از «راهکار» بچه‌های مسجد برای ماه مبارک رمضان تا خدمت مومنانه کانون‌های مساجد به محرومان


از «راهکار» بچه‌های مسجد برای ماه مبارک رمضان تا خدمت مومنانه کانون‌های مساجد به محرومان

اجرای طرح ملی «راهکار»، رزمایش ایمان، همدلی، کار و ایثار رمضان به همت ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور و توزیع ارزاق غذایی و نذر قربانی برای محرومان به همت 50 کانون مساجد استان مرکزی ازجمله اخبار حوزه مساجد در 26 فروردین‌ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در بیست و ششمین روز از فروردین ماه ۹۹:

طرح ملی «راهکار»، رزمایش ایمان، همدلی، کار و ایثار رمضان اجرا می‌شود

از «راهکار» بچه‌های مسجد برای ماه مبارک رمضان تا خدمت مومنانه کانون‌های مساجد به محرومان

حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی» با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در روز نیمه شعبان، اظهار کرد: معظم‌له در روز نیمه شعبان بیاناتی ناب و کارگشا مطرح و جامعه بشری امروز را توصیف کردند به عنوان جامعه ای که احساس خستگی، خطر، نگرانی، عدم آرامش، فقر و فحشاء، بی عدالتی و نابرابری، شکاف طبقاتی، سوءاستفاده قدرت ها از علم و کشفیات طبیعت و حاکمیت فلسفه مادی و فردگرایی و بی خدایی و عدم اعتقاد صحیح در آن موج می زند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در مقابل جامعه مهدوی را جامعه ای معرفی کردند که قسط و عدل، عزت و علم، مواسات و برادری، اعتقاد توحیدی صحیح، عمیق و معرفت زا، حاکمیت فرهنگ اسلامی و تفکر اسلامی، حاکمیت زنجیره ارزش های اسلامی، عدالت در قدرت، عدالت در سلامت، عدالت در ثروت، عدالت در کرامت انسانی و منزلت اجتماعی، عدالت در معنویت و عدالت در امکان رشد در آن وجود دارد.

برای رسیدن به عدالت نیازمند معنویت هستیم

وی تصریح کرد: در حالی که غرب بر اساس فلسفه مادی گرایی معتقد است با علم و فناروی می تواند عدالت را تامین کند، مقام معظم رهبری تاکید دارند علم و فناوری شرط لازم تحقق عدالت است نه شرط کافی، بلکه ما برای رسیدن به عدالت نیازمند معنویت هستیم.

انتظار فرج یعنی اقدام و آماده شدن، خودسازی و دگرسازی

حجت الاسلام دکتر ارزانی با بیان اینکه در مدل اسلامی برای رسیدن از جامعه بشری به جامعه مهدوی به عنوان جامعه آرمانی، الگوی انتظار در اختیار ما است، گفت: در نظرگاه مقام معظم رهبری، انتظار فرج یعنی امید، تحرک، اقدام و آماده شدن، خودسازی و دگرسازی، اعتقاد راسخ و توحیدی و دعا ... که دعا ثمراتی مثل آرامش، اطمینان، گشایش و بهجت را در پی دارد.

وی با اعلام اجرای طرح ملی «راهکار» برای عمل به رزمایش مواسات و خدمت مومنانه مورد تاکید مقام معظم رهبری در ماه مبارک رمضان، بیان کرد: «راهکار» کلمه اختصاری «رزمایش ایمان، همدلی، کار و ایثار رمضان» است. بنابر این طرح بیش از 25 هزار کانون فرهنگی هنری در دل مساجد کشور در لبیک به فرمایش مقام معظم رهبری، نسبت به انجام رزمایش مواسات و خدمت مومنانه عمل می کنند.

