رزمایش «همدلی و کمک مومنانه» در قم به‌صورت گسترده اجرا می‌شود


رزمایش «همدلی و کمک مومنانه» در قم به‌صورت گسترده اجرا می‌شود

قم - ایرنا - معاون هماهنگ‌کننده سپاه قم از اجرای گسترده و منسجم رزمایش «همدلی و کمک مومنانه» به همت نواحی بسیج، خیرین، گروه‌های جهادی و هیات های مذهبی در موضوع مقابله با کرونا و آسیب‌های آن هم‌زمان با ماه مبارک رمضان در این استان خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی سپاه قم، سرهنگ پاسدار مهدی کبیری پور در گفت‌وگویی بیان داشت: پس از فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اجرای رزمایش کمک مومنانه، برنامه‌های ویژه‌ای از سوی سپاه امام علی بن ابی‌طالب(ع) و قرارگاه مردمی کریمه اهل‌بیت(ع) در سه محور سلامت، معیشت و معنویت در اولویت برنامه‌ریزی و اجرا قرار گرفت.

وی افزود: تمامی اقدام‌هایی که از شیوع بحث کرونا تاکنون به‌صورت پراکنده در سطح استان اجرا می‌شد، با رزمایش مذکور مدون و منسجم شد و در حال حاضر هر محله‌ای دقیقا می‌داند که چه اقدام‌هایی را در سه محور یادشده باید انجام دهد.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه استان قم با اشاره آسیب دیدن خانواده‌ها از ویروس کرونا، به برخی اقدام‌ها در حوزه معیشتی اشاره کرد و گفت: یک هزار و ۲۰۰ خانواده نیازمند ثابت شناسایی‌شده‌اند و قرار است با همکاری یکی از هیات های مذهبی، بسته‌های غذای گرم افطاری و سحری در هر شب و سحر ماه مبارک رمضان، بین آنان توزیع شود.

وی ادامه داد: توزیع بن کارت معیشتی ۵۰۰ هزار تومانی برای دیگر خانواده‌های نیازمند در ماه مبارک رمضان نیز طرح دیگری است که بحمدالله بخش قابل‌توجهی از اعتبار آن تامین شده و نحوه دریافت آن، از طریق پیامک به خانواده‌های مربوطه اطلاع‌رسانی می‌شود.

کبیری پور همچنین با مرور آماری بر فعالیت‌های نواحی چهارگانه بسیج استان قم در خصوص مقابله با کرونا تا ۲۵ فروردین ۹۹ گفت: در حوزه سلامت، تولید ۴۴ هزار و ۳۹۰ گان ایزوله، ضدعفونی ۲ هزار و ۲۷۱ مسجد توسط بسیجیان، هیاتی‌ها و گروه‌های جهادی، ضدعفونی ۹هزار ۳۸۱ ایستگاه اتوبوس و ۱۹۳هزار خودروی شخصی، تولید یک‌میلیون و یک‌صد هزار ماسک بهداشتی و توزیع بین خانواده‌ها و بیمارستان‌ها و مناطق محروم و آلوده، تولید روزانه ۳۰ هزار ماسک در ۱۵ کارگاه اقماری ناحیه بسیج دانشجویی در سطح استان با مجوز یک‌ساله وزارت بهداشت که تمامی ماسک‌ها با دستگاه‌های ویژه ضدعفونی می‌شوند، از مهم‌ترین اقدام‌هایی است که تاکنون صورت گرفته است.

وی افزود: توزیع پنج هزار بسته معیشتی ۵۰۰ هزارتومانی بین خانواده‌های نیازمند بخش دیگری از خدمات ارائه‌شده است؛ همچنین ۱۵۵هزار و ۸۷۰ مورد بسته معیشتی نیز با کمک خیرین هر یک به ارزش ۱۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان و ۸۱ هزار و ۱۸۱ بسته فرهنگی شامل کتاب، اسباب‌بازی و غیره توزیع‌شده است.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه امام علی بن ابی‌طالب(ع) با اشاره به اقدام‌های دیگر صورت گرفته در حوزه سلامت خاطرنشان کرد: در این مدت ۱۲۶هزار و ۷۷۰ غربالگری خانه به خانه همراه با تب سنجی، شناسایی بیماران کرونایی و ثبت‌نام در سامانه سلامت و نیز ۱۵هزار و ۵۷۱ مورد عیادت از بیماران کرونایی، توزیع ملزومات بهداشتی و ضدعفونی منازل آنان انجام‌شده است.

وی ادامه داد: با توجه به عدم برگزاری تجمع و مراسم عزاداری برای متوفیان کرونایی، ۹هزار و ۸۹۱ مورد بازدید از خانواده‌های متوفی و عرض تسلیت و برگزاری مراسم ترحیم مجازی و نیز توزیع بسته‌های بهداشتی بین خانواده‌های متوفی صورت گرفته است.

کبیری پور بیان کرد: در کل ۴۰ هزارنفر روز فعالیت توسط خواهران و برادران بسیجی از تولید گان و ماسک گرفته تا آشپزی و خدمات متنوع دیگر انجام‌شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های رزمایش «همدلی و کمک مومنانه» در حوزه معنویت خاطرنشان کرد: برنامه ختم قرآن مجازی برای متوفیان هر محله، برگزاری پویش‌های معنوی و مناجات و نماز جماعت خانگی، فضاسازی محیطی و شهری با موضوع‌ها و ارتباط‌گیری طلاب به‌صورت تلفنی و مجازی و حضوری، بخش‌هایی از این حوزه خواهد بود.

به گزارش ایرنا، کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

ویروس کرونا موسوم به « کوید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی‌ماه ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید