توجه جدی به پروتکل‌ها در خاکسپاری اموات


توجه جدی به پروتکل‌ها در خاکسپاری اموات

یک پزشک بر لزوم اتخاذ تمهیدات لازم برای سلامت بازماندگان و سایر مردم در مراسم تشییع و خاکسپاری اموات در دوران کرونایی تاکید کرد.

عباس عسگری در گفت‌وگو با ایسنا، بر لزوم اتخاذ تمهیدات لازم برای سلامت بازماندگان و سایر مردم در مراسم تشییع و خاکسپاری تاکید کرد و افزود: رویارویی با مرگ یک عزیز، از جمله دشوارترین کارهایی است که باید در زندگی با آن روبه‌رو شویم و حال شیوع ویروس کرونا، وداع مردم با عزیزان‌شان را سخت‌تر کرده است.

وی با بیان این‌که برای در امان ماندن از شر ویروس کرونا، افراد بیمار و در حال مرگ، نمی‌توانند خانواده‌های خود را در این شرایط سخت در کنارشان داشته باشند و مراسم‌ خاکسپاری آن‌طور که باید انجام نمی‌شود، ادامه داد: باید توجه داشت در صورتی که درگذشت فرد متوفی به دلیل ابتلا به کروناویروس جدید یا بیماری‌های عفونی دیگر باشد، باید برای خاکسپاری وی تمهیدات خاصی در نظر گرفته شود.

این پزشک عنوان کرد: بدیهی است که این تمهیدات برای حفظ سلامتی بازماندگان و سایر مردم ضروری است و مسئولیت همگانی ایجاب می‌کند که توصیه‌های کارکنان بهداشتی در این زمینه به دقت رعایت شود.

عسگری با اشاره به این‌که در شرایط اپیدمی، احتمال آلوده بودن هر فرد، حتی به صورت بدون علامت به این بیماری وجود دارد، اگر چه ممکن است که متوفی به علت دیگری فوت شده باشد ولی احتمال ابتلای همزمان وی به بیماری کووید - ۱۹ منتفی نیست، افزود: این احتمال در کسانی که سابقه بستری در بیمارستان داشته و یا در مراکز درمانی فوت شده‌اند، می‌تواند بیشتر باشد؛ بنابراین احتمال انتقال بیماری از هر فرد فوت شده می‌تواند وجود داشته باشد و باید در برخورد با اجساد متوفی، این نکته در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: احتمال انتقال از افراد حاضر در تجمعات وجود دارد و باید حتی‌المقدور از قرار گرفتن در تجمعات مربوطه و ایجاد تراکم خودداری کرد.

این پزشک، با اشاره به برخی از موارد جهت حفظ سلامت شهروندان در برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری، عنوان کرد: بهتر است در این دوره خاص، تسلیت‌گویی‌ها عمدتا به شکل تلفنی یا از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و غیرحضوری باشد.

وی افزود: قطعا مردم فهیم ما و خانواده درگذشتگان، شرایط ویژه حاضر را درک می‌کنند و حاضر نیستند سلامت کسی برای تسلیت‌گویی به ایشان به خطر بیفتد.

عسگری با تاکید بر این‌که زمان برگزاری مراسم باید به حداقل ممکن کاهش یابد و از خوردن و آشامیدن و پذیرایی به هر شکل در کل مراسم ممانعت به عمل آید، ادامه داد: دست دادن، روبوسی و بغل کردن جهت عرض تسلیت و تسلی خاطر و همدردی می‌تواند برای هر دو طرف خطرناک باشد و کسی انتظار چنین رفتاری را در شرایط فعلی ندارد.

این پزشک با تاکید بر این‌که حداقل فاصله بین افراد حاضر در مراسم با یکدیگر باید در حد ۲ متر در نظر گرفته شود، گفت: به منظور تشییع و انتقال جسد متوفی، منحصرا جوانان بدون سابقه بیماری خاص در گذشته و بدون علامت، با استفاده از پوشش کامل، شامل حداقل ماسک و دستکش و ترجیحاً گان و شیلد، انتقال جسد متوفی را انجام دهند.

وی با تاکید بر این‌که از لمس کفن و هرگونه تماس با تابوت، برانکارد و پارچه و نیز وسایلی که روی جسد قرار داشته است، مانند گل و ترمه باید خودداری شود، گفت: در مراسم تلقین پس از انتقال جسد به مقبره، توسط افراد دارای وسایل محافظت شخصی، یک نفر با پوشش محافظتی کامل کفن را باز کرده و ضرورت‌های شرعی را با رعایت احتیاط و در حداقل زمان به انجام برساند.

عسگری با اشاره به این‌که پوشش مقبره با لحد هر چه سریع‌تر انجام شود تا تجمع در محل جهت عزاداری به حداقل ممکن برسد، ادامه داد: همه افراد پس از خروج باید دستکش‌ها و دست‌ها را با آب و صابون حداقل ۲۰ ثانیه بشویند.

وی با بیان این‌که از افتادن بر روی مزار پس از پر کردن مزار با خاک و دست زدن به اشیای باقی‌مانده اجتناب شود، اظهار کرد: محلول‌های ضدعفونیکننده دست‌ها با پایه الکل و ماسک برای همه افراد در طول مراسم در دسترس باشد و جدی‌تر از همیشه، از دست زدن به صورت، بینی، چشم‌ها و دهان در طول مراسم مطلقا اجتناب شود.

این پزشک یادآور شد: لباس‌ها پس از مراسم و به محض حضور در منزل با رعایت عدم تماس با مخاط به طور کامل باید خارج شده و در سبد جداگانه جهت شست‌وشو در اولین زمان قرار داده شوند.

عسگری خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود هرگونه مراسم دعا و عزاداری به‌صورت انفرادی و در منزل انجام و از تجمعات حتی‌المقدور اجتناب شود و مراسم صرف غذا و دیگر نذورات به زمان دیگری که شرایط اپیدمی مرتفع شده، موکول و یا هزینه‌های آن به شکل دیگری در موارد عام‌المنفعه صرف شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