روستای رگبه شادگان


روستای رگبه شادگان واقع در استان خوزستان و از توابع بخش مرکزی شهرستان شادگان است. رگبه در کنار تالاب بین‌المللی شادگان واقع شده است و در هشت کیلومتری شمال غربی شادگان قرار دارد که با جاده‌ای آسفالتی قابل دسترسی است. ارتفاع روستا از سطح دریا 15 متر است. این روستا در مختصات جغرافیایی 48 درجه […] نوشته روستای رگبه شادگان اولین بار در جامع ترین سایت...

روستای رگبه شادگان واقع در استان خوزستان و از توابع بخش مرکزی شهرستان شادگان است. رگبه در کنار تالاب بین‌المللی شادگان واقع شده است و در هشت کیلومتری شمال غربی شادگان قرار دارد که با جاده‌ای آسفالتی قابل دسترسی است. ارتفاع روستا از سطح دریا ۱۵ متر است. این روستا در مختصات جغرافیایی ۴۸ درجه و ۳۳ دقیقه طول شرقی و ۳۰ درجه و ۴۰ دقیقه عرض شمالی، در ۸ کیلومتری شمال غربی شادگان قرار گرفته‌است. دو هور معروف الدورق و ابوخضیر، در پیرامون این روستا قرار دارند.

روستای رگبه شادگان

روستای رگبه آب و هوای گرم و نیمه مرطوب دارد.مردم روستای رُگبه عرب هستند و به زبان عربی سخن می‌گویند.براساس نتایج سرشماری سال ۱۳۷۵، روستای رُگبه ۹۷۹ نفر جمعیت داشته‌است که در سال ۱۳۸۵، به ۱۵۰۰ نفر رسیده‌است.درآمد مردم این روستا بیشتر از طریق فعالیت‌های دامداری ،ماهیگیری و زراعت تأمین می‌شود. نخلستان‌های گسترده با چشم‌اندازهای زیبا نشانگر تلاش مردم روستا است. محصولات زراعی و باغی این روستا شامل خرما، گندم، جو، سبزیجات، کاهو، بامیه و صیفی‌جاتی از قبیل هندوانه و خربزه می‌باشد. تولید صنایع دستی از قبیل بافت تور ماهیگیری، حصیر، جاجیم، زنبیل و سفرة حصیری در روستا رواج دارد.

دامداری های روستای رگبه واقع در این شهر که از مهمترین مناطق پرورش گاومیش و تولید فراورده‌های دامی استان خوزستان و ایران به شمار می‌رود. رگبه با دو هزار و ۲۰۰ راس گاومیش و ۸۰۰ راس گاو یکی از مناطق مهم پرورش گاومیش و تولید فراورده‌های دامی ایران به حساب می‌آید. این روستا به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری خوزستان است.رفت‌وآمد در این روستا و بین روستاهای اطراف همچون رفت‌وآمد در ونیز ایتالیا است.اهالی روستاهای صراخیه و رگبه ساکنان اصلی این تالاب را تشکیل می‌دهند.

روستای رگبه شادگان

فرهنگ ، آداب و رسوم اهالی روستای رگبه

موسیقی در میان مردم این روستا جایگاه خاص دارد. از جمله مهم‌ترین گوشه‌های مقامی موسیقی که توسط نوازندگان محلی روستا نواخته می‌شود می‌توان به گوشه‌های ابوذیه، علوانیه، دارمی، موال و احلیوی اشاره کرد. بازی‌ها و ورزش‌های محلی رایج در روستای رُگبه عبارتند از: امحیه، غمیضه، ام‌احجیم، اچعاب، امحیبس، سوارکاری، شنا و شکار. از جمله ویژگی‌های فرهنگی مردم روستای رُگبه می‌توان به برگزاری مراسم عید فطر و غدیر و همچنین عزاداری‌های ماه محرم و صفر، با آیین‌ها و رسوم ویژه اشاره کردپوشاک غالب مردم روستای رُگبه، لباس محلی است. لباس محلی زنان روستا شامل چادر عبا، ثوب (توری بلند که روی لباس خود می‌پوشند)، زیرجامه و شیله (نوعی مقنعه) می‌باشد. مردان نیز از دشداشه (پیراهن سفید و گشاد و بلند)، چفیه و اعگال (نوعی عرق‌چین) استفاده می‌کنند.ماهی صبور- ماهی بنی و برزم- غلیه ماهی- مصموطه- خریط- هیس- مریس- بیسکویت خرمایی نیز از خوردنی های لذیذ این منطقه می باشد .

معماری خانه ها

مصالح به‌کاررفته در ساخت خانه‌ها بیشتر از چوب، نی، شاخه‌های درخت، چینه و بلوک سیمانی است. تقسیم کاربری فضاهای خانه‌ها با توجه به مشاغل مردم روستا متفاوت است. هر واحد مسکونی دارای مطبخ و تنور در حیاط است. فضای عمومی خانه‌ها، از بافت قبیله‌ای و سنت‌های عشیره‌ای متاثر شده است. برخی خانوار‌ها به صورت گسترده زندگی می‌کنند.
در معابر عمومی شبکه زهکشی امکان پیوستن آب‌های حاصل از بارندگی به تالاب شادگان را فراهم می‌سازد. نخلستان، نی‌زار و تالاب، چشم‌انداز عمومی این روستا است.خانه‌های روستایی را انبوه نیزارها در برگرفته‌اند و کوچه‌ها، برخی خاکی و برخی دیگر آبراهه‌ای هستند که تردد در آنها به وسیله قایق‌های کوچک انجام می‌شود.