تشکیل اتاق های مجازی برای اجرای طرح ملی راهکار

این مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حوزه ایمان، مقام معظم رهبری به دعا، سخنرانی، توسل تضرع و خشوع تنهایی و اعتقاد به فرهنگی ایرانی اسلام و اعتقاد صحیح، عمیق و معرفت زا تاکید دارند. در این راستا مقرر است که کانون های مساجد اتاق های مجازی برای دعا، سخنرانی و ... با حضور روحانیون و ائمه جماعات در محلات تشکیل دهند. البته این به معنای نادیده گرفتن علم نیست چنان که رهبری معظم انقلاب به علم، فناوری و معنویت تاکید دارند.

وی تصریح کرد: تصحیح قرائات نماز و قرآن، پاسخ به شبهات، اعزام های تبلیغی مجازی، بسته برنامه های نیمه ماه مبارک رمضان، سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع)، لیالی قدر و عید سعید فطر در ذیل رکن ایمان طرح ملی «راهکار» قرار می گیرد.

توجه به ملت های ستمدیده و اقشار محروم جامعه

حجت الاسلام دکتر ارزانی با اشاره به رکن دوم این طرح ملی یعنی «همدلی»، گفت: مواسات و کمک مومنانه به نیازمندان و فقرا، ایجاد نظم عمومی و توجه به توصیه های مسئولان و همدلی مردم و مسئولان در مقابله با کرونا، همدلی با ملت های ستمدیده جهان به ویژه مردم مظلوم یمن و فلسطین و توجه به قشرهای مظلوم و محروم جامعه ذیل این رکن تعریف شده است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور تاکید کرد: سومین رکن طرح ملی «راهکار» به «کار» اختصاص دارد شامل کار ویژه برای مبارزه با کرونا، کار سریع برای قشرهای ضعیف جامعه، جهش تولید و ساخت و ساز و کار آزمایشگاهی و کار ویژه برای خانواده ها و فرزندان.

بهره گیری از الگوی دفاع مقدس در ایثارهای رمضانی

وی با اشاره به کارویژه های رکن «ایثار» این طرح ملی، ابراز کرد: بر اساس بیانات رهبری معظم انقلاب کمک به مستمندان و انفاق با بهره گیری از مدل ایثار در دوران دفاع مقدس و نیز توجه به ایثار مدافعان سلامت، در این طرح ملی پیش بینی شده است. تا افراد خیر و دارای استطاعت مالی، دستگیر محرومان و نیازمندان شوند و بچه های مسجد واسطه این فیض خواهند بود تا به اقشار آسیب دیده همچون کارگران روزمزد رسیدگی شود.

حجت الاسلام دکتر ارزانی با بیان اینکه این طرح ملی از ابتدای ماه مبارک رمضان با همکاری بیش از 25 هزار کانون فرهنگی هنری مسجدی وارد فاز اجرا می شود، تاکید کرد: آیین نامه این طرح به زودی به کانون ها ابلاغ می شود تا با توجه به تعطیلی تجمعات مذهبی در پی شیوع کرونا، بتوانیم در ماه مبارک رمضان اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

اجرای طرح به صورت مجازی

وی با بیان اینکه تمام ارکان این طرح ملی به صورت مجازی و از طریق تشکیل اتاق های مجازی محلات و با تکیه بر ظرفیت محلات اجرا می شود، خاطرنشان کرد: اجرای مدل ایثار دفاع مقدس، کمک به جهش تولید به عنوان شعار سال 99 در قالب افزایش کمی و کیفی تولیدات هنری فرهنگی بچه های مسجد، ایجاد فضای همدلی در محلات و بین مسجدی ها، جمع آوری نذروات مردمی و انجام قربانی و توزیع گوشت آن بین محرومان و ... ذیل این طرح تعریف شده که امیدواریم با همکاری بچه های مسجد طرح ملی «راهکار» فهما به خوبی اجرا شود.

