پیراهن ساحلی یکی از انواع لباس های زنانه می باشد که دارای سبکی راحت و گشاد است و معمولا از پارچه های نازک و نخی دوخته می شود، به همین خاطر در این مطلب قصد داریم به منظور آشنایی شما عزیزان به آموزش دوخت پیراهن ساحلی بپردازیم.

نحوه دوخت پیراهن ساحلی زنانه

پیراهن ساحلی در واقع یکی از انواع استایل های جدید زنانه است که به تازگی طرفداران زیادی پیدا کرده است و به دلیل نوع جنس و دوختی که دارد برای فصل تابستان بسیار مناسب می باشد. روش دوخت پیراهن ساحلی بسیار ساده و راحت می باشد و شما می توانید با هر طرح و رنگی که دوست دارید این لباس زیبا را در منزل برای خود بدوزید و مورد استفاده قرار دهید. این مدل پیراهن ها همچون دوخت سارافون و همچنین دوخت دامن های مختلف روش ساده ایی دارند که با یادگیری آن می توانید مدل های متنوع و زیبایی از آن را بدوزید.

دوخت پیراهن ساحلی بدون الگو با روشی ساده

پیراهن ساحلی مدل های متنوعی دارد و اغلب مورد توجه دختران جوان و بانوان خوش پوش و مدگرا قرار می گیرد. شما می توانید با اندک مهارتی که در خیاطی دارید این لباس زیبا را دوخته و در فصل های گرم سال از آن استفاده نمایید و استایلی شیک و جذاب داشته باشید. در ادامه این مطلب شما را با نحوه دوختن یک پیراهن ساحلی زیبا و شیک آشنا می کنیم.

وسایل مورد نیاز : پارچه ابریشم یا ویسکوز حدود ۲ متر نوار اریب ۳ الی ۵ عدد متناسب با سایز پیراهن حلقه چوبی یا پلاستیکی ۵ سانتی متری ۱ عدد چرخ خیاطی نخ گیره نگه دارنده پلاستیکی لباس زیر اتو نحوه بریدن الگو :

در مرحله اول ابتدا الگوی موردنظر را دانلود کنید و قسمت های مختلف آن را پرینت بگیرید. الگوی موردنظر در واقع حاوی ۱۵ صفحه است که باید با سایز مناسب آن ها را پرینت بگیرید و سپس به یکدیگر بچسبانید تا الگوی مورد نیاز شما آماده گردد. برای آماده کردن قسمت های مختلف پیراهن باید ابتدا سه تکه از پارچه را مطابق الگو تهیه نمایید که در واقع دو تکه از آن مربوط به قسمت پشت و تکه دیگر مربوط به بخش جلوی پیراهن است.

سپس دو تکه مربوط به پشت را با استفاده از یک درز فرانسوی به یکدیگر بدوزید. پس از آن دو سمت بخش پشتی را بدوزید. در صورتی که از درز فرانسوی استفاده نمی کنید باید حدود ۱٫۶ سانتی متر برای قسمت درزها در نظر داشته باشید.

دوخت پیراهن ساحلی بدون الگو با روشی ساده

روش دوختن نوار اریب :

در دو بخش این پیراهن نوار اریب باید دوخته شود. این نوارها در واقع در راستای قسمت جلو و پشت یقه لباس قرار می گیرند که در انتهای کار بندهای پیراهن را تشکیل می دهند. ابتدا دوختن پیراهن را از قسمت مربوط به درست کردن نوار اریب جلوی یقه لباس آغاز نمایید. جنس پارچه مورد استفاده برای دوختن پیراهن ساحلی باید با جنس نوار اریب یکی باشد.

برای دوختن نوار اریب باید ابتدا پارچه ای که برای این کار در نظر گرفته اید را به صورت چهار گوش در آورده و با کمک مداد خیاطی یک خط قطری بر روی آن بکشید. سپس پارچه را از جایی که خط کشیده اید با قیچی برش بزنید و دو مثلث تشکیل دهید.

دوخت پیراهن ساحلی بدون الگو با روشی ساده

سپس مثلث های بدست آمده را به همدیگر بدوزید و حدود ۰٫۶ سانتی متر درز به منظور این کار در نظر بگیرید. در نهایت پارچه موردنظر شما به صورت یک متوازی الاضلاع در می آید. سپس بر روی پارچه متوازی الاضلاع خطوطی به صورت موازی با فاصله حدود ۱۰ سانتی متر از هم بکشید. باید در نظر داشته باشید که مقدار این فاصله بستگی به عرض بند اریب شما دارد و در حالت کلی این اندازه در واقع ۴ برابر عرض بند اریب در نظر گرفته می شود. در این مدل پیراهن عرض بندها ۲٫۵ سانتی متر در نظر گرفته شده است.

در مرحله بعدی پارچه را از دو گوشه ای که حالت زاویه بسته دارد به شکلی تا کنید که خطوط کشیده شده در امتداد یکدیگر قرار بگیرند. باید به این نکته توجه داشته باشید که چنانچه این تا را به صورت اشتباه بزنید نوار اریب موردنظر شما شکل نخواهد گرفت.

