تعطیلی طولانی مدت مدارس سوالات بسیاری را برای عودت شهریه و چگونگی جبران تعهدات در نظر گرفته شده برای دانش آموزان ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، تعطیلی بیش از یک ماه و نیمه مدارس برای کنترل شیوع کرونا در کشور، اما و اگر‌های بسیاری برای جریان آموزشی و نظام تعلیم و تربیت به دنبال داشته است و دانش آموزان همچنان در بلاتکلیفی آموزش مجازی، برگزاری امتحانات و اعلام زمان پایان سال تحصیلی هستند، در این اوضاع و احوال مدارس غیردولتی که قرار بود خدمات ویژه و بیشتری را برای دانش آموزان در نظر بگیرند، شائبه‌های بسیاری نسبت به بازپرداخت شهریه و هزینه‌های فوق برنامه اجرا نشده برایشان مطرح است.

در این روز‌ها خانواده‌های این دانش آموزان فارغ از دغدغه سرانجام سال تحصیلی و آموزش کامل دروس امسال، به دنبال سرنوشت شهریه و هزینه‌هایی هستند که تعطیلی اجباری مدارس برنامه‌های تعیین شده را بلاتکلیف گذاشت و حالا به دنبال مرجعی برای پاسخگویی هستند.

سرانجام شهریه‌های بلاتکلیف مدارس غیردولتی چه می‌شود؟

بازگشت شهریه آموزشی موضوعیتی ندارد

مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی درباره وضعیت پرداخت شهریه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شهریه مدارس غیردولتی مشتمل بر سه بخش شهریه ثابت، شهریه فوق برنامه درسی و فوق برنامه غیررسمی است، بیان کرد: شهریه ثابت شامل خدمات آموزشی در بازه زمانی ۷و نیم تا ۱۲ و نیم ظهر بوده، شهریه فعالیت‌های فوق برنامه آموزشی تا ساعت ۲ و ۴۵ دقیقه است و فعالیت فوق برنامه غیر آموزشی یا غیر رسمی از ساعت ۳ به بعد تحت عنوان ربوکاپ، المپیاد، استخر، اردو و مواردی نظیر آن در نظر گرفته می‌شود.

او ادامه داد: بیش از ۸۵ درصد دروس در زمانی که تعطیلی مدارس اعلام شد، در مدارس غیردولتی تدریس شده بود علاوه بر آن به محض تعطیلی مدارس آموزش معمول به آموزش مجازی تبدیل شد در نتیجه بازگشت شهریه ثابت و فوق برنامه آموزشی موضوعیتی ندارد همچنین کمیته‌ای ویژه پیگیری وضعیت آموزش مدارس غیردولتی تشکیل دادیم که شرایط همه مدارس غیردولتی را ارزیابی کند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با اشاره به اینکه مدارس غیردولتی در آیتم کیفیت بخشی الگوی شهریه موضوع آموزش مجازی را در دستور کار داشتند، گفت: بنابراین در این موضوع با آمادگی وارد عمل شدند همچنین با توجه به اینکه تا پایان خرداد سال تحصیلی ادامه دارد، نمی‌توان در باره تصمیمات بعدی اظهار نظر کرد و صرفا در شرایط فعلی تابع تصمیم ستاد ملی کرونا هستیم.

او افزود: در خصوص فعالیت فوق برنامه غیرآموزشی اگر هزینه‌ای پرداخت شده و دانش آموز از فعالیت استفاده نکرده است، کمیته ویژه پیگیری امور آموزشی این موارد بررسی می‌کند و بعد از اعلام پایان سال تحصیلی درباره برگشت شهریه تصمیم می‌گیرد.

سرانجام شهریه‌های بلاتکلیف مدارس غیردولتی چه می‌شود؟

بیشتر بخوانید: درخواست کمک از دولت برای تامین هزینه‌های مدارس غیردولتی

تعیین تکلیف برای بازگرداندن شهریه پیش دبستانی

زینی وند درباره فعالیت مراکز پیش دبستانی و بازگشت شهریه گفت: در این مراکز با توجه به شرایط سنی نوآموزان تمام آموزش‌ها یکسان نیست همچنین در برخی استان‌ها بعد از تعطیلات عید مراکز پیش دبستانی تعطیل می‌شوند که با این شرایط کمیته نظارت درباره شهریه تصمیم می‌گیرد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی تصریح کرد: اگر آموزش‌ها در مراکز پیش دبستانی متوقف شده یا نامناسب است و شهریه هم بابت آن دریافت شده باشد، درباره برگشت شهریه بعد از اتمام سال تحصیلی تصمیم نهائی اتخاذ می‌شود.

زینی وند همچنین درباره برگشت هزینه سرویس مدارس گفت: برای سرویس مدارس کارگروهی خارج از وزارتخانه تشکیل شده است و مدارس غیردولتی هم تابع بخشنامه برخورد می‌کند و اگر قرار بر بازگشت هزینه باشد، موظف به اجرا هستیم.