توزیع ارزاق غذایی و نذر قربانی برای محرومان به همت ۵۰ کانون مساجد استان مرکزی

از «راهکار» بچه‌های مسجد برای ماه مبارک رمضان تا خدمت مومنانه کانون‌های مساجد به محرومان

حجت الاسلام «مصطفی ذوالفقاری» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردها و برنامه های کانون های مساجد استان مرکزی برای مقابله با ویروس کرونا، اظهار کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی با همکاری بسیج و کانون سردار شهید حاج «قاسم سلیمانی» اقدام به تشکیل قرارگاه مبارزه با کرونا کردند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی افزود: این قرارگاه اقدام به راه اندازی کارگاه دوخت ماسک کرده است و بانوان به صورت داوطلبانه مشغول به فعالیت در این کارگاه هستند. ضمن اینکه با مشارکت 50 کانون فرهنگی هنری استان، سمپاشی معابر و سطح خیابان ها و محلات و نیز توزیع مواد ضدعفونی در میان نیازمندان و حاشیه نشین ها انجام می شود.

حجت الاسلام ذوالفقاری توزیع بسته های غذایی و نذر قربانی را از دیگر اقدامات مورد توجه در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر دستگیری از نیازمندان دانست و تصریح کرد: بسته های گوشت در میان محرومان، دلجویی از خانواده هایی که بیمار کرونایی دارند، از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی با اشاره به تدارک برنامه های فرهنگی در فضای مجازی افزود: با بهره گیری از ظرفیت شبکه های مجازی در شرایط حاضر اقدام به تهیه و تولید برنامه های آموزشی، مسابقات فرهنگی از صلوات شعبانیه و خطبه شعبانیه کردیم، تا در فرصتی که خانواده ها مشغول به عبادت هستند، از این مسابقات نیز بهره ببرند.

وی با اشاره به رویکردها و برنامه هایی پیش بینی شده برای ایام ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: بسته های فرهنگی، سخنرانی های اهل منبر و خطبا، روضه خوانی ها، بیان نکته های اخلاقی، پخش ادعیه های ماه مبارک رمضان از جمله برنامه هایی است که از طریق فضای مجازی برای مخاطبان در حال تهیه است.

محرومیت‌زدایی و ترویج فرهنگ انتظار اولویت کانون کوثر است/ اشتغال‌زایی و کارآفرینی با برگزاری دوره‎‌های آموزشی

از «راهکار» بچه‌های مسجد برای ماه مبارک رمضان تا خدمت مومنانه کانون‌های مساجد به محرومان

حجت الاسلام «سیدمهدی سیدصالحی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان پیرامون برنامه هایی که در کانون فرهنگی هنری کوثر در طول سال اجرا می شود، اظهار کرد: تشکیل حلقه های تربیتی با محور نوجوانان و جوانان و نیز برگزاری اردوهای معرفتی و بصیرت افزایی به منظور تقویت اعتقادات مذهبی آنها از جمله رویکردهای کانون فرهنگی هنری کوثر است.

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد کوثر (در جوار مسجد کوثر واقع در تهرانپارس تهران) بیان کرد: علاوه بر برگزاری دوره های اعتقادی و مباحث احکام و پاسخ به شبهات، در کانون در زمینه تقویت درسی نوجوانان وجوانان نیز در کانون برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است تا آنها ضمن اینکه در مباحث دینی قوی و فعال می شوند، در دیگر جنبه ها نیز از توانمندی های لازم بهره مند شوند.

وی مهدویت را ای دیگر اولویت های فعالیت در این کانون مسجدی معرفی کرد و افزود: در این زمینه با دعوت از سخنرانان به جلسات دعای ندبه کانون رونق بخشیدیم و شاهد بودیم که توسل به حضرت بقیه الله(عج) با حضور پررنگ اهالی محل رونق قابل توجهی داشته است.

وی ادامه داد: در سال های ابتدایی تاسیس کانون کوثر برای مقاطع تحصیلی ابتدایی و دانشجویان برنامه ریزی های لازم صورت نگرفته بود، اما اکنون برای تقویت درسی مقاطع ابتدایی و دانشجویان در این کانون حلقه های درسی و مشاوره تحصیلی برپا شده است.

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد کوثر تاکید کرد: در کنار حلقه های معرفتی و تحصیلی این ضرورت احساس می شد که با تشکیل هیئت «یاس علقمه» و مدیریت آن توسط فعالان کانون، روحیه فعالان مسجد در زمینه هیئت و مباحث مذهبی نیز تقویت شود و با برپایی جلسات توسل ارتباط اعضای کانون با ائمه اطهار(ع) مستحکم و فرصتی برای انجام فعالیت های هیئتی و جهادی شود.

وی محرومیت زدایی را از دیگر رویکردهای فعالیت کانون کوثر برشمرد و گفت: در بحث محرومیت زدایی فعالان و اعضای این کانون به صورت داوطلبانه در سیل جنوب و غرب کشور حضور یافتند و به جمع آوری کمک های مردمی و توزیع آن میان سیل زدگان اقدام کردند.

حجت الاسلام صالحی برگزاری نشست های بصیرت افزایی در ایام انتخابات و مناسبت هایی همچون نهم دی به منظور روشنگری مردم را از دیگر محورهای فعالیتی کانون کوثر معرفی کرد و گفت: دوره های عکاسی، گرافیک، طراحی و فتوشاپ برای فعالان کانون نیز به منظور اشتغال زایی و کارآفرینی برگزار می شود.

مدیر کانون فرهنگی هنری کوثر راه اندازی واحد خواهران را از برنامه های پیش رو دانست و خاطرنشان کرد: در ادامه فعالیت های کانون فرهنگی هنری کوثر برای برادران تلاش داریم برای خواهران نیز در رشته های مورد نیازشان برنامه هایی را اجرا و دوره های آموزشی برگزار کنیم و به حضور آنها در برنامه ها و فعالیت های کانون رونق ببخشیم.

اقدام جهادی کانون‌های مساجد گلستان در مقابله با کرونا/ توزیع اقلام غذایی میان محرومان

از «راهکار» بچه‌های مسجد برای ماه مبارک رمضان تا خدمت مومنانه کانون‌های مساجد به محرومان

«مهدی بیگی» با اشاره به اقدامات کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان گلستان در مقابله با ویروسکرونا اظهار داشت: کانونهای مساجد در این شرایط سخت همراه مدافعان سلامت در مقابله با شیوع ویروس کرونا به صورت خودجوش در حال فعالیت هستند.

مدیر ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد گلستان افزود: دوخت بیش از هشت هزار عدد ماسک و تهیه اقلام بهداشتی و معیشتی جهت توزیع بین نیازمندان در سطح استان و ضد عفونی معابر و مساجد بخشی از اقدامات کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان گلستان است.

وی تصریحکرد: کانون فرهنگی هنری گلشنگرگان اقدام به توزیع بیش از 1300 بسته حمایتی شامل؛ برنج، روغن، مرغ، دستمال کاغذی، مواد شوینده، حبوبات، رب، ماکارونی به همت نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان در بین نیازمندان کرده است.

بیکیگفت: کانون فرهنگی هنری شهید صلبی گرگان با تلاش‌های بیوقفه و مداوم از روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در سطح منطقه و محله شروع فعالیتهایی از قبیل ضدعفونی معابر، توزیع مواد غذایی و برگزاری جشن میلاد امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) به صورت سیار در محله و مسابقه مجازی را برعهده گرفته است.

مدیر ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد گلستان خاطرنشان کرد: کانون فرهنگی هنری قدس در حرکتی مبتکرانه در ابتدای شیوع ویروس کرونا در سطح مسجد اقدام به توزیع مهر اختصاصی، دستکش و مواد ضدعفونی جهت پیشگیری از انتقال بیشتر این ویروس و دوخت بیش از 2 هزار ماسک و توزیع اقلام معیشتی و ضد عفونی در سطح منطقه کرد.

وی افزود: کانون فرهنگی هنری حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام)گرگان نیز بیش از 2 هزار عدد ماسک ، ارزاق معیشتی و مواد ضد عفونی کننده در سطح محله توزیع و اقدام به ضد عفونی معابر و مسجد نموده است.