دوخت پیراهن ساحلی بدون الگو با روشی ساده

محلی که برای قرار گرفتن لبه های متوازی الاضلاع بر روی یکدیگر در نظر گرفته اید را با درز ۰٫۶ سانتی متر بدوزید. برای این که اندازه درز کاملا دقیق در بیاید می توانید با کمک سنجاق ته گرد پارچه را کاملا فیکس و ثابت کنید. پارچه خود را در راستای خطوطی که بر روی آن کشیده اید به طور دقیق قرار دهید. در این مرحله نوارهای پارچه ای شما برای دوختن پیراهن ساحلی موردنظر آماده شده است. برای تبدیل کردن این پارچه ها به نوار اریب باید آن ها را به شکل عرضی از دو طرف تا کرده و با استفاده از اتو به آن ها شکل دهید. این کار را مجددا در یک مرحله دیگر انجام دهید و بار دیگر آن را اتو بکشید. برای دوختن این مدل پیراهن ساحلی شما به یک نوار اریب با عرضی حدود ۲،۵ سانتی متر و طولی حدود ۵۶ سانتی متر احتیاج دارید.

دوخت پیراهن ساحلی بدون الگو با روشی ساده

نحوه دوختن نوار اریب جلوی یقه لباس :

در این مرحله باید قسمت جلوی یقه را با فاصله حدود ۰،۵ سانتی متر از لبه لباس به صورت دوخت مستقیم کوک بزنید. سپس یک خط دیگر از کوک مستقیم را با فاصله ۰،۵ سانتی متر در امتداد دوختی که قبلا انجام دادید کوک بزنید. نخ های مربوط به دو کوک انجام شده را با هم بکشید تا به این ترتیب قسمت جلوی یقه پیراهن ساحلی کمی جمع شود و حالت چین دار به خود بگیرد. اندازه طول جلوی یقه لباس باید در حدی باشد که متناسب با سایز نوار اریب باشد.

برای دوختن نوار اریب باید از سمت راست جلوی یقه شروع به کار کنید و با استفاده از یک سنجاق ته گرد نوار اریب را به قسمت راست یقه متصل نمایید. دوختن نوار اریب را از یک طرف تا طرف دیگر جلوی یقه انجام دهید. پس از آن نوار را تا زده و سمت دیگر آن را بدوزید.

دوخت پیراهن ساحلی بدون الگو با روشی ساده

متصل کردن نوارها :

برای دوختن بندهای دیگر باید در راستای جلوی یقه بخش بالای پارچه را در قسمت عقب پیراهن ساحلی تا زده و اتو بکشید. سپس یک نوار اریب بلند را به قسمت پشت محلی که برای قرار گرفتن حلقه فلزی در نظر گرفته اید با کمک یک سنجاق ته گرد متصل نمایید. عمل سنجاق زدن را از قسمت عقب به طرف جلو ادامه دهید. سپس باید نوار اریب را از عقب لباس تا جلوی آن به طور کامل بدوزید. دقت داشته باشید که نوار موردنظر باید از لبه بندی که برای قمست جلوی یقه دوخته اید نیز عبور کند. این نوار در واقع در پایان کار بند اصلی پیراهن را بوجود می آورد که از حلقه پشتی پیراهن ساحلی عبور می کند.

دوخت پیراهن ساحلی بدون الگو با روشی ساده

نحوه متصل کردن حلقه فلزی :

قبل از این که دوختن پیراهن ساحلی را به اتمام برسانید باید حلقه فلزی را از قسمت عقب به لباس متصل نمایید. به منظور این کار پارچه را از حلقه عبور دهید. پارچه ای را که از حلقه گذراندید به اندازه ۱،۳ سانتی متر تا زده و با کمک یک سنجاق ته گرد کاملا فیکس و ثابت نمایید. پارچه موردنظر را به یک سمت حلقه حرکت دهید و سنجاق زدن را در راستای پارچه ادامه دهید. با استفاده از چرخ خیاطی محل ثابت شده را با فاصله ۴،۶ سانتی متر از حلقه بدوزید.

در مرحله بعدی گیره نگه دارنده پلاستیکی را از درون نوار اریب عبور دهید. نوار موردنظر را به صورت کامل از قسمت های گیره عبور داده و سپس آن را به طرف جلوی لباس منتقل کنید. پس از آن نوار را از درون سوراخ حلقه رد کنید و در انتها نوار را از زیر گیره نگه دارنده بگذرانید.

دوخت پیراهن ساحلی بدون الگو با روشی ساده

برای این که بتوانید این کار را به راحتی انجام دهید پارچه موردنظر را تن یک مانکن کنید و پس از آن نوار را از درون گیره رد کنید. دنباله نوار را از طرفی که دوخته شده تا زده و آن را با دست یا با کمک چرخ خیاطی به طور کامل بدوزید.

در پایان باید لبه پایینی پیراهن را بدون این که به طرف داخل هدایت کنید با حاشیه درز ۱٫۶ تا ۲٫۵ سانتی متر از لبه لباس بدوزید. هم چنین می توانید با کمک بشکاف به لبه پایینی لباس حالت طرح دار بدهید. اکنون دوخت پیراهن ساحلی شیک شما به پایان رسیده است.

دوخت پیراهن ساحلی بدون الگو با روشی ساده

امیدواریم که با نحوه دوخت پیراهن ساحلی به صورت مرحله به مرحله کاملا آشنا شده باشید و بتوانید در منزل برای خود پیراهن ساحلی زیبایی را بدوزید و از هنر دست خود لذت ببرید. حال اگر تمایل دارید با دیگر آموزش های ما برای دوخت های مختلف آشنا شوید پیشنهاد می کنیم حتما از بخش خیاطی مجله ما دیدن نمایید.