سرانجام شهریه‌های بلاتکلیف مدارس غیردولتی چه می‌شود؟

موسسان موظف به پرداخت حقوق کامل معلمان هستند

دغدغه مربوط به مدارس غیردولتی تنها معطوف به دانش آموزان و اولیای آن‌ها نیست و معلمان این مدارس هم در روز‌های شلوغ این ایام فعالیتشان برقرار است، حتی بیش از پیش زمان برای آموزش در اختیار دانش آموزان قرار می‌دهند.

در یافتی‌های با کسری زیاد و سرگردانی برای دریافت حقوق ماه‌های آتی با توجه به شرایط فعلی دغدغه دیگری از سوی آنهاست، حال بماند که تامین تجهیزات الکترونیکی برای آموزش مجازی و آمادگی کامل برای اجرای آن هم دغدغه‌ای است که هنوز چاره اندیشی برای آن نشده است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در این باره تاکید کرد: از همان روز اول به موسسان مدارس و مراکز غیردولتی، مراکز پیش‌دبستانی و مدارس آموزش از راه دور اعلام کردیم که موظفند تا حقوق معلمان را پرداخت کنند و هیچ‌گونه کوتاهی و تعلل در این خصوص رانخواهیم پذیرفت.

او ادامه داد: در این ایام روی ۲ موضوع تاکید داشتیم اول آنکه فرایند آموزش در مدارس ما باید فعال باشد و ارتباط مدارس با دانش آموزان حتما به طور ارتباط مستمر و روزانه برقرار شود علاوه بر آن در خصوص پرداخت مرتب حقوق معلمان نظارت داریم.

زینی وند تاکید کرد: معلم‌ها همچنان مشغول به کار هستند و فعالیت خود را ادامه می‌دهند، هیچ موسسی هم حق ندارد که معلمی را از کار بیکار بکند یا پایان کار برای او بزند چراکه ادامه جریان همچنان با همکاری معلمان پیش می‌رود.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه معلم‌ها چطور می‌توانند گلایه خود نسبت به خلف وعده و بی قانونی موسسان را اعلام کنند، گفت: سامانه ۴۳۱۷ برای رسیدگی به شکایات در نظر گرفته شده است و بعد از تماس کد رهگیری به فرد داده می‌شود تا پیگیر ادامه فرآیند باشد.

سرانجام شهریه‌های بلاتکلیف مدارس غیردولتی چه می‌شود؟

بیشتر بخوانید: هیچ مطلبی از محتوای آموزشی حذف نمی شود

فعالیت ۲۵۰ هزار نیروی آزاد شاغل و تمام وقت در مدارس غیردولتی

همواره بخش عمده گلایه‌ها و اعتراض‌ها به مدارس غیردولتی متوجه موسسان است، همان گروهی که یا الگو‌های شهریه و قوانین وضع شده فقط روی کاغذ می‌دانند و الزام بر اجرا نمی‌ببندد انا اوضاع و احوال تعطیلی مدارس روی دیگر کار آن‌ها یعنی بدهی و ضرر مالی را نشان می‌دهد که حالا اندر خم وصول اقساط شهریه و پرداخت هزینه‌های مدرسه هستند البته که اوضاع مدارس لاکچری و خاص شرایط دیگری است و از این قاعده مستثنی می‌شوند، اما به طور کلی موسسان هم حالا ضلع سوم بلاتکلیفی شرایط در مدارس غیردولتی را تشکیل می‌دهند.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی با اشاره به اینکه موسسان در شرایط فعلی با هزینه‌های سنگین اجاره بها و پرداخت حقوق معلمان مواجه هستند، گفت: بعد از طی جلسات متعدد در این خصوص به آقای نهاوندیان نامه نوشتیم و شرایط را توضیح دادیم همچنین به وزیر کار و رئیس سازمان تامین اجتماعی اعلام کردیم که موسسان وضعیت مناسبی ندارند که البته بخشنامه استمهال از بینه با بخشنامه صادره از سوی سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار مشمول مدارس غیردولتی شد.

او ادامه داد: مدارس از استمهال بیمه در شرایط تعریف شده استفاده می‌کنند، اما در خصوص سایر کمک‌هایی که دولت باید به مشاغل متضرر از تعطیلی داشته باشد، هنوز تعیین تکلیف نشده است.

زینی وند با اشاره به اینکه ۲۵۰ هزار نیروی آزاد شاغل و به صورت تمام وقت در مدارس غیردولتی داریم، گفت: امیدواریم که دولت در قالب تسهیلات کمک‌هایی به مشاغل متضرر در این ایام از جمله مدارس و مراکز غیردولتی داشته باشد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خواص آب هویج که از آن بی‌خبرید