مدیر ستاد هماهنگی کانونهای مساجد گلستان گفت :کانون فرهنگی هنری جواد آل محمد آزادشهر نیز با راهاندازی کارگاه تولید ماسک و دوخت 4هزار ماسک، ضد عفونی محله و مسجد و توزیع اقلام بهداشتی در سطح شهرستان آزادشهر گام در راه مقابله با کرونا نهاده است.

بیکی گفت: فعالیتهای چشمگیر دیگری در سطح کانون#های مساجد استان از قبیل آموزش مجازی پیشگیری از ابتلا به ویروس، دوخت لباس مخصوص ایزوله برای بیماران و کادرپزشکی، دوخت ماسک، توزیع بسته‌های بهداشتی، جلوگیری از مسافرت اهالی و برگزاری مراسم و تجمعات در حال انجام است.

وی افزود: ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان نیز با اطلاع رسانی از طریق فضای مجازی و ارسال پیامک به ائمه جماعات ، مدیران ، رابطین و اعضای کانون ها آنان را جهت شرکت در مسابقات تدارک دیده شده در سایت بچه های مسجد (www.bachehayemasjed.ir) دعوت کرده است.

بیکی یادآورشد: از دیگر اقدامات صورت گرفته در ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد طراحی پوسترهای آگاهیبخشی در خصوص پیشگیری از ویروس کرونا و انتشار آن از طریق فضای مجازی برای مدیران و اعضای کانون های فرهنگی هنری بوده است.

وی همچنین به راه اندازی پویشهای در خانه بمانیم، به نیازمندان کمک کنیم، پویش قرائت زیارت عاشورا ، حدیث کساء و ختم صلوات توسط کانونهای فرهنگی هنری مساجد گلستان اشاره کرد.

تولید تجهیزات بهداشتی برای مقابله با کرونا در مسجد «گرین‌لین» لندن

از «راهکار» بچه‌های مسجد برای ماه مبارک رمضان تا خدمت مومنانه کانون‌های مساجد به محرومان

به نقل از «الجزیره»، مسلمانان انگلیس تلاش های خود را برای حمایت از نیازمندان دربحران کرونا انجام می دهند که از جمله این تلاش ها می توان به تولید وسایل محافظ برای کارکنان بهداشت و درمان ،توزیع غذا در میان جوامع آسیب پذیر ، کمک به خانواده ها برای پرداخت هزینه های مراسم تشییع جنازه و حتی برپایی مراسم عزاداری اشاره کرد.

پاندمی کرونا تا کنون منجر به ابتلای بیش از 88 هزار نفر به کرونا و مرگ بیش از 110 هزار نفر در نتیجه ابتلا به این بیماری شده است.

از آنجا که گفتگوهای ملی در انگلیس به سمت کمبود تجهیزات محافظتی شخصی برای پرسنل بهداشت تبدیل شده است و در حالی که تعداد ابتلای پزشکان و پرستاران به بیماری «کوید-19» در حال افزایش است مسجد «گرین لین» در «بیرمنگام» طرح تولید تجهیزات محافظتی شخصی مانند ماسک،گان و غیره را با حضور حدود 35 داوطلب اجرایی کرده است.

در خود مسجد «گرین لین» هم یک سردخانه اضافی که قادر به نگه داشتن 36 جسد است ، تأسیس شده است.

«کامران حسین»،متولی مسجد «گرین لین» در این باره گفت: در راستای اقدامات حفاظتی و سیاست های بهداشتی با امامان جماعت موافقت کرده ایم که اجساد را به دلیل ایمنی داوطلبان و خانواده های آنها شست و شو ندهیم.

مسجد «گرین لین»،همچنین سرویس توزیع غذا در میان نیازمندان را راه اندازی کرده است.

حسین تاکید کرد: جامعه مسلمانان به طور جدی در حال تلاش برای حمایت از نیازمندان در دوره بحران کرونا است و تا زمانی که کرونا وجود دارد این شیوه ادامه خواهد داشت.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره زمین تا آسمون فریبا نادری ! / این اون نیست ! + 2 عکس که نمی شناسیدش !