روستای رگبه شادگان

جاهای دیدنی رگبه

از جاذبه های روستای رگبه می توان تالاب بین‌المللی شادگان و پیرامون آن را نام برد که از کانون‌های قدیمی عشایر عرب زبان ایران بوده‌است. در این تالاب انواع ماهیان آب شیرین و شور مانند بنی، شیربد، حمری، شانک و ماهی‌های پرورش و پرندگانی چون فلامینگو، حواصیل، لک‌لک، غاز وحشی و اردک زیست می‌کنند.
در هور الدورق بیش از۲۰۰ نوع و گونه پستاندار، خزنده و پرنده و.. زندگی می‌کنند؛ که بیشتر این گونه‌ها را پرندگان مهاجر از مناطق سردسیر تشکیل می‌دهند. هم چنین گونه های مهم گیاهی منطقه عبارتند از: اویار سلام، لویی، نیلوفر آبی، جگن و علف شور.
را ه های دسترسی: اتوبان اهواز به آبادان در ضلع غربی تالاب و پناهگاه حیات وحش شادگان از محل سه راه دارخوین تا ابتدای ورودی شهر شادگان و از سه راه دارخوین تا ابتدای ورودی شهر آبادان- جاده آسفالته آبادان – ماهشهر که از وسط تالاب و پناهگاه عبور می کند.
ازمهم‌ترین اثرات هور الدورق بر محیط زیست منطقه می‌توان به جذب ذرات خاک معلق و کنترل سیلاب‌های بالا دست هور اشار کرد.
آب این تالاب بین‌المللی که از لحاظ رتبه‌های ثبت شده در یونسکو در گذشته در رتبه پنجم جهانی قرار داشت، از رودخانه‌های جراحی و کارون همچنین جزر و مد خلیج فارس تأمین می‌شود که ب‍ه رغ‍م فصلی بودن ب‍خ‍ش آب ش‍ی‍ری‍ن آن، آب ش‍ور ت‍‍الاب ب‍ه دل‍ی‍ل م‍ت‍ص‍ل ب‍ودن به خ‍وره‍‍ا و خ‍ل‍ی‍ج ف‍‍ارس، دای‍م‍‍ی می‌باشد.
هور الدورق یا هور الفلاحیه یا تالاب شادگان یکی از معدود تالاب‌هایی است که در سازمان بین‌المللی یونسکو ثبت جهانی شده‌است. این تالاب یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های طبیعی منطقه وجهان به‌شمار می‌آید.
س‍‍ازم‍‍ان م‍ی‍راث ف‍ره‍ن‍گ‍‍ی و گ‍ردش‍گ‍ری اس‍ت‍‍ان، روس‍ت‍‍ای رگبه را ب‍ه ع‍ن‍وان روس‍ت‍‍ای ن‍م‍ون‍ه و پ‍‍ای‍گ‍‍اه گ‍ردش‍گ‍ری ت‍‍الاب معین کرده‌است و ایستگاه گردشگری در منطقه احداث نموده است واف‍رادی در زمین راهنمایی و ارائه خ‍دم‍‍ات م‍ورد ن‍ی‍‍از ب‍ه گ‍ردش‍گ‍ران ت‍‍ع‍ی‍ی‍ن ش‍ده‌ان‍د که ه‍م‍واره م‍‍ی‌ت‍وان ق‍‍ایق‌هایی ب‍‍ا ق‍‍ای‍ق‍ران‍‍ان ن‍وج‍وان را در ک‍ن‍‍ار آب م‍ن‍ت‍ظر ی‍‍اف‍ت و همچنین م‍ن‍‍اظر این تالاب به وی‍ژه در ف‍ص‍ل ب‍‍ه‍‍ار و اواخ‍ر زمستان دی‍دن‍‍ی می‌باشد. ساکنان بومی تالاب شادگان دارای صنایع دستی می‌باشند که می‌توان با ایجاد جایگاهی در تالاب برای فروش هنر دست بومیان هنرمند تالاب، این صنایع دستی ارزشمند را ارائه داده و زمینه اشتغال را نیز برای جوانان منطقه ایجاد شود.

روستای رگبه شادگان
صنایع دستی
تولید رایج صنایع دستی روستا شامل بافت تور ماهیگیری، حصیر، جاجیم، زنبیل و سفرة حصیری می باشد. روستای دشتی رُگبه، در حاشیة بخشی از تالاب بین‌المللی شادگان استقرار یافته‌است. می‌توان گفت حصیر بافته شده از نی‌های سواحل هورها، زنبیل، سفره، جاجیم و گلیم از مهم‌ترین تولیدات صنایع دستی رُگبه می باشند. از دیگر تولیدات صنایع دستی روستای رُگبه بافت تور ماهیگیری است که در این منطقه بسیار رواج دارد.
سوغات
عمده‌ترین سوغاتی‌های روستا شامل ماهی ، خرما، محصولات لبنی و صنایع دستی روستا می باشد .
فصل مناسب سفر به رگبه
می توان گفت تمامی فصول برای گردش و سفر به این منطقه که به علت جاری بودن آب در بین خانه ها به ونیز ایران شهرت دارد مناسب و دلپذیر می باشد .

روستای رگبه شادگان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس